Hamster?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pompidou2602

Hamster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 17:15

Hoi,

Graag wil ik een hamster (of 2 als ze niet alleen kunnen?). Ik wil ze graag op mijn kamer. Ik weet dat het nachtdieren zijn, maar ik kan goed slapen met geluid. Zelf heb ik ondervonden dat ik beter slaap als het regent, of als er ( ZACHTE ) muziek afspeelt. Ik heb enkele vragen...

Stinken ze? :P :P
Hebben ze veel verzorging nodig? (Buiten eten & kotje schoonmaken)
Wat eten ze allemaal? (Buiten het "hamster-eten")
Hoeveel kost een hamstertje & een kotje. Wil eig. wel een groot kot

Waarom ik het op bok zet? Omdat ik momenteel geen tijd heb om het uitgebreid op te zoeken op google. (Dankzij mijn stomme examens :n )

xxxpompidou

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:27

Mannetjes stinken over het algemeen meer dan vrouwtjes, maar als jij gewoon het hok op tijd verschoond valt het allemaal wel mee.

Als je een gewone huis-tuin-keukenhamster neemt, en niet een of andere langharige met een Elvis-kapsel, dan is die verzorging wel te overzien. Geef ze zo nu en dan een zandbadje (goed voor de vacht!).
Elke dag de vuile plekken uit de kooi halen en 1x per week de hele kooi + alle speeltjes etc. afwassen. Zorg ook voor een knaagsteen zodat de tanden in goede conditie blijven.

Hamsters hebben eigenlijk voldoende aan hun eigen voer, af en toe kan je ze wel verwennen met een stukje fruit.
Daarvoor kan je op internet even kijken wat ze wel en niet mogen.

Een hamster kost niet zoveel in aanschaf, redelijk grote kooi zo rond de €40. Je kan natuurlijk ook voor een tweedehandse kijken, als je die goed desinfecteerd is dat net zo goed. ;)
Ik heb een Chinese-, een Siberische- en een Goudhamster gehad. De Goudhamster heb ik ontzettend tam gekregen, de andere 2 waren veel schuwer hoewel ik daar wel mijn best voor heb gedaan om ze tam te maken.

Succes met je examens! :D Voordat je daadwerkelijk een hamster gaat kopen zou ik je toch aanraden om je even in te lezen op de website van LICG.

Oh, edit: Niet alle hamsters kunnen bij elkaar, dit hangt af van het ras geloof ik. Daar moet je wel even rekening mee houden als je er 2 samen wilt houden.
Laatst bijgewerkt door Paris_ op 02-06-15 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

horserider22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:28

Ik heb zelf een dwerg hamstertje (op mijn kamer). Hamsters zijn over het algemeen geen dieren die met zijn 2en of meer leven, maar in hun eentje. Sommige hamsters gaan zelfs niet samen.

over je vragen:
- ze stinken alleen als ze te lang niet verschoont (moet 1 keer in de week of 1 keer in de 2 weken gebeuren)
- Naast het verschonen en voeren, moet je af en toe het water verschonen (hamster drinkt niet veel) en de hamster natuurlijk genoeg aandacht geven.
- over het eten. In principe eten ze gewoon hamster voer. Op zijn tijd kan je iets extra's geven in een kleine hoeveelheid.
- De prijs van een hamster verschilt, net zoals van de kooi. De hamster zelf kost meestal zo rond de €10,-. De prijs van de kooi ligt eraan hoe groot en luxe hij is. En natuurlijk of je een gloednieuwe of een tweedehands koopt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :j

