Kat vers vlees voeren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jamiie

Kat vers vlees voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 20:05

Ik kon geen topic vinden over dit onderwerp, dus vandaar heb ik er 1 aangemaakt.

Mijn volwassen kat heeft een behoorlijk medisch verleden waardoor hij speciaal dieet voer kreeg. De mogelijkheid was om ipv dit voer, vers vlees te gaan voeren.
Sinds vorige week heb ik besloten om dat te gaan doen aangezien ik er afgelopen weekend ook een kitten bij heb gekregen.

De eerste dagen vrat ipv at hij het op en leek het heel erg lekker te vinden. Nu heb ik de kitten er bij en die krijgt nog kittenbrokjes maar daarnaast ook een beetje vers vlees.

Nu is het zo dat de volwassen kat zijn verse vlees laat staan. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Ik heb vers vlees van Naturis, rolletjes van 150 gram die ik in 4en deel waardoor hij dus 37,5 gram per voerbeurt krijgt. Dat is 2x per dag.

Op de site vernam ik dat ik 30 gram per kilo lichaamsgewicht per dag zou moeten geven en in de winkel zeiden ze 30 gram per dag? Kan het er aan liggen dat hij dus te veel krijgt waardoor hij het laat staan?
Hij wil wel de brokjes van de kitten steeds stelen en de kitten eet het vlees wel gewoon heel erg goed. :)

Hoop dat iemand tips of ervaringen heeft!

Xyris

Re: Kat vers vlees voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:25

Katten zijn heel erg kieskeurig.
Die van mij vrat alles (straatkat uit het asiel) maar toen ze het sterrenrestaurant om de hoek ontdekte en dienst prullenbak krijg ik er niks anders meer in als hills brokvoer, gourmet natvoer (dan wel in mousse want de blokjes eet ze niet :/) en heel erg gekruid vlees (wat natuurlijk niet goed is). Met iets anders aan komen hoef ik niet.

Ik denk dat je gewoon pech hebt :/.
Uiteindelijk zal hij wel gaan eten, maar heb je al verschillende merken brokvoer geprobeerd? Of wil je dat écht niet meer?

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 21:18

Zijn brokjes eet ie gewoon nog prima. Maar wil gewoon overstappen op vers vlees zodat ik geen gedoe heb met voer apart houden omdat de ander het niet mag. De eerste dagen at ie t ook prima alleen nu even niet meer..

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:21

Waarschijnlijk zijn de brokjes toch lekkerder? Ik heb een tijd in een dierenpension gewerkt en daar verkozen de katten vrijwel alles boven het verse vlees. Lag ook wel aan de smaak, alles behalve kip of zalm was sowieso niet goed :')

Edit: In brokjes zit natuurlijk ook van alles om het aantrekkelijker te maken. In vers vlees zit als het goed is niks van extra zout oid.
Laatst bijgewerkt door shiroihebi op 21-07-15 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:22

Brokjes weghalen, misschien heeft ie daar meer van gegeten en is hij al verzadigd. Als ze vers vlees direct eten hoef je niet moeilijk te doen en kan je gewoon makkelijk overstappen :)
Ook de kitten kan je prima volledig op kvv zetten, wel even bijv. op barfplaats kijken of er dan nog iets aangepast moet worden.

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 21:49

Hij krijgt in principe geen brokjes meer. Alleen een paar in z'n voedselverrijkings spel ding.
Ik kreeg te horen in t asiel dat de kitten voorlopig nog even brokjes moet krijgen omdat vers vlees alleen niet voldoende is?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:56

Voor zover ik weet kan een kitten ook op 100% vers. Wel even kijken of hij van alles wat binnen krijgt, dus compleet voeren. Er stonden hier boven geloof ik wel sites waar je op kan zien wat je dan moet voeren. Kitten hebben natuurlijk wel andere behoeftes dan een volwassen kat, maar dat moet ook met vers gewoon kunnen.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:17

Jamiie schreef:
Hij krijgt in principe geen brokjes meer. Alleen een paar in z'n voedselverrijkings spel ding.
Ik kreeg te horen in t asiel dat de kitten voorlopig nog even brokjes moet krijgen omdat vers vlees alleen niet voldoende is?

Als het een volledig voeder is is het gewoon een volledig voeder..

Veel asielmedewerkers hebben weinig kennis van versvleesvoeding.. (is relatief duur en vandaar dat het in de meeste asiels niet gegeven wordt)

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 10:25

Flevolander schreef:
Jamiie schreef:

Veel asielmedewerkers hebben weinig kennis van versvleesvoeding.. (is relatief duur en vandaar dat het in de meeste asiels niet gegeven wordt)

Aha oke. Naja het komt op hetzelfde neer qua prijs als het speciale voer wat mijn kat kreeg. Vind het dan wel raar dat als ze er geen verstand van hebben, dat ze dan wel dingen roepen.

