Oude hond met veel problemen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Oude hond met veel problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 06:38

Onze oude jack russel van 15,5 jaar krijgt nu steeds meer problemen en wil effe kijken of iemand misschien nog wat tips heeft.
Ik denk dat we wel kunnen stellen dat de koek langzaam op is, iets wat ik bij deze hond veel eerder had verwacht, maar het is echt een taaie.
Er zijn zoveel problemen zoals: artrose in de heupen en poten (ernstig), alvleesklierontsteking, allergieen (die zijn redelijk onder controle) en nu sinds vorige week lever en nierproblemen.
Het vervelende alleen is dat we vaak niet meer weten waar welk symptoom nou precies vandaan komt.
Als hij braakt kan dat van de alvleesklier komen maar ook door de lever of nieren die niet meer goed werken.
Hij braakt de laatste week veel en plast vaak binnen (dit laatst vind ik echt niet zo erg)hier zou hij medicatie voor kunnen krijgen maar ja je wil zijn organen zo min mogelijk belasten.
Ook kan hij geen speciaal voer krijgen die voor lever en nieren geschikt zijn omdat dit teveel vet bevat voor de alvleesklier.

Ik kan niet zeggen dat het een heel levendige hond is, hij is echt oud en op.
Maar mijn man wil nog niks weten van inslapen en ik zit daar denk ik al wat dichterbij.
Ik heb vooral veel moeite met het feit dat hij af aan het vallen is en veel braakt, hierdoor moet hij zich wel slecht voelen.
Het braken wordt meestal opgewekt door te gulzig drinken.
Moet er wel bij zeggen dat het vooral smorgens is (dus denk nuchter maag) later op de dag gaat het weer goed.
Ik ben er echt de hele dag mee bezig van soms snachts op staan, tot het water in etappes aanbieden, kots en plas ruimen, dekens en kussens wassen, enz.
Ik doe het graag voor hem maar word er wel behoorlijk moedeloos van en zeker omdat ik weet dat hij zich ook niet echt altijd lekker voelt, maar ik weet niet in wat voor mate.

Misschien hier iemand met tips??

colette40

Re: Oude hond met veel problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 06:47

Ik denk dat het humaner is om afscheid te nemen .
Zoals je zelf zegt,de koek is op.
Beestje heeft een pracht leeftijd gehaald.
Moet je nog verder gaan sleutelen,enkel voor paar weken verlenging?

Succes ,en heel veel wijsheid en sterkte

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 06:57

ik denk dat het idd een beetje einde verhaal is.

Tuurlijk is het niet leuk om afscheid te moeten nemen, daar weet ik alles van, maar het leven moet voor de hond ook nog een beetje leuk zijn. Als ik je verhaal zo een beetje lees dan is de hond er ook wel een beetje klaar mee.

Je kunt uiteraard wachten tot hij bij het drinken een keer stikt of dat z'n organen er gewoon mee stoppen, maar dat is voor de hond ook niet fijn, en als jullie er bij zitten als dat gebeurt, is dat ook niet leuk.

Ooit zul je toch een keer afscheid moeten nemen, en ik denk dat dat voor jullie hond wel ongeveer nu is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 07:07

Blijft toch altijd moeilijk en zoals ik al zei denk ik er ook wel zo over.
Ik wil tot vrijdag eens even aankijken hoe het blijft gaan en mijn man hier dan gaandeweg een beetje op voorbereiden.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:50

Euthenasie, deze hond heeft pijn en lijdt.

De kans op herstel is 0. De hond is aan het aftakkelen. Het enige vriendelijke is euthenasie. De hond heeft er geen lol meer in.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:46

Hier ook een jack russel van 15.
Harstikke doof, maar vreet nog net zo veel als toen die jong was( brokken haat die nu, maar vlees heeft die zo op).
Het enigste wat die niet meer leuk vind is wassen en aaien op 1 plek.
Dan bromt die ook.

Ts wat zegt de DA?
Ik denk als de Da denkt, het is genoeg dat die dat ook zegt.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:51

Een hond met zoveel mankementen....ik zou hem een handje helpen...mijn jack was 17... Als ik hem niet had laten gaan was hij er nog...volgens de da had hij een erg sterk hart met nog een tijdje te gaan..

