Kitten houd niks binnen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Kitten houd niks binnen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 17:49

Gisteren heb ik een pleegkitten opgehaald die hier een paar weekjes zal blijven. Heb haar van een vriendin vandaan die haar weer ergens anders vandaan heeft samen met haar broertje. Die mensen gingen op vakantie... Sonic is ca 5 a 6 weken oud....

Gisteren bij aankomst woog ze 575 gram. Ze ging uiteindelijk het natvvoer eten als een bouwvakker. Helaas spuugde ze alles er in no time weer uit... Ze heeft niks binnen gehouden en volgende morgen woog ze 533 gram. Ik dus kittenmelk gehaald omdat het licht verteerbaar is en heb haar dit gegeven. In totaal met een spuit rond de 6 ml en ze had uit zichzelf ook nog wat gedronken. Helemaal fantastisch zij het niet dat ze net alles er weer uit gooide en nu 529 gram weegt... Ik ga deze kitten niet houden, morgen komt er een potentieel baasje, maar ik baal hier echt ontzettend van. Bij die vriendin deed ze het gewoon goed, wat maakt het bij mij anders? Iemand tips? Ik blijf de kittenmelk gewoon geven in de hoop dat er iets binnenblijft...

kohtje

Re: Kitten houd niks binnen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:50

Is ze ook goed ontwormd ?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 17:52

Ja, ze is met panacur ontwormd en moet dinsdag weer geloof ik. Panacur omdat zowel de kat van vriendin als mij giardia hebben gehad...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:53

ik zou met spoed naar de da gaan, kittens van die leeftijd met dat gewicht blijven niet lang in leven bij zo iets, kan echt in een uurtje gebeurt zijn.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:54

Inderdaad, naar de dierenarts, die kunnen een injectie geven tegen het braken zodat het eten binnen blijft.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:56

Bij mij geven ze soms over als ze te snel eten. Heb je hetzelfde voer?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 18:00

NESCAFE schreef:
Bij mij geven ze soms over als ze te snel eten. Heb je hetzelfde voer?

Hetzelfde voer ja...alleen de sheba was anders. Brok hetzelfde.
Ze had de hele dag niet overgegeven, vanaf 1 uur begon ik meld melk geven en nu is dat er dus uit gegaan

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:00

Inderdaad snel naar de dierenarts zulke kleine dieren met een lag gewicht drogen gauw uit en gaan eraan onderdoor

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:03

5 weken is ook wel erg jong om al van de moeder gescheiden te zijn, daar kan jij niets aan doen natuurlijk maar misschien dan toch maar naar de DA. Of telefonisch advies vragen van de weekend arts.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 18:05

NESCAFE schreef:
5 weken is ook wel erg jong om al van de moeder gescheiden te zijn, daar kan jij niets aan doen natuurlijk maar misschien dan toch maar naar de DA. Of telefonisch advies vragen van de weekend arts.

Uiteraard is dit schandalig vroeg... Helemaal mee eens... Bij wet zelfs illigaal. Volgens de 'fokkers' zouden ze 7 weken zijn (nu dus 8 weken) maar dat is gewoon onmogelijk.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:10

Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat ze dan nog kwetsbaarder zijn dan normaal. (van de fokker is het zeker schandalig) Een telefonisch advies kost alleen de belkosten en dan weet je misschien wat meer.
Laatst bijgewerkt door NESCAFE op 18-07-15 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:11

Inderdaad mee naar de DA gaan. Kitten van die leeftijd in combi met dat gewicht kunnen heel snel ineens heel zwak worden, en dan ben je al te laat.

Een overgevend kitten betekent al snel uitdroging, en zelfs hypo. Snel naar de DA dus, zodat hij vocht, elektrolyten, en een anti-braakmiddel kan inspuiten.

Verder qua voer: welke kittenmelk heb je? Ik zou in dit geval absoluut voor Convalescence gaan. Verder alleen lichtverteerbare dingen geven tot het maagje weer in orde is: gekookte kip of gekookte witte vis. Zet ook een bakje van het kookvocht neer als drinken.
Qua voer heb je RC Sensitivity of Hill's I/D als lichtverteerbaar voer (zelfs mijn meest braakgrage kat houdt dat binnen), alleen is dat niet speciaal voor kittens, maar dat is nog altijd beter dan kittenvoer dat ze toch niet binnen kan houden.

