Kat op het balkon?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xNathaliee

Kat op het balkon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 13:35

Hallo allemaal!

Eerdaags ga ik de kat van mijn moeder overnemen. Bij mijn moeder thuis heeft ze amper op het balkon gelopen dus ze is het niet gewend. Bij mij thuis wil ik haar wel graag op het balkon laten lopen. Ik heb een dicht balkon van glas, de onderkant is 1 glas en de bovenkant kan je openschuiven. Als het balkon dicht is kan ze er makkelijk op maar als ik met het warme weer een raampje open wil schuiven ben ik bang dat ze misschien gaat klimmen. Het randje is heel dun gezien het eigenlijk alleen een riegeltje is om de ramen boven mee open te kunnen schuiven. En als ze valt.. Dan gaat ze vanaf 7 hoog naar beneden.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Haar optillen en laten kijken zodat ze al weet hoe dun het randje is?

Groetjes Nathalie

Sjira

Re: Kat op het balkon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:37

Afplakken met gaas? Ik denk niet dat de kat gaat denken 'hmm best hoog, misschien moet ik hier uit de buurt blijven..' :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:40

Nee, dat oppakken en laten zien gaat niet werken, het interesseeert katten namelijk niet hoe hoog of hoe small iets is.
Zou toch kijken of je het met gaas ofzo dicht kunt zetten. Wat wij ook gebruikte was een vijvernet, dat is flexible. Wel goed vastmaken want ze kunnen door de kleinste kiertjes.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:47

Vrienden zijn hier al 2 katten verloren omdat ze ook op het balkon mochten wat niet afgesloten was, de een had verbrijzelde achter poten bleef geen andere keuze dan hem in te slapen de ander hebben ze nooit terug gevonden. Er is maar 1 vliegje/vlinder nodig om een kat over een railing te krijgen... Ongetwijfeld gaat de kat ook proberen om in het gaas/net te klimmen dus zorg dat het echt stevig vast zit!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:48

Mijn kat kukelde van het balkon van twee hoog. Doodsbang stond hij toen beneden. Of hij er iets van geleerd heeft? Nee hoor, 10min later zat hij alweer op de reling :Y)

Dus ik zou het inderdaad ook goed dicht maken met bijv. kippengaas.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:59

Ik zou het risico niet nemen en een net spannen of laten spannen. Bijvoorbeeld door nettenlijn.nl

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:05

Inderdaad gaas spannen. Mijn oma woonde op 5 hoog en dacht ook dat haar kat niet op een randje van een krappe centimeter zou durven staan. Dat heeft de kat helaas niet kunnen navertellen.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 14:22

Stom he dat je het niet gewoon tegen ze kan zeggen. Maar bedankt iedereen voor de tips!
Het wordt even afwegen hoe vaak we het balkon open gooien. We zitten juist op 7 hoog voor het mooie uitzicht (weilanden) dus om dat dan vol te gooien met gaas.. Misschien een tussenoplossing dat ze alleen het balkon gaat als het glas dicht is en zodra we er eentje open zetten ze gewoon binnenblijft.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:40

ik heb ook 2 katten, vroeger beide buitenkatten geweest. Maar hier talen ze er niet eens meer om en liggen heerlijk op het balkon te slapen en rond te kijken. Ze kunnen op de rand springen maar doen t gelukkig niet. Anders eerst even erbij blijven ,zien wat ze doen? Zo heb ik het ook gedaan

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:43

Ik zou het er niet op wagen. Zo snel als katten kunnen springen kun je ze niet pakken. En als het dan fout gaat....Ik zou ook voor net van nettenlijk gaan. Valt bijna niet op, vind ik. We hebben er zelf onze tuin mee afgezet.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 16:49

Ojajoh schreef:
ik heb ook 2 katten, vroeger beide buitenkatten geweest. Maar hier talen ze er niet eens meer om en liggen heerlijk op het balkon te slapen en rond te kijken. Ze kunnen op de rand springen maar doen t gelukkig niet. Anders eerst even erbij blijven ,zien wat ze doen? Zo heb ik het ook gedaan

Ze is hier al een keer geweest en bleef toen op de grond, sprong zelfs niet op de banken op het balkon. Maar toen was ik er ook wel de hele tijd bij. Dat zal ik de eerste paar keren (met open balkon) sowieso wel doen. Als het balkon dicht is kan ik haar iig lekker laten gaan :Y)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:50

Op FB even zoeken naar de groep : afgeschermde tuin voor je katten
is een openbare groep met heel veel foto's en tips over hoe je tuin of balkon af te schermen.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:11

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 18:40

Sneller dan verwacht maar morgen gaan we der ophalen! Wat zijn nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden? Vooral met het feit dat ze dus naar een andere plek gaat? Ik ben echt een leek op het gebied van katten. Alle spullen nemen we gewoon mee dus hoef niks meer aan te schaffen maar qua etenstijden en aantal keren per week de kattenbak schoonmaken? Alle tips zijn welkom!

