Kattenbrokken zonder (dierlijke) eiwitten! (allergie)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nadiine__x

Kattenbrokken zonder (dierlijke) eiwitten! (allergie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 16:12

Zoals de titel al aangeeft ben ik opzoek naar kattenbrokken.

Mijn kater is waarschijnlijk alergisch voor eiwitten/dierlijke eiwitten.
We hebben al speciaal dieet voor geprobeerd en daar deed hij het al een stuk beter op als op de iams light. Nu staat hij op ecostyle kip, en dit gaat net zo goed als het dieet voer.

Maar met beide voedingen blijft hij toch jeukende oren houden..
Net weer bij de dierenarts geweest, oren zijn hartstikke schoon en zit niks in!

Samen (ik en de dierenarts) hadden we het idee om op zoek te gaan naar voeding met alleen maar vis!
Dus geen andere dieren, of dierlijke bijproducten, en eiwitten..
Want de eiwitten zitten niet in vis ;)

Probleem alleen is, dat in de voersmaken "vis" ook gewoon andere dierlijke producten gebruikt worden..

Dus nu mijn vraag aan jullie!
Wie weet er een merk/voersoort met echt alleen vis!?

Ps. Dinsdag wprd mijn kater geopereerd, zijn kies word getrokken en dan gaan ze ook nog even goed dieper in zijn oren kijken voor de zekerheid..

Anoniem

Re: Kattenbrokken zonder (dierlijke) eiwitten! (allergie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 16:22

Zonder eiwitten kan een dier niet leven dus een voeding zonder eiwit is geen optie. Ik zou proberen van die rollen compleet versvoer te geven. Mijn hond die van iedere soort brok jeuk krijgt doet het op versvoer prima.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 16:25

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 16:27

Is hij allergisch voor de dierlijke eiwitten, of de dierlijke vetten?

Mijn poezel staat ook op hypoallergeen voer van RC, en gaat steeds minder krabben.
Maar ik volg dit wel even.. ik kan er altijd wijzer van worden.. ;)

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 16:27

Als je kat echt niet tegen dierlijke eiwitten kan dan zal hij ook niet tegen brok met vis kunnen (immers ook dierlijk eiwit). Brokken zonder dierlijk eiwit zijn: Benevo en Ami Cat.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 18:03

Dierenarts had het over voer met echt alleen vis en eiwitten, precies weten we het ookniet, dat blijft gokken..

Het door mij boven genoemde voer, heeft onwijs veel goede referenties ook voor katten met allergiën, dus we gaan hiervan een zal. Bestellen en gewoon proberen!

Ik zal jullie opnde hoogte houden ;)

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:06

Nadiine__x schreef:
Ik kwam deze brokken tegen, met echt alleen vis

http://m.zooplus.nl/shop/katten/kattenv ... jen/132699

Iemamd hier ervaring mee? :)

Niet deze specifieke variant, wel met het merk Orijen. Helaas blieften alledrie(!) mijn katten het niet.
Uiteindelijk maar weggegeven aan vrienden wiens poezels minder kieskeurig zijn...

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 18:36

YamaDeva schreef:
Nadiine__x schreef:

Niet deze specifieke variant, wel met het merk Orijen. Helaas blieften alledrie(!) mijn katten het niet.
Uiteindelijk maar weggegeven aan vrienden wiens poezels minder kieskeurig zijn...

Nou, ben je ook mooi klaar mee dan!
Mijn kater vreet alles wat los en vast zit, dus daar verwacht ik geen problemen mee eigenlijk haha!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:39

Orijen vis is heel goed, alleen erg vet. Dus daar kreeg die van mij nog eens extra last van.

Die van mij is ook allergisch voor dierlijk eiwit en dan kip. Hij doet het goed op het broertje van Orijen;

Acana pacifica.

Geef het wel even de tijd, want dat heeft het echt nodig.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:42

Mijn katje met voedselintolerantie krijgt al jaren hypo-allergeen voer van Royal-Canin. (Dierenartsvariant)

Hij doet het daar goed op. Is in principe vrij duur voer, maar je hoeft er maar erg weinig van te voeren. Toen ik het ooit ging omrekenen was ik eigenlijk niet duurder uit dan met het voer dat hij voordien kreeg.

Blijf het zelf gek vinden, om een dier dat in feite een roofdier is, geen dierlijke grondstoffen te voeren. Maar ik moet zeggen dat mijn kat het er goed op doet, al jaren. Gelukkig maar.

Nu had de mijne niet zozeer huidproblemen, alswel vooral maagdarmproblemen. (Vrijwel permanent diarree) en dat is dus goed over.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:50

Nadiine__x schreef:

Ik wil niet over op alleen versvoer, want dan houd hij helemaal geen kiezen/tanden meer over straks..

Niet om vervelend te doen, maar vers is veel beter voor het gebit, omdat er geen granen/zetmelen in zitten die neerslaan op de tanden. Vers vlees is iets heel anders als blikvoer.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:50

Misschien kijken naar vegetarisch voer? Daar zitten alleen planteneiwitten in. Tenminste, dat kwam in me op toen ik je post las, maar ik weet niet hoe je daar tegenover staat. Ik weet niet eens hoe ik daar tegenover sta _O-

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:49

Oef lastig zeg. Hij is echt dus allergisch voor dierlijke eiwitten? Niet voor graan ofzo?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:55

Beter lezen is ook een vak :o
Laatst bijgewerkt door Sleeper op 13-08-15 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:58

Nadiine__x schreef:

Ik wil niet over op alleen versvoer, want dan houd hij helemaal geen kiezen/tanden meer over straks..

