Help! Hond krijgt deur open

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zeepsop

Help! Hond krijgt deur open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 22:39

Hallo allemaal,

Wij hebben sinds een paar jaar een berner sennen x friese stabij. Ze is een schat van een beest en kan echt met alles en iedereen overweg. Alleen sinds een tijdje (ik denk verspreid over een jaartje) sloopt ze af en toe eens iets. Eerst zat ze in de gang, dit ging goed totdat ze de deurmat en post ging slopen. Mn vader(niet echt een dierenvriend) had toen besloten dat ze wel in de bijkeuken kon. Ik merk alleen dat ze daar zo gestresst in raakt. Ze heeft dus uitgevonden dat ze als ze tegen de deurklink aanspringt, ze de deur open kan krijgen. Mijn vader (nog steeds geen dierenvriend) heeft er nu een balk neergezet om de deurklink te blokkeren. Ik vind dit geen oplossing.

Ik hoor haar nu dus constant tegen de bijkeuken deur aanspringen en krabben, en piept er ook nog bij.
Haar nu in de huiskamer laten(waar de hond zich volgens mij wel op dr gemak voelt) is geen optie, ik krijg dan morgen een boze vader over me heen.

Heeft iemand toevallig een oplossing? (De hond mag van mn vader niet in de huiskamer omdat hij bang is dat ze dan daar iets sloopt.)

Geryon

Re: Help! Hond krijgt deur open

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:42

Lijkt me niet bepaald een leuk leven voor een hond? Misschien moet je je eens afvragen waarom ze dingen sloopt. En waarom ze zo graag die deur open wilt.

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:43

Ik heb hier ook weinig verstand van, maar ik neem aan dat jullie dan een deurklink hebben? Is misschien is een deur knop een oplossing? Die zullen ze vast niet zo snel open krijgen

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:44

Geryon schreef:
Lijkt me niet bepaald een leuk leven voor een hond? Misschien moet je je eens afvragen waarom ze dingen sloopt. En waarom ze zo graag die deur open wilt.

Wat jij zegt, en als ze in de puberteit zit, dan zou ik haar in een bench stoppen.

Mijn oudere hond (kreeg ik als vierjarige) heeft hier nog nooit gesloopt en mijn kleine van 1.5 een keer iets. Daarna heeel duidelijk gemaakt dat zoiets niet de bedoeling is.
Dan pakt ze maar een kokosnoot uit de tuin als ze ergens op wil knagen. :j

Hoe oud is je hond?

Edit: Zie dat ze al 10 is, dan zal ze zich waarschijnlijk vervelen?
Laatst bijgewerkt door Hackie op 31-07-15 22:46, in het totaal 2 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:45

In een grote bench zetten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:47

Krijgt ze wel genoeg beweging? Een hond die goed moe is zal ook niet gaan slopen.
De hond in een andere ruimte opsluiten terwijl jij in de woonkamer zit is natuurlijk vragen om problemen. Honden zijn roedeldieren, die zitten graag bij je. Geef haar in de woonkamer een ligplek en zorg dat ze daar gaat liggen en ook blijft liggen. Pas als ze kalm is kun je haar aandacht geven en ermee spelen. Dan zal ze ook niet slopen.
Zelfde geldt voor 's nachts in de bijkeuken: wijs haar naar haar plek, laat de deur open terwijl jij nog even je eigen dingen doet, en zodra ze rustig ligt te slapen in haar mand sluit je de deur en ga je naar bed. Die manier werkt hier erg goed.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:48

De gemmidelde deurklink kun je ondersteboven monteren. Voor jullie even wennen, doorgaans lukt het een hond dan niet meer.
Of dit een oplossing is is natuurlijk een tweede. Het dier heeft stress en sloopt. Mij lijkt het beter om daar de oorzaak van aan te pakken: meer beweging, meer aandacht, minder omgevingsprikkels, etc.
Goed je hond observeren en dan proberen de oplossing te zoeken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:48

Deurklink een kwartslag draaien. Dus de greep naar boven of beneden richten. Is bij de meeste vrij simpel te doen.

