Inteelt bij fokken Duitse Herder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zil

Inteelt bij fokken Duitse Herder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 23:08

Nu gebeurd dit naar mijn weten al heel lang... maar wat zijn jullie ervaringen en meningen over inteelt bij (in mijn geval) Duitse Herders?

In mijn geval gaat het over een teefje waar ik een pup uit wil gaan nemen die in de 3de generatie (dus voor pup 4de generatie) op dezelfde hond in vader- en moederlijn is ingeteeld. Ze heeft al nakomelingen die over een maand een jaar worden, dus naar die uitslagen kijk ik ook enorm uit. Zal alleen voor mijn pup niet dezelfde vaderlijn worden...

Alvast bedankt voor het meedenken.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:23

Lijnfokken heeft voor- en nadelen. De sterke punten blijven er goed in of worden nog beter en de slechte punten blijven er in of worden nog slechter. Nouja, niet per definitie, maar even kort gezegd.

Zelf ben ik er niet zo'n fan van, maar je zou dan misschien moeten uitzoeken wat de sterke en zwakke punten van die lijn zijn.

In 'mijn' ras zie je duidelijke karakterverschillen en bijv. grootte verschillen per lijn. Echter komen er in 'mijn' ras veel minder gezondheidsproblemen voor dan bij de DH bijv. Ik zou er wel mee oppassen denk ik :j even goed uitzoeken hoe en wat. Misschien ook gewoon de fokker vragen wat de reden van deze combi en lijnfok is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:24

Geen idee, maar ik lees wel ff met je mee. En zou graag wat meer weten van je :P

Eigenlijk zou je het ook ff moeten vragen aan één van de wandelende encyclopedieën, maar dat is misschien voor later een keer handig.

Zil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 08:32

MyWishMax schreef:
Geen idee, maar ik lees wel ff met je mee. En zou graag wat meer weten van je :P

Eigenlijk zou je het ook ff moeten vragen aan één van de wandelende encyclopedieën, maar dat is misschien voor later een keer handig.

Ik heb het zeker al aan onze vraagbaken op de club gevraagd maar wil er graag meer over weten en verschillende meningen weten.
Heb er nou toevallig mee te maken en je weet, ik wil graag geen domme dingen doen...

MyWishMax

Re: Inteelt bij fokken Duitse Herder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:33

Snap ik :j Liever zoveel mogelijk weten en er een verstandige beslissing over kunnen maken.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:35

Wat is het coi? En ancestors loss? Dat is nog meer van belang dan het "concept" lijn teelt an sich.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:38

Stuur Wilawander eens een pbtje :j Zij fokt ook herders :)

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:01

kijk een naar een shilo shepperd , een ras geinspireerd op de duitse herder , alleen dan met verbeteringen . komen nu weer 2 nesten aan .

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:09

Ik vind eigenlijk dat je alleen moer fokken in dit ras als het echt ten goede komt van de honden, die Duitse herders staan tegenwoordig zo slecht op hun poten.. Heupen zijn vaak heel slecht.. Dus ik zou zeggen; fok er alleen in als je dit denkt te kunnen verbeteren, anders vind ik het niet eerlijk tegenover de honden. Inteelt of niet, daar heb ik geen verstand van, wel van honden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:14

TS vraagt naar ervaringen bij de DH. Die wil geen Shiloh, want die wil serieus sporten. En die neemt geen DH die slecht op de poten staat (wat ze echt lang niet allemaal doen), want daar kom je nergens mee in de sport.

Het gaat hier nu juist wel over inteelt, de bouw en het karakter kan zij zelf beoordelen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:21

Bovendien komen slechte honden vooral voor bij onverantwoorde en onofficiële fokkers (net als vele problemen bij andere 'ras'honden).

Ik zou als ik TS was gewoon de fokker zelf vragen en onderzoek gaan doen naar de betreffende lijn :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:22

Wendy_Komen schreef:
Wat is het coi? En ancestors loss? Dat is nog meer van belang dan het "concept" lijn teelt an sich.

