Hoe enthousiaste hond aan baby laten wennen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Youknowme

Hoe enthousiaste hond aan baby laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 16:59

Haai,

Mijn oma heeft een onopgevoede drukke/enthousiaste kruising pitbull/am stafford. Tijdens mijn zwangerschap was hij onwijs verliefd op mij en wilde graag boven op mij springen. Helaas is deze hond redelijk dominant in de zin van je corrigeert hem en ondanks dat blijft hij het doen.

Inmiddels is mijn zoon geboren en zijn wij daar 2 keer op bezoek geweest maar dat is drama. De hond blijft tegen me aan springen om naar de baby te kijken en valt niet de corrigeren. Uiteindelijk hond aan de riem gedaan waardoor hij een uur lang heeft gehuild.

2e keer op bezoek de hond in de tuin, mn opa zag mij niet zitten binnen en deed de deur open waardoor de hond op me af vloog en boven op me sprong. Kon mn lichaam net optijd draaien dat hij niet op de baby sprong.

nu zie ik er dus tegen op om daar heen te gaan. De hond wilt te graag bij de baby maar omdat hij zo druk is kan ik hem ook niet laten ruiken.. hij heeft 1 keer aan de baby geroken maar word te wild met zijn poten.

Zelf zat ik er aan te denken om een kleding stuk van de baby daar achter te laten zodat hij aan de geur went maar wat kunnen we nog meer doen?

Hond in een andere ruimte willen we eigenlijk niet omdat hij dan de boel bij elkaar jankt en we bang zijn dat hij jaloers word.

cocochanel

Re: Hoe enthousiaste hond aan baby laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:43

Mijn honden zijn ook heel enthousiast als er visite komt ( zijn 2 Staffords)

Wat ik meestal doe als er visite komt en ze baby's/ kleine kinderen hebben is de baby overpakken bij binnenkomst zodat ze de visite kunnen begroeten met hun enthousiasme...maar vraag de visite wel om ze niet teveel aandacht te geven en ze een beetje te negeren zodat ze sneller rustiger worden..
En als ze ze begroet hebben dan worden ze eigenlijk altijd wel weer rustig ...

Dus ik zou bij binnenkomst je kleine overgeven aan iemand en de hond negeren ( ook geen oogcontact) tot hij rustig is, bij springen je knie naar voren en net zolang wachten tot hij rustig is voor je hem aanhaalt.

Die van mij zijn wel al 5 en 7 en goed opgevoed maar het enthousiasme bij binnenkomst blijven ze houden...
Wel zijn die van mij gek op kinderen/baby's de jongste is heel voorzichtig maar de oudste is iets lomper in zijn enthousiasme maar ik laat ze wel altijd even ruiken en kijken maar dan hou ik ze wel vast, als ze het gezien hebben gaan ze meestal weer hun eigen ding doen maar bij ieder geluidje van het kind staan ze dan weer ernaast om te kijken wat dat was..

Zeker als hij geen baby's is gewent is het even wennen voor hem maar zelf ook opletten dat je hem niet drukker maakt met aandacht/ je eigen stem..

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:19

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 18:34

Bedankt voor de reactie.

Coco; het is echt gericht op de baby, als ik deze dus overgeef dan spring hij die gene om ver.. ik negeer hem al vanaf pup bij binnebkomst tot hij rustig is en ik hem zelf naar me toe roep. Als hij tegen me op springt duw ik hem van me af en zeg laag. Daarna negeer ik hem weer. Ook als hij zo debiel loopt te piepen word hij genegeert.

Het beste is dus dat ik blijf staan maar hij is erg sterk ( zit aan de prednison en is daardoor onwijs vet ) waardoor ik wel eens uit evenwicht raak en met een kleine in mn handen vind ik dat niet fijn.

Het probleem is ook dat je hem wel vast kan houden maar hij met zijn voorpoten gaat slaan en heel hard met zijn hoofd op de baby duwt.
Als ik op de bank zit bv springt hij zo van achter over de leuning boven op me en met een baby op schoot wil ik dit absoluut niet. Dit doet hij bij iedereen die de baby vast heeft.

