Vis, uit 'lijden' verlossen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimone

Vis, uit 'lijden' verlossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 08:28

Hoi,

Ik heb twee vissen, ooit gekregen van iemand in een kleine kom. Toen al een grotere kom gekocht en nu een aquarium van ruim 16L.

1 vis, een zwarte sluierstaart, had volgens mij ooit 2 dikke (bolle) ogen, maar heeft er nu nog maar 1. Hij is nu alleen de laatste tijd een beetje spastisch geworden om het zo te zeggen. Hij zwemt regelmatig op zijn zij of zelfs op kop. Of dit net het oog te maken heeft weet ik niet maar hij zwemt dan met het dikke oog boven. Hij blijft soms ook minutenlang half schuin op de bodem liggen.

Nu heb ik in het aquarium ook een lamp, maar als die aan gaat reageert hij nog erger. Hij gaat dan echt in paniek rondjes zwemmen en zelfs rondjes draaien.

Is dit zielig? Hij eet nog wel maar kan ik hem beter uit zijn lijden verlossen?
Met de andere vis is niks aan de hand trouwens, die is ook nog een stuk jonger.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:30

Is de 16 liter een typfout? Zo niet, dan moet je je nog eens goed inlezen...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:33

Ik vroeg me ook al af, bedoel je niet 160 liter? Anders weet je direct waarom je vis zo gek doet, dan mag je die "ruim" wel schappen. En ik denk dat het voor de echte vissenliefhebbers ook makkelijker is als je verteld hoe je je aquarium onderhoudt.

UhNee

Re: Vis, uit 'lijden' verlossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:37

Geef je hem speciaal voer voor sluierstaarten?

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:41

ik hoop dat 16 liter een typefout is anders vind ik het niet zo gek dat hij zo doet, ik heb zelf ook 4 sluierstaarten en die zitten een bak van 300 liter. Sluierstaarten zijn heel veel ruimte nodig om goed te kunnen groeien en ontwikkelen....

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:47

Er zijn meerdere oorzaken waardoor je vis problemen heeft.

Allereerst zal de kwaliteit van de kweek niet al te best zijn. Het ruimtegebrek zorgt voor een ontwikkelingsachterstand en ik vermoed dat de voeding niet helemaal optimaal is.

Misschien is het beter om de vis af te maken, maar het verbeteren van de omstandigheden wil soms nog wel eens wonderen doen. Ik heb veel vissen van nagenoeg dood naar 'gezond' zien gaan nadat ze ruimte, goed water en de juiste voeding kregen.

Vergelijk het maar met en pony. Als je die van jongs af aan in een donker stalletje zet en één keer per dag eenzijdige voeding geeft en één of twee keer per week uitmest zal hij er na een paar jaar niet zo best bij staan. Klinkt stom, maar fundamenteel hebben vissen en paarden dezelfde basis-omstandigheden nodig. Ruimte, maatjes, gevarieerde voeding en een schoon klimaat.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 08:50

Ik (mijn moeder) heeft de vissen gekregen van iemand die ze in een kom hield. Nu ik op mezelf woon zitten ze in een aquarium van toch wel, 16L. Deze vissen hebben dik een half jaar in een kleinere kom gezeten, ik denk hooguit 10 liter. Mijn moeder wilde niet groter.

Zal zo even proberen een foto te uploaden. Mochten jullie inderdaad zeggen dat deze vissen absoluut groter moeten dan gaan ze vandaag nog op internet voor een ander huis en koop ik guppies. Want ik neem aan dat ik die wel in een aquarium van 16L kan houden?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:52

In een aquarium van 16 liter kun je geen vissen houden. Enkel kleinere garnalensoorten en bepaalde slakkensoorten.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 01-06-15 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:53

16liter is nog geen 2 emmers water, daar zou ik persoonlijk geen enkele vis in willen houden. Ik vind mijn 64l (oorspronkelijke kweekbak) al te klein om permanent vissen in te huisvesten, al zouden daar vast wel garnaaltjes of gupjes in kunnen. Maar 16l, het zou echt niet mijn keuze zijn omwille van het welzijn van de dieren zelf.

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:54

sluierstaarten zijn al snel 50 liter per vis nodig, misschien kan je slakjes houden in die 16 liter bak zijn er leuke beestjes :)

edit:typo

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 08:56

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn ze. Zoals ik dus lees ga ik ze op internet zetten voor een nieuw huis ;) bedankt voor de snelle reacties!

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:56

16 liter is echt veeeeel te klein.
Ze horen in een bak van minimaal 1meter..

Ik weet niet waar je woont maar anders mogen ze hier wel in de vijver

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:57

waar woon je want ik heb hier nog plek in de vijver :)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 09:01

Winterswijk woon ik, maar mijn opa heeft ook een vijver. Anders kunnen ze altijd daar naartoe. Als ik ze zomaar daar in kan doen? Geen andere vissen die ze opeten ofzo?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:02

Als daar geen roofvissen in zitten zullen ze gewoon met rust gelaten worden hoor. :) Goudvissen eten beestjes die in hun bek passen, ze nemen geen hapjes uit levende dieren.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:06

Het Zwarte visje zou ik uit zijn lijden verlossen en de oranje vis bij iemand in de vijver los laten.
Deze bak is veel te klein voor deze vissen!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 09:17

Hij heeft koi karpers zitten in de grote vijver achter.. Anders komen ze in de kleinere vijver voor met goudvissen :j

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:18

Ik zou ze niet bij de koi's doen. Koi's willen ook wel eens een goudvis eten. Ik zou ze in de goudvis vijver doen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:22

Heb je geen groen in de bak?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 09:25

Nee. In de vorige bak had ik dat wel gauw, maar ik heb er ook geen filter in zitten. Die wilde ik vandaag gaan halen voor dit aquarium maar dat heeft dus geen zin als ze hier niet in kunnen :o

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:36

Ik zou ze ook niet zomaar bij iemand in de vijver zetten. Wat als het besmettelijk is?