Maar ik zou me echt afvragen waarom ze dingen sloopt. Te weinig aandacht, beweging, nooit goed geleerd?

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:49

Moet ik hier op uitmaken dat die hond dus altijd alleen zit in de bijkeuken?
Zo ja dan is het meer dan logisch dat ze probeert uit te breken. Die hond wil graag aandacht en geborgenheid ervaren. Dat is ook waarschijnlijk de reden dat ze sloopt; aandacht tekort.

Wij hebben zelf ook een Berner en Berners staan er nu eenmaal om bekend gigantische knuffelaars te zijn die nogal veel aandacht opeisen. Het is ronduit sneu om zo'n dier aan z'n lot over te laten zonder dat hij/zij de kans heeft om deel uit te kunnen maken van het gezin, want dat is hun liefste wens. :)

Murthul

LZP >> BB

Hackie

8nnemiek schreef:
Krijgt ze wel genoeg beweging? Een hond die goed moe is zal ook niet gaan slopen.
De hond in een andere ruimte opsluiten terwijl jij in de woonkamer zit is natuurlijk vragen om problemen. Honden zijn roedeldieren, die zitten graag bij je. Geef haar in de woonkamer een ligplek en zorg dat ze daar gaat liggen en ook blijft liggen. Pas als ze kalm is kun je haar aandacht geven en ermee spelen. Dan zal ze ook niet slopen.
Zelfde geldt voor 's nachts in de bijkeuken: wijs haar naar haar plek, laat de deur open terwijl jij nog even je eigen dingen doet, en zodra ze rustig ligt te slapen in haar mand sluit je de deur en ga je naar bed. Die manier werkt hier erg goed.

Precies. Je vader mag dan geen dierenvriend zijn, maar je heb wel een hond in huis die liefde en aandacht nodig heeft. Wat heeft hij er voor last van als een hond in de woonkamer op een kleed/mand ligt?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:50

De klink niet omhoog zetten, als de hond een halsband heeft kan die zich ophangen. Maar een knop is beter :)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:55

Chasey schreef:
De klink niet omhoog zetten, als de hond een halsband heeft kan die zich ophangen. Maar een knop is beter :)

Een halsband kan ook gewoon af natuurlijk, die heb je binnenshuis toch niet nodig.

Misschien moet je vader zich eens gaan afvragen waarom hij dan heeft ingestemd met een hond in huis. Ik hoop dat de hond als jullie er bij zijn wel gewoon los in huis mag rond lopen? Zoja, geef hem een grote bot of gevulde kong als ze daar 's avonds moet zitten tijdens het slapen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 23:11

Maar stel nou dat je net de halsband vergeet af te doen. Je vergeeft het je niet als je hond aan de deurklinkt hangt... je weet nooit. Er gebeuren rare ongelukjes. Dan zal de klink naar beneden beter zijn, of een ronde.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 23:15

Mijn hond sloopt als ik weg ben, ik doe haar n snuitje om. Zo kan ze lekker rond lopen in huis, gewoon drinken maar niks kapot bijten.
Als ik thuis ben gaat ie gelijk af en doet ze niks.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 23:19

8nnemiek schreef:

Helemaal eens. Buitensluiten of opsluiten is dus niet de juiste manier. De hond snapt daar echt niets van! Het is een jonge hond die elke dag voldoende afleiding, beweging en activiteiten moet hebben. Ga ermee fietsen, skeeleren, of wat dan ook, maar ga leuke dingen doen samen. Als ze blijft slopen een bench aanleren (en dan wel positief!)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 23:22

Maar jullie zijn thuis in de huiskamer en de hond zit dan in de bijkeuken, of begrijp ik je verkeerd?
Of lig je in bed?

