Hond verdoven om te borstelen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Hond verdoven om te borstelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 22:48

Hallo hallo,

De titel klinkt misschien heel extreem, maar laat ik even het een en ander toelichten.

Wij hebben een fantastische Newfoundlander reu, schat van een beest, beetje lomp maar een ontzettende knuffelkont behalve als het om borstelen gaat... dan veranderd meneer in een grote boze beer...

Voor de niet kennen onder ons: een Newfoundlander (afkorting Newfy) zijn grote honden die een beetje doen denken aan een beer, met een dikke halflange vacht. Een reu haalt met gemak de 60/80 kilo.

Meneer word echt "gevaarlijk", dus het is geen kwestie van hem even op zijn plek zetten. Het maakt overigens niks uit of een bekende hem borsteld of een onbekende, hij reageert even kwaad. Omdat ik uit ervaring weet dat paarden die geschoren moeten worden gesedeerd worden, en dit dus bij paarden wel mogelijk is, vroeg ik mij af of zoiets voor honden ook mogelijk is?

Bedankt voor de tips.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 22:53

Kun je niet kijken naar een gedragstherapeut of een trimster die misschien tips heeft? Met een verkeerde aanpak kan het van kwaad tot erger gaan. Lijkt me ook een nogal dure grap om een hond te laten verdoven om te borstelen en new foundlanders zijn best bewerkelijk.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 22:53

neem een contact op met je dierenarts anders
of er zo middel voor honden is weet ik niet

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 22:54

Denk dat het toch echt een kwestie is van op z'n plek zetten. Desnoods elke keer een klein stukje borstelen met muilkorf. Dat hij doorkrijgt dat je hem er geen kwaad of pijn mee doet.
Je moet je eigen hond toch normaal kunnen borstelen zonder ongewenst gedrag.

Verdiep je ook eens in een gedragstherapeut. Waar komt het gedrag vandaan?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 22:56

Het lijkt me niet zo handig en ook niet zonder risico om elk jaar 1 of 2 keer je hond te verdoven.
Een Newfy is toch een hond met heel veel vacht die verzorging nodig heeft, en regelmatige borstelbeurten helemaal als hij in de rui zit.
Je kan hem moeilijk elke keer verdoven.

Hoe oud is jullie hond dan en hoe hebben jullie hem het borstelen aangeleerd of heeft hij een pijnlijke ervaring gehad met het borstelen?
Of hebben jullie hem pas later gekregen of zo?
Vachtverzorging begin je meestal al meteen mee te oefenen zodra de hond in huis komt als pup.
Gewoon elke dag heel even met een zacht borsteltje, alleen maar om te wennen voor de hond dat iemand hem borstelt.

Kun je niet op deze manier hem gaan trainen?
Misschien met de clicker?
Een streek met een zachte borstel en hij blijft rustig staan, click en een snoepje.
Of op een andere manier die beter bij jullie past?
Je kan een hond nog best aanleren dat hij geborsteld wordt, je moet er wel wat tijd en geduld insteken om met hem te oefenen.
En in kleine stapjes anders ben je zo weer terug bij af. :+
Laatst bijgewerkt door mika11 op 26-07-15 23:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Joscaa

Re: Hond verdoven om te borstelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 22:58

Kan je hem niet naar een trimmer brengen met ervaring met lastige honden? Mijn moeder krijgt regelmatig honden "op tafel" die naar horen zeggen gevaarlijk zijn, bijten en zich niet laten kammen door wie dan ook, terwijl mijn moeder vaak prima haar werk kan doen.

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 23:01

Hoe oud is de hond? En reageerd hij meteen boos als je hem met de borstel aanraakt?

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 23:21

Ik heb ook een newfounlander en heb het borstelen vanaf het begin aangeleerd door dit bijvoorbeeld te doen terwijl er wat lekkers in de voerbak zat zodat ze afgeleid was. Ook hebben wij haar in het begin wel eens met zn tweeen geborsteld. Als ze tegenstribbelde hield mijn vriend haar vast (hond ligt op de grond, vriend houdt haar daar) en ik borstelde, net zo lang tot ze zich overgaf.

Ik zou hem niet gaan sederen, je moet sws wel 1 keer per week borstelen. Als je elke week moet sederen lijkt me niet bepaald gezond. Is een muilkorf geen optie?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:37

Wij hebben een maltezer leeuwtje.Een heel groot verschil in grote natuurlijk.Maar een pisnijdig,grommend,naar je handen hapend leeuwtje is ook eng.En een hondje wat de halve dag overstuur was.Nu wordt ze in het voorjaar kaalgeschoren als een lammetje en in het najaar wat langer kort geschoren bij de trimmer.En de trimmer zegt dat dat goed gaat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:43

kun je niet een muilkorf omdoen?Of inderdaad naar een trimster brengen?Vreemde ogen dwingen vaak.
Het is geen klein hondje...ik heb een pyr,gelukkig gaat die er helemaal voor liggen.Dat is een soort witte new founlander :+

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 11:50

Sorry, misschien was ik niet duidelijk, het gaat echt om de grote borstelbeurten, niet een kammetje erdoor voor het "bijhouden".

