Welk middel tegen vlooien en teken bij buitenhond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Welk middel tegen vlooien en teken bij buitenhond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 09:08

Hallo allemaal!

Deze zomer vertrek ik met mijn labrador teef naar de Ardennen.
Wij verblijven deze zomer op een boerderij met paarden en zo'n 6/7 honden.
Dagelijks bevinden wij ons in de bossen, en zal ze ook veel zwemmen.

De honden om haar heen hebben bijna allemaal vlooien, ook zitten we in het bos en
hebben we veel last van teken.

Doordat zij dus eigenlijk dagelijks wordt blootgesteld aan teken en vlooien, en daarnaast
nog bijna dagelijks zwemt ben ik op zoek naar een goed vlooien/tekenmiddel

Thuis gebruiken we meestal defendog spray of advantix, maar dit moet ik zeker in de zomer regelmatig
gebruiken wil ik ze vlo vrij houden. Ook wil ik liever geen vlooienband, omdat ze veel in het bos zal zijn,
en ik bang ben dat ze blijft haken. Ook lopen er veel kinderen rond, en als ze haar aaien/knuffelen vind ik zo'n band geen goed idee.
Voor de ardennen ben ik dus eigenlijk op zoek naar een sterker middel.

Ik heb gelezen over Bravecto, maar nog niet veel recensies van gevonden.

Ik hoop op jullie reacties

AnniekSlijk

Re: Welk middel tegen vlooien en teken bij buitenhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:20

Ik werk als dierenarts assistente en wij hebben nu ook een paar maanden bravecto op de plank liggen. Alleen naar goede reacties over gehoord. Is makkelijk toe te dienen en de hond kan gewoon zwemmen en kan geaaid worden en werk zeker 3 maanden lang. Dus ik zou bravecto zeker aanraden!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:22

Hier ook zeer tevreden met Bravecto :)

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:26

Ik weet dat je liever geen band wil..
Maar zelf op aanraden van de dierenarts toch voor een band gegaan omdat ze heel eerlijk waren over de werkzaamheid van de vlooienmiddelen..
De meeste werken helemaal niet meer voor de duur die ze aangeven op de verpakking omdat er resistentie is ontstaan..

Onze keuze:
Seresto halsband.. :)
Erg tevreden over.. ook tegen de teken.

Onze honden houden hebben ook hun halsband om, dus waarom niet die extra vlooienband..
Maar kan me voorstellen dat als je hond buiten nooit een halsband om heeft dat je het dan niet wil riskeren.

Wat betreft aaien.. Het kan geen kwaas bij de Seresto band heb ik begrepen...
Ze stinken ook niet zo chemisch als sommige vlooienbanden..

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:36

Net op facebook een kennis die haar hond heeft ook bravecto gehad, die is er ziek van..
Niet eten en drinken, ligt alleen maar.

Misschien even overleggen met je eigen DA wat die denkt dat het beste is?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:38

Voor mijn dieren ook alleen nog de Seresto banden.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:03

Ik ben bij zwemmende honden helemaal geen voorstander van een band of druppels, het is nogal de pest voor de waterhuishouding.. Het argument "als de dood dat ie blijft hangen" herken ik ook, maar volgens mij zijn die dingen wel zo gebouwd dat ze bij weerstand losklikken. De waterhuishouding is voor mij in ieder geval een zwaarwegender argument. Ik geef op dit moment eigenlijk helemaal niks, hij had mega vlooien dit najaar en ik had echt vanálles geprobeerd, qua druppels en omgevingssprays; niks hielp. Met oud en nieuw heb ik 'm een pil comfortis gegeven, en sindsdien? vlo-vrij *\o/* Comfortis werkt echter niet tegen teken en het gras staat weer huizenhoog dus ik overweeg ook om er een Bravecto in te gooien, maar ik heb (even afkloppen) nog geen teek gezien dit jaar dus ik stel het zo lang mogelijk uit. Blijft toch gif, enzo.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 10:04

Hmm, ja hier wel al regelmatig teken gevonden! En met het vooruitzicht naar de Ardennen te gaan wordt dat alleen maar groter. Ik zoek dus wel echt iets..

