Poppenhuis ombouwen tot hamsterverbijf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nienke555

Poppenhuis ombouwen tot hamsterverbijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 14:32

Hoi bokkers :D

Mijn vader heeft "vroeger" dit poppenhuis voor de barbies gemaakt, en nu leek het ons wel een goed idee om het om te bouwen naar een hamsterhuis. Maar hoe? Hebben jullie nog tips hoe we een "deur", of gewoon gaas aan de voorkant kunnen bevestigen, want we moeten natuurlijk ook nog in het hok kunnen komen.

Afbeelding

Laptopmuis

Re: Poppenhuis ombouwen tot hamsterverbijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:38

Paar nadelen:
- Hamsters zijn knaagdieren, die knagen dus aan het hout.
- Als je hamster plast trekt dit in het hout, gaat dus stinken na een tijdje en krijg je er niet uit.

Het is een leuk idee, maar denk persoonlijk dat het helaas niet zal werken :(.

Serena_Milco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:40

Wat voor verf zit op het hout? even checken of het niet giftig is.. (op waterbasis is niet giftig, de rest volgens mij wel). ook zou ik zelf iets over de bodem leggen, misschien een plastik bak op maat maken ofzo, dat is makkelijker schoon te maken. Het trappetje weet ik niet hoe je die neer kan zetten, ik weet niet hoe steil hamsters kunnen lopen. als voorkant zou ik gaas op de helft en de andere helft een scharniertje met een houten kozijntje waarin ook weer gaas in zit.
Succes!

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 14:47

@Laptopmuis: Hout is heel hard :D En er zijn volgens mij best wel veel mensen met hamsterkasten, dus dat moet geen probleem zijn :P
Plas dacht ik idd ook al aan :j

@S_Horsmans: Goed idee van het gaas! Trappetje hoeft niet, het is 90 bij 40 per verdieping dus dan zou er op de bagane grond een hamster en op de 1e verdieping een hamster kunnen komen.

Verf is niet op waterbasis, dus volgens mij gaat ons hele idee daardoor niet door....

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:52

Evt heel het huis aan de binnenkant met epoxy besmeren. Dan heb je geen last van pies. Goedkoop te bestellen bij mr. Boat

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:53

Hoe zit het met de raampjes, kunnen ze daar niet aan beginnen knagen? Kunnen de tussenschoten eruit? Hoe hoog is het per verdieping?

Ik zou alles nog eens héél goed lakken, dan kan er geen urine in trekken. Dan een latje tegen de bodem lijmen zodat je een soort onderbak hebt en de bodembedekking er niet uit kan vallen, en dan deurtjes, best van gaas maken: zo heb je direct voldoende ventilatie.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:54

Geen ervaring met hamsters. Maar als je geen uitstekende houten dingen hebt zal het toch wel meevallen?
Dan heb je alleen platte wanden daar kunnen ze toch moeilijk bij.

Wij hebben voor de cavia's speciale verf wat waterdicht is of zo op de bodem. Hierover zit te bodembedekking dus ze komen daar niet bij. Ons hok (flat) is ook van hout. Verf geen idee, maar ze kunnen op die vlakke stukken echt hun tanden niet inzetten.

Misschien kun je de stukken waar ze wel bij zouden kunnen opschuren dat de verf eraf is en opnieuw lakken met verf oo waterbasis..

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 15:00

Dankjewel voor de tip kiwiwitje!

@Najoveh: Voor de raampjes komt ook gewoon gaas, anders vallen ze uit het raam :P Ik weet niet of je het kan zien, maar op de 1e verdieping is dat witte uitstekende ding in het midden een deur, die wordt er uitgehaald dus kan hij/zij gewoon naar de andere kant lopen :)

De begane grond is 40 cm hoog, de 1e verdieping 35. De zolder kan denk ik niet gebruikt worden.

@Aurelia: Er zijn idd niet echt uitstekende houten dingen nee :) Verf lijkt me idd nog wel een probleem...

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 15:01

Weten jullie ook hoe het dan moet met de verf? Want het is niet op waterbasis...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:03

Wat voor hamster?
Dit poppenhuis is echt te klein voor 2 hamsters.
Ik zou er maximaal 1 hamster in zetten.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 15:04

Hannanas schreef:
Wat voor hamster?

Russische dwerghamster :)

90 bij 40 is toch niet te klein, per verdieping :o

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:05

Als het poppenhuis 90 cm lang is kunnen er echt wel 2 hamsters in hoor, als je het in 2 verdiepingen doet. Dan hebben ze een mega ruimte

Je bedoelt dan toch wel echt afgescheiden van elkaar?

