Perfect kattengrit of toch houtkorrels?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

laura1987

Perfect kattengrit of toch houtkorrels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 18:54

Toen wij nog woonden in ons inmiddels verkochte appartement met onze 3 katten hadden wij houtkorrels.

Het voordeel van houtkorrels vind ik dat het niet erg veel rommel buiten de bak geeft en dat het niet ruikt/ stinkt.
Het nadeel vind ik dat je plasjes er eigenlijk niet goed uit kan scheppen en je veel verspilt bij verschonen.

Nu wonen we tijdelijk bij mijn schoonouders in tot ons nieuwbouwhuis af is en de katten hebben hier besloten dat grit fijner is.
Het nadeel van grit vind ik dat het echt een sterke geur heeft en enorm veel rommel voor de kattenbak geeft.
Het voordeel vind ik dat je plasjes er ook zo uit schept.

Nu is het zo dat ik niet weet welk merk grit mijn schoonouders gebruiken, ik vermoed een goedkoper grit.

Omdat ons huis over enkele maandjes af is, vroeg ik me nu toch af wat we thuis moeten gaan gebruiken.

Is er bijvoorbeeld een kattenbakvulling met de voordelen van grit die niet zo erg ruikt of kan ik toch beter op houtkorrels blijven, ondanks dat de katten nu hun voorkeur naar grit geven?

Tillie20

Re: Perfect kattengrit of toch houtkorrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 18:58

Wij hebben het hier opgelost met een matje voor de kattenbak, verder heb je nog 'speciale' kattenbakken die groter zijn of zo ontworpen zijn dat het meeste grind in de kattenbak blijft.

Ik gebruik vooral van die 'kristallen' kattengrind, zoals die van Tigerino. Die ruiken gewoon lekker, niet overheersend. Omdat het niet klontert is de kattenbak makkelijk schoon te maken. Klein laagje erin en als het vuil is gewoon schoonmaken en een nieuwe laag.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 18:59

Ik heb zowel houtkorrels als grit gebruikt.
Bij mij stonken ze meer met houtkorrels dan met grit.

Ik heb sinds enkele weken van die speciale geur bestrijdende poeder er over. Dit werkt erg goed! enkel als ze echt nét een verse drol neergelegd hebben ruik je het.

De kattenbak staat bij ons in de keuken en hebben er totaal geen last van :)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 18:59

Ik haal altijd kattengrit met zo'n geur die vrijkomt. Dat is best goed te doen.
Er staat bij mijn kattenbakken ook standaard zo'n automatische luchtverfrisser. Maar dat doe meer omdat mijn poezels hun drollen niet begraven onder het grit...
Elke dag bakken drollen en plasvlekjes eruit. En ik ruik niets!

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 19:00

Ik heb verschillende soorten geprobeerd. Gebruik nu silliconen korrels, te koop bij de jumbo. Neemt goed op en na 3/4 weken haal ik alles eruit en gooi ik er een nieuwe zak in. Heb uitloop matten voor de bakken, hierdoor geen last van korrels door het hele huis.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 19:01

Er is hier eerder een topic over geweest en ik meen mij te herinneren dat de conclusie daarvan was: per kat en per eigenaar verschillend. Zo vind ik houtkorrels helemaal niet fijn, ik vind ze juist ontzettend stinken. Die klontvormende grit is wel makkelijk maar ik vond die korrels te klein en het lag echt overal. Nu hebben weer catsan en die mag blijven. Geen geurtjes, korrels zijn groter dus het wordt minder extreem verspreid. En wat er ligt, is met de bezem of stoffer en blik zo weer weg. Nadeel is de prijs.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 19:10

Ik heb altijd het fijne klontvormende grit, wel wat uitloop, maar het houdt mijn bak het schoonst waardoor ik ongeveer 2 weken met een zak van 10 euro kan doen. Matje ervoor en een bezem ernaast scheelt wel redelijk met de zwervende korrels.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 19:12

Ik verklaar de bio kat korrels heilig :j loopt zeer weinig uit, neemt alles goed op en is erg fijn. Matje werkte voor ons iig niet, durfde mevrouw niet overheen te lopen (ze heeft al moeite met een zachte deurmat :') ).