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 10:27

Riraito schreef:
Voor zover ik weet kan een kitten ook op 100% vers. Wel even kijken of hij van alles wat binnen krijgt, dus compleet voeren. Er stonden hier boven geloof ik wel sites waar je op kan zien wat je dan moet voeren. Kitten hebben natuurlijk wel andere behoeftes dan een volwassen kat, maar dat moet ook met vers gewoon kunnen.

Ik ga het even bekijken hoe of wat. :)
Het leek mij ook een beetje vreemd aangezien kittens in het wild ook gewoon vlees/dieren eten.

Maar zit er dus even mee dat mijn volwassen kat het niet zo goed at.
Heb hem vanmorgen minder gegeven en dat at hij al wel beter. Komt misschien ook omdat ie honger had aangezien hij gisteravond dus erg weinig gegeten had.

Laat het niet lang staan want vind het vies als het oud word.

Hebben mensen ook nog tips over porties verdelen/bewaren? Doe nu steeds een rolletje ontdooien en in stukjes snijden en dan in een zakjes in een bakje in de koelkast. Dit is genoeg voor 2 dagen.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:34

Jamiie schreef:
Flevolander schreef:

Aha oke. Naja het komt op hetzelfde neer qua prijs als het speciale voer wat mijn kat kreeg. Vind het dan wel raar dat als ze er geen verstand van hebben, dat ze dan wel dingen roepen.

9 van de 10 asiels draait voor 70% tot 90% op vrijwilligers :j

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:34

Kittens gaat bij ons ook gewoon op vers voer :-)
Compleet voeren moet geen probleem zijn.
Ze hebben het allemaal prima gedaan op rauw voer tot nu toe, ze groeien goed en hebben minder last van groeipijnen.

En anders eventueel apart voeren? Een in de keuken en een in de woonkamer? Helpt bij onze kat en hond goed. Anders eet de kat het voer van de hond op :')

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 10:37

Percella schreef:
Kittens gaat bij ons ook gewoon op vers voer :-)
Compleet voeren moet geen probleem zijn.
Ze hebben het allemaal prima gedaan op rauw voer tot nu toe, ze groeien goed en hebben minder last van groeipijnen.

En anders eventueel apart voeren? Een in de keuken en een in de woonkamer? Helpt bij onze kat en hond goed. Anders eet de kat het voer van de hond op :')

Wat versta je onder compleet voeren?

Apart voeren doe ik al aangezien de grote het dus laat staan en de kitten er als een vlieg op een hoop stront op af vliegt. :') Kan dat kwaad? Kunnen ze er teveel van krijgen? Of heeft kitten dan gewoon nog niet genoeg gegeten?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:45

Kitten kan ook prima op vers vlees. Ik heb er 4 die er prima groot op geworden zijn :j

Zorg voor een goede KVV (Haaksbarf, Darf, Tinlo bijvoorbeeld). Naturis ken ik niet, maar ziet er op de site wel goed uit, als het maar ongeveer de verdeling 70% spiervlees, 15% bot en 15% orgaanvlees heeft en je verschillende dieren voert. 4 soorten in 3 weken is het meest ideale. Als je vers vlees gaat voeren moet je de brokjes helemaal weglaten, dit heeft een andere zuurgraad nodig van de maag en door beiden te voeren kunnen maag en darmen van slag raken. Als snoepjes zou je gedroogd vlees kunnen voeren, zoals deze snacks van Cosma: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ten/207688

Katten vinden vers vlees over het algemeen minder aantrekkelijk omdat er minder geur en smaak aan zit. Om ze te foppen kun je er in het begin blikvoer doorheen mengen. Beginnen met 50% blikvoer en 50% vers en dat afbouwen naar 0% blik en 100% vlees.

Qua verdeling werkt het prima wat je doet. Ik voer zelf 500gr rollen. Daar doe ik 3x van (waarbij ik 2x per dag voer, dus 1,5 dag). In principe zou het 2 dagen houdbaar moeten zijn na ontdooien. Zeker als je je kitten er ook van gaat voeren ga je die 2 dagen niet eens halen met 1 rol.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:50

Dit is een hele handige site als je over wil gaan op kvv:
http://www.voerwijzer.com

Katten zijn nou eenmaal behoorlijk kieskeurig, op deze site staan ook tips.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:58

Hey interessant topic 8-) ik volg even.

