Hondje gromt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

T_Driver

Hondje gromt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 21:56

Hallo,

Wij hebben sins vanavond een hondje over genomen van een ander gezin. En ben even met hem wezen lopen, maar omdat het regende buiten wou ik zn pootjes afdrogen op dat moment gromde hij naar me, toen heb ik hem de mand gewezen en op dat moment gromde hij ook weer maar dan ietsje erger.
Uit eindelijk zat hij in zijn mand en hebben we hem ongeveer 5 minuten laten zitten in de mand en geen aandacht geschonken.

Wat kan ik hier aan doen zodat hij dat af leerd.

Groetjes :)

Chasey

Re: Hondje gromt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:59

Hoe oud is de hond, wat is zijn verleden, was is het ras, heeft hij ergens pijn, is hij gewoon niet gewend dat er zo aan hem gezeten wordt?
Mijn eerste idee is dat de hond bij de vorige baasjes de baas in huis was, maar er kan zoveel andere oorzaken zijn.
Lastig zo vanaf een schermpje. :)

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:00

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 22-11-22 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

T_Driver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 07:57

Okee hihi, maar wat ik ook niet snap is dat hij zindelijk is maar ik toch 2 plassen heb gezien vanochtend terwijl hij gister avond zijn behoeftes heeft gedaan

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 07:59

LittleDaisy schreef:
Okee hihi, maar wat ik ook niet snap is dat hij zindelijk is maar ik toch 2 plassen heb gezien vanochtend terwijl hij gister avond zijn behoeftes heeft gedaan

Dat dier wordt uit zijn vertrouwde huis geplukt en bij volkomen vreemden in een nieuw huis neer gezet. Dat is nogal een heftige verandering voor zo'n dier. Het is dus niet heel gek dat hij van angst of zenuwen per ongeluk in huis heeft geplast.
Geef hem even de tijd om te wennen.

T_Driver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 08:00

Chasey schreef:
Hoe oud is de hond, wat is zijn verleden, was is het ras, heeft hij ergens pijn, is hij gewoon niet gewend dat er zo aan hem gezeten wordt?
Mijn eerste idee is dat de hond bij de vorige baasjes de baas in huis was, maar er kan zoveel andere oorzaken zijn.
Lastig zo vanaf een schermpje. :)

Rakker is 4 jaar, aan zijn 2 voor pootjes mag ik dan wel komen alleen bij een achter pootje niet geloof ik.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:00

Als het hondje normaal zindelijk is, kunnen de plasjes die je nu gevonden hebt wel eens voortgekomen zijn uit angst van je hondje.
Het dier is bij vreemde mensen op vreemd terrein. Het dier zou wel eens wat stress kunnen hebben.
Geef het wat tijd en ben lief voor het dier. Geef het hondje het gevoel dat het allemaal wel goed komt.

T_Driver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 08:01

Goof schreef:
LittleDaisy schreef:

Dat dier wordt uit zijn vertrouwde huis geplukt en bij volkomen vreemden in een nieuw huis neer gezet. Dat is nogal een heftige verandering voor zo'n dier. Het is dus niet heel gek dat hij van angst of zenuwen per ongeluk in huis heeft geplast.
Geef hem even de tijd om te wennen.

Dat was dus ook mijn idee bij het plasje hihi

T_Driver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 08:03

git schreef:
Als het hondje normaal zindelijk is, kunnen de plasjes die je nu gevonden hebt wel eens voortgekomen zijn uit angst van je hondje.
Het dier is bij vreemde mensen op vreemd terrein. Het dier zou wel eens wat stress kunnen hebben.
Geef het wat tijd en ben lief voor het dier. Geef het hondje het gevoel dat het allemaal wel goed komt.

Jaa hij is goed zindelijk hihi

T_Driver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 08:25

Hij jankte vannochtend ook bij de deur zei mn vriend uit eindelijk wezen lopen maar even later weer thuis jankte hij weer iets, ik denk dat ie dan zn oude baasjes mist.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:37

Aww hondje voelt zich duidelijk niet op zijn gemak. Geef hem de tijd.

T_Driver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 08:39

Okee probeer hem zoveel mogelijk te aaien en aan te halen en de kindjes ook maar nog jankt hij af en toe even. Hij ligt nu ff rustig op mn schoot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:40

LittleDaisy schreef:
Okee probeer hem zoveel mogelijk te aaien en aan te halen en de kindjes ook maar nog jankt hij af en toe even. Hij ligt nu ff rustig op mn schoot

Ik zou hem het eerste poosje even met rust laten en als hij in zijn mandje o.i.d. gaat niet aangaan halen of gaan roepen, maar hem gewoon echt even de rust geven. Hij heeft denk ik gewoon even de tijd nodig om te wennen, wat natuurlijk ook logisch is. :j

T_Driver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 08:50

Okee maar wat is dat janken dan dan? Hij ligt nu voor me te janken ?