Was ze in de gang wel rustig?
Dan kun je een opvangbak voor de post neer hangen.
En heeft hij verder wel botjes en speeltjes?
En verder uitdaging met uitlaten en tussendoor dat jullie spelen?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 23:24

Thirza schreef:
Mijn hond sloopt als ik weg ben, ik doe haar n snuitje om. Zo kan ze lekker rond lopen in huis, gewoon drinken maar niks kapot bijten.
Als ik thuis ben gaat ie gelijk af en doet ze niks.

Een snuitje als je weg bent? En als ze dan eens moet overgeven?
Onze honden krijgen de deur ook open als de klink naar boven zit, dus wij hebben, waar nodig, ronde deurknoppen.
De hond mag toch wel in huis als jullie thuis zijn? Anders zou ik dat wel heel sneu vinden voor dat dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 23:48

Zoals ik het lees mag de hond dus ook niet de woonkamer in als jullie wel thuis zijn? Dan is de oplossing heel simpel, of heb een stevig gesprek met je vader dat dit echt niet kan en dier-onwaardig is (of heb schijt aan je vader en de ruzie er voor over om hem zn ogen te openen), of zoek een nieuw huisje voor de hond waar ze wel welkom is.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 03:32

Ik ga zoveel mogelijk proberen te antwoorden hier. :)

Even voor de duidelijkheid: ze zit alleen in de bijkeuken als we slapen of weg zijn, natuurlijk zit ze niet constant daar.
Ze wordt 3x per dag uitgelaten, half uur tot 45 minuten meestal. Ze is inderdaad 10. Ik snap dat ze stress heeft, ze wil volgens mij graag bij ons zijn.
Mn moeder en ik vinden overigens dat ze wel gewoon in de kamer zou mogen, maar mn vader is zo'n irritant type af en toe...

Dat snuitje zou misschien een oplossing zijn, maar ik zou het liefst het probleem beter willen oplossen. De hond draagt trouwens binnen geen halsband.

Bruintje123: wat voor opvangbak bedoel je? Hoe ziet dat eruit?

8nnemiek: Dat laatste idee klinkt wel goed! Ik zal het eens voorstellen bij mn ouders.

Edit; Er liggen trouwens verschillende knuffels bij haar en 2 kauwspeeltjes, maar daar is ze te zuinig op om te slopen of op te kauwen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 07:14

Nou,zoals ik zei.
In een grote bench zetten?
Ik ken er zat die het doen, hond heeft zijn eigen veilige plekje en dan gaat het prima.

Heb je die optie al bekeken?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 07:23

Zeepsop schreef:

Even voor de duidelijkheid: ze zit alleen in de bijkeuken als we slapen of weg zijn, natuurlijk zit ze niet constant daar.
Ze wordt 3x per dag uitgelaten, half uur tot 45 minuten meestal. Ze is inderdaad 10. Ik snap dat ze stress heeft, ze wil volgens mij graag bij ons zijn.
Mn moeder en ik vinden overigens dat ze wel gewoon in de kamer zou mogen, maar mn vader is zo'n irritant type af en toe...

Dat snuitje zou misschien een oplossing zijn, maar ik zou het liefst het probleem beter willen oplossen. De hond draagt trouwens binnen geen halsband.

Dat eerste snap ik niet zo goed: ze zit alleen in de bijkeuken als jullie weg zijn of slapen, maar je hoort ze wel piepen en tegen de deur opspringen?
Een hond hoort niet alleen te zitten, het is een roedeldier en ze wil gewoon niet alleen zijn. Toch niet meer dan logisch? Een kind zet je toch ook niet zomaar apart?

Een snuitje als in een muilband? Fijne oplossing ja... Dier zit al in de stress en dan ga jij haar nog meer stress geven door iets aan te doen waardoor ze haar mond niet goed open krijgt. Om nog maar te zwijgen over het signaal dat ze krijgt: je hebt stress, ik geef jou een correctie. Nee, dat zou ik niet aanraden nee.

Onze jongste hond maakte ook dingen kapot als wij er niet waren. Die hebben we dan voor een tijd in een grote bench gezet als we weg gingen. Na een jaar of wat, kon hij ook gewoon los zonder dat bv van handschoenen de vingertopjes verdwenen...