Geef ook steeds heel kleine beetjes, wacht een half uurtje of ze niet braakt, en dan weer een beetje.

Succes!

Aleydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:17

Ze is inderdaad veel te licht. Mee naar de Dierenarts gaan.

Ik zou haar anders gewoon droog voer blijven geven. Vaak kunnen de darmpjes het natte voer nog niet aan. Whiskas Junior deed die van mij het heel goed op en daarnaast dronk hij gewoon water. Ik zou het goed in de gaten houden en zorgen dat ze ook niet té veel in 1 keer eet. Misschien eerst een handje vol, en als dat goed gaat een paar uur later weer wat zodat het eerste wat verteerd is.

Ik snap ook niet waarom een Fokker ze zo vroeg weg doet :\ Wat kan het voor kwaad om ze gewoon nog een paar weken te houden.. Maar dat ter zijde..

Veel succes!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 18:45

Als kittenmelk heb ik beaphar kitty milk. Die poeder vorm. Was er vandaag voor naar ranzijn gegaan. Qua droogvoer heb ik hier Iams kitten en porta 21 graanvrij staan.

Ik heb vanaf 2 uur elk uur een spuitje gegeven met kittenmelk en ging dus goed tot 18:30. Toen kwam opeens alles er weer uit...

Dierenarts is gebeld, word over een kwartier terug gebeld. Ik baal echt gewoon ontzettend, want ik kan al geen tweede kat nemen omdat ik qua geld momenteel nog niet goed zit, 1 kat ging net qua medische kosten, maar daarom dus geen tweede genomen. Heb ik een opvang kitten en meteen volgende dag doodziek... Wat de oorzaak is, geen idee. Ze is een week lang gezond geweest en heeft als een bouwvakker gegeten en niet gekotst. spoedconsult is hier 65 euro...

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:03

De kitten komt bij mij vandaan :) Ze gingen 4 weken op vakantie dus de kittens moesten weg. Moeder poes is pas 8 maanden en liet ze sowieso al amper drinken. Toen ik ze kwam halen is ze ze niet eens gaan zoeken toen ze in het reismandje zaten.

Met het katertje gaat het gewoon goed en het poesje had ik hier op droogvoer en zakjes natvoer van de jumbo wat ik nog had staan. Hier heeft ze niet overgegeven en was ze gewoon actief en dronk goed.

Ze zat ook achter mijn kater aan, en die weegt ruim 3kg inmiddels.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:05

Stoppen met de Beaphar!

Beaphar is prima hoor, voor een aantal kittens. Maar in mijn ervaring zijn er ook een hoop kittens die er gewoon niet tegen kunnen, met diarree etc tot gevolg.

Convalescence is dan een veel beter alternatief voor dit kitten. Bij dat product heb ik nog geen braken/diarree meegemaakt. Kun je bij de DA krijgen, net als lichtverteerbaar voer. Goedkopere oplossing voor dat voer is zoals ik eerder zei zelf kip of witte vis gewoon afkoken in water, geen zout toevoegen.
Edit: ik snap dat het drastisch lijkt om nu het dieet helemaal aan te passen, maar bij katten is braken zo'n leuke "slippery slope"; als hun maag eenmaal zo van streek is dat ze alles uitkotsen, dan is alles wat volgt alleen maar moeilijker binnen te houden. Hoe langer een kat niks kan binnen houden, hoe misselijker ze wordt, en die vicieuze cirkel moet zsm worden doorbroken.

En ik snap dat het duur is, TS, maar dit risico heb je nu eenmaal als je zulke jonge kwetsbare dieren in huis neemt, ook al zijn ze gezond bij aankomst. Het kan heel snel misgaan op die leeftijd. Vanaf een week of 7 zijn ze pas wat sterker en zit je ook uit de typische gevarenzone voor hypo's die het meest voorkomen tot de leeftijd van 6-7 weken.
Je kunt het diertje niet gewoon laten doodgaan natuurlijk. En oudere katten kunnen wat meer hebben en ik roep niet snel dat iemand naar de DA moet, zeker in het weekend, maar ik weet uit ervaring hoe kwetsbaar ze zijn op dit gewicht en leeftijd. Als je niets doet is de kans erg groot dat dit kitten het niet haalt.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:11

