Sporten met je hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

emilyslaluna

Sporten met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 17:49

Goede dag allemaal!

Ik heb sinds een tijdje kriebels om naast mijn eigen sporten ook nog eens met mijn hond wil gaan sporten. Zelf sport ik vier keer in de week wat afwisselt tussen fitness en wedstrijdzwemmen. Bij dat fitness hoort ook hardlopen.

Even wat info over mijn hond:

Naam:Denver (Lancaster's Denver)

Leeftijd: 2,5 jaar

Ras: Nova Scotia Duck Tolling Retriever (Toller)

Gezondheid en conditie: Denver is helemaal gezond. Hij is vanaf het moment dat hij oud genoeg was met mij gaan hardlopen. We liepen grotendeels dan 5km. Dit deden we aan aantal keren per week. In april is Denver gecastreerd en is sinds dien niet meer mee geweest behalve twee weken terug een keertje 5km. Dit deed hij prima.

Karakter: Denver is erg sociaal. Hij heeft nooit een stap verkeerd gezet. Hij schat zelf op een afstand al goed in of een langslopende hond braaf is of niet. Merkt Denver dat het een dominante of valse hond is dan gaat hij liggen. Hij is heel goed in groepjes. Hij is enthousiast maar gedraagt zich als het daar de tijd voor is. Voor de rest weet ik niet wat ik erbij kan vertellen behalve dat hij een optimale hond is.

Hier zijn een aantal foto's:

Afbeelding

Afbeelding

En een oudere foto hihi:

Afbeelding

Mijn vraag is dus of jullie mij kunnen helpen zoeken naar een sport voor Denver en mij waarbij we lekker samen bezig zijn.

Groetjes!

Mizora

Re: Sporten met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 19:00

Wat zoek je in een sport?

Want in principe passen de meeste sporten wel. Je kan gaan canicrossen ( http://www.canicrossnederland.nl/ ) dat is hardlopen waarbij de hond mee trekt, behendigheid/agility, gehoorzaamheid kan ook (maar ik weet niet of dat is wat je zoekt). Daarnaast heb je nog sporten waarbij je wel samen bezig bent, maar de hond het werk doet zoals flyball of hoopers.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 19:03

Wat leuk!
Ik zoek ook iets leuks om mijn eigen conditie te gaan verbeteren en waarbij mijn hond lekker mee kan doen.
Ik heb al een aantal keer (3?) met haar gefietst, (gewoon langs mij, niet voort trekkend) en dit vind ze geweldig, alleen is ze er eigenlijk nog te jong voor, dus die 3 keer wil ik voor nu ook eventjes bij 3 keer houden. (ze is 11 maanden)
Ik volg voor wat leuke ideeetjes!

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 19:04

Ik ga altijd joggen met de mijne, vinden ze helemaal geweldig :)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 19:13

Frisbee is ook heel leuk. :D

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 21:22

Mizora schreef:
Wat zoek je in een sport?

Want in principe passen de meeste sporten wel. Je kan gaan canicrossen ( http://www.canicrossnederland.nl/ ) dat is hardlopen waarbij de hond mee trekt, behendigheid/agility, gehoorzaamheid kan ook (maar ik weet niet of dat is wat je zoekt). Daarnaast heb je nog sporten waarbij je wel samen bezig bent, maar de hond het werk doet zoals flyball of hoopers.

Agility lijkt mij erg leuk. Ren je dan met je hond mee? En hoe gaat dat te werk? Je zal wel ergens naartoe moeten denk ik.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:31

In principe train je dat op de hondenschool. Je rent inderdaad met je hond mee en daarvoor moet je hond ook allerlei commando's kennen/leren. Er zijn allerlei soorten wissels waarmee je de hond bij de juiste hindernis kan krijgen terwijl jij hem niet in de weg loopt.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 21:33

Mizora schreef:
In principe train je dat op de hondenschool. Je rent inderdaad met je hond mee en daarvoor moet je hond ook allerlei commando's kennen/leren. Er zijn allerlei soorten wissels waarmee je de hond bij de juiste hindernis kan krijgen terwijl jij hem niet in de weg loopt.

Oh ja zijn kunstjes zijn ook handig te vermelden:

Zitten, liggen, rollen, pootje, kruipen, draaien, beg (zitten als een konijn op twee poten) en alle basis gedragdregels natuurlijk.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:46

Leuk hoor sporten met je hond.

Wij hebbem na de dood van onze dogo canario in december een kooiker pup gekocht. Omdat we een sportieve hond wouden. We waren al druk bezig met de voorbereiding voor agility. Dus basis A en daarna B. Maar me zwangerschap brengt roet in het eten. Cursus pakken we hoop ik in 2016 weer op.
Sam is nu 8 maand. Rond zijn eerste jaar gaan we starten met fietsen en hardlopen. Ik ben dan bbevallen dus kan mooi rustig met hem starten.