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:10

Hier hebben alle buitenpoezen Seresto-vlooienbanden om. Voorheen heb ik allerlei druppels gebruikt, ook de dure Stronghold. Helaas hadden ze toch nog steeds vlooien. Nu ik de Seresto-banden heb, zijn de buitenpoezen vlo-vrij. En ik heb verleden jaar trouwens ook geen teken op ze gevonden!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:15

Wij hebben sinds dit jaar ook Seresto banden, 10 jaar geen teken gehad en dit jaar bij de vleet. Sinds de banden niks meer!

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:31

Ik werk bij een praktijk, en kan je idd ook Bravecto aanraden. Wij krijgen hele goeie reacties. En heb nog geen klachten gehad.
Tuurlijk zal er een keer een hond niet zo goed op reageren, maar dat is alle middelen zo, maar heb nog geen klachten gehad.
Bravecto werkt 12 weken tegen vlooien en teken.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:41

Niets geven en gewoon dagelijks checken op teken. Ik heb me uit interesse toevallig verdiept in de werking van vlooien middelen (ik werk als psychofarmaceutisch onderzoeker). Bravecto is een middel wat bepaalde chloride kanalen in cellen afsluit waardoor teken dood gaan, maar dit duurt 6 tot 48 uur! Tegen die tijd heb je de teek zelf allang eruit gehaald. Bovendien kan ik nergens vinden of er ooit is gecheckt of het de hersenen van honden kan bereiken want dit zou leiden tot hersenschade aangezien diezelfde kanalen zich in de hersencellen van zoogdieren bevinden. Iets wat tot 12 weken in het bloed blijft circuleren kan dus niet afgebroken worden door het lichaam en dat is sowieso ook niet gezond.
Ik geef het dus niet aan mijn dieren, ik check ze nu dagelijks op teken en haal ze weg. Mochten ze ooit vlooien hebben dan behandel ik pas daarvoor. Deze middelen werken toch niet echt preventief aangezien het het ongedierte niet afstoot maar slechts (langzaam) dood als ze je huisdier al gebeten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:48

Hier wordt mijn hond met Advantage behandeld en dat werkt prima tegen teken en vlooien. Eerst had ze elke dag wel een teek in haar vacht hangen maar na behandeling niks meer. Ook de kat wordt behandeld maar dan met advantix, hij heeft een vlooienallergie en dat werkt ook prima.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:58

Mijn hond behandel ik pas tegen vlooien als ze die heeft dan krijgt ze een kuurtje druppels van de DA. dat gebeurt maar 1x in de twee drie jaar ze heeft zelden vlooien. Preventief doe ik dus niets tegen vlooien ook niet tegen wormen.
Mijn hond gaat volgende week naar engeland en dan krijgt ze een (verplichte) ontworming. De laatste kuur kreeg ze toen ze een pup was..... 8 jaar geleden.
Aan de teken doe ik ook niets. Ik haal ze er wel uit als ik een tegen kom en in de 8 jaar heb ik zeker 500+ teken uit haar gehaald. Soms wel 30 per week!
En daardoor heb ik me weleens afgevraagd of honden echt ziek van teken worden, mocht het zo zijn dan was ze allang ziek geweest.

ik las dit nog op het net:
Nederland:
Gemiddeld is in ons land 20% (variatie 0-50%) van de teken besmet met Borrelia burgdorferi. Omgerekend zal de kans dat een hond daadwerkelijk klinisch de ziekte van Lyme zal krijgen in ons land naar alle waarschijnlijkheid < 5% (variatie 0-5%) zijn. Gelet op deze variatie en de meestal goede prognose van behandelde en niet behandelde honden met ziekte van Lyme kunnen we de preventieve maatregelen per regio afstemmen.
bron: vetined

Duss.......

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:17

30 teken per week bij een hond verwijderen? Arme hond. Heb jezelf wel eens een teek gehad en die verwijderd? Geen pretje vind ik.....
Interessant topic. Ik gebruik frontline maar huidige hond zwemt iedere dag dus ik vermoed dat het snel uitgewerkt is. Wist niet dat er middelen waren waarmee ze mogen zwemmen. Helemaal top!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:27

Lianne schreef:
Hier wordt mijn hond met Advantix behandeld en dat werkt prima tegen teken en vlooien. Eerst had ze elke dag wel een teek in haar vacht hangen maar na behandeling niks meer. Ook de kat wordt behandeld maar dan met advantage, hij heeft een vlooienallergie en dat werkt ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:29

Vind het inderdaad ook een beetje raar om alleen maar teken te verwijderen en er niks aan willen doen om het tegen te gaan want JA ze kunnen er zeker ziek van worden. Dat jij afwacht totdat hij eens ziek wordt vind ik een beetje nalatig, maargoed het is jouw hond, ik zou het zelf nooit riskeren maargoed....