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 19:13

Ik gebruik ook silicaat korrels. Ideaal spul, om de 2 dagen even uit/omscheppen (poep eruit, nat erdoor) en eens per maand (met 1 kat) hele bak verschonen. Vraag weleens aan vrienden of zij de kat ruiken, omdat je er zelf 'geurendoof' voor kunt worden, maar dat wordt altijd ontkend.
Kat neemt het wel wat mee de bak uit, maar goed, heb een onhandige langhaar, dus denk niet dat dat te voorkomen is. :+ Stoffer en blik doen wonderen. :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 19:26

Hier wordt overigens altijd heel fanatiek de ontlasting begraven. Het graven begint in het grint, maar dat is niet genoeg, want dan gaan ze ook via de zijkant van de deksel van de bak 'graven'. Dan gaan ze al gravend half uit de kattenbak om dan te bedenken dat de kattenbak zélf ook begraven moet worden. Zo beginnen ze langs en tegen de zijkant van de kattenbak te graven waardoor ik deze geregeld midden in de kamer aantref als ik wakker word of thuis kom :+

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 19:30

Wij hebben kattengrit 'sivoton'. Urine wordt een klont grit welke je makkelijk uit de bak kan scheppen.
Stinkt niet.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 19:42

Bedankt voor alle reacties!

De optie grotere kattenbak werkt hier niet vrees ik, we hebben oa al een jumbo kattenbak omdat 2 van de 3 nogal groot zijn ( bijv de Maine coon).

Misschien een domme vraag, maar wat me nu niet duidelijk wordt is hoe die kristallen precies werken?
Klonten deze ook zodat je de urine eruit kunt scheppen?

Het uitlopen zal waarschijnlijk minder zijn aangezien we de kattenbakken van plan zijn te " verstoppen" in een kastje, dit is dan ook minder belangrijk dan de geur.

De houtkorrels hadden we echter nooit last van, onze makelaar wist niet eens dat we katten hadden. ( we verhuisden ze als er kijkers kwamen), dit zegt dus wel iets.

Maargoed als de katten liever grit hebben dan krijgen ze grit! Maar welke :+

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 19:46

Die kristallen nemen de plas op maar klonteren niet samen. Dus je mengt de vieze kristallen gewoon met de schone. Er zitten ook luchtverfrissers in, dus dat ruik je niet. Poep schep je er gewoon uit. Dit werkt tot nu toe het zuinigste en de katten zijn er ook tevreden mee. In de Jumbo krijg je vaak zakken 'Silica gel', dan kan je het uitproberen. Tigerino is echter goedkoper(3x5 liter voor 10 euro) via Zooplus.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 19:56

http://www.peeweenederland.nl/nl/

Misschien is dit een optie voor je?
Ik gebruik deze zelf met een gewone houtkorrel, gaat prima.
De korrels vallen uit elkaar, en gaan door de zeef, de schone korrels en poepjes blijven boven de zeef. Zo heb je een stuk minder verspilling!

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:01

Ik ben onwijs fan van Golden Grey. Wij hebben daar de 'paarse' variant van en zijn er zo blij mee. Het klontert super en is makkelijk schoon te houden. Voor ons niks anders meer, je doet zo lang met een zak!
Het enige nadeel is dat het niet zo veel te verkrijgen is, wij bestellen het altijd via zooplus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:01

Wij hebben hele fijne lekker ruikende klontvormende fijne grit van Emte. Mijn kater gaat gauw naast de bak als hij het niet fris meer vindt en met deze grit heb ik bijna geen probleem meer.
Makkelijk uit te scheppen, hoef bijna geen hele bak meer te verschonen, geen nare geurtjes... Het loopt wel uit de bak maar zuigt heel makkelijk op.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 20:02

Tillie20 schreef:
Die kristallen nemen de plas op maar klonteren niet samen. Dus je mengt de vieze kristallen gewoon met de schone. Er zitten ook luchtverfrissers in, dus dat ruik je niet. Poep schep je er gewoon uit. Dit werkt tot nu toe het zuinigste en de katten zijn er ook tevreden mee. In de Jumbo krijg je vaak zakken 'Silica gel', dan kan je het uitproberen. Tigerino is echter goedkoper(3x5 liter voor 10 euro) via Zooplus.

Per hoe vaak verschoon jij je kattenbak helemaal en met hoeveel katten?

sh4e schreef:
http://www.peeweenederland.nl/nl/

Misschien is dit een optie voor je?
Ik gebruik deze zelf met een gewone houtkorrel, gaat prima.
De korrels vallen uit elkaar, en gaan door de zeef, de schone korrels en poepjes blijven boven de zeef. Zo heb je een stuk minder verspilling!