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:42

Sjira schreef:
Afplakken met gaas? Ik denk niet dat de kat gaat denken 'hmm best hoog, misschien moet ik hier uit de buurt blijven..' :D
Lig helemaal in de kreukels van jouw reactie _/-\o_

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:46

bij Zooplus heb je doorzichtige kattennetten, én ook van die stokken waarmee je het net kan spannen (als je niet mag boren voor gaatjes).

Ik heb 2 ramen ermee afgezet zodat ik die open kan doen, en dat stoort absoluut niet. Terwijl wij een ondoorzichtig groen net hebben.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:49

Ik raad aan:
2 kattenbakken en die 2x per dag schoonmaken. Katten zijn kieskeurig en als ze eenmaal plassen op je kleed/bed is t moeilijk afleren.

En ik zou ze nooit alleen op n balkon laten.. doodeng

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:57

Mijn katten gaan wel op het balkon en hebben nog nooit een poging gedaan om op de reling te springen ( nu al 5 jaar dat er niets gebeurd is) maar ze mogen er niet op als ik niet thuis ben.

Voor vanavond: laat de kat zien waar de kattenbak is ( zet hem erop) en laat hem verder met rust. Hij zal nu wel erg gestrest zijn maar dat trekt vanzelf bij als je hem maar met rust laat.

Heb hier een bakje met brokjes waar ze hele dag van kunnen eten. En uiteraard elke dag vers water.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 21-08-15 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:59

2 x per dag schoonmaken is naar mijn mening echt zwaar overdreven.

Wij hebben twee katten en 2 kattenbakken en maken die om de dag of elke dag schoon.

2 kattenbakken voor 1 kat is overigens wel prettig, katten willen soms hun behoeftes gescheiden houden en gaan ook minder snel naast de bak.

qua voeren; even vragen of je kat altijd voer beschikbaar heeft of echt "maaltijden" krijgt.
Kijken hoeveel gram je kat per dag moet, en afhankelijk daarvan gewoon 1 keer per dag vullen (en als ie het eerder op heeft, pech) of 2 maaltijden 's ochtends en 's avonds.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 19:17

Om de dag vind ik persoonlijk veel te weinig. Vinden katten vaak niet fijn en het werkt onzindelijkheid in de hand omdat ze een veel scherpere neus hebben dan wij mensen. 1x daags vind ik het minimum, doe het zelf meestal 2x.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 19:24

Hoe schoner je t houdt hoe minder werk per keer en hoe minder kans dat ze hun behoefte elders gaan doen. Ik schep ff snel als ik uit bed kom en voordat ik naar bed ga.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 20:53

2 kattenbakken kan dat ook als ze het niet gewend is? Ze is nu 4 en is 1 kattenbak gewend. Verder gewoon elke dag scheppen en 1x per week grondig ofzo?

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 06:17

Als ze er eentje gewend is kan dat ook, alleen gaat ze nu natuurlijk naar een andere omgeving verhuizen en kan het handig zijn om er twee te hebben. Zodat ze kan kiezen waar ze zich het meest veilig voelt om haar behoefte te doen. Is vanaf een afstand altijd moeilijk beoordelen, de ene kat is er makkelijker in dan de ander. Bij onze opvangkatten houden we er altijd rekening mee.
Elke dag scheppen is prima, al zou ik evt. drollen eruit halen als je ze tussendoor ziet liggen. Ligt er verder ook aan wat voor kattenbakvulling je gebruikt. Daar zijn ook hele discussies over, welk grit het beste is en zo ;-). Voorlopig zou ik alles zo houden als het was en gebruiken wat ze gewend is, ook qua voer. Overstappen, als je dat wilt, liefst geleidelijk.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 07:14

Qua voer zal ik ook wel hetzelfde gebruiken alleen qua grint denk ik dat ik iets anders neem maar inderdaad welke?! :+
Ik zat er aan te denken om de kattenbak in de gang te zetten daar staat hij bij mijn moeder ook.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 07:32

xNathaliee schreef:
2 kattenbakken kan dat ook als ze het niet gewend is? Ze is nu 4 en is 1 kattenbak gewend. Verder gewoon elke dag scheppen en 1x per week grondig ofzo?

2 kattenbakken is helemaal niet nodig, 1 is ook prima. Op tijd schoonmaken. Niks aan de hand. Zeker als de kat het gewend is op die manier.
Onnodig om je huis vol te zetten met kattenbakken.

Veel plezier met poes!