Aquarium schildpad

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

Aquarium schildpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 20:58

Beste bokkers,

Sinds eergisteren heb ik een nieuw aquarium voor mijn muskusschildpadje. Hij zat eerst in een laag aquarium, van zo'n 70x30 en zon 15 cm water. Nu zit hij in een aquarium van 1.10 bij 60 cm en zon 30 cm diepte. We hebben er een hele grote pomp bij gekregen, en een stuk boomschors als eiland. Ook hebben we nieuwe steentjes er in zitten. Toen we het aquarium vulden, hebben we de steentjs heel goed afgespoeld. Meteen was het water verschrikkelijk troebel. We hebben toen al het water er uit gehaald, steentjes opnieuw meerdere keren helemaal afgespoeld, en gisteren opnieuw gevuld. Nogsteeds iets troebel, maar veel minder als eerst. Gisteravond schildpad er in, beestje vind t prachtig! Alleen nu is het hele aquarium vies bruin gelig geworden :/
Hoe kan dit? Moeten we een andere pomp aanschaffen? Of iemand andere tips?

Goof

Re: Aquarium schildpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:06

Kan best nog van de steentjes afkomen. Ik zou gewoon alles eruit halen en er schoon water in doen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 08:37

Zal waarschijnlijk van de steentjes komen :j . Is je pomp sterk genoeg? Geef het anders een dag of 2, dan zal het wel gezakt zijn.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 08:40

Is die boomschors. Ok nieuw?? Daar kan het ok vanaf komen:)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 08:45

Heb je het hout ook goed uitgekookt? Sommige soorten kunnen zorgen voor bruin water.

luuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 08:47

Zorgen dat de filter goed aanstaat met het liefst wat actieve kool erin, dit haalt de bruine kleur iets uit het water. Ik denk dat de bruine kleur van het boomschors komt.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 08:54

Heb je het filter en de inhoud daarvan wel goed schoon gemaakt? Anders wordt het schone water door een vies filter gepompt!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 20:02

Het filter was nieuw dus helemaal schoon! Ik denk idd dat de bruinigheid van de boomschors komt. Ik betwijfel ook of de pomp goed genoeg is, ben bang van niet aangezien die echt is bedoeld voor vissen... Iemand tips voor een beter filter?

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:05

Een sterk buitenfilter zou ik erop zetten. Schildpadden zijn namelijk grote vervuilers.
JBL heeft een aantal sterke pompen in het assortiment zitten waar goede garantie op zit ;)

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:09

Ik heb voor mijn muskusschildpadje ook een filter voor vissen, maar ik heb het hout eruit gehaald na een tijdje.
Bij mij bleef het water vies bruin, wat ik er ook aan deed om ervoor te zorgen dat het hout niet meer "afgeeft". Maar het bleef van het hout af komen. En ik had een pomp die was bedoeld voor 100 liter water. En dat haalt mijn bak vol niet eens.

Wat staat er op de verpakking van jouw pomp TS? Voor hoeveel liter is die bedoeld?

Waar ik mijn muskusmonster vandaan had, bij de fokker, die had ook hout erin. Water bij hem was ook altijd wat bruiner/geel. Dus denk dat het niet anders is.
Vond het zelf niet zo netjes staan.
Die ukkies kunnen wel tegen een stootje. Het is niet dat je hem/haar er veel kwaad mee kan doen imo.

Ik heb zelf alleen maar stenen erin liggen waar de scherpe kanten vanaf zijn. Daar kan ze ook leuk onder schuilen.

Vergeet niet, stel je hebt een vrouwtje (ga ik eventjes vanuit aangezien de mannetjes zeldzaam zijn), dan gaan ze wel eitjes leggen vanaf een jaar of 5 ongeveer. Dan hebben ze een stukje land met zand nodig om de eitjes in kwijt te kunnen. Anders houden ze de eitjes "op" en kunnen ze overlijden.