En op de zolder kun je misschien wel spullen bewaren zoals voer
Laatst bijgewerkt door _Balou op 19-06-15 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 15:06

_Balou schreef:
Als het poppenhuis 90 cm lang is kunnen er echt wel 2 hamsters in hoor, als je het in 2 verdiepingen doet. Dan hebben ze een mega ruimte

Je bedoelt dan toch wel echt afgescheiden van elkaar?

Jazeker :D

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:10

nienke555 schreef:
Hannanas schreef:
Wat voor hamster?

Russische dwerghamster :)

90 bij 40 is toch niet te klein, per verdieping :o

Hoe hoog is hun plafond?

Ik zou de poppenkast alleen gebruiken in een terrarium.
Hamsters knagen zich hier zo uit.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 15:15

Hannanas: De 1e verdieping is 35 cm hoog, de begane grond 40. Staat ook al eerder in het topic ;)

Ik denk dat het uitknagen wel meevalt, het hout is heeeel hard.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:16

Menig hamster zou hier blij mee zijn. Ben benieuwd!

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:18

Ik denk ook dat het meevalt, tegen iets rechts aanknagen gaat niet zo makkelijk..

Als je maar wel zeker weet dat het niet giftig is idd, en iets tegen het intrekken van de plas

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 15:25

Volgens mij heeft mijn vader toen geen verf op waterbasis gebruikt.... Dus ik weet niet hoe we het dan op zouden moeten lossen...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:34

Het hele huis insmeren met epoxy dan maar... Dan heb je geen last van de verf. Hier staan alle terrariums er stijf van. :)

Serena_Milco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:34

Nog een keer overschilderen, ditmaal wel beits op waterbasis?(in principe knagen ze hier niet aan omdat ze het vies vinden, maar mochten ze eraan knagen is het niet giftig..)
Ik weet niet hoeveel dwerghamsters plassen (volgens mij niet veel) maar als je het vaak genoeg schoonmaakt kan beits volgens mij wel als bodem..

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:36

Dan kan je best wel gaas aan de binnenkant van de raampjes doen, anders zal de hamster aan de randen van de ramen gaan knagen.
Persoonlijk vind ik gewoon de deur eruit halen niet genoeg.. Dan hebben ze niet echt de ruimte om vol rond te sprinten maar moeten ze altijd door die deur, dat scheelt echt. Ze zouden 1 aaneen gesloten ruimte moeten hebben, niet met maar 1 doorgang.
Verder is het wel een super mooie maat voor een rus!

Onderschat hamsters niet met knagen hoor, het zijn niet voor niets knaagdieren ;) Ik heb zelf ook een hamsterkast, maar daarvan is het hout een stuk dikker. En ik heb ervoor gezorgd dat er echt nergens een beginnetjes is, dus volledig glad. Geen raampjes/deuren/uitsteeksels/randen/... waaraan ze kunnen beginnen te knagen.

Verf maakt op zich niet zoveel uit zolang ze er niet aan knagen.. Dus als er geen beginnetje is zal dat geen probleem zijn, maar hier zullen ze vermoedelijk wel aan de raampjes en aan de tussenschoten gaan knagen.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 15:38

Dus als we het nog een keer overschilderen met verf op waterbasis, is het niet meer schadelijk? Dat zou wel mooi zijn :D

Ik zal even kijken op de website kiwiwitje :D

@Najoveh: Ik zal even overleggen of die tussenschootjes er uit kunnen :D

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:39

Waarom maak je er geen trapje in zodat de hamster naar boven kan lopen? Vinden ze heel leuk! Die beestjes zijn ongelofelijk goed in klauteren.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 15:41

lauriluchies schreef:
Waarom maak je er geen trapje in zodat de hamster naar boven kan lopen? Vinden ze heel leuk! Die beestjes zijn ongelofelijk goed in klauteren.

Bedoel je van de begane grond naar de 1e verdieping?

Serena_Milco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:42

Als je geen mogelijkheid tot knagen geeft aan de ramen ect, moet het kunnen. misschien is voor de bodem dat spul van kiwiwitje wel een goed idee? dan weet je zeker dat het niet gaat rotten (en stinken) na een tijdje.
Er zijn ook van die metalen L-profielen die je vast kan maken om hoeken (raampjes, deuropeningen ect.) tegen het knagen.