Onzichtbare omheining (stroom) voor hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

-Namiro-

Onzichtbare omheining (stroom) voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 21:55

Ik zit met het volgende probleem.
1 van mijn honden is een ware houdini. Hij blijft overal gaatjes vinden om te ontsnappen.

We wonen op een boerderij waar de helft afgezet is met herras hekwerk (1,50 met daarop 2 draden prikkeldraad) en de andere helft met gaas. Hier staan rijen bomen en daar hebben we tot 1,80 gaas tegenaan getimmerd. Aan de onderkant zijn allemaal ijzeren pinnen in de grond geslagen zodat hij er niet onderdoor kan. Op de een of andere manier heeft meneer vandaag ergens een gaatje gevonden en is er weer vandoor gegaan.
Uiteindelijk heb ik 'm na drie uur zoeken weer gevonden en gevangen. Dit kan natuurlijk niet. Ikzelf zit onwijs in de stress en eens gaat dit fout en komt hij onder een auto terecht.

In mijn zoektocht naar oplossingen kwam ik de halsbanden met stroom tegen. Draad om het perceel.. Hond een halsband om en als hij te dicht bij de draad komt krijgt hij eerst een waarschuwingssignaal en daarna stroom..

Zijn er bokkers met ervaring met een dergelijk systeem?
Ik hou er absoluut niet van.. Maar ben eigenlijk ten einde raad!

dierenfan

Re: Onzichtbare omheining (stroom) voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:04

Ik heb het voor mijn kat en het werkt al jaren ontzettend goed!! Ik doe de band wel s nachts uit dan mag ze ook niet naar buiten. Dit ivm de pinnen aan de binnenkant van de band. Al heeft zij nergens problemen mee en nooit gehad ook.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:08

Hier hebben we een schapennet om het weiland (was voorheen schapenweiland, nu bij het terras aangetrokken waar de honden ook vrij kunnen lopen).
De honden hebben allebei een keer een schok gekregen en blijven er nu uit de buurt.
Ondertussen is de stroom er al wel anderhalf jaar af, maar dat weten ze niet :)
Maar eerlijk gezegd, het zijn allebei geen houdini's of weglopers dus ik weet ook niet of het voor jouw hond zal helpen.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:10

Jup, met het omheiningssysteem van Petsafe! Erg tevreden erover en de grens is erg duidelijk voor de hond. Morgen wil ik wel wat uitgebreider reageren ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:18

Ik ken mensen die dat ook hadden voor hun hond. Het deed precies wat het moest doen, de hond binnen een bepaald gebied houden. Het gevolg was alleen dat de hond daarna doodsbang was om voorbij die grens te gaan. Die zijn er dus vanaf gestapt want ook al ging het om een groot stuk land, soms wouden ze de hond toch ergens mee naar toe nemen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:25

Lijkt me een erg fijn systeem. Ik geloof dat Ceasar Millan ook eens met zoiets gewerkt heeft in een aflevering. Maar ben niet 100% zeker of hij het was. Maar zo kun je misschien filmpjes en ervaringen van gedragsdeskundigen vinden?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:31

Mijn Daisy werd door de vorige eigenaar ook door zo'n omheining op het terrein gehouden. Alleen is ze in bepaalde hectische situaties er toch nog een paar keer afgerend. Daisy had de band 24/7 om en de littekens zaten ook in haar hals, daar is het dus niet geschikt voor. Op de dag dat ik haar ging halen heb ik haar van het terrein af moeten dragen omdat ze niet naar de grens durfde, ze was echt doodsbang in mijn armen :(:) . Ook voor honden die van zichzelf wat onzeker zijn is het dus niet aan te raden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 06:41

Onze buren hebben het systeem om de boerderij heen. Ze hebben hiervoor gekozen omdat de landbouwmachines af en aan rijden en een hek niet praktisch is. Het werkt prima. Hond kan niet van het erf af en als ze gaan wandelen dan doen ze de band af op een vaste plek en hij weet dat hij dan kan passeren.
Echte een aanrader in jouw geval,