Mijn man hoopt survival runs met de hond te gaan doen en hardlopen. Misschien nog een sport op de hondenschool erbij.

Lekker actief.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 21:51

Is het wel gewoon mogelijk om Denver dan de dingen van agility aan te leren?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 22:02

Ik ben net begonnen met aggility met mijn Border Colie Isis van bijna 1,5 jaar.

Dit is de eerste hond waarmee ik aggility doe en dat is best nog wel ingewikkeld, ik heb de lessen echt nodig. Vooral om de wissels onderde knie te krijgen en de verschillende onderdelen op de juiste manier aan de hond te leren.
Dit leer je niet zomaar even en zeker niet uit een boekje of van filmpjes.

Dit was de 5e les

Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik een paar workshops Hoopers gedaan, ook erg leuk maar minder actief dan aggility. Hoopers is ook geschikt voor de minder sportieve hondenrassen omdat er niet gesprongen wordt.
Frisbee is ook erg leuk om te doen, maar daar heb ik nog geen les in en mijn hond is nog iets te jong voor de spectaculaire sprongen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 22:20

Ik ga regelmatig een stuk skaten, vinden ze helemaal fantastisch!

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 22:23

tiwi1969 schreef:
Ik ben net begonnen met aggility met mijn Border Colie Isis van bijna 1,5 jaar.

Dit is de eerste hond waarmee ik aggility doe en dat is best nog wel ingewikkeld, ik heb de lessen echt nodig. Vooral om de wissels onderde knie te krijgen en de verschillende onderdelen op de juiste manier aan de hond te leren.
Dit leer je niet zomaar even en zeker niet uit een boekje of van filmpjes.

Dit was de 5e les

[ [url=m/rFsMeO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/JGbvCU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verder heb ik een paar workshops Hoopers gedaan, ook erg leuk maar minder actief dan aggility. Hoopers is ook geschikt voor de minder sportieve hondenrassen omdat er niet gesprongen wordt.
Frisbee is ook erg leuk om te doen, maar daar heb ik nog geen les in en mijn hond is nog iets te jong voor de spectaculaire sprongen.

Leuk! Waar doe je dit? En zulke lessen duur?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 06:56

Ik doe dit bij Je Hond Weet Waarom in Apeldoorn en betaal 10 euro per les in groepjes van 4 honden/geleiders.

De meeste kynologen-clubs zullen deze lessen wel geven, het beste kan je even bij de club in jouw woonplaats informeren.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 07:18

fantastisch zeg, die border-collie, zo mooi om die honden zo bezig te zien!

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 07:29

Ik deed ook agility met mijn hond was nog best ingewikkeld maar je kunt ook gaan fietse, met de hond
Joggen met de hond
Frisbeeen
Doggy dance

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 08:01

tiwi1969 schreef:
Ik doe dit bij Je Hond Weet Waarom in Apeldoorn en betaal 10 euro per les in groepjes van 4 honden/geleiders.

De meeste kynologen-clubs zullen deze lessen wel geven, het beste kan je even bij de club in jouw woonplaats informeren.

Dankje, ik zal even kijken. Ik woon in Veghel en denk dat er hier niks is maar misschien wel in schijndel ofzo.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 08:25

Prijzen zijn zo verschillend. Hier kost 12 lesse agility 45 euro.
Dat is goedkoop.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 08:41

Ho eens even!! Veghel?!
Sinds wanneer woont er een bokker dicht bij mij?! :):)
Ik woon in keldonk :D
In uden zit een hondentrainingsclub, de getrainde hond, hier hebben ze ook een behendigheidscursus :)*

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 08:54

Jeeeeej een regiogenoot! Wat leuk! Ik zal het in Uden even opzoeken. Heb jij daar lessen gehad of ken je de naam alleen?

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 08:57

Mijn moeder heeft met onze inmiddels oma hond alle 8 cursussen daar gedaan, en ik volg er nu met mijn puber de puppy/basiscursus.
Edit: wanneer mevrouw de puber de basiscursussen heeft gehad plan ik ook om de behendigheidscursus te gaan doen met dr

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 09:01

Is die behendigheid dan een agility soort waarbij ze dus obstakels lopen of hoe moet ik het voor me zien?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 09:03

behendigheid en agility zijn hetzelfde. Het is het de Nederlandse en Engelse benaming.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 09:04

Ah zo, ik snap het! Mij lijkt dat super leuk!

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 09:07

Ja, dus denk aan hindernissen springen, door tunnels, en slalommen.
Maar ik kijk nu op de site en zie dat ze 2 nieuwe cursussen hebben, flyball en breitensport, dat klinkt ook erg leuk!
Kijk anders eens op de site (http://www.degetraindehond.nl)
Pas wel op! De site draait uit zichzelf heel luidruchtig een liedje dus je schrikt je dood als je geluid aanstaat _O-