Het probleem was vlgs haar dat we te goed voor onze dieren zijn, in de vrije natuur worden ze juist vanwege deze mankementen niet zo oud..

Een hond is een hond als ze alles wat een hond kan doen nog kunnen doen...en niet alleen maar in mandje en een aal er uit met veel moeite...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:55

Hij braakt, hij valt af, hij plast binnen, hij heft pijn van de artrose. Deze hond is echt heel beroerd.
Ik vind het echt een heel sneu verhaal dat je man 'er nog niet aan toe is' eigenlijk. Hak de knoop door, maak een afspraak en neem afscheid van je trouwe vriend.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:01

Goof schreef:
Hij braakt, hij valt af, hij plast binnen, hij heft pijn van de artrose. Deze hond is echt heel beroerd.
Ik vind het echt een heel sneu verhaal dat je man 'er nog niet aan toe is' eigenlijk. Hak de knoop door, maak een afspraak en neem afscheid van je trouwe vriend.

Eens. Als je het rijtje zo ziet, is je hondje gewoon echt op. Afzonderlijk zijn deze symptomen al vervelend, maar bij elkaar mijn inziens niet re doen.

Sterkte! De keus om afscheid te nemen is moeilijk om te maken, maar helaas hier wel de enige juiste.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:10

Neem je man en de hond mee naar de dierenarts en probeer samen met de dierenarts je man ervan te overtuigen dat inslapen beter is voor de hond. Omdat de hond pijn heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:16

klinkt alsof hij inderdaad niet lekker is.Dat overgeven/plassen komt waarschijnlijk omdat zijn nieren het langzaam aan laten afweten.
Hij heeft een zeer mooie leeftijd behaalt,als hij verder niet actief en vrolijk oogt zou ik denk ik hem in laten slapen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:19

Ik zou er klaar mee zijn, hij is op en heeft pijn.

Hij heeft een mooie leeftijd behaald en genoeg is genoeg.

Je man mee naar de dierenarts en overtuig hem ervan dat het echt niet zo langer meer kan.

Ik weet heel zeker dat de dierenarts dat ook vind.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:20

Voor het dier zal het beter zijn om afscheid te nemen van zijn weigerende lichaam en wat betreft je man?? Laat hem 24 uur voor de hond zorgen en houd je daar aan. Nu knap jij alles op en hij ziet alleen een oud hondje.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:23

Houden van is ook loslaten.. Hoe moeilijk het ook is. Je kan er beter te vroeg mee stoppen dan te laat. Hoe ver moet de hond nog aftakelen ? ik snap dat het onwijs moeilijk is je dier te laten gaan maar altijd in het belang van je dier denken .

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:25

bigone schreef:
Voor het dier zal het beter zijn om afscheid te nemen van zijn weigerende lichaam en wat betreft je man?? Laat hem 24 uur voor de hond zorgen en houd je daar aan. Nu knap jij alles op en hij ziet alleen een oud hondje.

Dat moet je echt doen, echt waar! Veel mannen hebben makkelijk praten, heel vaak is het de vrouw die ervoor moet zorgen en dus veel meer ziet en er veel van mee krijgt van hoe het dier aan toe is.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:27

Zo snel mogelijk zelf een afspraak maken bij de dierenarts voor de klachten van je hond. Man meenemen en daar met de dierenarts de optie van inslapen ter sprake brengen (hoewel ik verwacht dat de betreffende da dat zelf wel doet). Dan hoort je man de mening van een professional. Het is heel erg moeilijk, maar ik vermoed wel de enige optie voor je hond.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:28

bigone schreef:

Eens :j

Desondanks, sterkte TS!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 07:24

Vraag jezelf eens af waarom die hond verder moet lijden. Heeft hij niet beter verdiend na 15 jaar van jullie te houden?

