Reu en teef en loopsheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Reu en teef en loopsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 02:13

Hallo allemaal,

Ik sta al enkele weken op een wachtlijst voor een mechelpup. In overleg met fokker (tevens trainer) om voor een teef te gaan. Aangezien mijn labrador reu, weleens dominant kan reageren tegen andere reuen. En teefjes blijven vaak wat kleiner.

Nu worden de pups volgende week verwacht. En ben intussen benieuwd hoe jullie het oplossen. Als de teef loops word/is.

Mijn labrador reu is niet geholpen. En zal dit ook niet worden. Aangezien ik het gevoel heb, dat het veel invloed zal hebben op zijn gedrag.

Teef wil ik in eerste instantie niet laten helpen. Want als ze het leuk gaat doen in de sport. Dan wil ik er misschien in de toekomst een nestje bij (inclusief stamboom etc)

En op kruising lab x mechel zit ik al helemaal niet te wachten.

Dus ben erg nieuwsgierig :D

Groetjes, [***].

(Mechel uit mijn profiel woont bij mijn mams)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 02:37

tja dan moet je verdomd goed opletten dat ze niet besprongen word en de pil geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 02:45

franka75 schreef:
tja dan moet je verdomd goed opletten dat ze niet besprongen word en de pil geven.

Ik wacht toch liever andere oplossingen af. Aangezien ik niet 24/7 thuis ben.

Pil vind ik ook weer troep.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 03:07

Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 16-08-15 03:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 03:08

De reu tijdens die tijd even uit logeren sturen?

eilleen333

Re: Reu en teef en loopsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 03:23

Behalve 1 van de dieren te laten helpen of ze gescheiden houden heb je geen opties vind ik.
Maar je moet je afvragen of je het wil. Twee dieren met de drang om voort te planten door hormonen en er steeds tussen springen. Denk dat dat voor het sociale gedrag van de dieren niet bevordelijk is.

Ik weet niet hoe oud de reu is?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:49

Gewoon goed opletten. De eerste dagen geeft de reu er vaak nog niet om en wil de teef niet gedekt worden. Altijd tijdens loopsheid zeer goed scheiden dus in bench in andere ruimte doen of ene binnen andere buiten. Vaak kunnen ze de eerste en laatste week wel bij elkaar. Ligt er aan hoe gefocusd je reu is en hoe de teef zich gedraagt. Maar dus alleen met toezicht mocht de reu willen dekken dan gelijk scheiden.

Voordeel dat je er vroeg over na denkt. Begin dus ook vanaf week 2 dat de pup er is (en dus ook vertrouwd is) te leren dat hun 2 honden zijn en niet samen 1 hond.oftewel leer ze beiden om regelmatig alleen mee de straat op te gaan en alleen thuis te blijven. Leer ze dat alleen in bijv. De keuken of gang zitten niet erg is terwijl jij met de andere hond elders in huis bent.

Dit hoeft allemaal niet letterlijk in de tweede week dat de pup er is natuurlijk maar maak er wel vlot een gewoonte van. De kans is er namelijk dat ze met 6 mnd al loops wordt en de tijd vliegt!

Ben je de eerste loopsheid nog noet zover met trainen probeer dan je reu ergens te laten logeren. Immers beter dat en een stabiele basis dan de eerste loopsheid al je trainingswerk te verknallen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:52

Overigens men raadde mij ook een teef aan jaren geleden door mijn toemalige reu. Uiteindelijk toch voor een reu gegaan omdat ik de uitstraling van reuen gewoon veel mooier vind en ik zelden een teef leuk vind.

Alles is altijd goed gegaan tussen mijn reuen. Het scheelt ook of een hond soms in beeld is of gewoon bij de roedel hoort ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:59

Reu uit logeren brengen. Of zorgen dat je een heel goed afgesloten ruimte hebt als je weg gaat.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 08:03

kohtje schreef:
Reu uit logeren brengen. Of zorgen dat je een heel goed afgesloten ruimte hebt als je weg gaat.