Mijn bak en muskusschildpad genaamd Monster trouwens :)
Ondertussen heb ik nog een schuilplaatsje voor der bij het stuk droge. Dan kan ze er ook makkelijker op. Dit zijn nog oude foto's. Pomp zit onder het eiland trouwens met waterval voor de stroming. Mijne blijft super goed schoon :j Ververs het water 1x in de 2 tot 3 weken, maar dan is het nog niet echt heel gelig oid.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 20:24

Bedankt voor de tips en info! Ik heb zelf alleen niet zon eiland als jij dus het hout dient als eiland.
Zandeiland zijn we nog mee bezig om daar wat op te vinden!

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:28

Als ze maar inderdaad op het droge kan. Heb het Monster het werkelijk waar nooit zien doen, maar straks kitten we een bakje op het groene eiland zodat er zand in kan. Maar de mijne is pas 2,5, dus heb nog wel eventjes :j

Voordat ik dit aquarium had, had ik het dus ook met hout :j en nu kan ze ook op een steen droog zitten als ze wilt. Doet ze alleen als ik eten erboven houd, dan komt ze het halen.

Is de jouwe ook helemaal druk en wild als je met eten aankomt? Ze herkent precies in welk bakje het eten zit en in welke niet. Ze blijft ook super leuk om naar te kijken!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 10:37

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:52

Je bak nu is 1,10 x 60 en dan 30 cm diep water erin?
Ik kom dan uit op 198 liter water. Dit filter is geschikt tot 120 liter.

En ik ken het merk zelf niet, maar ik zou niet een goedkoop merk nemen. Wij hebben voor ons grote aquarium van 300 l eentje gehad van SuperFish, en die maakt echt veel herrie.
JBL, Eheim of Juwel zijn wel goede merken. Heb zelf nu 2 pompen van Eheim en bevallen super.
Met andere merken heb ik zelf geen ervaring.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 18:07

Ik heb dan geelwangen, 14 stuks.
Van mij zitten graag in de zon, op het droge zomers.
Ik heb ook 2 zaagruggen binnen zitten in een aquarium, maar die vinden het ook heerlijk onder de lamp.
Mooi aquarium TS.

Afbeelding

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:34

Mooie beestjes vrouwke!
Zijn hele andere type schildpadden. Kwa gedrag, uiterlijk en karakter :j
Muskusschildpadden hoeven trouwens niet eens een warmtelamp te hebben omdat zij zich niet op hoeven te warmen. Heb boven het aquarium een balk met ledverlichting in zitten zodat je hem nog ziet zitten 's avonds en voor de sier :j
(lamp was duurder dan aquarium en meubel bij elkaar, maar toch :') )

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 09:45

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:56

Ziet er netjes uit TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:41

Ik zou de potjes van de planten verwijderen. Hier zit spons omheen wat schadelijk kan zijn voor het water en de dieren. :)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 11:06

Oke bedankt, heb ik meteen gedaan!

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:12

Aangezien het hier over aquaruims en schild padde gaan:

Vriendin van mij. Wil waterschildpadden. Ze heeft guppen in bak van 60x40. Kan dat??
Ik weet het Zo net nog niet. Vandaar ok hier de vraag

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 12:16

Nee dat is echt veel te klein! Dat is al te klein voor een muskusschildpadje.
Vriendin van me houd ze ook zo, zielig gewoon.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:17

Ha dacht ik ook al. Maar guppe erbij geen probleem?( denk dat die schildpad her lkkr vind. Haah). Maar ja. Vraag hier ff

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:18

Is ze zo van de guppen af :j wel in dat formaat bak tenminste.

Als je een heel groot aquarium hebt met voldoende schuilplekken voor de guppen loopt het niet zo'n vaart.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:22

Hahahaha. Dacht ik al:). Zat net ok naar mijn bak te kijken(ok 60x 40 ). Met al min. Guppen dacht. Zielig schildpadje daarin( past miss wel als ze nog klein zijn). Maar ik zelf zou het niet doen