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 07:29

Mijn jackie van 15 heeft ook minder goede nieren, daarom veel drinken en veel plassen. Laat haar om de 2 uur plassen en s'avonds ga ik er ook nog een keer extra uit voor haar. Daarnaast had ze last van passief urine verlies maar dat is met medicatie volledig onder controle. Verder nog redelijk fit, dus niet het beeld dat jij beschrijft. Ik denk dat je best kunt beoordelen of je hond nog voldoende kwaliteit van leven heeft, dat vind ik meer de norm dan de moeite die het kost om extra zorg te bieden aan je huisdier omdat ouder worden immers vaak meer zorg vraagt. Vraag anders een buitenstaander die wel verstand heeft van honden om eens mee te kijken. Vaak ben je als eigenaar niet objectief genoeg. Heb dit zelf meegemaakt met mijn rottweiler, ik dacht dat het nog wel ging, maar achteraf had ik eerder de beslissing moeten nemen om hem te laten gaan.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 07:33

Liefde van, is loslaten.

Ik zou zo'n zieke en oude hond vredig laten inslapen.
Alles beter dan hem/haar te laten lijden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 07:41

Hij kreeg een supplement voor de nieren wat te ondersteunen en ik legde de link dat het sinds toen verslechterd is.
Gisteravond het spul niet gegeven en vanmorgen ook niet en het braken is weg.
En het drinken is weer een stuk minder.
Dus ik ga helemaal niks meer bijvoeren en laat m gewoon z'n gang gaan en zolang het dan zo gaat mag ie nog effe blijven.
Maar idd als hij zoals de afgelopen dagen was gebleven ha ik idd een knoop doorgehakt.
Heb het er ook met mijn man over gehad en ik denk dat ik tot hem doorheb kunnen dringen.
Gister kreeg hij nog een bot bij zijn bestelling met specialvoer en hij heeft er de hele avond mee rond gezeuld en vanmorgen weer.
Ben blij dat ik zelf even terug ben gaan denken waar het begonnen is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 07:43

crow schreef:
Mijn jackie van 15 heeft ook minder goede nieren, daarom veel drinken en veel plassen. Laat haar om de 2 uur plassen en s'avonds ga ik er ook nog een keer extra uit voor haar. Daarnaast had ze last van passief urine verlies maar dat is met medicatie volledig onder controle. Verder nog redelijk fit, dus niet het beeld dat jij beschrijft. Ik denk dat je best kunt beoordelen of je hond nog voldoende kwaliteit van leven heeft, dat vind ik meer de norm dan de moeite die het kost om extra zorg te bieden aan je huisdier omdat ouder worden immers vaak meer zorg vraagt. Vraag anders een buitenstaander die wel verstand heeft van honden om eens mee te kijken. Vaak ben je als eigenaar niet objectief genoeg. Heb dit zelf meegemaakt met mijn rottweiler, ik dacht dat het nog wel ging, maar achteraf had ik eerder de beslissing moeten nemen om hem te laten gaan.

Het plassen vind ik ect het minst erg het hoort bij het ouder worden.
Maar had idd wel gehoord over medicatie, maar belast dat dan de lever en nieren weer niet teveel?
De dierenarts van mij trok hier niet zo hard aan.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 07:46

Mijn DA is daar duidelijk in: een hond die zijn eigen nest bevuild heeft geen hondwaardig bestaan. En daar geef ik hem gelijk in.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 07:51

slimmerik schreef:
Mijn DA is daar duidelijk in: een hond die zijn eigen nest bevuild heeft geen hondwaardig bestaan. En daar geef ik hem gelijk in.

Daar geef ik je wel gelijk in maar bij hem gebeurd het meestal met opstaan als hij effe geslapen heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:40

jesito schreef:
Hij kreeg een supplement voor de nieren wat te ondersteunen en ik legde de link dat het sinds toen verslechterd is.
Gisteravond het spul niet gegeven en vanmorgen ook niet en het braken is weg.
En het drinken is weer een stuk minder.
Dus ik ga helemaal niks meer bijvoeren en laat m gewoon z'n gang gaan en zolang het dan zo gaat mag ie nog effe blijven.
Maar idd als hij zoals de afgelopen dagen was gebleven ha ik idd een knoop doorgehakt.
Heb het er ook met mijn man over gehad en ik denk dat ik tot hem doorheb kunnen dringen.
Gister kreeg hij nog een bot bij zijn bestelling met specialvoer en hij heeft er de hele avond mee rond gezeuld en vanmorgen weer.
Ben blij dat ik zelf even terug ben gaan denken waar het begonnen is.

was dat secuchol of zoiets?Daar zit iets in waarvan ze gaan braken...