Alleen op de sites waar wij de stambomen bekijken en uitpluizen kan je het COI niet zien. Dat is een nadeel. We kunnen wel zien of er in 5 generaties dezelfde namen voorkomen daar, maar dat is het ook wel ongeveer.

Zil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 09:26

Wendy_Komen schreef:

Deze termen zijn mij onbekend... Wil je misschien wat meer uitleg geven?
Lijkt me erg interressant.

Cayenne schreef:
Stuur Wilawander eens een pbtje :j Zij fokt ook herders :)

Dank je wel. Haar kennel is mij inderdaad bekend. Eigenlijk hoop ik dat ze hier reageert. Word het een fijn informatief topic.

Verder respecteer ik de mening van mensen die zeggen dat de Duitse herder uberhaupt slecht is, maar zelf denk ik daar anders over. Zit idd in de sport met alleen maar DH en met alle respect, daar gaat het er echt anders aan toe dan de huis-tuin en keuken DH houders denken.
Dus laten we dat in het midden laten en ons echt even richten op de inteelt...

Zil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 09:28

Thesserd schreef:
Bovendien komen slechte honden vooral voor bij onverantwoorde en onofficiële fokkers (net als vele problemen bij andere 'ras'honden).

Ik zou als ik TS was gewoon de fokker zelf vragen en onderzoek gaan doen naar de betreffende lijn :j

Dat doe ik ook zeker. Het is een erg fijne en verantwoorde fokker. Vragen ernaar kan sowieso en zal ik ook doen. Maar was gewoon nieuwschierig naar meerdere ervaringen en meningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:29

Mijn honden, ander ras, komen van een fokker die nooit 2 keer dezelfde reu/teef combinatie neemt en steeds op zoek gaat naar bloed om haar eigen lijn te verbeteren. Ik zou echt niet anders willen, zeker als ik in mijn omgeving mensen met rashonden zie die komen van fokkers die wel altijd dezelfde combinatie nemen. Een collega van me heeft 2 berner sennen honden, die komen van een fokker die altijd dezelfde reubloedlijn op haar teven gebruikt en beide honden hebben serieuze problemen met hun heupen.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:31

Moeilijk, allereerst gun ik je het beste.
Maar door mijn hond heb ik zeer slechte ervaring met een beperkt DNA.
Helaas ben ik hierdoor misschien niet helemaal objectief.
De behandelend dierenarts van mijn hond op de kliniek pleit ook voor "vers bloed".
Als je het wilt weten, mijn hond komt van een goed bekendstaande fokker met gekeurde ouderdieren.
Maar mijn hond heeft elleboogdysplasie ( 3 opereaties gehad, 2 x links en 1 x rechts), kreeg een hernia en heeft vervolgens een zware hernia operatie gehad en er is auto- immuunziekte geconstateerd waardoor ze veel medicijnen nodig heeft. Ik ben altijd voorzichtig met haar geweest, dit zijn allemaal erfelijke gebreken. Gemiddeld komt ik de laatste jaren ongeveer 4 x per jaar bij een dierenarts. Elke keer komt ze er toch naar omstandigheden weer bovenop en is ze onlangs al 10 jaar geworden, terwijl ze dachten dat ze maar een jaar of 8 hooguit zou halen.
Bedankt voor het aanhoren van mijn verhaaal.
ps. overigens is het met medicatie en gecontroleerd bewegen met wat beperkingen een blije hond, kwaliteit van leven staat voorop. Zie filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=altBalrRCy8

Ik wens jou heel veel succes en ga je ontwikkelingen volgen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:33

SandraVerl, dat is hier ook niet het geval hoor. Gaat nu juist om een teef waar in zowel vaderlijn als moederlijn 1 keer hond X voorkomt. Dus geen nestherhalingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:53

MyWishMax schreef:
SandraVerl, dat is hier ook niet het geval hoor. Gaat nu juist om een teef waar in zowel vaderlijn als moederlijn 1 keer hond X voorkomt. Dus geen nestherhalingen.