Ik heb hier een grote oude vissersboot als vijver in de tuin liggen en had er heeeeel veel vissen in. Die hebben zich zelf vermeerderd door de jaren heen. Afgelopen weken heb ik er dus een ziekte in gehad...je wil het niet weten.... Ik geloof dat ik nog maar 12 visjes over heb ;( . Tientallen zijn er dood gegaan.

Ben er mee naar vijvercentrum gegaan en daar begon het met: o kijk! een wormpje op het uitstrijkje. Dus een antiwormmiddel meegekregen en toen begon de ellende pas echt ;( en lag de een na de andere vis dood in de vijver.
Volgens het vijvercentrum werd de weerstand van vissen minder na toediening van medicatie. Kan dus zijn dat ze een bacterie of virus hadden opgelopen, maar dat konden hun niet constateren (hadden ze de middelen niet voor) en dus stuurden ze me door naar een dierenarts. Mijn da eerst gebeld voordat ik daar heen ging met vis, maar die zeiden al dat ze er geen verstand van hadden, dan moest ik echt naar een vijvercentrum -O- ...daar kwam ik dus net vandaan!
Dus weer terug naar vijvercentrum en gevraagd of ze niet iets algemeens hadden tegen bacteriën/virussen. De staarten van de vissen leken wel te worden weggevreten. Dus iets meegekregen wat de weerstand verhoogd en nu....een paar weken later lijkt het zich te hebben gestabiliseerd. Maar nu heb ik alleen nog maar kleine visjes over. Nakomelingen van de mooie grote die we hadden. Ik heb echt wel eens een traantje bij de vijver gelaten, omdat ik het zo erg vond voor de vissen. Ze kunnen niet zeggen of ze pijn hebben, maar we hebben er een paar echt uit hun lijden moeten helpen omdat ze meer op hun zij lagen dan dat ze nog normaal konden zwemmen.
Hier merkten we dat ze zich niet goed voelden toen ze massaal stopten met eten. Geen een vis kwam meer naar boven om te eten. Nu nog komen ze niet, maar misschien zijn ze wel getraumatiseerd, ik weet het niet. Ze moeten het wel in de gaten hebben dat de een na de ander dood uit de vijver werd gevist.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:36

jorika1986 schreef:
Ik zou ze niet bij de koi's doen. Koi's willen ook wel eens een goudvis eten. Ik zou ze in de goudvis vijver doen.

Dat is werkelijk onzin...
wij hebben ruim 30 kois van baby tot xl en alles verdraagd elkaar zelfs de goudvissen en hun 9 baby's

Ik woon in Gaanderen ts.
Ze kunnen dus ook hier als bij je opa niet lukt.

We hebben 2 vijvers dus ruimte zat

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:38

In de vijver van mijn ex echt niet! die ene joekel vrat alle kleintjes op als ze te dicht bij z'n bek kwamen.
Laatst bijgewerkt door jorika1986 op 01-06-15 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 09:39

Maar als het besmettelijk is moet de andere vis ondertussen ook al tekenen vertonen? Deze vis doet het al 3 zo niet 4 of 5 weken. Ik dacht eerst dat die gauw dood zou gaan maar nu is het redelijk stabiel. Die andere vis is normaal, actief, zwemt recht, merk ik niks aan.

japielover, fijn aanbod maar ik ga niet helemaal naar Gaanderen rijden denk ik :o Dan gaan ze naar opa, en anders mijn oom en tante, andere opa, ken er een aantal met vijver :j

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:50

Op zijn kop zwemmen of 'uit balans' zwemmen kan komen door zwemblaas problemen. Bij sluierstaarten komt dit relatief vaak voor. (Te kleine) huisvesting is vaak een probleem wat dit kan veroorzaken, daarnaast zijn de vissen uit de dierenwinkel niet de best gekweekte vissen. Veel van die sluierstaarten krijgen er later last van.

Het kan ook een bacterieel iets zijn in de zwemblaas. Het is moeilijk hier iets aan te doen. Je zou wellicht betere huisvesting kunnen proberen maar meestal kan dit probleem niet ongedaan gemaakt worden.

Ik heb zelf ook sluierstaarten gehad in een 250 liter aquarium. Mooie beesten! Vond het altijd leuke vissen die ook een beetje op je reageren. In een groot aquarium komen ze echt beter tot hun recht dan in een kleine kom. Helaas worden kleine bakjes en kommen nog steeds verkocht als zijnde voldoende door dierenwinkels. Is dus ook geen verwijt naar jou TS. Hopelijk kan je er een goed huisje voor vinden bij iemand met een groter aquarium of vijver.