Orijen is een heel goed merk. Zit ook niet veel troep (zoals graan) in. Ik denk dat het het proberen waard is!

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 20:19

Prins Vital Care Senstive is op basis van haring, hier zit verder geen ander dierlijk eiwit in dan de haring.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 20:46

Een kat is eigenlijk niet te doen op een vegetarisch dieet Tillie20. Op dat punt is een hond en kat niet te vergelijken.

Waarom ben je bang voor de tanden bij vers vlees Nadiine_x? Tandsteen komt van koolhydraten, dus minder slijt (wat niet eens hoeft als je ze af een toe een stukje makreelkop of zo geeft) is niet erg want er wordt geen tandsteen meer aangemaakt in principe.

Orijen is een mooi voer. Voor honden wat hoog in het eiwit (dat verdragen niet alle honden), maar voor katten is dat juist goed (die hebben eigenlijk minimaal 35% eiwit nodig in het voer (droge stof gemeten).

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 04:14

lifaya schreef:
Oef lastig zeg. Hij is echt dus allergisch voor dierlijke eiwitten? Niet voor graan ofzo?

Dat vermoeden we inderdaad, maar zeker weten we het niet.
Maar de orijnen, is ook zonder granen. Ik zal zo de samenstelling even opzoeken voor jullie!

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 04:16

Samenstelling:
Verse zalm (14%), verse haring (12%), gedroogde zalm (12%), gedroogde haring (12%), gedroogde zeezalm (12%), verse platvis (3%), verse platvis (graatvrij) (3%), verse snoek (graatvrij) (3%), zoetwater witvis (graatvrij) (3%), zalmolie (3%), haringolie (3%), kikkererwten, rode linzen, groene linzen, groene erwten, erwtenvezels, raapzaadolie, zongerijpte alfalfa, yamwortel, pompoen, spinazie, wortel, rode Delicious appel, Bartlett peren, veenbessen, zeewier, zoethout wortel, angelicawortel, venkel, goudsbloem, zoete venkel, muntbladeren, kamille, paardenbloem, bonenkruid, rozemarijn.
Orijen kattenvoer bevat geen kunstmatige conserveermiddelen.
Voedingsstofgarantie:
Orijen kattenvoer voldoet aan de voedingsstofprofielen van de AAFCO (Association of American Feed Control Officials) Toevoegingen:
Vitamine A (17.500 IE/kg), vitamine D3 (1.000 IE/kg), ijzer (40 mg/kg), jodium (3 mg/kg), koper (13 mg/kg), mangaan (14 mg/kg), zink (150 mg/kg), seleen (0,3 mg/kg).

Gebruik van natuurlijke vitamine E ter conservering.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 04:19

Mijati schreef:
Nadiine__x schreef:

Niet om vervelend te doen, maar vers is veel beter voor het gebit, omdat er geen granen/zetmelen in zitten die neerslaan op de tanden. Vers vlees is iets heel anders als blikvoer.

Oh oke, dat wist ik inderdaad niet..
Ik. Heb er verder geen ervaringen mee, moet wel. Zeggen dat ik het zelfs smerig vind, dus als het niet hoeft, liever niet! Maar ik ga het zeker even onthouden als 2e optie in dat geval.

Gisteravond gelijk orijnen besteld. Ik ben benieuwd.

Minimaal 6 weken alleen orijnen en niks anders zou verschil moeten geven.. Dus dat word even binnen houden want meneer vangt ook muizen en vissen en eet ze ook op..
Maar gelukkig is hij binnen ook erg gelukkig ;l

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 06:42

Mizora schreef:
Een kat is eigenlijk niet te doen op een vegetarisch dieet Tillie20. Op dat punt is een hond en kat niet te vergelijken.

Mijn katten doen het al jaren goed op vegetarisch voer geen verschil met voer met vlees. Bovendien hoeveel vlees denk je dat er in goedkope supermarktbrokken zitten.... Maar goed, dat is een andere discussie en daarmee ga ik dit topic niet vervuilen.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 06:49

Waarom doe je geen eliminatie-dieët om erachter te komen waar je kat precies allergisch voor is? Dan kun je uiteindelijk het voer veel gerichter kiezen. Lijkt me beter voor je kat. Er zijn heel wat soorten KVV waar je dat mee kunt doen, wellicht onder begeleiding van een deskundige op dat gebied.
Is even puzzelen, maar het gaat toch om te welzijn van het dier. Een van onze katers blijkt niet tegen eend en garnaal te kunnen, dus dat krijgt hij niet meer.
Wat je met brokken ook hebt is dat er heel veel toevoegingen inzitten waarvan je niet weet of hij daar niet overgevoelig of allergisch op reageert.
Best een lastige materie helaas. Succes!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 07:00

Katten zijn vaak allergisch voor kip of rund in brokken, aanrader is dan vaak om een wat alternatiever diersoort te geven als paard of eend. Heel veel succes in elk geval, voedselallergie is een lastig probleem bij katten.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 07:03

Misschien op zoek naar een KVV vis?
Google het maar eens.
Op Barfplaats staat ook veel, misschien dat ze je daar verder kunnen helpen.
Succes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 07:06

ik heb een poes gehad met poliepen in de oren.
Dat gaf in eerste instantie ook alleen jeuk,later helaas meer problemen.
Bij haar vond ik via internet ook het advies om van voer net kip af te stappen, dat gaf wel wat verbetering,dat haar oren niet meer zo gezwollen waren :j
Hopelijk helpt de verandering in voer bij jouw dier :)