Wat kun je nou precies maken voor een konijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leffroi

Wat kun je nou precies maken voor een konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 15:43

Hallo. Ik hoop dat mijn topic hier goed staat.

Afgelopen donderdag is helaas mijn laatste nijntje overleden, waarschijnlijk aan een hartaanval.

Toch vind ik het hebben van konijnen erg leuk, al is het alleen maar om naar te kijken. Ik ben me aan het oriënteren naar een ras en ik ben best weg van de lotharinger.

Maar waar ik eigenlijk een vraagje over heb, wát zet je nou voor een konijn neer, waar ze echt wat aan hebben? Ik heb de beschikking over een ren van 25m2 dus ruimte genoeg. Zelf dacht ik aan een heuvel waarin ik hun hol kan maken (vind zo'n hok eigenlijk foeilelijk) waar ze in kunnen slapen/ schuilen e.d. Deze moet dan wel verstevigd worden uiteraard. Waarmee zou ik zoiets stevig genoeg kunnen maken? Ik heb nog een (grote) bult zwart zand, maar met alleen goed aanstampen kom ik niet zo ver denk ik :Y) Maar met zo'n hol kan ik dus ook direct een heuvel creëren.

Wat nog meer? De boomstam die er nu in ligt werd amper gebruik van gemaakt door mijn vorige nijntjes. Wellicht verkeerde vorm? Wat hebben jullie in de ren liggen en waar gebruik van gemaakt wordt? Het moet wel bestendig zijn tegen het weer en er een beetje natuurlijk uit zien.

Iemand ideetjes? :D

Yenni

Re: Wat kun je nou precies maken voor een konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 16:04

Ik heb geen konijnen maar je zou het hooi op een leuke manier "verstoppen". :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 16:59

Is ook leuk voor in de winter, maar daar krijg je een erg rommelig hok van en is maar 'tijdelijk'. Ik bedoel echt dingen waar ze bijvoorbeeld onderdoor kunnen, overheen enz.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:03

Ik heb een buis liggen waar ze graag doorheen lopen. Ook het mini trapje is geliefd hier.
Als je een nachthok in een heuvel wil zou ik het wel zo maken dat je er nog wel bij kan en dat je de tunnels niet te lang maakt.

pingu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 00:29

Afbeelding
Wij hebben een regenton gebruikt met aarde over als soort van hol. We hebben de beide uiteinden uitgesneden, in het midden van de ton een ijzeren ring geplaatst voor extra stevigheid en langs de buitenzijde een frame laten maken om de aarde tegen te houden. De konijntjes liggen er graag in, vooral als het erg warm weer is. Het is wel spijtig dat er geen gras meer op groeit. Waarschijnlijk gaan we de heuvel afwerken met hout nadat we de konijnenwei groter gemaakt hebben.
Het witte 'afdakje' dat je op de foto ziet, is de toegang naar het nachthok (gemetst 2m2 ). Het gras aan de rechterkant is het bij te voegen stuk. Momenteel hebben ze een oppervlakte van 30m2, na de werken 60m2.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 08:24

Ziet er gaaf uit Pingu! Een regenton had ik nog niet aan gedacht. Dat kan je natuurlijk ideaal gebruiken. Is de ton verder helemaal rond en heb je onderin gaten gemaakt? Want er zal altijd wel vocht in komen op de 1 of andere manier? Kan ik anders niet een klein deel van de ton afsnijden zodat hij niet meer rond is zeg maar. (Kan het moeilijk uitleggen).

Het was wel de bedoeling om dan weer gras te zaaien op de heuvel hihi. Vind dat toch mooier. Een trappetje is dan ook wel leuk.

Een zandbak schijnen ze ook heel leuk te vinden toch?

pingu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 23:10

Dankjewel :) het was bij ons ook de bedoeling om er gras over te laten groeien. We hebben dit ook geprobeerd, uiteindelijk zelfs grasmatten over gelegd, maar het gras blijft er niet op staan. Blijkbaar zou dit komen omdat de wind onder het gras doorkan, bijgevolg de aarde uitdroogt (ondanks regelmatig bewateren) en het gras doodgaat. Tel hierbij gravende konijnen en je eindigt met een modderpoel.
bij ons is de ton nog volledig rond, maar we hebben onderaan wel gaatjes geboord om het water weg te laten lopen. Ik vermoed dat je de ton ook kan doorsnijden om een soort van tunnel te maken.
wij hebben de ton heel gelaten omdat we grote konijnen hebben en ook om het makkelijk te kunnen schoonmaken.
De zandbak vonden ze in het begin ook heel erg leuk, maar tegenwoordig wordt hij vaker gebruikt als toilet.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:03