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:52

Het wassen/drogen van de voetzooltjes is een "dominante" handeling in de ogen van een hond. Veel honden zullen dit niet prettig vinden en wegtrekken/ weglopen of waarschuwen(grommen).
Er moet vertrouwen zijn tussen de potendroger en de hond. En dat is in dit geval nog niet zo.

Je hondje is onzeker, alles is nieuw en anders. Dat kan stress en spanning geven. Ga fijne, positieve dingen met hem doen, waardoor je een vertrouwensband op kan bouwen. Niet teveel gerust proberen te stellen, zelf geen "probleem" maken, je wil zijn angst niet bevestigen.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:54

Hij is uit zijn doen, zijn oude roedel kwijt. Dat is waarschijnlijk de rede dat hij ligt te janken.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:57

Geef dat dier de tijd. Ga lekker wandelen zodat die straks moe en voldaan is.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 09:01

Met alle respect ts heb je je goed ingelezen? Deze hond heeft zijn plek nog niet gevonden. Laat hem zijn gang gaan en ga hem niet aanhalen of roepen want dan bevestig je zijn angst.

T_Driver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 09:18

Okeej hihi, ik denk dat een van de reden is waarom hij jankt omdat ie een heeeel interessant knuffeltje ziet liggen die van mn vriend is uit zijn jeugd haha maar nu weet ik nog niet of rakker hem mag hebben als speeltje haha

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 09:37

Geef hem even de tijd om aan jullie te wennen, het is niet vreemd dat hij zo reageerd.

Foto? :D

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:56

Het is sowieso goed om het hondje de tijd te geven, je hebt hem tenslotte net een dag. Hij kent jou helemaal nog niet, is in de war van zijn nieuwe omgeving, dan is het niet vreemd dat hij het nog niet prettig vindt als je aan zijn pootjes zit. Laat hem eerst maar even begaan, niet teveel van hem verlangen of straffen als hij nog niet goed luistert.

Daarnaast is het niet erg handig om grommen af te willen leren. Grommen is een waarschuwing. Honden kunnen niet praten, dus dit is hoe ze kunnen vertellen dat ze iets niet leuk vinden. Als hij niet meer mag grommen bestaat het risico dat hij zonder waarschuwing zal gaan bijten. Immers, het waarschuwen heb je hem verboden..

Als je hondje bij iets gromt, straf hem dan niet voor het grommen, maar ga oefenen om hem meer op zijn gemak te stellen. Geef hem bijvoorbeeld een beloning als hij toestaat dat jij z'n pootjes afdroogt (en begin gerust met één pootje en dan beloning, en pas als dat rustig gaat doe je twee pootjes, enzovoort). Je doel moet niet zijn dat je hond nog steeds zich ongemakkelijk voelt maar dat niet durft te uiten, maar dat hij zich gaat ontspannen en niet eens meer wíl grommen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:01

Het diertje is nog geen 24 bij jullie. Geef hem voldoende de tijd om te wennen aan zijn nieuwe omgeving, nieuwe mensen, nieuwe geuren.
Gebruik ook NOOIT de mand als straf-plek. De mand moet een fijne plek zijn. Juist nu.

Eigenlijk is het heel goed dat de hond gegromd heeft. Zo geeft hij aan dat hij het eng vind wat je doet.
Ga je het grommen straffen en/of negeren, is de volgende stap bijten.

Geef de hond de tijd om te wennen en in de tussentijd een hoop lezen over het gedrag van de hond.

T_Driver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 11:14

Druppie7711 schreef:
Geef hem even de tijd om aan jullie te wennen, het is niet vreemd dat hij zo reageerd.

Foto? :D

Okee okee gelukkig maar, ik maak me volgens mij te veel zorgen hihi de fotos die ik heb zijn te groot voor hier op bokt :(

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:30

Mee eens dat het hondje echt even met rust gelaten moet worden; het aanraken is een intieme handeling, hij geeft duidelijk aan dat hij niet lekker in zijn vel zit. Het is ook geen ding, hè ;) ?

Laat hem gewoon zijn ding doen, niet straffen, laat de toenadering van hem komen en ga zeker niet voor straf naar zijn mandje sturen (join up, haha) want dat is precies wat je niet moet doen.

En alsjeblieft, hou je kinderen voorlopig bij hem uit de buurt hoe goed bedoeld het ook mag zijn.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:36

Zoals ik reeds ergens gelezen heb; bij jou duurt het twee werkdagen voordat je bureau op je nieuwe werkplek aan begint te voelen als jouw bureau en nog eens twee weken voordat je op je nieuwe plek thuis voelt. Voor je hondje geld hetzelfde. Laat hem lekker met rust, hij zal vanzelf wel de aandacht bij jullie opzoeken. Niets forceren in deze periode, dus ook geen kinderen en andere drukke situaties.