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:01

Inoterry schreef:
Mijn Daisy werd door de vorige eigenaar ook door zo'n omheining op het terrein gehouden. Alleen is ze in bepaalde hectische situaties er toch nog een paar keer afgerend. Daisy had de band 24/7 om en de littekens zaten ook in haar hals, daar is het dus niet geschikt voor. Op de dag dat ik haar ging halen heb ik haar van het terrein af moeten dragen omdat ze niet naar de grens durfde, ze was echt doodsbang in mijn armen :(:) . Ook voor honden die van zichzelf wat onzeker zijn is het dus niet aan te raden.

Hoe kun je lidtekens krijgen van zo n band?
Er zitte idd 2 pinnen aan de binnenkant die contact met de huid maken maar bij goed gebruikt zit de band zo los dat het wel contact maakt maar nooit knelt.

Ik heb een 9 jarige langharige kat van net geen 4 kg. Ze woont nu 3 jaar bij mij met dit systeem en nog nooit 1 wondje ontdekt. Maar ze draagt het dus geen hele dagen en vind het heerlijk het bandje aan te krijgen want dan mag ze naar buiten.

Onlangs is ze wel door de omheining gegaan. Vermoedelijk in vechtpartij met nieuwe overbuur kat die helaas op ons terrein durft te komen. Nadeel is dan dat je moet zoeken want terug terrrein op werkt de band ook... dus dan is het zoeken band uit terrein op band aan.

Echter als systeem op hek aangelegd wordt dan zal dat niet makkelijk gebeuren immers door of onderdoor hek kost tijd en dan al lang stroom gehad en terug terrein op.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:47

Het systeem mag niet langer dan 8 uur per dag gebruikt worden en hij moet met regelmaat op maat gemaakt worden. Beide dingen gaat nog wel eens fout en dan kunnen er wondjes (en dus littekens) ontstaan.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:58

Mijn hond is van zichzelf erg onzeker en bang, zeker in onbekende situaties. Als hij terreinen en mensen eenmaal kent is er niks aan de hand, maar dat kan weken duren.
Ik woon nu sinds 2 maanden op een boerderij waar hij als ik niet thuis ben ook lekker buiten op het terrein loopt met zo'n halsband. In het begin doodsbang en kwam de hele dag niet van zijn plek af, maar inmiddels loopt hij helemaal relaxed rond. Hij weet precies tot waar hij kan en krijgt dan ook nooit meer een schok. Overigens begint de band ruim van te voren te piepen, dus maakt hij toch een foutje dan is hij ruim op tijd weg. Als ze er littekens van krijgen moet je wel een heel koppig dier hebben wat iedere keer de stroom op zoekt... In het begin had ik de band wat strakker en een stukje vacht afgeschoren zodat hij zeker weten zou werken, maar nu hangt de band vrij los.

Overigens hebben wij hier geen draad rond het terrein (hadden ze wel, maar was steeds beschadigd en zoek en repareer de kapotte plek dan maar weer). Nu hebben ze een centrale zender en die kan je instellen op bereik, de honden kunnen op een cirkel daar omheen komen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 08:27

Het probleem van littekens is niet dat ze de stroom opzoeken, maar dat de band te strak zit en/of te lang omzit. Dan gaan de punten van de pinnen irriteren en dat veroorzaakt uiteindelijk wondjes en littekens. Het heeft dus niks met de stroom te maken.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 08:38

Nee dat zeg ik ook niet, maar als ze de stroom niet steeds opzoeken hoeft die band niet heel strak meer te zitten. Mijn hond is al weg als hij de piepjes hoort en op het moment zitten de kortste metalen stiftjes in de band die ook nog eens vrij los hangt. In het begin had ik die lange eraan zitten en de band strakker omdat hij een flinke vacht heeft rond zijn nek, maar dat is nu nergens meer voor nodig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 08:52

Je denkt te ver.

