Wat doen met nestjes?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Wat doen met nestjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 18:50

Hoi,

Volgende week komen er nieuwe dakpannen op ons dak. Nu is het zo dat er elk jaar tientallen nestjes zitten (mussen) onder de dakpannen. Ik ben bang dat degene die ons dak vervangt de nestjes gewoon weggooit, met jongen en al :=

Maar ik heb zelf eigenlijk ook geen idee wat ik ermee moet.. -O- Wat zouden jullie doen?

Icecrystal

Re: Wat doen met nestjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:51

Kan je het niet wat uitstellen? Tot de jongen groot genoeg zijn?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:53

Dat zou ik ook doen!
Anders hebben ze geen schijn van kans -O-

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 18:54

Ik vrees van niet.

Ten eerste is het huis niet van mij, maar van mijn ouders.
Ten tweede zijn die mussen echt t/m september nog druk bezig onder het dak, en tja, dan wordt de kans op neerslag natuurlijk groter en dat kunnen ze nu juist niet gebruiken
Ten derde moet het vòòr juli i.v.m laag btw tarief o.i.d dat in juli verandert

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 23:00

Misschien contact opnemen met de vogelopvang.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 23:09

Mussen zijn beschermd, zowel de vogel zelf als hun habitat (nesten).
Deze mogen dus niet verwijderd en/of geblokkeerd worden zonder vervangende maatregelen.

Citaat:
Er moet onderscheid gemaakt worden tussen bescherming van de leefomgeving en bescherming van de vogel zelf. In Nederland zijn beiden beschermd. De leefomgeving, ook wel habitat genoemd, is beschermd via de Flora- en faunawet. Belangrijke habitat-elementen [12] als nesten, schuilplaatsen en gezamenlijke slaapplaatsen (roesten) zijn daarmee het jaar rond beschermd. Dat houdt in dat deze habitat-elementen niet zonder mitigerende (vooraf getroffen, vervangende) maatregelen mogen worden verwijderd, onbruikbaar gemaakt of afgesloten bij werkzaamheden als dakrenovaties, aanbrengen van zonnepanelen, groenbeheer, en dergelijken. Maar ook de vogel zelf, alsmede eieren en jongen, zijn in Nederland beschermd. Sinds 2004 staat de huismus als gevoelig op de Nederlandse rode lijst om aan te geven dat deze afname in aantal 'zorgelijk' is. In Vlaanderen is de huismus als achteruitgaand op de rode lijst gezet.

Zie ook:
http://www.stichtingwittemus.nl/huismus ... l#stoorDak
http://www.stichtingwittemus.nl/zelfDoe ... ulier.html

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:56

Ik zou uitstellen. Heb hier werkzaamheden aan het huis bewust heel vroeg gedaan ivm merelnest wat anders bewoont zou zijn.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 14:48

Uitstellen gaat hem niet worden. Dakdekker is ook al ''gereserveerd'' en zou anders andere werkzaamheden hadden kunnen plannen.

Dat ze beschermd zijn maakt de dakdekker verwacht ik vrij weinig uit.. :=
En ik ga niet bij de instanties aankloppen, dan krijg ik ruzie met mijn vader.

Ik zal even kijken of vogelopvang een optie is, of terugplaatsen.
Ik verwacht eigenlijk ook niet dat een vogelopvang op 20 mussennestjes zit te wachten.. :\

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:49

Martine_R schreef:
Uitstellen gaat hem niet worden. Dakdekker is ook al ''gereserveerd'' en zou anders andere werkzaamheden hadden kunnen plannen.

Dat ze beschermd zijn maakt de dakdekker verwacht ik vrij weinig uit.. :=
En ik ga niet bij de instanties aankloppen, dan krijg ik ruzie met mijn vader.

Ik zal even kijken of vogelopvang een optie is, of terugplaatsen.
Ik verwacht eigenlijk ook niet dat een vogelopvang op 20 mussennestjes zit te wachten.. :\

Mussen zijn beschermd he! Denk dat de vogelopvang ze zeker weten liever zelf groottrekt dan de populatie nog meer te vernielen als nu het geval is :\

edit: kunnen ze onder de nieuwe pannen wel terugkeren of niet? Snap wel als dat jullie bezorgdheid niet is, maar toch, mussen hebben het al zo moeilijk, zou mooi zijn als ze hun nestplaats niet kwijt raken...

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 14:59

Ik weet het Solleke, als het mìjn dak was geweest had ik het uitgesteld, maar ik woon nu eenmaal nog bij mijn ouders dus doe wat ik kan.

Ik weet niet zeker of ze ook weer onder de nieuwe pannen kunnen of dat ze dat straks niet meer kunnen. Ik zou het wel jammer vinden, vind het altijd best gezellig en we hebben een vrij groot dak, dus er zitten echt ontzettend veel nesten onder.

