Een hond in zijn eentje houden is zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LCT

Een hond in zijn eentje houden is zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 11:39

Hallo bokkers!
Naar aanleiding van een topic van een tijdje geleden open ik dit topic.
Er werd daar namelijk iets gezegd in de richting van:
"Ik vind sowieso dat je een hond niet in zijn eentje kan houden" (oid. Kan het niet meer zo snel terug vinden)

Persoonlijk ben ik het hier niet mee eens. Ik vind dat je een hond prima alleen kan houden, mits:

Hij genoeg aandacht krijgt,
Hij elke dag naar buiten gaat om met andere honden te spelen,
Hij genoeg andere honden ziet,
Hij niet de hele dag alleen thuis zit.

(Natuurlijk zijn hier uitzonderingen voor, ik wil niet alles over één kam scheren, maar ik ben benieuwd wat anderen hierover zeggen in een zogezegd normale situatie)

Maar wat vinden jullie?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:42

voor mij is een hond een roedeldier,en heeft ie net zoveel recht op een maatje als een konijn goudvis en paard..

alleen wij mensen vinden onszelf uitstekende "hondvervangers" ,zo kunnen wij als mens blijkbaar geen enkel ander dier vervangen als soortgenoot/maatje ,maar een hond wel :) ....

ik zou zelf nooit meer een hond alleen houden...

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:42

Mee eens. Ik heb hier op het moment 2 honden waarvan de eerste 3 jaar 'alleen' geweest is. Nu de tweede erbij gekomen is merk ik totaal geen verschil, behalve dan dat de oudste beledigd is dat ze haar aandacht moet delen....

Edit: ik vind een hond alleen dus niet zielig...

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:46

Ik heb nu 2 honden, en de oudste is altijd alleen geweest. Hij vond zijn leventje fijner toen hij nog alleen was denk ik, sommige honden willen liever alle aandacht van de baas voor zich zelf en zitten helemaal niet te wachten op een ander erbij.

De andere hond die er later bij is gekomen als herplaatser heeft dus ook niet veel aan de oudere hond, deze geniet van zijn oude dag(al is hij nog steeds best actief). Ik denk dat hij het ook niet erg vindt om alleen te wonen al is het met de juiste match ook wel erg leuk voor hem, maar dan moet het echt een goede match zijn anders liever niet.

Maar je hebt ook genoeg honden die een maatje wel heel erg waarderen! Het verschilt per individu.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:47

Ik ben het er mee eens dat je een hond prima alleen kan houden, mits inderdaad genoeg aandacht ect.
Ik vind wel dat een hond alleen wel genoeg contacten met andere honden moet hebben, bijv op het strand in het bos ect.
En zeker niet lang alleen thuis.

Als ik bijv naar mijn eigen hond kijk die zit echt niet te wachten op een hond erbij.

LCT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 11:48

kimmie261 schreef:
voor mij is een hond een roedeldier,en heeft ie net zoveel recht op een maatje als een konijn goudvis en paard..

alleen wij mensen vinden onszelf uitstekende "hondvervangers" ,zo kunnen wij als mens blijkbaar geen enkel ander dier vervangen als soortgenoot/maatje ,maar een hond wel :) ....

ik zou zelf nooit meer een hond alleen houden...

Daar heb je inderdaad een punt. Over het algemeen ben ik dit wel met je eens, maar ik denk dat als een hond elke dag (Bijv. In het bos) met honden speelt dat het dan niet zielig is. Anderzijds ben ik het zeker met je eens dat een mens een hond niet kan vervangen :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:49

Ik ben het met kimmie eens.

We wonen in het buitengebied.
Dus ze hebben veel speel ruimte.
Ik speel diverse keren per dag met de bal. Knuffelen en andere aandacht.
Toch zoeken ze elkaar tussen door op.
Achter elkaar rennen, stoeien. Of samen werkend achter konijnen aan.
Dus ondanks onze aandacht zijn ze uren samen bezig.
Dat kan ik, en niemand, ooit vervangen. Omdat we ook werken of naar school gaan.
Het huishouden doen enz.