Vaak gaat het fout omdat mensen niet bewust zijn dat de band niet de rest van de tijd zo strak hoeft te zitten. Jij hebt het aangepast, maar een hoop mensen regelen het één keer en dan is het geregeld. Zelfs bij pups of jong volwassen honden (die nog wat uit moeten zwaren). Hierdoor zit de band voor het mooie wat te strak, wat voor een paar dagen geen probleem is maar week na week, maand na maand, kan dat voor wondjes zorgen die je bij een langharige of dichtharige hond lang niet altijd door hebt.

Jij doet het dus top, maar daar kan je helaas niet bij iedereen vanuit gaan.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:29

In het geval van Daisy had ze de band om gekregen en die was niet meer af gegaan, totdat ik haar meenam. Ik heb ooit eens een gebruiksaanwijzing gelezen en daar stond toen duidelijk in dat de hond maximaal 8 uur per dag de band om mag hebben om beschadigingen van de huid te voorkomen.

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:35

op stal wordt dit systeem ook voor de honden gebruikt. Werkt prima. vaak hebben ze de halsband nu niet meer om, omdat ze weten tot hoever ze mogen gaan. Alleen als de eigenaar weggaat dan gaat de halsband om. En de honden hebben geleerd dat er een plek is waar ze naar buiten kunnen zonder stroom te krijgen (daar gaat de band wel af, anders krijgen ze wel stroom). Nooit problemen met wondjes of dergelijke gehad.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 11:21

Bedankt iedereen jullie ervaringen tot dusver.

Ik twijfel of dit systeem gaat werken voor mijn hond. Het gaat om een Duitse herder van 1 jaar, enorm energiek, brutaal en bovenal keihard voor zichzelf.
En dat laatste zorgt ervoor dat ik twijfel.
Ik vraag me namelijk af of hij respect heeft voor de stroom.

Hij heeft een trap van n paard gehad. Hij vloog twee meter door de lucht, staat op en loopt gewoon verder.
Hij is met volle snelheid tegen een container aan gerend toen er een andere hond aan de andere kant van de draad liep. Volgens de buurman ging het met een enorme klap. Hij stond op, schudde z'n kop en rende verder alsof er niets gebeurd was..
Gaat een stroomschokken dan indruk op hem maken?

Een alternatief idee heb ik ook niet..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:28

waarschijnlijk wel Namiro, want hij heeft geen aanwijsbare reden waarom hij een schok krijgt, behalve een bepaald punt in de omgeving.

koppige honden zullen wat langer nodig hebben dan niet koppige honden..

je laat ze ook niet los met dat ding.. maar je traint ze eerst waar het punt zit.. zodat hij exact weet dat de piepjes gevolgd zullen worden door een schok..

na een week of twee als hij gewend is dat hij het stuk niet mag passeren, dan ga je door naar trainingspunt twee.. aanleren dat bij een andere halsband/riem, hij de omheining mag en kan passeren. Of dat hij hem mag of kan passeren op jouw specifieke uitnodiging.. Deze training is lastiger dan leren dat hij er niet voorbij mag.. want vertrouwen doet hij je niet gelijk als je zegt kom maar lol..

op een gegeven moment zal hij leren dat hij aangelijnd geen piepjes hoort en geen schok krijgt.
waardoor je dus ook geen onzekere/bange honden overhoudt.

dat tweede stuk vergeet men vaak, omdat het mensen erom gaat dat ze binnen de omheining blijven..