In dat geval, zeker als het vele generaties terug is, zou ik me minder zorgen maken. Je kan natuurlijk steeds contact zoeken met mensen die bij de bewuste fokker een hond kochten en horen wat hun ervaring is met pups van die teef. Ik weet van mijn fokker dat zij er geen probleem mee heeft om toekomstige baasjes met huidige baasjes in contact te brengen. Je moet gewoon op zaterdag naar de training komen kijken en je kan met andere baasjes praten. :)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:00

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:05

Wij hebben alleen maar mechelaars voor de sport en hier wordt ook veel lijnteelt toegepast.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:14

Wij hebben onze honden ingevuld op deze site:
http://www.pedigreedatabase.com/akita/d ... l-darkbrew

Dit is ons eigen gefokte reutje. Zo zie je dat er 1 (hele bekende) reu voorkomt bij de moeder in 5e generatie en bij de vader in de 3e generatie. Verder is het een behoorlijke 'outcross'.

Moeder komt bij een fokker vandaan die vrijwel alleen maar in haar lijnen fokt. Ook veel hoger COI %

Wellicht staan de betreffende DH's er ook op? :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:20

Ik ben zelf voorstander van een zo groot mogelijke genenpoel. Er is helaas veel lijnenteelt toegepast en word ook toegepast en in enkele gevallen is dat ook best verantwoord mits het honden betreft die ook bewezen gezonde nakomelingen hebben gebracht.
Vaak word juist niet daar naar gekeken maar naar andere eigenschappen zoals sport of exterieur enz. en word het gezondheidsplaatje vergeten dus vandaar dat ik daar erg voorzichtig mee ben. Als je kijkt naar individuele honden is er nagenoeg geen enkele DH zonder inteelt percentages vaak vanaf de generaties 4-5 en dat zal je ook moeilijk vinden. Hierdoor komen steeds meer erfelijke afwijkingen voor zoals DM, dwerggroei, mdr1 daar deze recessief vererven.

In jou geval zou ik kijken om welke reu (vermoedelijk) het gaat en hier goed kijken hoe hij zich vererft heeft. En vooral kijken naar de HD/ED uitslagen van alle ouders in zeker de 1e 4 generaties en ook informeren hoe het staat met ruggen en vooral ook DM (Degeneratieve Myelopathie).

Dat het met de Duitse herder slecht gesteld staat is helaas niet deels waar. Er word steeds meer zonder stamboom en gezondheidseisen gefokt en daardoor komen er steeds meer duitse herders met problemen. Wij fokken zelf met keurfok en hebben ook honden uit keurfok en hebben nog nooit (gelukkig) honden gehad met HD en ED. We selecteren dan ook heel streng op gezondheid en testen dan ook meer als nodig is van de rasvereniging. Ons hoofddoel is de sport en daarvoor kunnen we alleen maar op en top gezonde honden gebruiken en tot nu toe lukt dat goed. Maar is wel even goed opletten.

Wij gebruiken de site www.working-dog.eu

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:24

Het valt mij zomaar mee dat er überhaupt DH op staan. :')

Welk % moet je pakken, de 1e of 2e?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:31

MyWishMax schreef:
Het valt mij zomaar mee dat er überhaupt DH op staan. :')

Welk % moet je pakken, de 1e of 2e?

Haha nou, dat er zo veel American Akita's op staan viel mij ook mee. Had ik niet gedacht.

Goede vraag trouwens, wat betreft welke je moet hebben. Dit net gevonden op Google:
Wright's Equation is haphazardly calculated to any number of generations, whereas Hardiman's Method is always calculated to five generations.

Denk dat je dan dus het beste Hardiman's kan aanhouden. Lastig te zeggen. Hoe veel zou het uit maken als iets 6 of 7 generaties terug voor komt? :+

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:29