Gister heb ik een poging gewaagd en ik moet zeggen dat hij braaf bleef, maar hij gaat dan wel al snel liggen en wilt dan niet meer opstaan waardoor je alleen maar oppervlakkig kan borstelen.

Morgen heb ik een afspraak gemaakt bij de Trimmer, hier gaan we voor de eerste keer heen. Ze weet van het "agressie-probleem" en daarom blijf ik er ook bij. Ben benieuwd...

Mijn moeder komt donderdag terug van vakantie en is zeker al een jaar chronisch ziek. Zij deed hem altijd maar heeft hier de kracht niet meer voor, en de rest van het huishouden heeft de tijd op dit moment niet om hem grondig te doen (want 5 uur bezig zijn is geen uitzondering..). Hopelijk kan dit helpen, naar de trimmer voor de grote beurt en dan thuis blijven bijhouden (en erop oefenen).

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:53

Ik sluit me helemaal aan bij BlondCowGirl. Wij hebben nml ook al jaren Newfy's en als je al moet gaan sederen om te kunnen borstelen ben je volgens mij al wat aan de late kant. Hier worden zo ook al van pup af aan geborsteld. Wat verder ook wel een wil helpen is om anti klit in de vacht te doen voordat je gaat borstelen. Wat ik me nml kan voorstellen is, dat je de hond pijn hebt gedaan met borstelen en dat hij hier op gereageerd heeft. Dat heeft er weer toe geleid dat jullie ophielden en het kringtje is rond. Oh ja, onze Minie is een teefje van 2 jaar rond de 60 kg en onze Fifi is nu net 20 weken. En als er klitten op plaatsen zitten die niet zichtbaar zijn doet een goede schaar ook wonderen. Heel veel succes in ieder geval om dit probleem op te lossen want ik kan me heel goed voorstellen dat dit niet leuk is. Oh ja en liggen gaan doen ze volgens mij allemaal wel als ze de kans krijgen :+ . Hier in ieder geval wel.
Laatst bijgewerkt door Funnygirl op 27-07-15 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:53

Nee, ik zou dit probleem niet oplossen door een verdoving, dan leert hij er nog niets van.
Dit lijkt me echt een gedragsprobleem, wat je wellicht met hulp van een expert op moet kunnen lossen.
Iedere hond moet zich toch kunnen laten borstelen?
Heel veel succes!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:59

Hoop dat de trimster er iets mee kan.

Heeft hij klitten?
Zo ja snap ik zn reactie wel.
Zo niet dan is het denk ik een kwestie van oefenen oefenen en oefenen.

Succes met je beertje

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:08

Barbet schreef:
Het lijkt me niet zo handig en ook niet zonder risico om elk jaar 1 of 2 keer je hond te verdoven.

Waarom is het verdoven van een hond zoveel erger dan het verdoven van een paard?
Ik ken paarden die elke winter 3-4 x geschoren worden.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:48

Officieel is Tranquigel voor honden. Dus mss kun je de hond daar 1 of 2 streepjes van geven. Ik zou dat gewoon navragen bij de dierenarts.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:57

Ook ik zou adviseren het in overleg met een trimster te doen. Een góéde dan, want ook die heb je in verschillende gradaties. Ik heb zelf bij een erg goede trimster stage gelopen, en ontzettend veel geleerd. Veel mensen borstelen op de verkeerde manier (zeg niet dat jullie dat doen!) en doen de hond daardoor onbewust pijn. Verder inderdaad duidelijk zijn, maar ik lees dat dat al gebeurd. Zelf op een Newfy kruising gepast en die vond het borstelen aan het einde heerlijk, terwijl baas altijd riep dat het borstelen een crime was. Dan weet ik niet waar het kwispelende hondje vandaan kwam als ik de borstel tevoorschijn haalde ;). Puur het effect van weten wat je doet. Maar; deze was absoluut niet agressief, dat moet ik erbij zeggen :).

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:00

ponyparadijs schreef:
Barbet schreef:

Waarom is het verdoven van een hond zoveel erger dan het verdoven van een paard?
Ik ken paarden die elke winter 3-4 x geschoren worden.

