Hoe een kat (los) mee te nemen in de auto??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Yasmine_

Hoe een kat (los) mee te nemen in de auto??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 15:21

Vorige week kwam ik met het volgende idee: De kat met een tuigje meenemen in de auto :)*
Dan hoef ik hem namelijk niet te vangen en in een bak te duwen, dan komt het krengetje omhoog namelijk.
Maar nu? Hoe leer ik het Dhr. Kat aan? Hoe hebben jullie dit aangepakt? :?

Afbeelding
De linker is Dhr. Kat uit deze casus :Y)

Paspoortje van Dhr. Kat
Naam: El Fuego del Diablo (oftewel Diablo/Di)
Leeftijd: ongeveer 1 jaar oud
Type: Schijthommel/ binnenkat
Hobby: Proberen over het hek te klimmen/ eten/ vogels vangen

Casus: Inmiddels is hij een tuigje gewend, komt hij regelmatig in de achtertuin. In de achtertuin is dan ook weinig nog eng, maar dat heeft weken geduurd. Lopen waar ik wil heb ik nog niet aangeleerd. Ik heb wel een 5 meter lijn welke ik aan het tuig vast kan klikken. De auto staat aan de voorzijde van het huis en is ongeveer 5 meter lopen vanaf de voordeur. Verder heeft hij 2x in de auto gezeten en komt er dan een ontzettend zielig gemauw uit, klinkt alsof hij langzaam vermoord word, stoere man is het ook :')

De vraag: Zijn er meerdere mensen die een kat meenemen in de auto met alleen een tuigje om? :o Of is dit plan gedoemd te falen..

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:26

.
Laatst bijgewerkt door limilou op 06-02-22 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:26

Niet doen los of aan tuigje erg onverantwoordelijk en levensgevaarlijk

Wat denk je dat er kan gebeuren als hij uit zijn tuigje glipt?
Grote paniek bij hem lijkt me zo te kunnen gebeuren en als hij bij je pedalen komt of daaronder heb je een enorm probleem.
Of dat je een aanrijding krijgt en de kat vliegt door de auto tegen de voorruit.
Waarom niet wennen aan een mandje?
Is niet meer werk dan wennen aan een tuigje.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:27

Die van mij dacht altijd al dat het een hond was dus doe heb ik gewoon op de achterbank tussen de echte honden gezet.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:29

Slecht plan. Gebruik gewoon een mandje, dat is veiliger voor iedereen.

Vjestagirl

Re: Hoe een kat (los) mee te nemen in de auto??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:31

Gewoon in een mandje, en dan het mandje vastzetten dmv de gordel.

Ja ze zijn héél zielig als ze in een mandje zitten. Maar ze zijn zieliger als ze door je voorruit vliegen als jij moet remmen, en nog zieliger als je ze plattrapt onder je pedalen omdat hij zich daar verstopt heeft. Of als jij niet kan remmen omdat hij zonder je pedalen zit...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:32

Ik heb een grote wasmand met deksel.Kat erin en snel dichtplakken met ducttape.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 15:36

Zover was ik nog niet in mijn stappenplan :o
Dit leek mij juist veel fijner dan een mandje om aan te leren, wat voor mijn gevoel ook stress bij de kat zou verminderen. Zeker omdat het tuigje zelf (en ook dus het niet verder kunnen lopen) er wel in zit, tuigje zit ook zo op maat dat het vrijwel onmogelijk is eruit te komen.

Leek mij ook best realistisch te halen, als ik laats iemand op Schiphol zie lopen met een kat aan een tuigje.. Leek auto rijden nog 10 stappen terug :j

Meteen even erbij zeggen dat er altijd iemand mee zou gaan en ik dus niet alleen in de auto zou rijden.