Wil onze 2 katten ook op vers vlees zetten. De een eet alles wat los en vast zit dus verwacht daar geen problemen. Maar de ander is ontzettend kieskeurig >;) zijn voorkeur gaat nog altijd uit naar de goedkope brokjes 8)7

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 11:05

Amanda schreef:
Kitten kan ook prima op vers vlees. Ik heb er 4 die er prima groot op geworden zijn :j

Zorg voor een goede KVV (Haaksbarf, Darf, Tinlo bijvoorbeeld). Naturis ken ik niet, maar ziet er op de site wel goed uit, als het maar ongeveer de verdeling 70% spiervlees, 15% bot en 15% orgaanvlees heeft en je verschillende dieren voert. 4 soorten in 3 weken is het meest ideale. Als je vers vlees gaat voeren moet je de brokjes helemaal weglaten, dit heeft een andere zuurgraad nodig van de maag en door beiden te voeren kunnen maag en darmen van slag raken. Als snoepjes zou je gedroogd vlees kunnen voeren, zoals deze snacks van Cosma: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ten/207688

Katten vinden vers vlees over het algemeen minder aantrekkelijk omdat er minder geur en smaak aan zit. Om ze te foppen kun je er in het begin blikvoer doorheen mengen. Beginnen met 50% blikvoer en 50% vers en dat afbouwen naar 0% blik en 100% vlees.

Qua verdeling werkt het prima wat je doet. Ik voer zelf 500gr rollen. Daar doe ik 3x van (waarbij ik 2x per dag voer, dus 1,5 dag). In principe zou het 2 dagen houdbaar moeten zijn na ontdooien. Zeker als je je kitten er ook van gaat voeren ga je die 2 dagen niet eens halen met 1 rol.

Bedankt voor je uitgebreide reactie! :)
Welk soort verschillende dieren kun je dan voeren? Ze hebben namelijk ook paard, hert enzo maar denk niet dat dat normale voeding is die een kat zou eten? Ze krijgen nu de kip/makreel variant. In het begin vrat ie het echt alsof zn leven er van af hing. Dus als ie het niet lekker zou vinden, had ie het dan toch ook niet gegeten?

Hij krijgt inderdaad al gedroogde vlees snacks. Dit omdat hij niks anders erbij mocht voor zijn speciale voer. Blikvoer is daarom ook geen optie helaas.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:11

Dan denk ik dat het vooral even volhouden is. Als hij het nu al eet, dan komt dat wel goed als hij honger heeft. :j
Je kan eventueel ook blikvoer kopen volledig gebaseerd op vlees als hij wat lastig blijft eten.
Deze bijvoorbeeld: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... n_animonda of ook weer van Cosma: http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenvoer_blik/cosma

Ik voer zelf Haaksbarf, die hebben ze in 4 soorten (eens, kip, rund en konijn) afgewisseld met Darf. Darf is op zichzelf al gemixt. In 1 rol zit geit, lam, rund en kip. Dat zijn wel de meest gangbare smaken voor katten. En vis kan uiteraard ook. Ik voer ze wel eens gewoon zalm uit blik of rauwe zalm of kabeljauw. En zelfs sardientjes uit blik (op basis van zonnebloemolie, goed afspoelen!) gaan er goed in :j

En voor het kauwen kun je ook eens een kippennek proberen of stukjes rundvlees (gewoon schouderlappen of riblappen bij de slager/supermarkt in stukjes gesneden).

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 11:24

Amanda schreef:
Dan denk ik dat het vooral even volhouden is. Als hij het nu al eet, dan komt dat wel goed als hij honger heeft. :j
Je kan eventueel ook blikvoer kopen volledig gebaseerd op vlees als hij wat lastig blijft eten.
Deze bijvoorbeeld: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... n_animonda of ook weer van Cosma: http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenvoer_blik/cosma

Ik voer zelf Haaksbarf, die hebben ze in 4 soorten (eens, kip, rund en konijn) afgewisseld met Darf. Darf is op zichzelf al gemixt. In 1 rol zit geit, lam, rund en kip. Dat zijn wel de meest gangbare smaken voor katten. En vis kan uiteraard ook. Ik voer ze wel eens gewoon zalm uit blik of rauwe zalm of kabeljauw. En zelfs sardientjes uit blik (op basis van zonnebloemolie, goed afspoelen!) gaan er goed in :j

En voor het kauwen kun je ook eens een kippennek proberen of stukjes rundvlees (gewoon schouderlappen of riblappen bij de slager/supermarkt in stukjes gesneden).

