kitten valt overal af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

kitten valt overal af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 16:03

hoi bokkers!

Ik heb sinds vorige week zondag (nu dus 11 dagen) een kitten met de naam Phoenix, hij is een rosse kater van bijna 10 weken oud.
Alles gaat enorm goed, ook klikt het fijn met mijn hondje.
Nu is het zo dat Phoenix een enorme avonturier is, die zich dus ook vaak in de nesten werkt. Hij klautert overal op en valt er vervolgens vanaf. Net kroop hij nog op de bovenkant van de bank om er vervolgens langs achter af te vallen, hij maakte een flinke smak (tegen het raam en dan tegen de grond), maar kruipt vervolgens weer vrolijk bovenop de bank. Ook van zijn krabpaal is hij al enkele keren gevalllen. Het ding is 1.80 meter hoog ( https://www.vidaxl.nl/p/290691/kattenkr ... ur_28=2061 ) Hij kruipt helemaal tot bovenin om vervolgens niet meer te weten hoe hij daar nu beland was en dat springt/ valt hij maar naar beneden nog voor ik bij he ben om hem lager te helpen.

Ik heb nu enorm bang dat hij zich ernstig gaat verwonden voor verkerd terrecht te komen. =kan dit kwaad? en hoe pak ik dit het beste aan? laat ik hem best maar doen?
Laatst bijgewerkt door Zoe_97 op 16-07-15 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasey

Re: kitten valt overal af

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:05

Gewoon zijn gang laten gaan, katten kunnen veel hebben. Hij is gewoon volop de wereld aan het ontdekken!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:06

Ten eerste is jouw kitten veel te vroeg bij zijn mama vandaan. Kittens horen pas met 12/13 weken bij de mama weg te gaan.

Kittens zijn erg lomp en zoals je zelf al zegt heel avontuurlijk. Wat je kunt proberen is er voor te zorgen dat hij niet mega hoog kan komen, en dat er zachte landingsplekken zijn. Als het goed is moet hij binnenkort weer geënt worden, dan kan de dierenarts ook even naar zijn reflexen kijken, maar het klinkt mij in de oren als een speelse lompe kitten.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 16:09

de leeftijd dat hij bij moeder weg is kan ik helaas niets aan doen, Die mensne wilden hem dat weekend de deur uit. Hij is inderdaad nogal lomp, bij 12 weken wordt hij geënt en dan ook meteen gechipt, dan zal ik zeker vragen hem volledig te checken :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:10

Ze zit nu in de sloopfase van de bank :+ Sterkte!
Ik denk dat het puur het verkennen is. Die van ons zat ook wel eens in een boom en wist even niet meer hoe en wat. En maakte dan een doodsmak. Daar leren ze van.
Oja zonder discussie te willen veroorzaken een kitten van 10 weken kan prima bij de moeder weg.
'Vroeger'was het heel normaal om een kitten van 6 weken bij de moeder weg te doen. Dat is vaak veel te vroeg maar met 8 a 10 weken is het helemaal prima. Wij hebben nooit geen problemen daarvan ondervonden.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:11

Coby schreef:
Ze zit nu in de sloopfase van de bank :+ Sterkte!
Ik denk dat het puur het verkennen is. Die van ons zat ook wel eens in een boom en wist even niet meer hoe en wat. En maakte dan een doodsmak. Daar leren ze van.
Oja zonder discussie te willen veroorzaken een kitten van 10 weken kan prima bij de moeder weg.
'Vroeger'was het heel normaal om een kitten van 6 weken bij de moeder weg te doen. Dat is vaak veel te vroeger maar met 8 a 10 weken is het helemaal prima. Wij hebben nooit geen problemen daarvan ondervonden.