En als je ze gescheiden houdt thuis hopen dat je een rustige reu hebt. Vaak begin die te loeien.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 08:09

Er is de mogelijkheid tot echte sterilisatie (reu of teef), de truc is alleen een dierenarts te vinden die het wilt doen en zich niet vergist waardoor je toch een gecastreerde hond (reu of teef) terug krijgt.

Sterilisatie is het onderbreken van het voortplantingskanaal, voor mannen https://nl.wikipedia.org/wiki/Vasectomie , en voor vrouwen kan ik zo geen specifieke benaming vinden.

Dit betekent dat alle hormonen intact blijven alleen de mogelijkheid om voort te planten niet meer. Er kunnen dan dus geen ongelukjes gebeuren.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 08:20

Nikka schreef:
kohtje schreef:

En als je ze gescheiden houdt thuis hopen dat je een rustige reu hebt. Vaak begin die te loeien.

Mijn dekreuen deden dat niet.

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 08:29

Zelf een reu en een teef.
Tijdens de loopsheid staan er in huis dubbel hekjes als we zelf ook in huis zijn, en dus toezicht hebben. Gaan we naar de wc, boven, weg etc gaat er 1 binnen en 1 buiten.
We hebben voor een reu wel een makkelijke hond, denk dat menig reu dwars door een hekje heen gaat of springt.

Bij ons zou het niet uitmaken stel dat het mis zou gaan, honden zijn beide zelfde ras, komen van andere lijnen en zijn helemaal getest ed op afwijkingen en ziektes. Bij jou zou het idd iets anders worden waar je niet op staat te wachten denk ik.

Zou in jou geval erg goed opletten, en als hij erg hevig is gewoon helemaal apart houden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 08:37

Ik vind je redens om de reu niet te castreren een beetje negatief. Vooral omdat je zegt dat je reu dominant is naar andere reuen.

Ik was ook bang dat mn hond erg zou veranderen na castratie, maar hij werd steeds agressiever naar reutjes. Toch maar laten castreren en dat hadden we veel eerder moeten doen. Het enige waarin hij is verandert is dat hij nu alle honden buiten prima kan negeren als ik dat van hem vraag en nu kan hij overal los mee want ik hoef niet meer bang te zijn dat hij agressie toont tegenover een reu.

Je hebt met castreren dus bij jou eigenlijk ook 2 problemen die minder worden of opgelost zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:25

eilleen333 schreef:
Behalve 1 van de dieren te laten helpen of ze gescheiden houden heb je geen opties vind ik.
Maar je moet je afvragen of je het wil. Twee dieren met de drang om voort te planten door hormonen en er steeds tussen springen. Denk dat dat voor het sociale gedrag van de dieren niet bevordelijk is.

Ik weet niet hoe oud de reu is?

Het is 2 x per jaar dat ze die drang enkele weken hebben.

Heb 1 x vaker gecastr. Reu en teven gehad. Maar reu bleef gewoon door dekken :+

Mijn labrador reu is tegen die tijd dat de pup komt, bijna 3 jaar. Reden dat ik hem niet wil castreren. Is omdat hij naar sommige type honden onzeker kan zijn. En dat uit zich verschillend. Ben hier druk mee aan het trainen. Honden die hij kent heeft hij geen problemen mee.

dierenfan schreef:
Gewoon goed opletten. De eerste dagen geeft de reu er vaak nog niet om en wil de teef niet gedekt worden. Altijd tijdens loopsheid zeer goed scheiden dus in bench in andere ruimte doen of ene binnen andere buiten. Vaak kunnen ze de eerste en laatste week wel bij elkaar. Ligt er aan hoe gefocusd je reu is en hoe de teef zich gedraagt. Maar dus alleen met toezicht mocht de reu willen dekken dan gelijk scheiden.

Voordeel dat je er vroeg over na denkt. Begin dus ook vanaf week 2 dat de pup er is (en dus ook vertrouwd is) te leren dat hun 2 honden zijn en niet samen 1 hond.oftewel leer ze beiden om regelmatig alleen mee de straat op te gaan en alleen thuis te blijven. Leer ze dat alleen in bijv. De keuken of gang zitten niet erg is terwijl jij met de andere hond elders in huis bent.

