Kat wild konijntje / haas gevangen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Kat wild konijntje / haas gevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 10:08

Hallo!

Vanmorgen kwam de kat (alweer) aanzetten met een jong konijntje / haasje. De vorige keer was het al een vrij groot diertje, dus die hebben we wat verder gaan loslaten.
Deze is een stuk kleiner, papa had hem eerst wat verder weg gezet, maar na een lange tijd zat hij daar nog steeds op hetzelfde plekje. Terug voer voor de kat dus.

We hebben hem even binnen gehaald zodat hij rustig kan worden. De bedoeling is wel om hem terug vrij te laten natuurlijk. Het is wel een ontzettend lief ding! Hij heeft een tijdje bij me in bed aan het rond hupsen geweest en een beetje van een wortel geknabbeld.

Maar het is nog zo een klein ding, ik zit er over te denken hem een beetje hier te houden tot hij wat groter is. Zou het toch maar sneu vinden dat ik hem buiten zet en dat hij dan sterft omdat hij nog te klein is.

Iemand ervaring, tips? (We hebben zelf een winkel met dierenvoeders, het is dus niet zo dat we totale leken zijn)

Collie2008

Re: Kat wild konijntje / haas gevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:42

Of houden of naar een opvang brengen, zo'n klein diertje loslaten is hetzelfde als hem aan je kat of hond voeren. Die overleeft het niet. Is het geen tam konijntje die de kat ergens uit een tuin heeft gehaald?

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:43

Is het een konijn of een haas? Dat is nogal belangrijk. Een haas wat je zelf opvoedt met de hand gaat het niet overleven.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:44

Inderdaad naar een opvang of houden inderdaad.als hij zo tam is lijkt het me niks om weer uit te zetten

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:45

Naar de opvang brengen. Hazen/konijnen opvoeden met de hand is een lastige klus, bovendien mag het niet als particulier zijnde. Het gaat je ook niet lukken met gewoon konijnenvoer.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:45

Je hebt PB.
ingeb0rg, wat jij aangeeft is niet correct. Haasjes kan je zelf wel degelijk grootbrengen, maar dat is een stuk lastigere klus dan een konijntje.
Ik heb zowel ervaring met het grootbrengen van jonge haasjes als konijnen (vanaf heel jong) en beide is succesvol verlopen. Maar uiteraard niet altijd even makkelijk en zeer tijdrovend!

Zoefken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:49

Onze kat heeft ook heel lang geleden (2008) eens een jong, wild konijntje mee naar huis genomen en hij woont hier nog steeds! :D

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 10:50

Het is geen papfles konijntje meer hoor. Ik ga zo wat foto's uploaden.
Hij heeft al van een wortel geknabbeld en wat groens uit de tuin. Volgens mij kan hij het prima overleven als hij wat groter is.
Zeker geen tuin konijn, ik woon op de boerenbuiten en kat brengt vaker wilde konijntjes thuis..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:06

Wilde konijnen mag je niet houden... Bovendien, als het een echt wild konijn is kun je die echt niet in een ren houden...

Ik zou hem naar de wildopvang/vogelopvang brengen TS

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 11:07

AfbeeldingAfbeelding

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:12

Dat is een konijntje. Ziet er fief uit.
Weer loslaten kan, mits je het snel doet. Als het te tam wordt, heeft het geen zin.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 11:15

Denken jullie dat het groot genoeg is zelf te overleven? Opvang inschakelen ga ik niet doen, is imo niet nodig want het diertje eet zelfstandig, in de opvang gaan ze hetzelfde doen dan wat ik zou doen.

Ik wil hem ook niet bijhouden, hoogstens een paar weken tot ie wat groter is, zodat hij niet weer ten prooi valt aan de kat..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:19

Ik zou de opvang wel inschakelen. Hij eet zelf, dat klopt, maar alleen uitzetten wordt zijn dood. Ten eerste al omdat ie alleen is. Hij is ook erg tam zie ik. De wilde fleskonijnen die ik had gedroegen zich zo echt niet.

In de opvang komt hij bij andere jonge wilde konijnen en zal ie samen uitgezet worden wat hem veel meer overlevingskansen geeft. Op internet kun je vinden wat de dichtsbijzijnde opvang is. Een wildopvang, vogelopvang, inheemse dierenopvang.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 11:22

Dus ik heb de vorige konijntjes ook 'vermoord' door ze terug los te laten? Geen sarcastische vraag, echt serieus, heeft zo een diertje geen overlevingskans?
Als hij hier nu een paar weken wat sterker wordt en groeit, kan hij normaal toch perfect overleven, konijnen zijn toch geen 'kudde' dieren? :)

Is hij echt zo opvallend tam? Ik wil hem eventueel ook wel houden, maar dat wou ik eerst niet doen met het idee van ' die wordt toch niet tam '.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:22

die is wel erg tam voor n wild konijntje...
Gewoon naar een opvang brengen, daar heeft hij de meeste kans.

Zelfs huiskonijnen van een kennis (2011) waren niet zo tam als deze. En die werden dagelijks gehanteerd.
Kan me niet voorstellen dat deze echt wild is.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 11:24

Hij schrikt wel als je praat, dan kruipt hij ook weg in een 'holletje'. Hij moet wel wild zijn, we wonen in een hele kleine buurt, kennen iedereen hier in de straat en niemand heeft konijnen. De kat komt ook niet verder dan deze straat dus lijkt me heel sterk..

