Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Als hij nou een tarwe of aardappelzetmeel loos maar toch zonder eiwitten en orgaanvlees heeft, zou ik zeggen , test wel. 
Amandavd schreef:Wat een onzin dat dierenartsen geen vers vlees aan zouden raden want dan gaan er inkomsten erop achter uit... Het echte dieetvoer wordt goed verkocht bij de DA maar verder zie je mensen zelden brokken kopen bij de da.
Ik ben zelf ook geen vers vlees van, maar ik kan mij niet voorstellen dat de ontstekingen van je labrador komen door het feit dat je vers vlees voert. Mocht je het toch eens willen uit proberen, weet dan dat je zes weken!! lang alleen het voer mag geven dat hij kreeg en geen extra's, nog geen kruimel van iets want dan verstoor je het proces. Ik zou dan Nutro adult lam en rijst proberen, daar zitten zo min mogelijk granen in de brok.
En je kan altijd voor een second opinion gaan als je denkt dat dat nodig is!
geerke schreef:Amandavd schreef:Wat een onzin dat dierenartsen geen vers vlees aan zouden raden want dan gaan er inkomsten erop achter uit... Het echte dieetvoer wordt goed verkocht bij de DA maar verder zie je mensen zelden brokken kopen bij de da.
Ik ben zelf ook geen vers vlees van, maar ik kan mij niet voorstellen dat de ontstekingen van je labrador komen door het feit dat je vers vlees voert. Mocht je het toch eens willen uit proberen, weet dan dat je zes weken!! lang alleen het voer mag geven dat hij kreeg en geen extra's, nog geen kruimel van iets want dan verstoor je het proces. Ik zou dan Nutro adult lam en rijst proberen, daar zitten zo min mogelijk granen in de brok.
En je kan altijd voor een second opinion gaan als je denkt dat dat nodig is!
brokken bij de dierenarts vandaan zijn net zo slecht als uit de supermarkt.Vol met BHT's en granen.
Vers vlees is de natuurlijke voeding van een hond hoor.Brokken niet,daar zit geen enzym meer in,allemaal doodgekookt.

Citaat:ik geef vers, maar nooit het orgaanvlees vers vlees, want dat kan inderdaad oorontstekingen veroorzaken..
vele zijn overgevoelig voor te veel orgaanvlees.

MissYvette4u schreef:Ik heb trouwens altijd geleerd nooit brok en vlees op 1 dag te geven ivm de zuurgraad van de maag....?
(tenzij van Farmfood)
Yipee schreef:Vers vlees is wel degelijk een hype. Er is (helaas) nog geen goed wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de pro's en con's van vers vlees versus brok.
Wel weet ik dat geen enkele hond hetzelfde is en dat vers vlees zeker niet het heilige antwoord is.
Wel zit er degelijk verschil in de verteerbaarheid van de ingredienten die aan een brok zijn toegevoegd.
Royal canin/hills is een prima brok en de gebruikte granen zijn zo ontsloten dat ook die verteerbaar zijn voor de hond. In de goedkopere merken is dit dus wel anders. Royal Canin heeft veel onderzoek gedaan bij de ontwikkeling van hun brok. Ik noem het daardoor zelf ook meer een 'technische brok'. Al vind ik sommige varianten echt onzin. Verder zijn er ook zat brokken die een hoog percentage vlees bevatten van goede kwaliteit (Nutro, taste of the wild etc). Immers voor diervoeding mag alleen vlees gebruikt worden wat ook geschikt is voor menselijke consumptie. Kan wellicht rest materiaal bevatten, maar dit is niet meteen slecht.
Vers vlees is ook niet per se slecht. Je hebt verschillende kant en klaar menu's zoals die BARF rollen van verschillende merken. Dit is compleet. Echter door de zachte structuur zou ik nog wel extra kauwmogelijkheden geven voor het gebit, anders ontstaat ook hier makkelijk tandplak.
Er zijn ook mensen die zelf menu's samen stellen. Dit is niet makkelijk en kan niet iedereen eigenlijk zomaar doen. Je zult moeten zorgen dat ze alle voedingsstoffen in de juiste verhouding binnen krijgen. Dit is vaak het gevaar, veel zelf samengestelde menu's bevatten van bepaalde voedingsstoffen te weinig. Ziektes die door voedingsdefficienties komen, zien we tegenwoordig daarom ook steeds vaker weer terug.
Zelf denk ik dat vers vlees inderdaad een hype is die inspeelt op de gevoelens van de mens, die denkt dat een hond een wolf is. Een hond is wat mij betreft geen wolf meer.
Wat is dan de perfecte voeding voor mijn hond? Ik denk dat dat voor elk individu anders is, je zult dingen moeten proberen. Sommige honden worden 18 op Aldi voeding, maar weten niet dat het niet normaal is als een hond 4 maal per dag poept bijvoorbeeld en dat dit met betere of andere voeding op te lossen is. Maar een brok is zeker niet slecht als voeding. Iedereen maakt die keuze voor zichzelf.
Bovenstaande kennis heb ik opgedaan tijdens mijn studie diergeneeskunde, lezingen over voeding en mijn werkzaamheden als voedingsadviseur voor hondenvoeding.
Echte consensus over 'het beste voer' is er (nog) niet. Ook het gehele glutenvrij van de brok is een hype, gluttenallergie is vrij zeldzaam bij honden. Het bestaat wel.