Ik ga het eens bekijken rosanne dankje.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:47

als ze zelf de hond goed aan kunnen dan van te voren al aanlijnen en aangelijnd erbij houden en rustig gedrag belonen met iets lekkers of wat aandacht. Is hij heel druk? Dan de ruimte uit nemen en elders zetten. Is hij daar rustig? Dan weer de lijn er aan en weer mee terug richting jou. Blijft hij rustig dan zelf eens hem roepen en rustig begroeten en als hij uiteindelijk dan nog rustig blijft dan pas kennis laten maken met je kind.

Gaat dit niet? Dan de hond en kind echt goed scheiden. Dit gedrag is veel te gevaarlijk en totaal respectloos. Als een hond geen respect heeft voor een kind (een zwak mens) dan nooit daar bij in de buurt laten. Dat is gewoon vragen om problemen en het zoveelste krantenartikel dat een hond een kind gebeten heeft.................

Zeker omdat het niet je eigen hond is zou ik er dan voor kiezen te maken dat hond en kind niet bij elkaar kunnen komen.

Wel ontzettend vervelend dat je niet bij hun op visite kan omdat hun de hond niet onder controle hebben.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:00

Lekker aan de lijn laten als de baby mee komt. Als ze er zelf niets mee doen is hij nog eerder dood dan dat hij het begrijpt. Dan maar ff zo, zou ik denken :). Met baby's en dieren moet je geen risico nemen, straks springt ie je zo omver en lig je daar met je kind op de grond en een heel kalf op je, of nog erger, op je kind.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:06

dierenfan schreef:
Gaat dit niet? Dan de hond en kind echt goed scheiden. Dit gedrag is veel te gevaarlijk en totaal respectloos. Als een hond geen respect heeft voor een kind (een zwak mens) dan nooit daar bij in de buurt laten. Dat is gewoon vragen om problemen en het zoveelste krantenartikel dat een hond een kind gebeten heeft.................

Zeker omdat het niet je eigen hond is zou ik er dan voor kiezen te maken dat hond en kind niet bij elkaar kunnen komen.

Wel ontzettend vervelend dat je niet bij hun op visite kan omdat hun de hond niet onder controle hebben.

Helemaal eens. Denk eerst aan de veiligheid van je (weerloze) kind, en dan pas aan de hond.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:16

Waarom moet de hond persé kennismaken met de baby? Deze honden zijn nu eenmaal mega druk en dat zal die nog wel wat jaren hebben ook. Je kindje is daar niet vaak? Gewoon de hond in een andere ruimte zetten, of als die het gewend is lekker in een bench en dat hij toch in dezelfde ruimte is. Jou kindje is gewoon te teer hiervoor en jij bent degene die moet beschermen. Ik heb zelf een bullterrier reu (en toen mijn jongste er net was, zelfs 2 reuen) en dat zijn net zulke "adhd" honden. Ik zet de mijne lekker in de bench in zulke situaties, daarmee volgt hij gewoon alles en hou je het veilig voor iedereen. (mijne weegt rond de 38 kg en is bijna 3 dus ook nog lekker hyperdepiep vrolijk in zulke situaties).

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:18

Al zou de hond absoluut niet gaan bijten, met de nagels aan zijn poten en zijn lompe gedrag kan hij al genoeg schade aanrichten bij een baby.
Hond staat niet onder appel, dan geen risico nemen.
En ik ben het met primera eens, hond hoeft echt geen kennis te maken met de baby.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:19

dierenfan schreef:
Als een hond geen respect heeft voor een kind (een zwak mens) dan nooit daar bij in de buurt laten. Dat is gewoon vragen om problemen en het zoveelste krantenartikel dat een hond een kind gebeten heeft.................

De hond heeft zo te lezen al geen respect voor volwassenen...

Ik zou dit dier helemaal niet aan een kind laten wennen.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 20:41

Mijn oma kan de hond idd ook niet aan.. mijn oom die daar woont wel maar die is er niet vaak.

De hond word in een aparte ruimte niet rustig trouwens.

Waarom we ze kennis willen laten maken is omdat onze ervaring met de zoon van mijn man van 7 is dat zodra hij hem kent wel normaal doet.

Ik kom/kwam zn 2 keer per week bij hun maar wil zeker mijn kindje geen gevaar laten lopen.

Botjes/snoepjes /spelen leid hem niet af :n. Zo te horen is de enige oplossing dus hond in een andere ruimte.. nemen we dan geen risico dat de hond jaloers word?