Hij is wel inderdaad ontzettend nieuwschierig, wast zich ook gewoon als ik er naast zit enz.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:25

Het kan ook een wildkleur tam konijn zijn.(ook qua bouw)
TS, zitten er bij jullie in de buurt wel wilde konijnen?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:25

Het is een uk, maar inderdaad geen flessenkind meer.
Op zich zal hij/zij zich wel kunnen redden qua voeding, maar qua roofdieren is een 2e.
Kan je hem niet een tijdje buiten in een ren houden (liefst aan de rand van de tuin en zo min mogelijk hanteren) en na enkele weken het deurtje van de ren open laten staan? Zodat hij/zij een eigen weg vindt.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:27

k_m schreef:
Dus ik heb de vorige konijntjes ook 'vermoord' door ze terug los te laten? Geen sarcastische vraag, echt serieus, heeft zo een diertje geen overlevingskans?
Als hij hier nu een paar weken wat sterker wordt en groeit, kan hij normaal toch perfect overleven, konijnen zijn toch geen 'kudde' dieren? :)

Is hij echt zo opvallend tam? Ik wil hem eventueel ook wel houden, maar dat wou ik eerst niet doen met het idee van ' die wordt toch niet tam '.

Dat denk ik wel ja. Het is niet voor niets dat wilde fleskonijnen doodgaan als ze alleen zijn. Het is ook niet voor niets dat ze samen uitgezet worden. Konijnen zijn geen kuddedieren, wel groepsdieren. Een wild gezond konijn is nooit alleen.

Hij is heel erg tam, en dat blijft ie als je 'm zo in handen houdt en op bed laat. Breng hem naar een wildopvang, op deze manier komt het niet goed. Hij zal op den duur toch verwilderen, dat is het wilde erin, dan zal ie gegarandeerd ontsnappen. En dan gaat ie dood want hij weet niet beter dan dat ie eten krijgt. Hij weet het niet zelf te zoeken, etc etc.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 11:27

senna21 schreef:
Het kan ook een wildkleur tam konijn zijn.(ook qua bouw)
TS, zitten er bij jullie in de buurt wel wilde konijnen?

Dat zou ik wel fijn vinden moest dat zo zijn, dan kan ik hem ook gewoon houden :)

Hier zitten enorm veel konijnen / hazen.

eline_di schreef:
Het is een uk, maar inderdaad geen flessenkind meer.
Op zich zal hij/zij zich wel kunnen redden qua voeding, maar qua roofdieren is een 2e.
Kan je hem niet een tijdje buiten in een ren houden (liefst aan de rand van de tuin en zo min mogelijk hanteren) en na enkele weken het deurtje van de ren open laten staan? Zodat hij/zij een eigen weg vindt.

We kunnen hem zeker buiten houden een tijdje, dat zou ik dan morgen even moeten bekijken. Ik heb een gebroken knie dus zal de hulp van de ouders even moeten inschakelen dan.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 11:29

@Eoweyn, dit op het bed zitten was gewoon even voor het filmpje. Ik heb hem 2 keer vastgehad nu, hij is gewoon zo tam. Ik wil de wildopvang wel overwegen, maar ik ben er vrij zeker van dat mijn ouders hier tegen gaan zijn (en daar kan ik nu eenmaal niets aan doen). De kat vangt regelmatig konijnen, als ik altijd naar de wildopvang moet daarvoor..

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:30

Aan zijn gedrag te zien lijkt het me geen wild konijn. Ik heb van alles groot gebracht, heb jaren op een dierenkliniek gewerkt. Maar de wilde konijntjes die bij ons gebracht werden, waren soms nog kleiner, maar hun gedrag was veel en veel angstiger, wegschieten, enorm snel ademen, alle sttressignalen compleet. Een wildkonijntje wordt door mams maar 2 x daags gevoerd. Dit konijntje is a wel groot genoeg om zelfstandig te eten en drinken.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:31

Dan laat je 'm los. Als je 'm op deze manier blijft houden en ook nog alleen, gaat ie ook dood.
Laatst bijgewerkt door Eoweyn_x op 30-07-15 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:33

octavodia schreef:
Aan zijn gedrag te zien lijkt het me geen wild konijn. Ik heb van alles groot gebracht, heb jaren op een dierenkliniek gewerkt. Maar de wilde konijntjes die bij ons gebracht werden, waren soms nog kleiner, maar hun gedrag was veel en veel angstiger, wegschieten, enorm snel ademen, alle sttressignalen compleet. Een wildkonijntje wordt door mams maar 2 x daags gevoerd. Dit konijntje is a wel groot genoeg om zelfstandig te eten en drinken.

Wat is het dan? Uiterlijk laat duidelijk zien dat het wild is. Ook halftamme konijnen reageren zoals een wild konijn. Het is echt geen tam konijn.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 11:34

@Eoweyn, dat is onzin :) ik reageer duidelijk op je berichten over de wildopvang dat ik het wil overwegen, maar het lijkt me niet nodig. Daarbij gaan mijn ouders hier tegen zijn en kan ik zelf niet erheen rijden (gebroken knie).
Als hij hier blijft tot hij wat groter is om te overleven gaat hij heus niet dood. Hier zitten enorm veel konijnen, hij gaat echt niet eenzaam achter blijven.

@octavodia, hij eet en drinkt idd mooi zelfstandig. Wat is jou advies? Aangezien je op een dierenkliniek hebt gewerkt enzo ben ik heel benieuwd naar je mening!