Ontstoken ogen konijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Sapphire

Ontstoken ogen konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 17:09

Hallo,
Ik heb een vraagje, we komen net terug van een weekje vakantie en toen trof ik een van mijn konijnen aan met dit aan beide ogen:

Afbeelding

Afbeelding

Ze staat buiten met nog een ander dwergkonijn en heeft tevens ook aangekoekte mest bij haar staartje.
Wat kan dit zijn? Ze is ongeveer 6 jaar oud.
Groetjes.

Anoniem

Re: Ontstoken ogen konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 17:11

Het eerste dat in mij opkomt is myxomatose.
Heb je enig idee of dit al een hele week zo is? In dat geval kan het het moeilijk zijn.

Hoe gedragen ze zich? Omdat ze het allebei vertonen zou ik naar een dierenarts gaan, het is praktisch altijd dodelijk.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 17:14

Ik zou ook even naar de dierenarts gaan. De kans dat het myxomatose is, is groot. Neem beide konijnen dan even mee

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 17:29

Anoniem schreef:
Omdat ze het allebei vertonen zou ik naar een dierenarts gaan, het is praktisch altijd dodelijk.

TS verteld dat maar 1 van haar konijntjes dit heeft, aan beide ogen. Myxomatose ziet er volgens mij toch al heel snel veel erger uit aan de ogen. Dat proces gaat toch vrij snel?
Ik vind je konijntje er eerlijk gezegd, naast de vuile oogjes, niet heel erg ziek uitzien.

Zijn je konijntjes wel ingeent? Eten en drinken ze beide nog goed? Als ze niet meer eet dan moet je echt snel ingrijpen en naar de DA gaan!
Verder zou ik bij enige twijfel toch naar de DA gaan. Kijk wel goed dat je een konijnkundige DA kiest!!

Hier heb je een lijst met konijnkundige DA:
http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/1 ... renartsen/

De plakpoep .... ik neem aan dat er dagelijks iemand kwam om je konijnen te voeren? Gaf deze exact wat jij gevraagd hebt te geven aan eten? Of kan het zijn dat ze meer en/of ander eten (meer/andere groenten dan normaal) hebben gegeven?
Als ze veel te veel hebben gehad, willen ze hun blindedarmkeutels wel eens vergeten op te eten. Als deze in de vacht blijven hangen kan dit aan gaan koeken.
Het kan ook zijn dat ze diarree heeft gekregen door te veel of plots een heel ander soort groente.
Heb je je konijn goed gecontroleerd op maden? Het kan zijn dat vliegen in of rond de poep/anus eitjes hebben/gaan leggen en je zo maden krijgt.

Mijn rammetje heeft maanden geleden ook geïrriteerde oogjes gehad. Ik heb water gekookt en af laten koelen. 3 maal daags heb ik met een zacht watje met water de oogjes schoongemaakt. Wel steeds een schoon plukje wat in het water dompelen. Daarnaast heb ik oogzalf van Beaphar gebruikt. Na 4 dagen was het helemaal over en nooit meer terug gekomen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 17:36

Als ze er ziek uitzien is het vaak al te laat. Ik vind het typisch dat het aan beide ogen is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 17:37

Delphi schreef:
Anoniem schreef:
Omdat ze het allebei vertonen zou ik naar een dierenarts gaan, het is praktisch altijd dodelijk.

TS verteld dat maar 1 van haar konijntjes dit heeft, aan beide ogen. Myxomatose ziet er volgens mij toch al heel snel veel erger uit aan de ogen. Dat proces gaat toch vrij snel?
Ik vind je konijntje er eerlijk gezegd, naast de vuile oogjes, niet heel erg ziek uitzien.

Zijn je konijntjes wel ingeent? Eten en drinken ze beide nog goed? Als ze niet meer eet dan moet je echt snel ingrijpen en naar de DA gaan!
Verder zou ik bij enige twijfel toch naar de DA gaan. Kijk wel goed dat je een konijnkundige DA kiest!!

Hier heb je een lijst met konijnkundige DA:
http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/1 ... renartsen/

De plakpoep .... ik neem aan dat er dagelijks iemand kwam om je konijnen te voeren? Gaf deze exact wat jij gevraagd hebt te geven aan eten? Of kan het zijn dat ze meer en/of ander eten (meer/andere groenten dan normaal) hebben gegeven?
Als ze veel te veel hebben gehad, willen ze hun blindedarmkeutels wel eens vergeten op te eten. Als deze in de vacht blijven hangen kan dit aan gaan koeken.
Het kan ook zijn dat ze diarree heeft gekregen door te veel of plots een heel ander soort groente.
Heb je je konijn goed gecontroleerd op maden? Het kan zijn dat vliegen in of rond de poep/anus eitjes hebben/gaan leggen en je zo maden krijgt.

Mijn rammetje heeft maanden geleden ook geïrriteerde oogjes gehad. Ik heb water gekookt en af laten koelen. 3 maal daags heb ik met een zacht watje met water de oogjes schoongemaakt. Wel steeds een schoon plukje wat in het water dompelen. Daarnaast heb ik oogzalf van Beaphar gebruikt. Na 4 dagen was het helemaal over en nooit meer terug gekomen.

Zoals ik het begreep, heeft konijn 1 er last van aan beide ogen en plakpoep, konijn 2 alleen plakpoep. Als je het mij vraagt is er toch wel iets aan de hand.