Sommige konijnen bij ons op school zaten ook in een groot buienren met hun hokje in een heuvel. Heb er jammer genoeg geen foto's van. Maar daar gebruikte ze zo van die vierkante waterafvoer bakken, weet niet juist hoe het noemt waardoor ik ook geen foto op het internet vind. :+ Het had een deksel bovenaan en aan de zijkanten kon je er van die grote afvoerbuizen aan indraaien of vastmaken. Ze zette die bak zo in het midden van de heuvel zodat alles onder zit maar men net nog het deksel bovenop kan open doen. En dan een 2 tal buizen die er uit vertrekken naar buiten aan het begin van de heuvel. Dan was het net zo dat ze onderaan de heuvel hun hol in kruipen naar het midden waar het nachthok was. Als er dan iets was met een konijn of het schoongemaakt moest worden moest je maar bovenaan het deksel openen en je kon er aan.

Edit;
Het is wat van dit principe
http://plzcdn.com/upload/16f8455ffee11d ... 00x500.jpg

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 15:57

Is ook een leuk idee. Zo'n watervat is natuulijk niet het enige, wel lekker groot. Hoop dat ik zoiets kan maken en dan het hok weg kan doen. Deze zal uiteindelijk toch te klein worden voor de 2 dames die ik maandag opgehaald heb.

Ze laten al aardig hun karakter zien en voor 1 heb ik dan ook al een naam, denk ik. Die met het witte neusje blijkt niet de intelligentste, dus die gaat voor Blondie op het moment. De andere weet ik nog niet, die is aardig rustig, ondernemend maar wel timide. Ze zijn nu 14 weekjes.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:02

wij hadden vroeger een plastic vierkant ding ingegraven voor de helft en daar hadden onze nijnen 4 in/ uitgangen in
heb helaas geen foto maar volgens mij was het een vliegtuig box voor honden
daarover hadden wij inderdaad zand

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:04

Ik heb een plastic emmertje aan de boven kant hangen, het hangt naar beneden maar dan wel zo dat hij moeite moet doen erbij te kunnen. Daar zit het voer in.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 16:08

Zou dat (uiteindelijk) ook kunnen voldoen als nachthok?

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:09

Gefeliciteerd met je nieuwe konijnen!! :D Gaaf zijn ze.

Met je ren kan ik je niet echt verder helpen.
Eventueel een houten hok anders met twee verdiepingen, dan kan je nog de hoogte in met je ren.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 16:13

De hoogte wil ik niet persé in omdat het toch wel zware konijnen gaan worden en ik geen ongelukken wil. Als ze net zo groot als mams gaan worden kies ik liever voor laag, hihi. Het lijkt me namelijk een leuk gezicht om gewoon niet meer zo'n lelijk hok in de tuin te hebben maar meer iets wat natuurlijk is. Maarja, hoe sluit je zoiets weer af, wordt dat, als het in de grond zit, toch niet te koud als het wel stevig gaat vriezen. Is het praktisch ivm schoonmaken? Wat als ik mijt ofzo krijg?

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:04

nou ik kon daar altijd wel in ja en bij ons wat dat ook het nachthok
maar wij maakten dat inderdaad ook iedere week schoon is wel op de knietjes zitten en het hok half inkruipen maar dat was toendertijd ook mijn taak

maar echt praktisch is het als je de bovenkant eraf kan halen

mazzeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:40

Ik heb zelf 5 middenslag konijnen op 21 m2. Wel een "gewoon" nachthok erin omdat ik zo'n berg erg onhandig vind met schoonmaken. Maar ook in de winter moet je erg opletten dat het niet vol loopt met water. Wel heb ik zelf een konijnenhok laten ontwerpen zodat het wel helemaal naar mijn zin is :j
Verder wissel ik veel qua spulletjes en de plaats waar het staat. Elke week weer een feestje voor ze om nieuwe dingen te ontdekken. Wilgentakken vinden ze hier heerlijk om aan te knagen. Boomstammen van allerlei bomen vinden ze hier ook erg leuk en lekker om het schors er vanaf te knabbelen. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe stammetjes voor mijn dames.
Verder van alles om af te wisselen: halve wijnton met een gat erin zodat ze er ook onder kunnen, bloempotten op hun kant, fruitkistjes op hun kant, melkbussen op hun kant, verschillende boomstammen bij elkaar om op te springen, zandbakje, heb een kleine ieniminie picknicktafel gehad. Soms haal ik dingen een paar weken weg, vinden ze het weer helemaal leuk als het er weer staat
Mijn nijnenkinderen zijn wel echte knagen dus er moeten vaak dingen vervangen worden :') maar heb het met liefde voor ze over :o

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 08:39

Dat zijn ook leuke dingen. Ik las dat ze enkel stammen van fruitbomen mogen hebben, of idd wilgentakken. Maar klopt dat ook? Of kan ik bij wijze van in het bos op zoek gaan naar een omgevallen boom en dat mee nemen? (Wel in stukken uiteraard :Y) ) Ik zou graag een appelboompje ofzo, goed afgeschermd, bij ze in het hok plaatsen voor schaduw en als de tijd rijp is, de appeltjes en takken.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 14:59

Zou het boompje niet in de ren plaatsen, anders bijten ze misschien van de stam?

