hond heeft bot opgegeten help

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Luf_Midnight

hond heeft bot opgegeten help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 18:35

Ik had gisteren zo'n gevuld runderbot gekocht bij de welkoop.
Gister heeft ie hem een tijdje gehad lekker bezig geweest om de vulling eruit te knagen.
Vandaag was nog niet alle vulling eruit dus dat ik in de tuin zat bot weer gegeven.
Ik ben later paarden gaan voeren en de hond bij mijn vader gelaten, echter heeft die dus niet op gelet en een uur later liggen er dus alleen nog wat van die stukjes van dat bot..

Is nu een uur geleden hond doet niet anders als anders maar maak me toch zorgen
Wat kan ik verwachten moet ik nog ergens extra rekening mee houden??
Wie heeft er tips..
Als ik het echt niet vertrouw bel ik natuurlijk direct de DA maar denk dat hun nu ook niet meer kunnen

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:37

Even naar de DA. Ik denk dat ik weet wat voor bot je bedoelt, dat gaat er nooit via de achterkant weer uit kunnen komen.

Edit: er is altijd een dierenarts beschikbaar in de omgeving. Bel even je eigen DA, waarschijnlijk krijg je dan te horen wie er dienst heeft.
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 06-08-15 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:38

Zo'n bot is toch om op te eten? :o?

StableDoor

Re: hond heeft bot opgegeten help

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:39

Niet in een keer in zijn geheel... Botten zijn om op de 'knagen'.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:40

Ja en zoals ik het lees heeft hij hem dus op geknaagd?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:40

Ik denk dat die botten niet zo schadelijk zijn voor honden anders zouden ze die toch niet als honden voer/snoep verkopen? Ik weet het niet zeker maar het zou mij niet logisch lijken als ze iets verkopen wat schadelijk kan zijn voor honden.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:41

Als die hond zo'n bot in zo'n korte tijd kan opknagen moet je hem naar Holland's got Talent sturen.
Die stukken bot zijn scherp, kan je zo de maag- of darmwand mee open halen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:42

Gydja schreef:
Ik denk dat die botten niet zo schadelijk zijn voor honden anders zouden ze die toch niet als honden voer/snoep verkopen? Ik weet het niet zeker maar het zou mij niet logisch lijken als ze iets verkopen wat schadelijk kan zijn voor honden.

Dat is niet het geval, deze botten staan erom bekend dat ze gevaarlijk zijn wegens inslikkingsgevaar. Net als van die rundermergjes, die zijn ook levensgevaarlijk! Ik zou snel naar de DA gaan!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:45

Mijn hond krijgt deze botten ook alleen onder toezicht. Het is al een aantal keer gebeurd dat hij een te groot stuk afbeet, wat ik vervolgens uit zijn keel kon halen (bot stond dwars in zijn keel). Honden zijn meesters in dit soort dingen verbergen, terwijl het fataal kan zijn.

huppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:48

Heeft hij hem niet ergens begraven ??

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:48

Gydja schreef:

Dat is een hele foute redenatie...
Bewerkte botten zijn altijd slecht.
Botten van dragende delen ook.

Bewerkte botten splinteren.

De botten die verkocht worden zijn vaak gerookt, dus bewerkt.

Even ontopic als je zekerheid wil hebben is een foto nodig. Heb op Stafford forums al veel narigheid voorbij zien komen.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:51

TS, het gaat om een rond/ovaal bot met vulling erin toch? Jouw hond heeft hiervan waarschijnlijk zeer grote stukken ingeslikt. Je kan je wel indenken dat dat niet via de 'achteruitgang' naar buiten kan komen toch?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:57

Maagzuur van een hond lost botten goed op. Mijn honden krijgen geregeld bot/kluif eten die ook helemaal op (en soms snel) en komt als een witte keutel er weer uit. Als bot echt zo slecht is worden ze niet verkocht. Zelfs mijn DA rade aan om de honden af en toe bot te geven van wegen de tanden.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:00

aikon schreef:
Maagzuur van een hond lost botten goed op. Mijn honden krijgen geregeld bot/kluif eten die ook helemaal op (en soms snel) en komt als een witte keutel er weer uit. Als bot echt zo slecht is worden ze niet verkocht. Zelfs mijn DA rade aan om de honden af en toe bot te geven van wegen de tanden.