LCT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 11:50

Wat veel mensen hier zeggen denk ik inderdaad ook. Onze hond is helemaal gek op zijn aandacht, en ik denkndat hij het ook vervelend zou vinden om te moeten delen. Maar misschien vindt hij het wel heel leuk met een andere hond, haha :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:51

Ik denk dat honden ver genoeg gedomesticeerd zijn dat ze de mens als roedellid kunnen zien en je dus als mens een prima roedel kan vormen met een hond. Mensen hebben redelijk dezelfde behoeften als honden, we willen wandelen, spelen, knuffelen, eten, en slapen rond dezelfde tijd.
Bij paarden merk je het echt als ze alleen staan, dat ze iemand missen, net als bij konijnen en veel andere dieren. Maar honden lijken het prima te vinden, een mens als roedelgenoot.
Inderdaad wel alleen bij genoeg aandacht en eventueel met andere honden spelen als ze hond daar behoefte aan heeft.

LCT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 11:51

bruintje123 schreef:
Ik ben het met kimmie eens.

We wonen in het buitengebied.
Dus ze hebben veel speel ruimte.
Ik speel diverse keren per dag met de bal. Knuffelen en andere aandacht.
Toch zoeken ze elkaar tussen door op.
Achter elkaar rennen, stoeien. Of samen werkend achter konijnen aan.
Dus ondanks onze aandacht zijn ze uren samen bezig.
Dat kan ik, en niemand, ooit vervangen. Omdat we ook werken of naar school gaan.
Het huishouden doen enz.

Oké! Zijn deze honden samen opgegroeid? Ik denk dat dat wel verschil maakt in hoe ze op elkaar reageren met de baas erbij namelijk :)

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:53

Een hond kan buitenshuis het helemaal geweldig vinden om met andere honden om te gaan maar dit geld niet altijd voor binnenshuis, ik ken een hond die het dus geweldig vindt maar als er een hond blijft voor 1 week (bv. Oppassen) heeft hij het al gehad..

Dus nee ik vindt het zeker niet zielig zolang ze buitenshuis met andere honden in contact komen.

LCT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 11:54

8nnemiek schreef:
Ik denk dat honden ver genoeg gedomesticeerd zijn dat ze de mens als roedellid kunnen zien en je dus als mens een prima roedel kan vormen met een hond. Mensen hebben redelijk dezelfde behoeften als honden, we willen wandelen, spelen, knuffelen, eten, en slapen rond dezelfde tijd.
Bij paarden merk je het echt als ze alleen staan, dat ze iemand missen, net als bij konijnen en veel andere dieren. Maar honden lijken het prima te vinden, een mens als roedelgenoot.
Inderdaad wel alleen bij genoeg aandacht en eventueel met andere honden spelen als ze hond daar behoefte aan heeft.

Daar ben ik het wel mee eens nu je het zo zegt!
Misschien is het inderdaad een beetje zo gefokt dat honden inmiddels gewoon gewend zijn aan een mens als roedel :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:56

Ondanks dat ik thuis werk (kantoor aan huis met veel vrijheden) hebben wij bewust 2 honden. De honden zijn vaak bij mij waar ik ook bezig ben, maar ze zijn ook vaak samen aan het ravotten en donderjagen buiten om het huis heen. En je ziet ze ook wel eens apart van elkaar. Tijdens het dagelijkse uitje naar het bos gaan ze samen helemaal los, achter elkaar aan jagen, elkaar uitdagen, samen spelen. Ze zijn dan ook compleet moe als we weer thuis komen. Juist omdat ze elkaar zo kunnen vermaken is het zo mooi om te zien. Plus als ik al eens weg ben dan zijn ze ook samen in huis.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:56

Nee niet samen opgegroeid.
Wel altijd met andere honden geleefd.
Maar helaas gaan de oudjes ook een keer dood. En dan komt er toch weer een jongere hond bij.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:57

Is natuurlijk een leuke vermenselijking, om te stellen dat je hond zijn aandacht liever niet deelt. ..