Toch wel aantal dingen gelezen om mee te nemen, waar ik ook nog niet bij stil had gestaan. Zonde want het leek zo een leuk project :Y)

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:36

Ik als expert :D zou het niet doen. Picture this, kat en ik al jaren de beste vrienden, deden alles samen en kon zelfs de honden uitgelaten met hem.
Kat werd ziek, mandje niet te vinden, ach hij kan heus wel even los in de auto. Conclusie kat bij de dierenarts en ik bij de eerste hulp. Zag er uit alsof ik aangevallen was door een troep leeuwen. Meneer schrok van een toeterende auto. En ging de hele auto door, tuigje af enz.
Nooit meer!
En ik kon echt alles met hem, alles maar dat dus niet.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 15:38

Boheme schreef:
Ik als expert :D zou het niet doen. Picture this, kat en ik al jaren de beste vrienden, deden alles samen en kon zelfs de honden uitgelaten met hem.
Kat werd ziek, mandje niet te vinden, ach hij kan heus wel even los in de auto. Conclusie kat bij de dierenarts en ik bij de eerste hulp. Zag er uit alsof ik aangevallen was door een troep leeuwen. Meneer schrok van een toeterende auto. En ging de hele auto door, tuigje af enz.
Nooit meer!

:o au.
hmm.. vanavond mandje maar even opzoeken dus.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:40

Als je met meerdere personen ben dan kan het wel, ik doe het altijd met mijn katten.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:41

doe je wel leuk speeltjes (zo'n klein muisje met ene blletje ofzo) in zijn bakje en als bekleding een lekker dik fleecedeken? Mijn kitten van 9 weken is er al 2 keer op die manier ingeweest (ophalen en dierenarts) en hij vind er niets ergs aan. ligt ofwel lekker in zijn dekentje te kroelen ofwel rustig methet muisje te spelen.
In een lege koude plastieke bak vind ik het vrij normaal dat de jonge kat het niet leuk vindt, beestje verveeld zich dood en kan nieteens lekker liggen.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:41

Afbeelding
Tuigje om, optillen en op schoot nemen in de auto. :) Die van ons gaat wel eens mee wandelen in het bos. Volgt ons bijna altijd, zo niet, dan wacht hij bij de auto.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 15:45

Toch ook positieve ervaringen. :j

Voor de mensen die hem nu meenemen: Hoe hebben jullie dit opgebouwd? Gewoon in de auto gezet en gaan rijden? Of met een 20 stappen plan?

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:46

Wij nemen een van onze katten wel mee aan een tuigje in de auto, namelijk Mr Bean. Mr Bean is een sphynx die erg nieuwsgierig is.
In de auto zit die braaf op de bijrijdersstoel en als die het in zn hoofd haalt om te bewegen krijgt die 'nee' of 'lig' op een dreigende toon maar zn hoofd geslingerd. En dan gaat die rustig liggen.
Wij hebben hem wel al van kleins af aan mee in de auto, 2 uur lang bv naar zeeland op schoot dus hij is er wel aangewend en ziet het als knuffeltijd denkik. We hebben hem niet meteen los op stoel meegenomen maar eerst op schoot. Hoe je een oudere kat dit leert, geen idee.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:46

Mandje aanleren?????
Gewoon in vervoersbox stoppen, deurtje dicht en negeren. Liefst van kitten af aan al.
De vervoersbox beschermt bij ongevallen niet alleen jou, maar ook je kat (de box vangt de eerste klap op). Daarnaast is een vervoersbox handig bij sanitaire kattenongelukjes. Gemauw domweg negeren.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 15:54

Van kitten af aan is dus een beetje mislukt aangezien hij nu een jaar is.