Omdat jullie daar nooit problemen mee hebben gehad wil niet zeggen dat het goed is. Kittens moeten echt langer bij hun moeder blijven door alles wat ze nog van mama en nestgenoten leren in die weken, daar is onderzoek naar gedaan en de resultaten zijn er niet voor niks. Er is ook geen enkele goede fokker die de kittens eerder zal weg doen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 16:13

gelieve die discussie ergens anders te voeren, dankje!
Hij was dikke 8 weken toen hij bij de moeder vertrok.

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:59

Ik zal er wel mee oppassen. Heb vandaag nog bij de dierenarts gezeten met een kitten die van de vensterbank is gevallen. Doordat de groeischijven nog niet dicht zijn, breken ze makkelijker iets.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 18:02

mcfly schreef:
Ik zal er wel mee oppassen. Heb vandaag nog bij de dierenarts gezeten met een kitten die van de vensterbank is gevallen. Doordat de groeischijven nog niet dicht zijn, breken ze makkelijker iets.

hoe pas jij dan op? 2 seconden heb ik hem niet in het og en hij zit alweer ergens bovenop, op het punt om te vallen.

Ik denk trouwens niet dat het met zijn evenwicht ofzo te maken heeft, want hij kan lekker lang rustig op ijn schouder zitten terwijl ik rondwandel of even langsga bij de buren ofzo. Het gaat pas mis als hij iets te zelfverzekerd overal opklimt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 18:07

10 weken kan op zich best wel
hoe zijn zn oogjes. je kan ook zn ruimte beperken en de krabpaal nog even opbergen

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 18:11

oogjes is niets mis mee, die heeft de DA al nagekeken.

De krabpaal opbergen vind ik zonde, en dan klimt ie ergens anders wel op. hij krabt ook l veel aan de paal of ligt heerlijk in 1 van de huises te slapen, dus om hem nu de hele paal af te nemen...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 18:18

ja ok dat snap ik ook weer,lastig hoor

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:54

Typisch kittens :') Probeer anders wat dekens oid onder de krabpaal te leggen, zodat de landing net wat zachter is. Verder kun je er weinig aan doen denk ik. Op deze manier leren ze

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:02

Wij hebben de eerste periode kussens voor de buiten stoelen om en bij de 'gevaarlijke' plaatsen in de buurt op de grond gelegd zodat ze iets minder hard stuiterden -O-

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:12

Mijn daredevil van ruim 14 weken (sinds dit weekend bij mij) doet dingen waarbij ik mijn ogen maar sluit. Hij sprong laatst ook uit zijn krabpaal van een hoogte van ongeveer 1.40 m. en toen stond hij heel even beduusd stil. Daarna heeft hij het niet meer gedaan. Toch geschrokken van de impact. Die van jou lijkt zich hiervoor dus niet te interesseren? Vreemd.

Als je de ruimte niet kunt/wilt beperken dan wordt het gewoon goed toezicht houden en iedere dag checken op verwondingen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:17

Katten kunnen best wel wat hebben hoor :) Mijn kittens stuiterden overal vanaf maar hebben er nooit iets aan overgehouden. Wat kussens of dekens op de grond kan inderdaad helpen :)

Op zulke jonge leeftijd moet je wel hun afweersysteem goed in de gaten houden, zeker als ze met andere dieren in aanraking komen. Een van mijn kittens heeft op de leeftijd van 8-10 weken niesziekte opgelopen in het dierenasiel, en helaas merken we nu dat de ziekte blijft sluimeren. We proberen haar afweer zo goed mogelijk te ondersteunen maar ze blijft regelmatig terug een opstoot krijgen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:21

Denk dat aan die doerak weinig te doen is :+ Uiteraard hopen dat ie zich niet bezeerd, maar voor de rest moet hij leren door schade en schande zoals wij dat noemen. Je kan moeilijk 24u/24 een bewaker bij het katje zetten ;)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:23

De beste tijd om kittens te herplaatsen is niet te kijken hoe oud ze zijn maar hoe zwaar, boven de 750 gram zijn ze goed op gewicht om de wereld aan te kunnen. (buiten natuurlijk ziekte beeld, als ze niet gezond ogen met 750 gram is dat natuurlijk ook niet gewenst)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:24

speurneusc schreef:
De beste tijd om kittens te herplaatsen is niet te kijken hoe oud ze zijn maar hoe zwaar, boven de 750 gram zijn ze goed op gewicht om de wereld aan te kunnen. (buiten natuurlijk ziekte beeld, als ze niet gezond ogen met 750 gram is dat natuurlijk ook niet gewenst)

Dan kun je grote katten dus al met een week of 2 verhuizen?

