Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
....kimmie261 schreef:voor mij is een hond een roedeldier,en heeft ie net zoveel recht op een maatje als een konijn goudvis en paard..
alleen wij mensen vinden onszelf uitstekende "hondvervangers" ,zo kunnen wij als mens blijkbaar geen enkel ander dier vervangen als soortgenoot/maatje ,maar een hond wel....
ik zou zelf nooit meer een hond alleen houden...
bruintje123 schreef:Ik ben het met kimmie eens.
We wonen in het buitengebied.
Dus ze hebben veel speel ruimte.
Ik speel diverse keren per dag met de bal. Knuffelen en andere aandacht.
Toch zoeken ze elkaar tussen door op.
Achter elkaar rennen, stoeien. Of samen werkend achter konijnen aan.
Dus ondanks onze aandacht zijn ze uren samen bezig.
Dat kan ik, en niemand, ooit vervangen. Omdat we ook werken of naar school gaan.
Het huishouden doen enz.
8nnemiek schreef:Ik denk dat honden ver genoeg gedomesticeerd zijn dat ze de mens als roedellid kunnen zien en je dus als mens een prima roedel kan vormen met een hond. Mensen hebben redelijk dezelfde behoeften als honden, we willen wandelen, spelen, knuffelen, eten, en slapen rond dezelfde tijd.
Bij paarden merk je het echt als ze alleen staan, dat ze iemand missen, net als bij konijnen en veel andere dieren. Maar honden lijken het prima te vinden, een mens als roedelgenoot.
Inderdaad wel alleen bij genoeg aandacht en eventueel met andere honden spelen als ze hond daar behoefte aan heeft.
meggiemeg schreef:Ondanks dat ik thuis werk (kantoor aan huis met veel vrijheden) hebben wij bewust 2 honden. De honden zijn vaak bij mij waar ik ook bezig ben, maar ze zijn ook vaak samen aan het ravotten en donderjagen buiten om het huis heen. En je ziet ze ook wel eens apart van elkaar. Tijdens het dagelijkse uitje naar het bos gaan ze samen helemaal los, achter elkaar aan jagen, elkaar uitdagen, samen spelen. Ze zijn dan ook compleet moe als we weer thuis komen. Juist omdat ze elkaar zo kunnen vermaken is het zo mooi om te zien. Plus als ik al eens weg ben dan zijn ze ook samen in huis.

lisaxrobby schreef:Wat veel mensen hier zeggen denk ik inderdaad ook. Onze hond is helemaal gek op zijn aandacht, en ik denkndat hij het ook vervelend zou vinden om te moeten delen. Maar misschien vindt hij het wel heel leuk met een andere hond, haha

) Maartje veranderd dan meestal in een jaloers kreng en ze laat zich dan even horen dus ikzelf denk niet dat ze het relaxt zou vinden als wij er een 2e hond bij nemen die evenveel aandacht krijgt als Maartje
Wil niet zeggen overigens dat ze niet met andere honden kan spelen ofzo het is puur dat ze jaloers is en ook dat ze mijn vader wil beschermen
lisaxrobby schreef:meggiemeg schreef:Ondanks dat ik thuis werk (kantoor aan huis met veel vrijheden) hebben wij bewust 2 honden. De honden zijn vaak bij mij waar ik ook bezig ben, maar ze zijn ook vaak samen aan het ravotten en donderjagen buiten om het huis heen. En je ziet ze ook wel eens apart van elkaar. Tijdens het dagelijkse uitje naar het bos gaan ze samen helemaal los, achter elkaar aan jagen, elkaar uitdagen, samen spelen. Ze zijn dan ook compleet moe als we weer thuis komen. Juist omdat ze elkaar zo kunnen vermaken is het zo mooi om te zien. Plus als ik al eens weg ben dan zijn ze ook samen in huis.
Inderdaad super dat ze zo goed samen gaan! Ook voor jou de vraag: zijn ze samen opgegroeid of is er later een tweede bijgekomen?
meggiemeg schreef:lisaxrobby schreef:Wat veel mensen hier zeggen denk ik inderdaad ook. Onze hond is helemaal gek op zijn aandacht, en ik denkndat hij het ook vervelend zou vinden om te moeten delen. Maar misschien vindt hij het wel heel leuk met een andere hond, haha
Ik denk ook dat het veel uitmaakt wat voor karakters de honden hebben. Onze oudste hond is afwachtend van karakter terwijl de jongste hond overal op af gaat bijvoorbeeld. Juist door het afwachtende remt het de jongere hond af en andersom neemt de jongere hond de oudere weer mee in zijn enthousiasme. Dat is erg leuk om te zien die wisselwerking. Gaat onze oudste hond in het bos niet op een vreemde hond af omdat hij het niet vertrouwd zal de jongere hond het ook niet doen terwijl hij het in eerste instantie wel van plan was.
DatBenIkNou schreef:Is natuurlijk een leuke vermenselijking, om te stellen dat je hond zijn aandacht liever niet deelt. ..
bruintje123 schreef:Nee niet samen opgegroeid.
Wel altijd met andere honden geleefd.
Maar helaas gaan de oudjes ook een keer dood. En dan komt er toch weer een jongere hond bij.