Als ze het op de normale manier (en onder toezicht!) opeten is er niks mis mee. Alleen lijkt het mij vrijwel onmogelijk dat die hond in zo'n korte tijd een heel bot op de normale manier heeft opgegeten.
Om voedsel goed te kunnen verteren moet het ook goed gekauwd zijn, de enzymes hebben dan meer contactoppervlak met het voedsel.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 19:04

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:07

Wat voor hond heb je en hoe lang was hij met dat bot bezig?
Edit: en waren de stukjes die er nog lagen scherp/puntig?

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 19:12

Hond is een golden retriever ( niet typetje lust alles want het is een vreselijke slechteer) vandaar dat het me ook echt verbaast.
Gister heeft ie de hele middag liggen knagen en vandaag een uur of anderhalf
Stukjes waren wel scherp ongeveer zo groot als stuivers/ 10 cent muntjes

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:12

aikon schreef:

Volgens mij is dat eigenlijk alleen het geval als je geen brokken voert maar vers, de maag word door brokken minder zuur..

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:14

Luf_Midnight schreef:
Hond is een golden retriever ( niet typetje lust alles want het is een vreselijke slechteer) vandaar dat het me ook echt verbaast.
Gister heeft ie de hele middag liggen knagen en vandaag een uur of anderhalf
Stukjes waren wel scherp ongeveer zo groot als stuivers/ 10 cent muntjes

Oke, ik had eerst begrepen dat hij dat bot kreeg en het in no-time helemaal op had. Het is denk ik nu geen spoedgeval, maar houd hem goed in de gaten. Als hij ook maar iets anders doet dan anders, direct naar de dierenarts.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:16

Ik geef mijn honden alleen echte vlees botten die je gratis bij de slager kan halen. Veel beter voor ze en ze doen er nog langer mee ook. Normaal gesproken maar ik me niet druk over de booten die ik geef maar aangezien je niet weet hoe het naar binnen is gegaan zou ik hem toch zeker in de gaten houden.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 19:17

Het bot zelf ( het harde) was dat ik paardrn ging voeren nog gewoon heel. Dat ik terug kwam waren er alleen nog maar kleine stukjes.

Paar weken terug heeft ie ook zon bot gehad maar na 3 weken er niet naar gekeken te hebben heb ik die weg gedaan ( zon goeie eter is het dus)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:20

Ik zou hem verder even geen eten geven, wel voldoende water. Die stukken bot moeten er eerst uit, als hij nu nog meer eet en het blijkt dat die stukken bot er niet uit kunnen heb je een groter probleem.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:21

Is het wel zeker op?
Niet ergens begraven of verstopt?

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:21

Oei... Ik denk gelijk aan splinters!!
Als het een mergpijp is...
Even bellen met de DA kan geen kwaad in dit geval!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:44

eldango schreef:
Gydja schreef:

Dat is een hele foute redenatie...
Bewerkte botten zijn altijd slecht.
Botten van dragende delen ook.

Bewerkte botten splinteren.

De botten die verkocht worden zijn vaak gerookt, dus bewerkt.

Even ontopic als je zekerheid wil hebben is een foto nodig. Heb op Stafford forums al veel narigheid voorbij zien komen.

Ik weet dat botten kunnen splinteren, voornamelijk kip. Maar ik snap niet dat het dan als hondenvoer word verkocht. Sorry hoor maar als het zo gevaarlijk is snap ik niet waarom het in de winkels ligt... Genoeg honden kluiven zo'n bot af.