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:31

hallo
Hamsters kunnen niet samen het zijn solitaire dieren.
Je moet wel echt een groot genoeg hok hebben met genoeg speeltjes voor erin.
Hamsters eten naast voor ook verse groenten en fruit..dat moet je wel even zelf op internet zoeken wat ze precies wel of niet mogen hebben.
Een hamster zelf heb je al voor 5 euro of soms zelfs voor niks. Een kooi kost rond de E50,- of soms kom je (net als ik) op marktplaats een koopje tegen ;)
Er zit ook nog wel verschil in welke hamster je wil er zijn nl.wel een aantal soorten die ook hun eigen eigenschappen hebben en in grootte verschillen.
ik ben bang dat je voor aanschaf toch echt eventjes op internet wat uit zal moeten zoeken om een goede beslissing te kunnen nemen.
Beter iets langer wachten dan een imuls aankoop doen waar je spijt van krijgt

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:31

horserider22 schreef:
- Naast het verschonen en voeren, moet je af en toe het water verschonen (hamster drinkt niet veel) en de hamster natuurlijk genoeg aandacht geven.

Een hamster moet elke dag kunnen beschikken over vers water. ;)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:32

Ik zou als kooi een lekker aquarium van (minstens) 60x30 voor een dwergje doen en dan wat plateaus kopen/maken. Op http://www.gerbil.nl en dan de webshop kan je die vinden.

Kosten weet ik zo even niet, maar zal rond een tientje per maand zijn :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:32

Probeer ook eens met dikke hardcore muziek te slapen (wel met volume 100) :Y)

Denk dat dat beter tervergelijken is dan met regen en zachte muziek :+

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:35

Paris_ schreef:
Mannetjes stinken over het algemeen meer dan vrouwtjes, maar als jij gewoon het hok op tijd verschoond valt het allemaal wel mee.

Als je een gewone huis-tuin-keukenhamster neemt(Huh, wie? Wat is een huis-tuin & keuken hamster?, en niet een of andere langharige met een Elvis-kapsel(kan alleen een Syrische hamster hebben...), dan is die verzorging wel te overzien. Geef ze zo nu en dan een zandbadje (goed voor de vacht!). (Zandbadje moet gewoon altijd in de kooi staan. Sommige worden er zelfs zindelijk door)
Elke dag de vuile plekken uit de kooi halen(Kan, maar niet verplicht zoveel rotzooi maken ze niet) en 1x per week de hele kooi(Eén keer in de vier weken, en iedere week de natte plekken) + alle speeltjes etc. afwassen(Het loopwiel). Zorg ook voor een knaagsteen zodat de tanden in goede conditie blijven.(Knaagsteen!? Nee, wilgentakken! En gewoon een goede voeding.

Hamsters hebben eigenlijk voldoende aan hun eigen voer(En graag dierlijke eiwitten, (gevriesdroogde)meelwormen o.a :), af en toe kan je ze wel verwennen met een stukje fruit.(/ of groente!)
Daarvoor kan je op internet even kijken wat ze wel en niet mogen.

Een hamster kost niet zoveel in aanschaf, redelijk grote kooi zo rond de €40. Je kan natuurlijk ook voor een tweedehandse kijken, als je die goed desinfecteerd is dat net zo goed. ;)(Als deze voor de Russische dwerghamster maar minimaal 50x30 is, Chinese dwerghamster rond de 60x30, Syrische hamster min 70x40 & voor de roborovski per twee ook min 60x30(dichte kooi). De campbelli kan evt ook per twee maar is een verhaal apart)
Ik heb een Chinese-, een Siberische(Russische..)- en een Goudhamster gehad. De Goudhamster heb ik ontzettend tam gekregen, de andere 2 waren veel schuwer hoewel ik daar wel mijn best voor heb gedaan om ze tam te maken. (Verschilt heel erg, mijn ervaring is weer dat de Syr véél later wakker is en liever geen contact met mensen maakt, beide syren niet.)

Oh, edit: Niet alle hamsters kunnen bij elkaar, dit hangt af van het ras geloof ik. Daar moet je wel even rekening mee houden als je er 2 samen wilt houden.(Alleen Roborovski's & Campbelli's kunnen samen gehouden worden maar dit kan ook goed mis gaan.