Ik begrijp niet zo goed waarom er op zo'n jonge leeftijd er al zo gesleept wordt met dit diertje...
Waarom niet direct een blijvend huisje zoeken ipv eerst naar ts en vandaar uit over enkele weken wéér verhuizen...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:12

Heeft je andere kat nog altijd last van Giardia? Ik las in een ander topic van wel..
Ik snap eigenlijk niet goed waarom je een jong kitten daar aan bloot stelt.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:14

Als ik dit had geweten had ik ze nooit weggedaan al :( Baal er echt van, ben er nog mee naar de dierenarts geweest en daar waren ze gezond. Heb even opgezocht maar ze wogen daar 495 poesje en 405 kater. Ik heb zelf geen weegschaal en de dierenarts zei zolang ze goed eten en drinken en geen diarree krijgen of overgeven zit het wel goed.

Bij twijfel mocht ik altijd bellen of langskomen. Zij had ze geschat op 6 weken en vond het gewicht niet vreemd als moeder poes ze slecht liet drinken.

Moest alleen goed opletten dat ze actief bleven en eten en drinken.

Als ik ook maar enigszins het idee had dat dit had kunnen gebeuren had ik ze zeker hier gehouden.
Katertje is nu ook lekker aan het eten en drinken en heeft net even een kort slaapje gedaan.

@Cayenne: Nee lekker gewoon daar laten zitten terwijl eigenaren 4 weken op vakantie gaan, ze wouden er vanaf. En hoe maakte dus niet uit ;) dood werden ze toch niet gemist aldus eigenaar ;)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:17

Sunrise19: je DA had gelijk hoor :j zolang ze goed eten en drinken en actief zijn, zit je goed. En het kitten kan uiteraard heel goed perfect gezond zijn geweest op dat moment!

Maar àls het misgaat bij zo'n jong kitten, gaat het al snel heel erg mis als er niet ingegrepen wordt.

TS: hoe gedraagt het kitten zich? Is ze moe/sloom?

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:25

Kijk ik zou er eerst alleen 1 opvangen en dat werden er 2 omdat degene die de kater zou nemen ineens geen interesse meer had.

Toen bood lifaya aan om er ook een op te vangen :) Mijn man was het eens met 1 kitten niet met 2, en heb imo gewoon het beste gedaan wat kon op dat moment.

Ik ging ze ophalen en zouden 7 weken zijn, dat dat uiteindelijk niet zo bleek te zijn kon ik ook niks aan doen.

Aaien waren ze niet eens gewend en ze waren de eerste 2 dagen best wel bang. Nu spinnen ze en liggen ze graag bij je. Dus heb voor mijn gevoel echt mijn best gedaan :(

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:29

Het is onverantwoordelijk van die katteneigenaar. Ik vraag mij af wat ze dan eigenlijk die 4 weken dat ze weg is met haar kat (de moederpoes) doet.
Voor die katjes is het alleen maar fijn dat jullie proberen ze te helpen.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:30

Ik zou ook stoppen met die kittenmelk die je nu geeft ( als je dat wil geven haal het bij de DA), je kunt de brokjes proberen te weken en dan lauw aan te bieden . ik zou niet te veel veranderen van voer dit maagje is nog zo zwak ............

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:33

Goed van je dat je de dierenarts hebt gebeld. Geen melk geven maar gewoon water en zou ook even geen natvoer geven. Brok moet voldoende zijn

Of ze nou nog wel of niet bij de moeder dronken maakt niet uit. Ze leren nog onwijs veel van de moeder en ook op sociaal vlak.

Hoop dat het snel beter gaat!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:33

Gelukkig heb je contact met de DA, wat gezegd wordt het kan zo snel gaan bij een kitten... Helemaal bij dit verschil in gewicht!
Sunrise19, hoe lang is dit kitten dan bij jou geweest?
Ik ben nu een beetje hard, maar ik vind de hele situatie erg bizar. Zo'n jonge kitten meenemen, dan na korte tijd naar TS en vanuit TS straks weer naar een ander huisje, pfff...dat is gewoon vragen om problemen, niet eens per se gezondheidsproblemen maar op latere leeftijd gedragsproblemen zou me ook niets verbazen.

En dan ook nog naar een adresje waar giardia is geweest en waar DA kosten niet makkelijk gemist kunnen worden... Kittens zijn zo kwetsbaar, helemaal met alles wat deze al achter de rug heeft..