Elvirave, knap al dat hij zo goed luistert, mijne is helaas iets minder onder de indruk als je boos wordt. Laat staan dat hij reageert op commando lig :Y)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:55

ik ben geen kattenkenner, dus ik ga niets zeggen wat betreft het tuigje oid.
Onze hond mag wel in een tuigje op de achterbank mee, misschien is dat vergelijkbaar met en kat? (al is een lab ietsje groter xD). De hond heeft een speciale riem die aan zijn tuigje vast zit. Die kan aan het andere uiteinde in de gordel-dingest. Daarmee kan hij dus niet door de voorruit zwieren als je remt.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:56

2 katten, gaan beiden in de autogordel voor de hond, maatje s ;)
Gewoon op dr achterbank op een kleetje.
Ze janken allebei heel zielig zodra de auto gaat rijden, maar met wat lieve woorden en vaker oefenen zakt dat weer weg. ;)

Ik heb ze gewoon in de auto gordel gezet en ben gaan rijden.. Wandelen aan een tuigje kende ze beide al (1 rent zelfs hele stukken aan de riem, fanatiekeling.. )

Mijn 2 katten zijn mijn "honden", gaan mee naar het bos, of mee een weekendje weg in een hotel, waar wij gaan, gaan hun mee ;)

Nou vooruit, de zomer vakantie in Italië op de camping in een tent doe ik ze niet aan, dan mogen ze thuis blijven ;)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:58

_Yasmine_ schreef:
Van kitten af aan is dus een beetje mislukt aangezien hij nu een jaar is.

Elvirave, knap al dat hij zo goed luistert, mijne is helaas iets minder onder de indruk als je boos wordt. Laat staan dat hij reageert op commando lig :Y)

Ik heb ook wel herplaatsers gehad en daar deed ik gewoon mee alsof ze altijd al bij mij waren. Hup, in de box, deurtje dicht en gaan. Het gemauw was wat harder, maar hoe eenvoudiger jij er mee omgaat, hoe minder stress de kat er van krijgt.

Zo had ik er een die als ze een wormenpil moest, helemaal ingewikkeld werd in een theedoek, zodat ze geen kant meer op kon. Heel naar voor de kat, maar uiteindelijk wel het snelst en dus het minst stressvol. En na 5 minuten grommen en boos kijken kwam ze dan toch een snoepje bij me halen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:59

Ik neem mijn 2 katten regelmatig mee in een ruime bench.
Genoeg ruimte om te zeuren en beetje te wandelen en ze zitten toch opgesloten.
Katten "los" in de auto is erg gevaarlijk, maar dat heeft een eerdere bokker al aangestipt.

Naar de DA gaan ze wel in een tuigje aan de gordel, dat is 5 minuutjes met de auto.
Voordat de bench in de auto staat ben je dan alweer bijna terug :P

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 16:00

Jullie bedoelen zoiets ?
Google afbeeldingen

Ilja, zo stoppen we ze ook in de box, alleen is het "hop erin" niet altijd zo snel.
Zijn in totaal 3 katten die zodra ze de 1e doorhebben al op de ren gaan.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:01

Ik heb t 1 keer gedaan met n jonge kat. Toen we thuis waren en ik klaar was om uit te stappen zag hij een hond buiten. Ik ben volledig onder gescheten...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:03

Tuigje om, jij 1 en je partner 2.
Deur open, katten erin, deur dicht.
Klaar, u heeft nu 3 pissed off katten in een bench.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:05

Boheme schreef:
Nooit meer!

sorry, sorry, sorry, maar moest om die zin toch wel even hard lachen :) . Daarna kwam wel gelijk de gedachte ' oe wat zal dat ongelooflijk pijn hebben gedaan' . Zo'n sadist ben ik dan ook nog net weer niet dat ik alleen maar smakelijk om die zin gelachen heb :+ .

Zou zoals de rest al zegt toch gewoon een mandje gebruiken. Veel te gevaarlijk kat los. Verhaal uit de quote illustreert dat maar al te goed. En door de voorruit zien vliegen wil je ook niet natuurlijk.
Mandje is niet het eind van de wereld, al zijn er idd genoeg katten die zich wel zo gedragen als ze erin zitten. Maar het is tenslotte maar voor even, dus gewoon veiligheid voorop houden. Kat is het daarna snel genoeg weer vergeten.