Vindt wat mazzeltje89 schrijft wel heel praktisch en heel leuk!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 17:12

Inderdaad!

Blijkt dat bij ons, langs het kanaal, allemaal wilgenbomen staan :') :') dus direct maar een paar takken opgehaald. De hond dacht serieus dat het voor hem was, maar was bijzonder teleurgesteld toen ik het toch echt bij de konijnen in gooide :x

mazzeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:17

Ik heb ook andere boomstammen staan in mijn verblijf. Stammen die ze niet lekker vinden (of misschien wel giftig zijn) knagen ze niet aan bij mij en gebruiken ze alleen om op te zitten. Bij de rest wordt al het schors er vanaf gegeten. Soms is het wel lastig om aan stammen te komen. Na een tijdje gooi ik ze weg (als ze beginnen te rotten of helemaal kaal gegeten zijn) en ga ik op jacht naar verse stammen. Maar ik ben ook wel zo gek dat als ik zie dat ze ergens een boom aan het omzagen zijn, dat ik dan thuis de auto ga halen of terug rij om vervolgens te gaan slijmen voor een paar stammetjes :') Takken van fruitbomen kan je inderdaad ook geven. Als de tamme braam hier gesnoeid moet worden, wordt het ook bij mijn konijnen gegooid.

Een boompje heb ik ook aan zitten te denken maar niet gedaan. Je moet de stam heel goed beschermen tegen het knagen. Maar ik heb ook onder mijn verblijf tegels liggen tegen het uitgraven (daaroverheen dennenschorssnippers). Met een boom heb je ook wortels en dus gaatjes waar je konijnen tussendoor kunnen graven. Ik wilde absoluut een verblijf waar ze zich niet uit konden graven. Had eerst wel spijt dat ik het niet had gedaan maar als ik kijk wat voor groep ik nu heb, erg blij met mijn keuze. Mijn huidige groep graaft enorm en knaagt aan alles. :=

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:58

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 14:14

Die zijn beide ook ontzéttend leuk! Helaas veelste hoog in prijs en voor een hok heb ik dat niet over, zeker niet als er echte knagers in zitten.

Ik ga toch kijken naar een regenton denk ik en die enigszins ingraven, zwart zand er over en hopen dat er gras op wil groeien. Lijkt me toch een leuk idee, moet het alleen nog even praktisch zien te krijgen, want zeker 's winters lijkt het me erg koud om op de knieeen te gaan bij het verschonen haha :')

mazzeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 20:08

Houd met een regenton rekening met de regen, dat dit niet in je hok loopt... zeker met maar één opening (vollopen van je hok en ik heb verdrinken dan meteen in mijn achterhoofd). En natuurlijk de tocht. Als je het gat te groot maakt (bijvoorbeeld voor schoonmaken), gaat het zo tochten in je hok. De mijne hebben daar echt een hekel aan :(:) Maar mocht je het praktisch ook goed kunnen realiseren, dan hoor ik het graag!! <<) Ik ben er zelf niet uitgekomen toen die tijd. Haha.
Dus maar flink wat geld uitgegeven aan een zelf ontworpen hok en de rest voor de leuk erbij gezet :$

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 16:47

Mede daarom zit ik te twijfelen, wel of geen regenton. Want als het goed regent loopt hij waarschijnlijk toch wel vol, ookal heb je er gaten in gemaakt? Afhankelijk van hoe je het af sluit. Want dan heb je ook weer met tocht te maken. Blijf er nog wel een beetje over brainstormen, want ik vind het zonde om geld uit te geven waar ik later toch niks aan blijk te hebben.

Heb ze vandaag even gewogen en ze wegen beiden 2 kilo en zijn nu 15 week. Maar dat namen verzinnen... Voor een ander lijkt het zo makkelijk. Dus als iemand een suggestie heeft, liefst afrikaans getint met een betekenis... Iets met dom/blond en niet zo snugger, de ander iets met timide, intelligent. Haha. Heb al een site bekeken met afrikaanse babynamen (meisjes) maar de mooie namen hebben vaak een rare betekenis, hahahaha.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:51

Ik zou zelf voor een hondenhok kiezen. Makkelijk schoon te maken en te reinigen. Want lijkt me dat je het wel makkelijk moet kunnen schoonmaken.

En het moet wel ook tochtvrij zijn.