Hier krijg ik niet het idee dat het slecht gaat met de populatie, maar als het overal staat dan zal dat wel.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:11

Je ouders begaan dan dus zonder blikken of blozen een strafbaar feit.
Zou ze er toch even op wijzen :=

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 15:24

Shirley schreef:
Je ouders begaan dan dus zonder blikken of blozen een strafbaar feit.
Zou ze er toch even op wijzen :=

Bedankt Captain Obvious, voor de ontzettend bruikbare tip :roll:
Ten eerste begaat de dakdekker een strafbaar feit, niet mijn ouders.
Ten tweede, komop, doe niet zo heilig. Jij of je ouders nog nooit een paar kilometer te hard gereden zeker? Zonder blikken of blozen? ;)

Mijn vader wil dat dak gewoon gedaan hebben en geeft niet zoveel om de musjes die eronder zitten. En de reacties van ''wat een gemenerd'' etc. mogen uitblijven, dankjewel.

Ik ga even met de vogelopvang bellen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:27

Nou...ander toontje graag!

Paar kilometer te hard rijden is nou niet bepaald te vergelijken met bewuste moord op een fiks aantal beschermde vogels, vind je wel :?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:30

Ik zou de vogelopvang bellen en vragen of tips hebben om ze tot het einde van de dag in leven te houden. Dan aan het einde van de dag de hele bubs in 1x wegbrengen.

En afspraken maken met de dakbedekker, dat jij er de hele dag bij bent en hij de nestjes aan jou geeft.

Over het begaan van een strafbaar feit: jouw ouders weten dat er daar mussennesten zitten en als zij opdracht geven tot het vernietigen van dat habitat zijn zij wel degenen die het strafbaar feit begaan :).

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:31

Kun je niet gewoon even met de dakbedekkers bellen en vragen wat ze hiermee willen doen? Omdat je het niet prettig vind dat de vogeltjes zo misschien aan hun "einde" komen. Aangezien het iets strafbaars is, ga ik er vanuit dat ze hier een oplossing voor moeten hebben, gezien het in principe niet zomaar mag. Maar in plaats van er vanuit te gaan dat ze de beestjes doodmaken, kun je beter met zekerheid vragen en ff bellen. Ik bedoel niet huilen voor je geslagen bent :p

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 15:33

Shirley schreef:

Paar kilometer te hard rijden is nou niet bepaald te vergelijken met bewuste moord op een fiks aantal beschermde vogels, vind je wel :?

Dat toontje komt door jou beschuldigende en nogal overduidelijke post. Als je niks nieuws of nuttigs te melden hebt, reageer dan gewoon niet.

Je had het over ''begaan zonder blikken of blozen een strafbaar feit''. Daarmee impliceer je dat jij of jouw ouders nooit een strafbaar feit begaan. Vandaar de vergelijking. Maar laat maar. Dit is allemaal verschrikkelijk off-topic en ik heb er ook niks aan.
Laatst bijgewerkt door Monchou op 15-06-15 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:34

Shirley schreef:

Evengoed een strafbaar feit.
Jij doet het klinken alsof ts een moord begaat.. Ook niet vriendelijk.

Ik hoop dat je eruit komt ts!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:35

Dat maak jij ervan.

Voor sommige mensen die niks om dieren geven, kan dat wel degelijk de doorslag geven...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:36

Ik heb dit al eerder meegemaakt via de dierenambu. We hebben ook wel eens een hele zwik mussen gekregen. Ik zou inderdaad goede afspraken maken met de dakdekker. Dat is het beste wat je kan doen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 15:38

Ik denk dat dat een goed idee is Vjestagirl. De opvang zit hier 10 minuten vandaan dus eventueel kan ik best 2x heenrijden.

Jolliej, ik weet het niet 100% zeker, maar ik ben op het moment toch vrij dus ik kan er gewoon bij wezen en àls hij de nesten wil weghalen of weggooien, dan ben ik erbij.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:41

*knip*
Laatst bijgewerkt door Bhodi op 15-06-15 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:42

Ik adviseerde haar haar ouders hierop te wijzen!
Wel graag goed lezen :j

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 15:45

Dankje Sharon ;) Doe ik uiteraard. Ik wacht ff op mijn vader om te vragen wat voor dakpannen er op het dak komen. Dan bel ik de vogelopvang wat ik het beste kan doen. Want als er pannen op komen waar de vogels weer onder kunnen, kunnen de nesten misschien wel weer terug geplaatst.

Jeetje Shirley, wil je nu ff ophouden?
Ik dacht dat het wel logisch zou zijn dat het erop wijzen van je ouders dat er mussen onder het dak zitten te broeden het eerste is dat je doet.
Dat die mussen beschermd zijn zal me een worst wezen, ik had het bij eksters ook gedaan.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:46

Nee hoor.
Zo lang ik word aangevallen op mijn uitspraken blijf ik uitleg geven.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 15:49

Heel fijn.