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 17:38

Heel erg bedankt allemaal voor de snelle reacties! De week voordat we op vakantie gingen had ze dit al een een klein beetje. Niet echt iets waar ik me toen zorgen over maakte. Ze hebben hun gemengd voer gewoon gehad. We gaven ze wel nog groenvoer maar dit hebben ze in de tijd dat we op vakantie waren niet gehad. Ik zoek even verder op internet en ga naar de dierenarts. Groetjes

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 17:51

Beide konijnen zijn trouwens niet meer ingeënt de laatste jaren.

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 17:53

@June
Nee alleen het konijn op de foto heeft last van plakpoep en last aan allebei haar ogen

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 17:57

Ik zou zeker even naar de DA gaan.

Plakpoep kan door het gemengde voer komen. Een van mijn konijnen kreeg dat ook ineens na 2 jaar gemengd voer

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 18:01

Ze heeft wel meerdere kwaaltjes gehad in de loop van jaren. Toen we haar pas net hadden leek het wel alsof ze iets aan het hart kreeg. Haar ogen begonnen te rollen, opstaan en weer omvallen. Ze lopen bij ons altijd los door de tuin. We zien vaker op plekken waar ze een tijdje heeft gezeten/gelegen dat ze ontlasting laat lopen die wat dikker is en een beetje een crème kleur heeft. Soms ook met bloed. We zijn er nog nooit mee naar de dierenarts geweest omdat ze altijd nog vrolijk rond huppelt.

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 18:03

Weet iemand wat dit gaat kosten als ik hiermee naar de dierenarts ga? Moet het namelijk zelf betalen. Verder weet ik ook niet of het goed gaat om haar naar de dierenarts te vervoeren omdat ze altijd zo angstig is. Ze springt van de tafel af etc. ( gelukkig hebben we haar die keer nog net kunnen vangen )

LileNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:06

Lijkt mij niet op myxomatose maar wel op geiiriteerde oogjes. Dat kalige komt door het vocht en oogtroep wat klontert op de haren. Er komt geen lucht bij wat ervoor zorgt dat de haren uit kunnen vallen. Een (vitamine) zalfje halen bij de da (niet dierenwinkel-> vaak meegemaakt dat het daardoor erger werd) behoort tot een mogelijkheid. Verder plakpoep gelijk weghalen. Zeker met dit weer een grote kans op myasis -> madenziekte. Dat is iets wat je echt niet mee wilt maken.

LileNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:08

Prijzen dierenarts verschillen erg. De ene rekent een klein consult en de ander een normaal consult. Bellen is een oplossing om een prijsopgave te krijgen ;) Een assistente weet hoe ze een konijn vast moet houden. Vraag hem/haar gewoon om te helpen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:08

Volgens mij ook geen myxomatose, misschien in de tocht gezeten?
En als je het schoon maakt met afgekookt water?

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 18:13

Ik ga nu eens proberen met afgekoeld gekookt water. Ik zal het blijven herhalen todat het minder word. Zoniet ga ik naar de DA. Als jullie het leuk vinden om het proces te zien kan ik wel foto's blijven plaatsen;)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:14

Ja doe maar.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:15

Tja. Dieren kosten nu eenmaal geld. Hoop voor je dat het geen myx is.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:17

Ik heb altijd gehoord afgekoeld water met een zakje kamillethee.
Dit heb ik dus bij mijn eigen oog ook gedaan. Kan zeker geen kwaad :)

Persoonlijk zou ik niet Direct naar de dierenarts gaan. Het ziet er niet vers heel ontstoken uit, dan zou het meer tranen denk ik. Zelf zou ik ook niet met een ontstoken oog meteen naar de dokter gaan maar even afwachten, dus bij een konijn zou ik dat ook doen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:20

romyloverrr schreef:
Ik heb altijd gehoord afgekoeld water met een zakje kamillethee.
Dit heb ik dus bij mijn eigen oog ook gedaan. Kan zeker geen kwaad :)

Als de paarden ontstoken ogen hebben koop ik gedroogde kamille en zet er thee van.
Dan zeven en met het vocht de ogen schoon maken.
Helpt altijd moet ik zeggen. Dus Ts, kan je misschien ook proberen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:21

Eoweyn_x schreef:

Myxomatose ziet er anders uit, die hebben opgezwollen ogen.

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 18:25

Heel erg bedankt voor de tips en het advies! Ik zal jullie op de hoogte houden!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:27

Inderdaad even kamille thee zetten, laten afkoelen en vervolgens met een zacht watje het oog spoelen. Als iets een ontstoken oog had - paarden, hamster, konijnen, honden... - kregen ze deze 'behandeling'! Paar daagjes 's ochtends en 's avonds doen, daarna laten rusten (anders raakt het geïrriteerd van het watje ;) ) Werkt perfect!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:27

Eoweyn_x schreef:

Want het kan onmogelijk zoiets zijn als ontstoken oogjes :+ (misschien ergens op de tocht gezeten?) en dat kan je prima schoonmaken et wat afgekoelde kamille thee bijv. Als het dan wel erger wordt kan je altijd nog naar de DA gaan.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:28

Myx gaat heel snel!
Ook hebben ze dan vaak opgezetten oor aanzetten en later de hele oren.en rond de geslachts delen is t vaak heel dik.

Denk eerder snot maar dan zou je even goed moeten kijken of ze een vies neusje heeft. Er zijn nml konijnen die snot hebben maar hun neusje zelf ontzettend goed schoonhouden waardoor je t in dat geval alleen aan de oogjes ziet.

Sommige konijnen zijn gewoon gevoeliger met hun ogen dus weet niet of ze dit eerder heeft gehad?