LCT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 11:58

meggiemeg schreef:
Ondanks dat ik thuis werk (kantoor aan huis met veel vrijheden) hebben wij bewust 2 honden. De honden zijn vaak bij mij waar ik ook bezig ben, maar ze zijn ook vaak samen aan het ravotten en donderjagen buiten om het huis heen. En je ziet ze ook wel eens apart van elkaar. Tijdens het dagelijkse uitje naar het bos gaan ze samen helemaal los, achter elkaar aan jagen, elkaar uitdagen, samen spelen. Ze zijn dan ook compleet moe als we weer thuis komen. Juist omdat ze elkaar zo kunnen vermaken is het zo mooi om te zien. Plus als ik al eens weg ben dan zijn ze ook samen in huis.

Inderdaad super dat ze zo goed samen gaan! Ook voor jou de vraag: zijn ze samen opgegroeid of is er later een tweede bijgekomen?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:59

Ik denk wel dat het voor een hond heel veel beter is om een soortgenoot in huis te hebben.

Maar of het werkelijk NODIG is om hem gelukkig te maken.. Ik heb ook maar 1 hondje, deze komt natuurlijk wel veel onder andere honden (uitlaten, hele dagen op stal met hele roedel, hond ouders waar hij wel eens logeert, uitlaatservice met grote groep), maar hij woont alleen met ons.
Nu kan ik geluk niet meten bij een dier, maar mijn hondje maakt echt geen ongelukkige indruk, eerder super-gelukkig. Zo vrolijk, vrij, speels, ondernemend. Je ziet hem altijd genieten, trots zijn.

Desalniettemin denk ik, als je de mogelijkheid hebt, er gewoon altijd minimaal 2 aan moet schaffen. ZEKER als ze ook veel alleen thuis moeten zijn of geen/beperkte mogelijkheden hebben voor sociaal contact; dan is het wel zielig ja.
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 26-06-15 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Heike
Mede-oprichtster

Als je vanuit een roedel kijkt is een tweede hond natuurlijk ook geen roedel een ook onnatuurlijk. In een roedel heb je meerdere honden die een famillieband hebben. De banden onderling zijn heel verschillend. In zo'n roedel trekken ze ook niets steeds met één hond op.

Een tweede hond erbij nemen is een vreemde hond. Zonder famillieband. Vaak een ander ras en niet samen opgegroeid. Het kan soms niet eens klikken.

Dus vanuit dat standpunt is een tweede hond erbij nemen ook niet natuurlijk.

meggiemeg

lisaxrobby schreef:
Wat veel mensen hier zeggen denk ik inderdaad ook. Onze hond is helemaal gek op zijn aandacht, en ik denkndat hij het ook vervelend zou vinden om te moeten delen. Maar misschien vindt hij het wel heel leuk met een andere hond, haha :)

Ik denk ook dat het veel uitmaakt wat voor karakters de honden hebben. Onze oudste hond is afwachtend van karakter terwijl de jongste hond overal op af gaat bijvoorbeeld. Juist door het afwachtende remt het de jongere hond af en andersom neemt de jongere hond de oudere weer mee in zijn enthousiasme. Dat is erg leuk om te zien die wisselwerking. Gaat onze oudste hond in het bos niet op een vreemde hond af omdat hij het niet vertrouwd zal de jongere hond het ook niet doen terwijl hij het in eerste instantie wel van plan was.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:00

Wij hebben al jaren onze hond alleen. Ze is een super lieve hond en 'savonds rond bedtijd word er gevochten bij wie ze mag slapen :+