Dit hoeft allemaal niet letterlijk in de tweede week dat de pup er is natuurlijk maar maak er wel vlot een gewoonte van. De kans is er namelijk dat ze met 6 mnd al loops wordt en de tijd vliegt!

Ben je de eerste loopsheid nog noet zover met trainen probeer dan je reu ergens te laten logeren. Immers beter dat en een stabiele basis dan de eerste loopsheid al je trainingswerk te verknallen.

Dat ben ik zeker van plan. Ook omdat ik met de teef de sport in wil.

Elke zaterdag zullen ze sowieso apart zitten. Dan ga ik altijd naar de club. Mijn vader maakt die dag dan altijd grote wandeling met de labrador. Zodat die ook zijn persoonlijke aandacht krijgt.

Daarnaast krijgt mijn labje elke dag zijn standaard beweging. Veelste lang voor de pup dus.

dierenfan schreef:
Overigens men raadde mij ook een teef aan jaren geleden door mijn toemalige reu. Uiteindelijk toch voor een reu gegaan omdat ik de uitstraling van reuen gewoon veel mooier vind en ik zelden een teef leuk vind.

Alles is altijd goed gegaan tussen mijn reuen. Het scheelt ook of een hond soms in beeld is of gewoon bij de roedel hoort ;)

Dat scheelt zeker. Maar er zijn meerdere factoren waarom ik een teef wil.

Want het is een nest herhaling. En de reuen die uit vorige nest zijn gekomen. Zijn behoorlijk aan de maat. En ik vind een kleiner maatje prima. Plus het zijn behoorlijke karakter honden.

Reu van mijn moeder, waarmee ik train. Is mij eigenlijk soms iets te sterk. Merk ik zo niks van. Maar tijdens pakwerk wel.

En een teef leek mij ook wel weer leuk. Na jaren alleen maar reuen gehad te hebben.

moonsparkle schreef:
Ik vind je redens om de reu niet te castreren een beetje negatief. Vooral omdat je zegt dat je reu dominant is naar andere reuen.

Ik was ook bang dat mn hond erg zou veranderen na castratie, maar hij werd steeds agressiever naar reutjes. Toch maar laten castreren en dat hadden we veel eerder moeten doen. Het enige waarin hij is verandert is dat hij nu alle honden buiten prima kan negeren als ik dat van hem vraag en nu kan hij overal los mee want ik hoef niet meer bang te zijn dat hij agressie toont tegenover een reu.

Je hebt met castreren dus bij jou eigenlijk ook 2 problemen die minder worden of opgelost zijn.

Is niet negatief. Kans is groot dat bij hem het gedrag alleen maar zal versterken.

Op sommige reuen reageert hij dominant. Maar komt uit onzekerheid voort.
Wat minder word, omdat ik activiteiten met hem doe. Wat goed is voor zijn zelf vertrouwen.

Voor de rest iedereen bedankt voor de reacties. Ga er eens rustig over na denken. En overleggen dat mams misschien enkele weken per jaar op hem wil passen.

Gescheiden houden vind ik toch wel een beetje tricky. En om eentje hele dagen op te sluiten in de bench. Vind ik ook weer zo sneu.

Mechel zal geen kennelhond worden. Maar gewoon een verwende huis mechel waarmee gesport word.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:29

Waarom niet gewoon de reu chemisch castreren..? Dat werkt vanzelf uit en dan zie je meteen of zijn gedrag daadwerkelijk veranderd.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:35

Mizora schreef:
Er is de mogelijkheid tot echte sterilisatie (reu of teef), de truc is alleen een dierenarts te vinden die het wilt doen en zich niet vergist waardoor je toch een gecastreerde hond (reu of teef) terug krijgt.

