Mannetjes stinken over het algemeen meer dan vrouwtjes, maar als jij gewoon het hok op tijd verschoond valt het allemaal wel mee.
Als je een gewone huis-tuin-keukenhamster neemt
(Huh, wie? Wat is een huis-tuin & keuken hamster?, en niet een of andere langharige met een Elvis-kapsel(
kan alleen een Syrische hamster hebben...), dan is die verzorging wel te overzien. Geef ze zo nu en dan een zandbadje (goed voor de vacht!). (
Zandbadje moet gewoon altijd in de kooi staan. Sommige worden er zelfs zindelijk door)Elke dag de vuile plekken uit de kooi halen
(Kan, maar niet verplicht zoveel rotzooi maken ze niet) en 1x per week de hele kooi(
Eén keer in de vier weken, en iedere week de natte plekken) + alle speeltjes etc. afwassen
(Het loopwiel). Zorg ook voor een knaagsteen zodat de tanden in goede conditie blijven.
(Knaagsteen!? Nee, wilgentakken! En gewoon een goede voeding.Hamsters hebben eigenlijk voldoende aan hun eigen voer(
En graag dierlijke eiwitten, (gevriesdroogde)meelwormen o.a 
, af en toe kan je ze wel verwennen met een stukje fruit.
(/ of groente!)Daarvoor kan je op internet even kijken wat ze wel en niet mogen.
Een hamster kost niet zoveel in aanschaf, redelijk grote kooi zo rond de €40. Je kan natuurlijk ook voor een tweedehandse kijken, als je die goed desinfecteerd is dat net zo goed.
(Als deze voor de Russische dwerghamster maar minimaal 50x30 is, Chinese dwerghamster rond de 60x30, Syrische hamster min 70x40 & voor de roborovski per twee ook min 60x30(dichte kooi). De campbelli kan evt ook per twee maar is een verhaal apart)
Ik heb een Chinese-, een Siberische(
Russische..)- en een Goudhamster gehad. De Goudhamster heb ik ontzettend tam gekregen, de andere 2 waren veel schuwer hoewel ik daar wel mijn best voor heb gedaan om ze tam te maken.
(Verschilt heel erg, mijn ervaring is weer dat de Syr véél later wakker is en liever geen contact met mensen maakt, beide syren niet.)Oh, edit: Niet alle hamsters kunnen bij elkaar, dit hangt af van het ras geloof ik. Daar moet je wel even rekening mee houden als je er 2 samen wilt houden.
(Alleen Roborovski's & Campbelli's kunnen samen gehouden worden maar dit kan ook goed mis gaan.