Elke winter... Wist je dat langharige hondenrassen eigenlijk elke week een fatsoenlijke borstelbeurt moet hebben? En dus niet twee keer aai aai over de vacht maar een borstelbeurt die toch wel een minuut of 10 of langer in beslag neemt om dus klitten te voorkomen etc. Dat 1 x 2 jaar verdoven is onzin, want een hond met een langharige vacht moet zeer regelmatig geborsteld worden.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:02

Ik zou zeggen laat hem liggen. Op zijn zij. Dat is voor honden sowieso een kalme houding.
Begin eerst even met masseren tot hij helemaal op zijn gemak is. Dan begin je langzaam achteraan zijn lichaam te borstelen. Er moet even iemand bij de kop staan zodat hij, als hij overeind wil komen, even tegengehouden wordt.

Ik zou het toch echt zonder verdoving op deze manier proberen. Neem hem eventueel 1 of 2 keer mee naar een hondenschool zodat iemand je kan begeleiden als bovenstaande niet lukt.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:04

BiBiQ schreef:
Denk dat het toch echt een kwestie is van op z'n plek zetten. Desnoods elke keer een klein stukje borstelen met muilkorf. Dat hij doorkrijgt dat je hem er geen kwaad of pijn mee doet.
Je moet je eigen hond toch normaal kunnen borstelen zonder ongewenst gedrag.

Verdiep je ook eens in een gedragstherapeut. Waar komt het gedrag vandaan?

Dat was ook mijn eerste gedachte. Jij bent de baas en niet de hond. Zo'n hond zou aan mij een goede hebben.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:06

Bij een hond die agressief reageert als je wil borstelen zit gewoon een probleem in de opvoeding.
Het is een hond, die heeft te accepteren wat jij wil.

OK, die 60-80 kilo is niet handig nee, maar ik zou hier geen verdoving instoppen, maar een stuk training opzetten.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:08

Ik heb ooit gewerkt in een kennel met bobtails, daar was het liggen van de hond juist fijn. Op de grote tafel lag de hond heerlijk zijn borstel beurt te ondergaan. Je moet er wel voor zorgen dat je ze nooit pijn doet. Dan gaat het vertrouwen weg.
Ik denk elke dag even 5 tot 10 minuten enkel positieve borstel ervaring opbouwen en veel belonen.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:14

Lastig! Wij hebben ook een klein hondje, kruising Yorkshire terriër. Die ook helemaal kan omslaan bij het borstelen en trimmen. We hebben haar pas op latere leeftijd gekregen en weten niet precies wat er vroeger allemaal met haar gebeurd is. Het gaat al stukken beter met veel rustig oefenen, met muilkorf om. Boos worden oid helpt niet, wat ze is gewoon bang. Dus veel geduld en rustig blijven. Vaak kleine stukjes doen. En voor de veiligheid een muilkorf om.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:35

Onze newf gaat er ook bij liggen hoor. Dit heb ik gewoon geaccepteerd omdat het in mijn ogen een beetje geven en nemen is. Als zij zich fatsoenlijk laat kammen als ze ligt vind ik het prima. Ze ligt dan altijd op haar zijkant, dat is het makkelijkst. Onze hond gaat trouwens wel 1 keer per jaar ongeveer naar de trimsalon. De trimster heeft gewoon het goede materiaal om de vacht helemaal goed te behandelen en helaas is dit zelf niet te betalen voor 1 hond (denk aan trimtafel, waterblazer e.d.). Dus vandaar...

Misschien nog 1 tip: als je naar de trimmer gaat staat de hond op een tafel en gaat er een lijn om de nek (gewoon als halsband zeg maar) en een band onder de buik langs. Hierdoor blijven ze staan. Misschien is het een idee om zoiets thuis te realiseren als je niet wilt dat je hond gaat liggen. Ik heb er wel eens aan gedacht om zoiets te maken, maar nog niet in de praktijk uitgevoerd.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:36

Ik heb een probleemhond thuis. Ze is bij ons gekomen toen ze 1 jaar oud was. Compleet verknipt in het koppie.

Tijdens het verharen vervilt de ondervacht. Ze is dus niet te plukken of borstelen. Ze raakt compleet in paniek. Muilkorft helpt iets, maar niet geweldig.

Wij geven haar tranquigel en plukken en borstelen haar. Ik geef toe, het is geen newfy, ze is zo'n 30 kilo. Maartoch, als ze is paniek is, is ze echt levens gevaarlijk.

Met de tranquigel 2x per jaar gaat het erg goed en de hondnis na de borstel en pluk beurt daarna ook weer gewoon vrolijk, daar waar ze anders echt 2 weken van slag is...