Sorry .. hier ga ik even op inhaken. Je hoeft het niet met me eens te zijn maar een paar puntjes kloppen gewoon maar half of niet helemaal! Dikgedrukt is extra/of aangepast. :)

LexieFlexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:37

Ik heb zelf ook een hamster. Mijn tip koop er een bij een fokker zijn vaak veel aardigere beestjes dan zo van de dierenwinkel. In de dierenwinkel raden ze je vaak verkeerde dingen aan en die hamsters zijn vaak ook heel chagrijnig. Ik heb de Alaska kooi van zooplus, koste iets rond de 40 euro. Als bodembedekker gebruik ik vlas, wel een kingsize verpakking aangeschaft maar zo hoef ik nooit een nieuwe te kopen deze koste 12,95. Voer is ongeveer een keer per maand ( al moet ik zeggen dat mijn hamster niet erg veel eet dus ik doe er meestal wel 2 maanden mee) ik gebruik hamster nature. Ook is chinchilla zand een musthave dit hoef je niet heel vaak te verversen tenzij ze er echt in plassen enz. Speeltjes heeft ie ook nodig ik heb: Een looprad (kleindier looprad zooplus 9,99) zorg er daarbij voor dat hij groot genoeg is want anders kan hij last van zijn rugje krijgen, 2 sputnik's (6,99 per stuk van zooplus), ik doe mijn zand gewoon in een hondenvoer bak van de action (1 euro!),
ik heb veder nog wat random klimspeeltjes van overal en nergens een een voerbakje.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:38

Hoe kan een ervaring van iemand niet kloppen, xdenies?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:38

Volgens mij zeg ik dat niet SindyKaya ...

Edit: Daarnaast is er maar één zin wat over ervaring gaat met een Syr, en daar reageer ik ook overduidelijk op dat het per Syr verschilt!

De rest is gewoon een aanpassing & extra informatie over hoe je een hamster het beste kan houden :)

Edit: Je mag me ook altijd een pb'tje sturen met vragen. Ik fok zelf in dwerghamsters en kom met veel
andere fokkers in contact en op forums, dus heb een heel hoop gezien en mee gekregen.
Natuurlijk niet alles, maar wel een hoop :D
Laatst bijgewerkt door xDenies op 02-06-15 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Re: Hamster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:41

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:42

Tip: Er is een hamster forum waar ik heel veel info heb gehaald toen ik mijn eerste hamster aanschafte. Ook veel leuke idee"en voor het inrichten van de kooi.
En er worden ook weleens geschikte kooien (want lang niet iedere kooi die als hamsterkooi wordt verkocht is ook geschikt) en jonge hamsters ter overname aangeboden.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:46

Ik heb nu een paar maanden een hamster en hij is zoo leuk! Een hamster kun je niet samen in een kooi zetten! Die vermoorden elkaar echt! Ik heb een grote kooi voor hem (95x45x50). Ze hebben als basis behoefte nodig: water,eten, ratje, huisje, buizen. Ik zou hem niet op je kamer zetten. Die van mij word rond een uur of 10 wakker.
Edit: ik heb een dweghamster
Laatst bijgewerkt door Yenni op 02-06-15 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:47

Ik heb een dwerghamstertje in een mooi aquarium van 80x50 cm
Lees je vooral goed in qua maten van de kooi en van het wieltje !! Dit gaat helaas vaak fout

Meld je aan op het hamsterforum, is daar erg gezellig :)

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 17:57

SindyKaya schreef:
Probeer ook eens met dikke hardcore muziek te slapen (wel met volume 100) :Y)

Denk dat dat beter tervergelijken is dan met regen en zachte muziek :+

Hahahaha, maken ze zoveel lawaai? :?

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:01

Hallo,

Wat leuk dat je een hamstertje wilt aanschaffen!

Wil je een dwerghamster of een Syrische/goudhamster?