Sterilisatie is het onderbreken van het voortplantingskanaal, voor mannen https://nl.wikipedia.org/wiki/Vasectomie , en voor vrouwen kan ik zo geen specifieke benaming vinden.

Dit betekent dat alle hormonen intact blijven alleen de mogelijkheid om voort te planten niet meer. Er kunnen dan dus geen ongelukjes gebeuren.

Is dit inderdaad geen idee, TS?

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:05

Wij hebben het 1 loopsheid gedaan en daarna snel de teef gesteriliseerd. Man, wat een stress. Voor ons, maar helemaal voor de honden. Ik kan het niemand aanraden. Ik ken wel iemand die zijn reu uit logeren doet tijdens de loopsheid en dat werkt wel goed.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:18

Tillie20 schreef:
Waarom niet gewoon de reu chemisch castreren..? Dat werkt vanzelf uit en dan zie je meteen of zijn gedrag daadwerkelijk veranderd.

Dit zou ik doen.
Wij hebben meerdere reuen en meerdere teven. Als er een teef loops is, worden ze gescheiden en ja, dan zit er wel eens één een tijdje in de bench. Dat is dan zo. Het is maar een paar dagen per jaar. Ze kennen het hier, maken er geen probleem van. De reuen joelen ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:25

Lynnepinny schreef:
Mizora schreef:

Is dit inderdaad geen idee, TS?

Ja zeker. Zal er eens wat meer info over opzoeken.

Chemisch castreren is leuk. Maar mijn reu zal sowieso niet gecastreerd worden. Aangezien ik gewoon 99% van overtuigd ben, dat dit niet ten goede komt van zijn gedrag.

Als er echt geen opties zijn. Dan zal de teef altijd nog geholpen worden. Nestje is geen pre. Eerst kijken hoe als ze het leuk doet in de sport.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:34

love_western schreef:

Chemisch castreren is leuk. Maar mijn reu zal sowieso niet gecastreerd worden. Aangezien ik gewoon 99% van overtuigd ben, dat dit niet ten goede komt van zijn gedrag.

Als er echt geen opties zijn. Dan zal de teef altijd nog geholpen worden. Nestje is geen pre. Eerst kijken hoe als ze het leuk doet in de sport.

Er zijn zelfs spuiten die maar 2 weken werken(chemische castratie), dat is ook nog een optie.. Dan is ie 2 weken onvruchtbaar, gedrag is dan wel niet representabel voor een echte castratie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:36

Tillie20 schreef:
love_western schreef:

Er zijn zelfs spuiten die maar 2 weken werken(chemische castratie), dat is ook nog een optie.. Dan is ie 2 weken onvruchtbaar, gedrag is dan wel niet representabel voor een echte castratie.

Dat is idd dan wel weer een optie. Ga gewoon eens rustig nadenken wat beste optie is.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:26

Hier twee reuen waarvan 1 dekreu en 4 teven. Gewoon goed gescheiden houden en een goede opvoeding. Geen geloei, geen gezeik enz. Ze lopen onder toezicht ook gewoon samen tot de dagen dat de teven staan dan apart. Ze weten donders goed wat mag en wat niet.

Maar toezicht betekent ogen voor en achter en overal.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:30

Mijn DA heeft maar 2 soorten spuiten voor chemische castratie. 1 werkt 6 maanden en kost totaal €75,00 en de andere werkt 12 maanden €120,00. Castratie kost €85,00 dus tja dan is de keuze vlot gemaakt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:47

Mijn buurman had twee reuen en één teefje en die reuen hebben de hele schuurdeur kapot gevreten om 's nachts bij het loopse teefje te komen. Reageerde voorheen ook nooit op teefjes! :+ Maar toen hun eigen teefje loops werd werden ze onherkenbaar. Niet meer luisteren, niet meer eten, etc. Je snapt dat de afspraak bij de dierenarts daarna snel gemaakt was. :D

Maar goed, dat is slechts een voorbeeld. Hoe het bij jou zou gaan zou je moeten afwachten natuurlijk. Maar houdt ze goed in de gaten, want het is zo gebeurt. :)