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 07:39

Ik ben bang dat je hier niet de antwoorden krijgt die je graag hoort en ik denk dat jij eigenlijk zelf ook wel weet waarom je hond sloopt? Volgens mij is de enige remedie die bij deze hond hoort meer aandacht geven. Een hond van 10 zit niet meer in de puberteit waardoor hij zou gaan slopen en hij is ook niet meer aan het wisselen waardoor hij zijn tanden zou gaan opknappen aan je deur of andere zaken in huis. Ben jij zelf in de gelegenheid om actieve dingen met je hond te gaan ondernemen? Of mag hij op jouw kamer liggen als je thuis bent? Ik denk dat hij met meer aandacht dit gedrag zal verminderen of helemaal niet meer zal vertonen. En soms , heel soms dan moet je in opstand komen tegen je ouders, met name als het om het belang van je hond gaat,succes !

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 07:46

Doe jij wel genoeg met jouw hond?

En dan niet alleen maar saai wandelen, maar iets wat jouw hond een mentale uitdaging biedt.
Ga een leuke cursus of workshop doen met je hond om ideeën op te doen.

Hersenwerk, speuren, hoopers.

Een hond die zich niet verveelt en voldoende uitdagingen krijgt zal niet zo snel wat slopen en kan prima in de bijkeuken zijn plaats hebben als hij alleen thuis is of jullie slapen.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 07:59

tess_84 schreef:
Zeepsop schreef:

Dat eerste snap ik niet zo goed: ze zit alleen in de bijkeuken als jullie weg zijn of slapen, maar je hoort ze wel piepen en tegen de deur opspringen?
Een hond hoort niet alleen te zitten, het is een roedeldier en ze wil gewoon niet alleen zijn. Toch niet meer dan logisch? Een kind zet je toch ook niet zomaar apart?

Een snuitje als in een muilband? Fijne oplossing ja... Dier zit al in de stress en dan ga jij haar nog meer stress geven door iets aan te doen waardoor ze haar mond niet goed open krijgt. Om nog maar te zwijgen over het signaal dat ze krijgt: je hebt stress, ik geef jou een correctie. Nee, dat zou ik niet aanraden nee.

Onze jongste hond maakte ook dingen kapot als wij er niet waren. Die hebben we dan voor een tijd in een grote bench gezet als we weg gingen. Na een jaar of wat, kon hij ook gewoon los zonder dat bv van handschoenen de vingertopjes verdwenen...

Ik stond boven mn tanden te poetsen terwijl ik dit typte, daardoor kon ik haar redelijk goed horen. Een hond met een kind vergelijken vind ik ook wat overdreven, ik moet toch ook gewoon kunnen slapen?

maras schreef:
Ik ben bang dat je hier niet de antwoorden krijgt die je graag hoort en ik denk dat jij eigenlijk zelf ook wel weet waarom je hond sloopt? Volgens mij is de enige remedie die bij deze hond hoort meer aandacht geven. Een hond van 10 zit niet meer in de puberteit waardoor hij zou gaan slopen en hij is ook niet meer aan het wisselen waardoor hij zijn tanden zou gaan opknappen aan je deur of andere zaken in huis. Ben jij zelf in de gelegenheid om actieve dingen met je hond te gaan ondernemen? Of mag hij op jouw kamer liggen als je thuis bent? Ik denk dat hij met meer aandacht dit gedrag zal verminderen of helemaal niet meer zal vertonen. En soms , heel soms dan moet je in opstand komen tegen je ouders, met name als het om het belang van je hond gaat,succes !

Ik zou dr graag meenemen naar mn kamer alleen wij hebben een open wenteltrap die moeilijk is voor een hond om op te komen. En een hond van 20 kilo de trap optillen iedere keer is ook niet echt handig. :') Ik zal nog wel wat dingetjes bedenken om met te doen met haar. Bedankt voor je reactie. :)