Maartje is super sociaal en vooral mijn vader neemt haar veel mee om te wandelen. Wij gaan vaak naar een watertje waar ook andere honden en mensen zwemmen en spelen met hun hond. Mijn vader vind het helemaal geweldig om met een hond te apporteren maar Maartje is daar te lui voor dus hij doet dat dan gewoon met honden van andere mensen die daar rond lopen (met toestemming van baasjes uiteraard ;) ) Maartje veranderd dan meestal in een jaloers kreng en ze laat zich dan even horen dus ikzelf denk niet dat ze het relaxt zou vinden als wij er een 2e hond bij nemen die evenveel aandacht krijgt als Maartje :P Wil niet zeggen overigens dat ze niet met andere honden kan spelen ofzo het is puur dat ze jaloers is en ook dat ze mijn vader wil beschermen :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:01

lisaxrobby schreef:
meggiemeg schreef:

Inderdaad super dat ze zo goed samen gaan! Ook voor jou de vraag: zijn ze samen opgegroeid of is er later een tweede bijgekomen?

De oudste hond is 6 en de jongere is 3. Wij hebben altijd 2 honden samen gehad en het is vaak wel even puzzelen naar de karakters. Maar dat is altijd erg leuk om te doen en zeker als het zo uitpakt!

LCT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 12:02

meggiemeg schreef:
lisaxrobby schreef:

Ik denk ook dat het veel uitmaakt wat voor karakters de honden hebben. Onze oudste hond is afwachtend van karakter terwijl de jongste hond overal op af gaat bijvoorbeeld. Juist door het afwachtende remt het de jongere hond af en andersom neemt de jongere hond de oudere weer mee in zijn enthousiasme. Dat is erg leuk om te zien die wisselwerking. Gaat onze oudste hond in het bos niet op een vreemde hond af omdat hij het niet vertrouwd zal de jongere hond het ook niet doen terwijl hij het in eerste instantie wel van plan was.

Dat denk ik ook! Leuk ook dat ze elkaar een beetje aanvullen :D
DatBenIkNou schreef:
Is natuurlijk een leuke vermenselijking, om te stellen dat je hond zijn aandacht liever niet deelt. ..

Ik weet ook niet of het zo is hoor! Het is alleen een aanname want als een eenvriendje van onze hond op bezoek is en we aaien die hond is het vaak zo dat onze hond er een beetje omheen gaat staan van: en ik dan? Maar misschien zie ik dat wel verkeerd haha :)

bruintje123 schreef:
Nee niet samen opgegroeid.
Wel altijd met andere honden geleefd.
Maar helaas gaan de oudjes ook een keer dood. En dan komt er toch weer een jongere hond bij.

En gaat dat altijd (meestal) goed?

meggiemeg

Re: Een hond in zijn eentje houden is zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:09

Problemen in het gedrag komen denk ik vaak voor omdat het gedrag niet goed opgemerkt wordt van de hond, plus dat de rangorde onder de honden niet goed wordt opgepakt. Onze oudste hond is de baas, hij krijgt altijd als eerste eten-aandacht-de riem om enzovoorts. Hierdoor is de rangorde voor de jongere hond duidelijk en zal dat ook veel minder problemen geven. Veel mensen zijn geneigd om de jongere hond de aandacht te geven en wordt de oudere hond "vergeten".

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:10

Heb hier ook een roedel en vind het heel erg hond afhankelijk. Zo heb ik er 1 die niet graag in de roedel is. Die is liever alleen bezig of hooguit met 1 samen. Maar als het mogelijk is zou ik altijd kiezen voor zeker 2 honden ipv 1.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:11

een hond hoeft natuurlijk geen familiebanden te hebben om gewoon een maatje te hebben in het leven...

een paard hoef je toch ook geen familie bij te kopen om deze gelukkig te maken? en toch vind iedereen wel dat een paard niet alleen kan staan...

hier zijn 4 honden familie van elkaar,maar de overige 15 die hier ooit gewoond hebben komen overal en nergens vandaan,van jong tot stokoud wat de roedel ingaat,en als ik zie hoeveel interactie is tussen de honden,de taal die ze spreken naar elkaar ,dat kunnen mensen nooit vervangen!!!