Wij zeefden zelf elke week 2 keer ofzo met een poepschepje.
Het "probleem" is dat de katten nu dus duidelijk hun voorkeur voor grit laten zien.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:07

Ik heb 6 binnen katten en naar mijn ervaring is dit de beste ; http://www.dedierenvriend.nl/flamingo-k ... oeder.html Het absobeert erg goed qua geur,de urine worden mooie stevige bollen die je goed uit de bak kan scheppen.Het nadeel is dat het niet courant te krijgen is,bij mijn plaatselijke voerhandel betaal ik trouwens maar 8.95 voor zo'n zak.
Ik heb ragdols dus ook met pluimen tussen hun pootjes ik heb gewoon een goedkope voetmat van de ikea half onder mijn bak geschoven en de paar korreltjes die mee komen blijven op het matje plakken.
Houtkorrels heb ik ook geprobeerd,maar daar wilde ze niks op doen.Ze gingen pontificaal naast d ebak zitten :-(.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:10

Ik heb 2 katten en 1 kattenbak, ik haal iedere dag even het schepje er doorheen zodat de poep eruit is en de vieze korrels verspreid zijn. Je zou het ook makkelijk om de dag kunnen doen, maar het is geen moeite dus ik doe het iedere dag. Ik doe ongeveer 2 weken met een zak van 4 of 5 liter. Dan verschoon ik hem ook meteen helemaal. De kattenbak is meestal nauwelijks vies als je het grind eruit hebt gehaald, dus het is even uitspoelen met water en nieuw grind erin (:

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:13

vuurneon schreef:
Ik verklaar de bio kat korrels heilig :j loopt zeer weinig uit, neemt alles goed op en is erg fijn. Matje werkte voor ons iig niet, durfde mevrouw niet overheen te lopen (ze heeft al moeite met een zachte deurmat :') ).

hier ook geen ander grit meer dan Bio Kat!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:17

Biokat is bij mij juist weer afgekeurd ,door mij wel te verstaan.Zo zie je maar weer hoeveel verschillende eigenaren ,verschillende voorkeuren hebben.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 20:21

Tillie20 schreef:
Ik heb 2 katten en 1 kattenbak, ik haal iedere dag even het schepje er doorheen zodat de poep eruit is en de vieze korrels verspreid zijn. Je zou het ook makkelijk om de dag kunnen doen, maar het is geen moeite dus ik doe het iedere dag. Ik doe ongeveer 2 weken met een zak van 4 of 5 liter. Dan verschoon ik hem ook meteen helemaal. De kattenbak is meestal nauwelijks vies als je het grind eruit hebt gehaald, dus het is even uitspoelen met water en nieuw grind erin (:

Klinkt erg goed!
En de urine ruik je echt niet?

Gulpje schreef:
vuurneon schreef:

hier ook geen ander grit meer dan Bio Kat!

Kunnen jullie ook aan geven welke? Want zo te zien zijn er vele verschillende varianten.

@beatje waarom vond jij biokat niks?

@ iedereen Ik ga gewoon de beste die jullie aanprijzen proberen en dan kijken welke ons het beste bevalt!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:24

Urine ruik je sowieso niet, drollen meestal ook niet, al kan de jongste die hier rondloopt wel echt smerige leggen, die ruik je af en toe wel :D :Y)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:26

Ik gebruik kattengrit dat een beetje wit doorzichtig is (als kristal) met blauwe kristallen erin. Er zijn heel veel merken. Het stoft niet en het stinkt niet, je doet er langer mee dan met gewone grit, drollen drogen in no-time uit en plasjes zijn niet te vinden. Het klont dus niet. Het neemt vocht op, chemische deeltjes worden vastgehouden door de korrel en overige vocht (water) verdampt. Dus van de plasjes heb je geen last.
Ik heb 1 kat die regelmatig buiten komt maar toch meerdere keren per week op de bak gaat. Met 1 zak doe ik zo'n 3 kattenbakken, dit is genoeg voor 4 a 5 maanden in de zomer, 2 a 3 in de winter, ideaal spul.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:28

Xyris schreef:
Ik gebruik kattengrit dat een beetje wit doorzichtig is (als kristal) met blauwe kristallen erin. Er zijn heel veel merken. Het stoft niet en het stinkt niet, je doet er langer mee dan met gewone grit, drollen drogen in no-time uit en plasjes zijn niet te vinden. Het klont dus niet. Het neemt vocht op, chemische deeltjes worden vastgehouden door de korrel en overige vocht (water) verdampt. Dus van de plasjes heb je geen last.
Ik heb 1 kat die regelmatig buiten komt maar toch meerdere keren per week op de bak gaat. Met 1 zak doe ik zo'n 3 kattenbakken, dit is genoeg voor 4 a 5 maanden in de zomer, 2 a 3 in de winter, ideaal spul.

Dit is wat ik gebruik dus :D
Silica gel of Chrystals, een van de twee worden ze altijd genoemd.