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:31

Maar een herder is toch super slim? Die kun je toch gewoon leren op het erf te blijven? Maar misschien een te eenvoudige gedachte.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:35

Wij hebben ook hele harde honden (Cane Corso's), die inderdaad nooit een kik geven.
Met volle snelheid tegen auto's aanlopen, één is er zelfs onder gekomen. Die schudde niet eens met zijn kop, die liep doodleuk verder. De auto had behoorlijke schade.
Maar toen ze hier voor het eerst tegen de stroomdraad aan kwamen, die we hadden geplaatst voor de schapen, joelden ze als kleine puppies en maken ze dat ze weg kwamen. De schapen hebben ze nooit meer aan gekeken.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:39

Ik begrijp dat dit in bepaalde situaties een uitkomst kan zijn maar ik zal het zelf nooit en nooit kopen. Een walgelijk idee dat een dier iets draagt wat stroom kan geven. Stel dat het eens storingen krijgt. Ik krijg tranen in mijn ogen van het bovenstaande verhaal van het hondje dat zo bang is om van het terrein afgedragen te worden. Te triest dat de mensheid dit normaal vindt.
Ts kun je niet een wat kleiner stuk goed afzetten en de hond alleen loslaten als je er bij bent?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:39

Jennyj01 schreef:
Maar een herder is toch super slim? Die kun je toch gewoon leren op het erf te blijven? Maar misschien een te eenvoudige gedachte.

Dat kan zeker!
https://www.youtube.com/watch?v=OuTh47i3hOY

Vraag is of iedereen zin heeft om er zoveel tijd in te steken ;)

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:48

-Namiro- schreef:
Ik twijfel of dit systeem gaat werken voor mijn hond.
Kun je het niet ergens uitproberen? Hond en jij zijn hier van harte welkom, maar da's een beetje uit de richting denk ik. Wij hebben al een jaar of 15 het systeem van Invisible Fence. Bevalt prima! Wel de tijd nemen om hond of kat het te leren, maar daarna werkt het super.

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:54

Wij hebben een kruising duits/mechelse herder en zaten met het zelfde probleem.

ik was ook een beetje ten einde raad, want ze was steeds weer zoek, 1 konijntje en mevrouwtje ging er weer achter aan.
Wonen ook op een boerderij.
Aan de zijkant van het huis zit overal gaas en hekwerk dus daar kan ze niet weg.
De rest om het huis heen hebben we gewoon stroomdraadjes gespannen 2 stuks oven elkaar, op plekken waar de gereden word met voertuigen hebben we 1 draadje heel laag waar over heen kan worden gereden.
en echt het werkt! Het was wel even werk maar ben super blij dat we het hebben gedaan want ik heb weer rust, was constant met de hond bezig waar die nu weer was.
ze is wel heel slim, en heeft snel door wanneer er geen stroom op staat.

Wij hebben ook naar dat systeem gekeken waar jij het over hebt, ik vond het erg duur, en vraag mij af dat als een hond met 40 km pu erover heen rent het dan ook werkt? (bv als ze achter een konijn aan zitten)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:59

piezze schreef:
Ik begrijp dat dit in bepaalde situaties een uitkomst kan zijn maar ik zmoal het zelf nooit en nooit kopen. Een walgelijk idee dat een dier iets draagt wat stroom kan geven. Stel dat het eens storingen krijgt. Ik krijg tranen in mijn ogen van het bovenstaande verhaal van het hondje dat zo bang is om van het terrein afgedragen te worden. Te triest dat de mensheid dit normaal vindt.
Ts kun je niet een wat kleiner stuk goed afzetten en de hond alleen loslaten als je er bij bent?

Waar heb jij je paard achter staan dan? Als er storing ontstaat is het enige wat er kan gebeuren dat de stroom eraf valt. Stroom heeft naar een beperkt bereik, zodra de hond niet in de buurt is, is er niets aan de hand, zelfs in het hoogst onwaarschijnlijke geval als er continue stroom op zou staan.
1 van mijn honden draagt zelfs een teletac. Op stal vind ze het nogal leuk om naar de paarden te happen. Wel als ik niet in bereik ben. Oren staan dan op slot. Nu heb ik gewoon de afstandsbediening bij me, ze heeft 2 keer een flinke tik gehad en nu laat ze het wel. Maar als de band af is doet ze het vrolijk opnieuw.
Laatst bijgewerkt door Utixo op 16-08-15 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt