konijn meenemen of niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

konijn meenemen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 21:42

binnenkort ga ij op mijzelf.. in deze kleine studio zijn huisdieren welkom. nu heb ik een konijn en zit in onwijs dilemma om haar mee te nemen of thuis te laten..

mijn konijn is onwijs op mij gericht, ik kan alles met haar en ze komt ook echt met mij knuffelen... echter heeft se nu mogelijkheid om zowel in huis als tuin vrij los te lopen en dat zal dus dan alleen kamer van 27m2 worden... daarnaast is ze ook al wat ouder..

dus dilemma... meenemen of niet.. wat zouden jullie doen

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:45

Je konijn gaat er dus enorm op achteruit. Dat zou voor mij de reden zijn om hem niet mee te nemen.

En dat is ook precies de reden dat ik mijn hond niet meenam toen ik op mezelf ging wonen. Bij mijn ouders had hij een grote tuin en dicht bij het bos.
Ik woonde kleiner met een kleine tuin. Hond ging er op achteruit en dus bleef hij waar hij was..

Je konijn meenemen zou je waarschijnlijk alleen doen voor jezelf. Omdat jij hem zo zou gaan missen. Je konijn heeft gewoon ruimte nodig en frisse lucht om te kunnen rennen etc. Ik denk dat je konijn jou minder gaat missen dan jij hem.
Laatst bijgewerkt door Heike op 25-06-15 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti

Re: konijn meenemen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 21:47

kwam ruimte wel ja.. maar merk echt dat mijn konijn behoefte heeft om te knuffelen en echt haar aandacht komt halen als ik lang weg ben geweest... dat maakt het voor mij lastig... wat goed ia voor mijn konijn gaat voor mij voor wat ik leuk vind :P

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:48

De vraag is denk ik ook, als jij je konijn thuis laat ga jij dan steeds naar huis om hem in de tuin te laten of blijven je ouders dat doen? Want als je ouders hem alleen in z'n hokje laten en eten geven/verschonen en hij komt er alleen uit wanneer jij thuis op bezoek gaat, zou ik hem wel meenemen.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:49

Heb mijn bericht nog aangepast....ik denk dat jij je konijn meer gaat missen dan hij jou.

Wij mensen willen graag dat het anders is. Dat dieren ons ook missen. Maar vaak werkt dat zo niet. Anders zou je een dier nooit kunnen verkopen. Of zouden ze nooit afstand kunnen nemen van hun kind. Wij mensen hechten ons aan andere mensen. Dieren hebben dat niet. Hoe graag wij dat ook willen en denken dat te zien.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 21:50

ze mag vrij blijven rond lopen door huis en tuin :) alleen mams gaat niet bij zitten om te aaien etc :) konijn loopt al hele leven vrij rond dus dat zal ook zo blijven

konijnen kunnen wel degelijk missen hoor.. vorige ging in honger staking als mijn vader in ziekenhuis lag weer.. dat beessie was gek op mijn paps :)

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:51

Oh zo! Nee dan zou ik hem inderdaad ook thuis laten

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:54

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 21:55

ja dan komt klein hokje op mijn studio en gewoon vrijlaten rond lopen gehele dag :)

ik ga dat topic eens lezen!

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:57

Samen met mijn konijn woon ik ook op kamers. Ik heb hem uit het asiel. Het was al snel duidelijk dat hij gewend was los te lopen. Ik had hem meegenomen als gezelschap voor mijn andere konijn, maar helaas weet hij niet wat hij met andere konijnen moet. Hij chillt op de bank, doet zijn behoefte op zijn wc, rent af en toe een rondje en gaat 's avonds zelf in zijn hok zitten of bij mij op bed liggen slapen. Ook is hij gewend aan een tuigje mee naar buiten te gaan, zo gaan we soms naar het park. Dit gaat prima. Ik vind het beter dan de hele dag in een hokje zitten en een uurtje per dag er uit mogen zoals bij mijn moeder was.

Conclusie van het verhaal :+ :
Kun je je konijn genoeg ruimte (en aandacht!) bieden als je in je studio woont? Of zit ze dan voornamelijk in haar hok?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 22:01

ja dan mag ze vrij rond blijven lopen.. alleen is de kamer natuurlijk iets kleiner, maar wat ik kan bieden krijgt ze dan!

voor mijn gevoel is het vooral aandacht VS een tuin om in rond te lopen.. en vind lastig wat beste is

Gravity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:03

De verhuizing is voor zo'n beestje erg stressvol. Je vertelde dat het al een ouder dier was, dan zou ik dat niet meer doen.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:09

Zeker een ouder konijn zou ik sowieso niet meer gaan verkassen, dat geeft veel te veel stress. Ik heb dat eenmaal moeten doen omdat ik ging samenwonen en mijn partner allergisch was voor konijnen. Konijn is toen verhuisd naar een vriendin, maar hij heeft het helaas niet lang overleefd, terwijl ze toch verder ervaren genoeg was met konijnen van haarzelf.

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:36

Ruimte vind ik persoonlijk belangrijker dan menselijke aandacht. Maar ze heeft geen maatje, of wel?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 22:38

pfoe ja ben ook bang voor inpakt van verhuizing...

nee ze heeft geen maatje en nu ook 'bewuste' keuze dat die er niet meer komt..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:43

Laat haar zelf kiezen!

In principe gewoon thuis laten en als ze dreigt weg te kwijnen alsnog ophalen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:03

Ik denk dat meenemen echt fijner is voor het konijn. Dan heeft ze minder ruimte maar wel een 'maatje' en alsnog ruimte zat hoor. Daarnaast is ze zeker geen ouder konijn!

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 05:47

Ik zou ook voor meenemen gaan. Als ze gewoon lekker kan rennen en springen lijkt me dat prima. Zéker als ze anders thuis geen vriendje heeft.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 06:35

Mag ik vragen hoe je er bewust voor kunt kiezen een groepsdier alleen te houden? Je zegt dat je konijn behoefte heeft aan aandacht en knuffel van je...nee, je konijn heeft behoefte aan een soortgenoot. Als je echt het beste met haar voor hebt zoek je een passend maatje (in de opvang zitten genoeg gecastreerde rammen, ook oudere) en laat je haar thuis. Bij de meeste opvangen helpen ze je een goede match te vinden en geven ze goede informatie over het koppelen van de dieren. "Mijn konijn kan niet samen met andere" bestaat eigenlijk bijna niet, kwestie van een goed maatje kiezen en met geduld koppelen; daar worden ze echt gelukkig van!!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 09:25

bokt zou bokt niet zijn zonder niet relevante kritische noot :P

omdat ik heel simpel een ouder beest niet zo opgevoed meer krijg als mijn huidige konijn.. deze is zindelijk, knabbelt niet en komt als je der roept.. daardoor is het gewoon mogelijk om hoor zonder toezicht vrij rond te laten lopen.. ik moet er niet aan denken een knabbelaar te krijgen en dat ik ze voortaan moet opsluiten als ik wegga omdat ik niet weet hoeveel kabels daarna stuk zijn

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:31

Klopt, een konijn is beter af met een maatje. Heeft niks met kritisch te maken maar met het welzijn van je konijn. Ik wist ook nooit beter of onze Nijn was gelukkig, toen ik hoorde dat ze beter af zijn met een maatje hebben we een goede match gevonden. Een mens is geen vervanging voor een maatje.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 09:50

ik vind het dieronvriendelijke om vrijheid af te pakken die ze haar hele leven gewend is en ja dat is wel zeer realistisch om bij na te denken dat dat zal moeten.. bijna alle konijnen knabbelen namelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:53

Meenemen en je kamer zo inrichten dat ze lekker los kan lopen. Als ze zo gehecht is aan je zou ik dat wel doen. Op de konijnenpagina op FB zie ik het zo vaak voorbij komen, konijnen die binnen gehouden worden en toch tevreden zijn. Zorg voor veel verrijking in de ruimte waar ze mag lopen, zorg voor een ren aan haar binnenhok zodat ze daar ook in kan als jij weg bent. En qua verrijking speeltjes en knaagmogelijkheden.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:37

Nog een puntje: willen jouw ouders haar wel hebben, hebben ze zin de de verzorging van jouw konijn?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:41

Als je je konijn goed kent ( en dat doe je denk ik :) ) dan zie je ook hoe ze zich houdt in de nieuwe omgeving.
Wordt het niets dan kun je toch altijd weer het konijn bij je ouders brengen?