Ik heb zelf een mannelijke Syrische hamster gehad. Zijn kooi stonk nooit. Wat ik je aanraad is om een bakje met chinchilla zand in het hok te zetten, dit gebruiken ze niet alleen om de vacht mooi te houden maar ook als toiletje. Die van mij was dus eigenlijk 'zindelijk'. Ik hoefde hierdoor de kooi 1 maal in de twee weken schoon te maken. Het toiletje kan je net als een kattenbak leeg scheppen. Het huisje moet je ook wat vaker schoonmaken omdat ze er natuurlijk veel in hamsteren.

Mocht je nog een kooi nodig hebben, ik heb er nog eentje te koop van 80x50x40 ongeveer. geschikt voor zowel goudhamster als dwerghamster. Eventueel ook andere benodigdheden. Stuur daarvoor maar een PB bij eventuele interesse. ;)

Let erop dat Syrische hamsters grotere spullen nodig hebben. Deze hamsters hebben een renwiel nodig met een doorsnede van minimaal 30cm. Anders lopen ze gebogen in het rad en dat doet zeer aan de rug.

Kwa voeding zijn er veel volledige voeders beschikbaar. Ik raad hopefarms aan of supreme science selective voor hamsters. Verder eten ze ook graag wat groenten en fruit. Zoals wortels, (niet teveel sla), stukje paprika of komkommer. Neem trouwens geen knaagsteen! Die bevatten teveel calcium en zijn slecht voor hamsters. Gebruik ook geen hamsterwol, hierin kunnen ze verstrikt raken. Gebruik gewoon lekker keukenpapier. :)

Hamsters zijn verder strikt solitaire dieren. Dus neem er geen twee in 1 kooi. Dat wordt vechten tot de dood. Niet doen dus. ;)

Wat betreft herrie: Mijne was redelijk stil eigenlijk. Het was gelukkig geen tralie knager want dat geluid is wel vreselijk vervelend. Als je een goed loopwiel hebt hoor je die nauwelijks. (Tenzij je hammie zijn wangzakken leegt IN het hamsterwiel en vervolgens gaat rennen, zoals die van mij zo nu en dan deed. :') Dan schrik je wel wakker). Maar ik vond het goed te doen op mijn studentenkamer.

Hou er wel rekening mee dat hamsters schemer/nachtdieren zijn. Die van mij werd eigenlijk pas tussen 22:00 en 23:00 wakker. Eerder wakker maken worden ze chagrijnig van.

Haal je hamster verder bij een goede fokker en geen dierenwinkel! In de dierenwinkel zijn ze heel wat minder tam, bijteriger en hebben vaak gedragsproblemen waardoor ze eerder kunnen gaan tralie knagen.

Succes!

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:06

Ik had ook een hamster op mijn kamer, en hij had uiteraard een loopwiel. Na een tijdje werd ik dat loopwiel flink beu, het maakt echt veel geluid! En ik ben iemand die ook graag slaapt met de tv heel zachtjes aan :') Dus dan weet je dat!

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:08

Ik las ergens in een comment over een knaagsteen voor de tanden DOE DIT NIET!!
Deze stenen bestaan alleen maar uit kalk, door een overschot hieraan en grote kans op nierstenen kunnen ze komen te overlijden
Geef ze liever een blokje hout bij de dw wat hier speciaal voor bedoelt is maar geen steen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:14

Yipee schreef:
Hallo,

Wat leuk dat je een hamstertje wilt aanschaffen!

Wil je een dwerghamster of een Syrische/goudhamster?

Ik heb zelf een mannelijke Syrische hamster gehad. Zijn kooi stonk nooit. Wat ik je aanraad is om een bakje met chinchilla zand in het hok te zetten, dit gebruiken ze niet alleen om de vacht mooi te houden maar ook als toiletje. Die van mij was dus eigenlijk 'zindelijk'. Ik hoefde hierdoor de kooi 1 maal in de twee weken schoon te maken. Het toiletje kan je net als een kattenbak leeg scheppen. Het huisje moet je ook wat vaker schoonmaken omdat ze er natuurlijk veel in hamsteren.