Wauw, die eerste link! Zou ik dat ook niet gewoon kunnen voeren als vers vlees?
Of is dat niet helemaal het zelfde? Lijkt me wel handiger en fijner.
Ik ga bijna over mijn nek van die geur van die rollen die ik nu heb.. :(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:26

Dat komt door de makreel. Dat is echt ranzig :=
Ik heb zo'n mix 1x gehad, nooit meer. Ik ging er ook echt van over mijn nek. Vandaar dat ik nu visloze versies heb en vis gewoon extra bijvoer.
Je kunt het blikvoer waarschijnlijk wel voeren, maar dan krijg je wel problemen met het gebit omdat het te zacht is. KVV is ruwer, zeker de smaak rund, waardoor ze minder tandsteen ontwikkelen.

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 13:03

Amanda schreef:
Dat komt door de makreel. Dat is echt ranzig :=
Ik heb zo'n mix 1x gehad, nooit meer. Ik ging er ook echt van over mijn nek. Vandaar dat ik nu visloze versies heb en vis gewoon extra bijvoer.
Je kunt het blikvoer waarschijnlijk wel voeren, maar dan krijg je wel problemen met het gebit omdat het te zacht is. KVV is ruwer, zeker de smaak rund, waardoor ze minder tandsteen ontwikkelen.

Aha, oké! Ja ik kan er echt slecht tegen. Als ik er nu alweer aan denk krijg ik weer zo'n misselijk gevoel.

Hebben ze niet ook brokken van dat merk wat je er dan bij kunt geven voor de tandsteen?
Hoe doe jij vis bijvoeren? Waar haal je dat, hoeveel geef je en wat voor soort haal je?

Sorry voor de hoeveelheid vragen. :o

Had de link van voedingswijzer ook doorgelezen, veel informatie!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:10

Stel je vragen maar hoor :D

Je hebt ook brokken met een hoog vleespercentage. Dan zou je niet eens op vers vlees hoeven.
Ik heb zelf erg goede ervaring met:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... roog/acana
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... og/applaws
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... f_the_wild
Porta 21 hoor ik ook goede verhalen over. Orijen heb je ook nog, maar daar kreeg 1 van mijn katten diarree van.

Maar toch is vers vlees nog beter. Ik merk het verschil wel aan mijn katten. Zachtere vacht, nog betere ontlasting. Terwijl dat op de vleesbrokken eigenlijk al heel goed was. En dan heb je zelfs nog verschil tussen de verschillende KVV's. Carnibest, Tinlo en nog 1 waar ik de naam even van kwijt ben, vonden ze minder lekker en deden ze het ook echt minder op. Tinlo is op zich wel goed, heeft 5 smaken, maar mijn katten moesten er 3 niet :+ Daar stinkt de visversie ook enorm van.
Nu voer ik Haaksbarf en Darf. Dat eten ze graag en is duidelijk van betere kwaliteit.

Ik geef zalm uit blik, gewoon van John West of vergelijkbaar. Water eruit lekken (wat je overigens weer prima kan gebruiken om door het vlees te mengen voor een luchtje en smaakje :D ), graatjes eruit. Verse vis geef ik uit de diepvries. Gewoon zalm of kabeljauwfilet, ontdooien en in stukjes scheuren.
En sardienes geef ik uit blik, ook menselijke consumptie, bij de zalm in het schap. Niet die op water, daar is veel zout aan toegevoegd, maar die op zonnebloemolie. Wel even goed afspoelen onder de kraan, dat je zo min mogelijk olie bijvoert.

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 13:42

Ja precies.. Oké. Zit er alleen mee dat Bailey, de oudste kat dus eigenlijk speciaal voer moet of vers vlees/voer waar niks in zit verder omdat ie anders weer evt klachten kan krijgen.

Zit sus een beetje in dubio en weet nie tzi goed wat ik nu moet.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:50

In het pension voerde ik altijd Herby Versvoer, daar kregen de katten ook wel wat van mee. Erg goed spul vind ik, zit verder weinig geur aan dus stinkt niet. Misschien met een zaagje een bevroren worst in stukken zagen en gewoon weer in de vriezer doen? Wij hadden van die beren van honden zitten die bijna een complete worst per keer aten dus wij gooiden alles dan maar door elkaar, dus weet niet of dat werkt met die stukjes. Ik hoorde dat van een aantal klanten die kleinere hondjes hadden.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:50

Als de kosten niet verschillen tussen dieetvoer en vers vlees, en het verse vlees wordt door de een niet goed gegeten. Waarom voer je dan niet beiden het dieetvoer? Mist de kitten dan iets? Ik neem aan dat het dieetvoer wel volledig is?