Vraag mij af hoe je aan die wijsheid komt. Las laatst een artikel dat 16 weken het beste zou zijn.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:26

Onze kitten van 10 weken is wel van de bovenkant van de krabpaal afgevallen en kreeg toen een shock ofzo, hij lag daar maar te stuiptrekken, leek alsof hij dood ging! Leek alsof hij geen adem meer kon halen, direct ermee naar de dierenarts (op een broodplank we waren bang da hij iets had gebroken) en daar kwam hij langzaam weer bij. Pijnstiller gehad, fotos gemaakt maar gelukkig was het goed gegaan. Dus zeker oppassen met hele grote hoogtes!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:31

Als ze boven de 750 gram waren werden mijn opvang kittens van de dierenbescherming ter herplaatsing aangeboden daaronder gingen ze echt niet weg. Maar het traject van aanbieden en daadwerkelijk herplaatst zijn, is ook een niet in een dag gebeurt hoor. En ook werd er gekeken naar karakter, zijn ze al zo zelfstandig dat ze "alleen" de wereld in kunnen...
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 17-07-15 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:31

Zou ook oppassen met die hoogtes! Kennis van mij heeft haar kitten vorig jaar in moeten laten slapen omdat hij uit de krabpaal gevallen was.

Kan je hem niet wat lager maken die krabpaal? Zij had ook zo'n hoge :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:36

Vind het nog steeds vreemd speurneusc. De mijne woog 2,5 kg. met 14 weken toen hij bij mij kwam wonen. Met zijn geboorte was hij al enorm.

Of tijdelijk een lage neerzetten?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:12

Als je echt bang bent voor ongelukken moet je idd proberen de hoogte beetje te beperken.
Zeggen dat hij rustig aan moet doen werkt niet.

Maar kittens kunnen best wel wat hebben. Heb er nu 2 van 8 maanden en die breken mijn huis en omgeving af. In het begin was dat letterlijk met vallen en opstaan en de eerste keer dat ze een boom ingeklauterd waren hebben ze 2 uur zitten mieuwen voor ze ontdekten hoe er weer uit te komen (zaten te hoog om te vangen). Nu is boomracen een spelletje, boom in boom uit aan duizelingwekkende snelheden.
Of zit je rustig met een tas thee tv te kijken. Komen er 2 wervelwinden over de bankleuning en jouw schouder geraced om vervolgens over de rugleuning van de relaxstoel op de kattenkrabpaal te springen, van daar op de schoorsteenmantel, langs de tv kast weer naar beneden, even gordijnslingeren en dan weer de trap op. Mijn grootste zorg is dan meestal mijn tas thee :') .
Ik hang mijn paardendekjes of lakens na het wassen te drogen op de trapleuning boven. Af en toe valt er dan een laken of dekje door het trapgat naar beneden, meestal vergezeld van een frenzy kitten.
Opstaan en weer doorgaan is hun motto.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:21

Selka schreef:
Vind het nog steeds vreemd speurneusc. De mijne woog 2,5 kg. met 14 weken toen hij bij mij kwam wonen. Met zijn geboorte was hij al enorm.

tsja ik denk dat je heel weinig enorme kittens bij de dierenbescherming zal vinden, immers het is allemaal achtergelaten, verwilderd, ziek of bijna ziek, genetisch miss inteelt en met een hele slechte start in het leven.