Mocht je nog een kooi nodig hebben, ik heb er nog eentje te koop van 80x50x40 ongeveer. geschikt voor zowel goudhamster als dwerghamster. Eventueel ook andere benodigdheden. Stuur daarvoor maar een PB bij eventuele interesse. ;)

Let erop dat Syrische hamsters grotere spullen nodig hebben. Deze hamsters hebben een renwiel nodig met een doorsnede van minimaal 30cm. Anders lopen ze gebogen in het rad en dat doet zeer aan de rug.

Kwa voeding zijn er veel volledige voeders beschikbaar. Ik raad hopefarms aan of supreme science selective voor hamsters. Verder eten ze ook graag wat groenten en fruit. Zoals wortels, (niet teveel sla), stukje paprika of komkommer. Neem trouwens geen knaagsteen! Die bevatten teveel calcium en zijn slecht voor hamsters. Gebruik ook geen hamsterwol, hierin kunnen ze verstrikt raken. Gebruik gewoon lekker keukenpapier. :)

Hamsters zijn verder strikt solitaire dieren. Dus neem er geen twee in 1 kooi. Dat wordt vechten tot de dood. Niet doen dus. ;)

Wat betreft herrie: Mijne was redelijk stil eigenlijk. Het was gelukkig geen tralie knager want dat geluid is wel vreselijk vervelend. Als je een goed loopwiel hebt hoor je die nauwelijks. (Tenzij je hammie zijn wangzakken leegt IN het hamsterwiel en vervolgens gaat rennen, zoals die van mij zo nu en dan deed. :') Dan schrik je wel wakker). Maar ik vond het goed te doen op mijn studentenkamer.

Hou er wel rekening mee dat hamsters schemer/nachtdieren zijn. Die van mij werd eigenlijk pas tussen 22:00 en 23:00 wakker. Eerder wakker maken worden ze chagrijnig van.

Haal je hamster verder bij een goede fokker en geen dierenwinkel! In de dierenwinkel zijn ze heel wat minder tam, bijteriger en hebben vaak gedragsproblemen waardoor ze eerder kunnen gaan tralie knagen.

Succes!

Campbelli's leven niet solitair, roborovski's in principe ook niet.

Ik vind Syrische hamsters echt helemaal fantastisch. Ik heb zelf een syr en een rus. :+: Je kunt ze het beste inderdaad bij een fokker halen omdat je dan a. Weet waar ie vandaan komt en b. Meestal zijn die al handtam.

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 18:18

Waarschijnlijk ga ik het houden bij een dwerghamster. IK VIND deze gewoon schattiger. Heb geen andere reden ;) Als ze echt te veel lawaai maakt, kan ik ze nog in mijn studeerkamertje zetten. Deze is met één deur verbonden aan mijn slaapkamer. :)

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:27

Oh dat scheelt wel ja! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:22

Nog even ter toevoeging: bedenk je dat naast de aanschafkosten, een hamster in dierenartskosten meerdere malen zijn aanschafwaarde kan kosten ;) Met een beetje pech kost een flink ziek/gewond klein knaagdier bij de dierenarts ook al snel (meer dan) 100 euro, dus vergeet niet om daar ook rekening mee te houden.

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 14:30

WildWings schreef:
Nog even ter toevoeging: bedenk je dat naast de aanschafkosten, een hamster in dierenartskosten meerdere malen zijn aanschafwaarde kan kosten ;) Met een beetje pech kost een flink ziek/gewond klein knaagdier bij de dierenarts ook al snel (meer dan) 100 euro, dus vergeet niet om daar ook rekening mee te houden.

Ik dacht wel dat zo'n diertje naar de dierenarts moest. Maar voor meer dan 100€. Ik dacht dat als ze echt ziek zijn, je er niks aan kan doen |( |( |(

Maar als het zo is, geef ik het er wel aan uit... Ook al is dat pijnlijk voor een 15-jarige student :( alles voor onze beestjes, niet? :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:31

Weet je al waar je je hamster in wil doen ? :)