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 06:04

Er zijn volgens mij genoeg topics over dit onderwerp als je even de zoekfunctie gebruikt.
Als je geen band of pipetjes wilt ivm zwemmen oid kom je toch op een pil als bravecto of nexguard uit.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 06:35

Onze hond leeft ook buiten frontline combo werkt goed, en een vlooienband van de seresto.
Zwemmen doet hij echt nooit maar eropuit trekken en rond scharrelen wel op het erf maar hij is nog nooit blijven hangen aan een halsband (dat kan door zijn lange haar komen)maar hij wordt nu echt al 7 jaar.Desondanks hebben we soms wel n teek helaas.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 08:24

Lianne schreef:
Vind het inderdaad ook een beetje raar om alleen maar teken te verwijderen en er niks aan willen doen om het tegen te gaan want JA ze kunnen er zeker ziek van worden. Dat jij afwacht totdat hij eens ziek wordt vind ik een beetje nalatig, maargoed het is jouw hond, ik zou het zelf nooit riskeren maargoed....

Jouw hond heeft nog net zo veel kans om ziek te worden, voor de werking van teken/vlooien middelen moeten ze namelijk eerst bijten. Dus ook al vallen ze er weer af na een tijdje als de teek een ziekte had heeft hij deze al makkelijk over kunnen dragen. Het enige wat je er mee bereikt is dat je zelf niet hoeft te checken op teken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 08:32

Ik lees momenteel veel goede dingen over knoflooktabletten tegen teken en vlooien, wellicht is dat iets?

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 08:48

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 08:51

Hier ook seresto voor de teken en vlooien,voor alleen vlooien de standaard banden

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:05

Sky_Britt schreef:
Niets geven en gewoon dagelijks checken op teken. Ik heb me uit interesse toevallig verdiept in de werking van vlooien middelen (ik werk als psychofarmaceutisch onderzoeker). Bravecto is een middel wat bepaalde chloride kanalen in cellen afsluit waardoor teken dood gaan, maar dit duurt 6 tot 48 uur! Tegen die tijd heb je de teek zelf allang eruit gehaald. Bovendien kan ik nergens vinden of er ooit is gecheckt of het de hersenen van honden kan bereiken want dit zou leiden tot hersenschade aangezien diezelfde kanalen zich in de hersencellen van zoogdieren bevinden. Iets wat tot 12 weken in het bloed blijft circuleren kan dus niet afgebroken worden door het lichaam en dat is sowieso ook niet gezond.
Ik geef het dus niet aan mijn dieren, ik check ze nu dagelijks op teken en haal ze weg. Mochten ze ooit vlooien hebben dan behandel ik pas daarvoor. Deze middelen werken toch niet echt preventief aangezien het het ongedierte niet afstoot maar slechts (langzaam) dood als ze je huisdier al gebeten hebben.

Ben ik de enige die dit soort info super interessant vind? :P
Ik heb zelf ook enig onderzoek gedaan naar de werkzame stoffen in vlooienmiddelen en kwam inderdaad ook tegen dat fluralaner chloride kanalen afsluit. Dat dezelfde kanalen voorkomen in de hersenen van een zoogdier wist ik dan weer niet. Hoelang is Bravecto eigenlijk getest voor het de markt op kwam vraag ik me dan af.

Daarnaast heb ik ook een stage paraveterinair gedaan waar Bravecto ook als zoete broodjes over de toonbalk rolden. Nooit klachten over gehad. Leek me ook een goed product voor zwemmende honden of honden die samen met kinderen in huis worden gehouden. Ook als variant op de seresto band.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:10

Bravecto.
Het duurt echt geen 48u voor het werkt. Paar uur na inname vallen vlooien en teken dood van de hond.

Enige nadeel is idd dat sommige honden het moeilijk verteren. Komt ook niet heel vaak voor.