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:49

Dit is echt een doodnormale reactie voor zo'n drukke hond, en natuurlijk doet de hond anders tegen de oudere zoon van 7 dat is ook normaal. Honden vinden baby's vaak heel erg leuk en willen heel graag kennis maken maar doen dit gewoon te druk. Daarom zou een afgesloten stukje kamer wel ideaal zijn zodat de hond toch alles mee krijgt en het gevoel heeft erbij te horen maar dan wel veilig voor je kleine. Ga anders steeds lopen met de hond (misschien iemand die de hond vasthoud als je dat niet beide kan) baby veilig in de wagen en de hond heeft wat te doen.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 21:05

Primera; de hond heeft de oudere zoon meerdere malen om ver gesprongen.. Nog steeds mag hij niet in zijn eentje naar de andere kant van de kamer maar hij kan wel in ons bijzijn lopen/zitten op de bank. Baby in de wagen kan dus niet want hij springt tegen de wagen op, net zoals met wandelen blijft hij tegen je aanspringen.. Als ik alleen ben hoef ik hem nog maar een paar keer te corrigeren en dan "stopt" hij.. Ik begrijp zijn enthousiasme, mijn kleine jackrussel was namelijk ook zo alleen die laat zich wel corrigeren en kan nu naast de baby zitten en houd de persoonlijke ruimte van hem aan.. Bij zn grote beul is het gewoon wat lastiger.

Er is geen opgesloten ruimte in huis behalve de hal, hij kan hier door een raam kijken naar ons maar blijft dan de gehele tijd piepen/huilen tegen de deur springen en als je de deur open laat raast hij als een orkaan op mij af en als ik dan de baby vast hebt springt hij direct tegen me op, ook als iemand hem vast hebt.

Denk voor nu dat hij gewoon opgesloten moet blijven tot de baby wat ouder is, en dan eventueel nog eens proberen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:11

Wat ik zou doen is hem compleet negeren. Het moment dat hij in jou ruimte komt of die van de baby een flinke tik geven. Dit gedrag is respectloos en kan gevaarlijk zijn.

Krijgt de hond verder nog genoeg beweging. Het kan zijn dat hij gewoon teveel energie overheeft en dit botviert op iedereen die binnen komt.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:24

Ik heb geen idee hoe de woonkamer eruit ziet daar, maar ik ken genoeg mensen die van die onstuimige honden hebben. Honden van dit kaliber springen jonge kinderen vaak omver (grappige aan mijn hond vs mijn kinderen; voor mijn jongste heeft hij ontzag daar springt die echt niet tegenop, mijn oudste van 9 is heel timide en daar blijft die druk tegen doen, jongste is 1.04m en de oudste 1.52m)
Maar terug komend op onderwerp, misschien een hoog "traphekje" in de woonkamer zetten, je hebt ook zo'n soort systeem waarmee je een brede kamer kan afzetten in een paar tellen.
En verder; tis niet jou hond, als je zeer regelmatig over de vloer komt en behoorlijk wat natuurlijk overwicht hebt op de hond krijg je dat er wel uit.
Het is een hoop trainen verder maarja vermoed dat dat het niet gaat worden voor je, dit is gewoon een hele vrolijke over enthousiaste hond die heel goed gestuurd moet worden, ik ben geen fan van zulke honden als ze bij mensen zitten die ze niet kunnen begeleiden (geen aanval op jou trouwens, vind het minder van je oom als dat de eigenaar is en te weinig tijd ervoor heeft)

Ik laat mijn hond niet bij baby's die hij te weinig gaat zien, voor nood heb ik een bench staan in de woonkamer, en in tussen de keuken en woonkamer heb ik een traphek staan.
Wil nog wel even een voorbeeld voor je zoeken van dat hek wat ik bedoel als afscheiding in een woonkamer, als je dat wat vind

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:37

Hij kan toch gewoon aan de lijn waar jullie bij zijn of ben ik nou gek. Hoeft ie ook niet zielig in een kamertje te zitten terwijl hij juist blij is om visite te zien.. :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:45

In de hal in een bench, zodat hij niet kan zien wat er gaande is. De hond een lekkere bot geven en verder negeren. Ik zeg in de bench, zodat de hond ook niet ineens de kamer kan binnen stormen als de deur open gaat. Met een baby moet je geen risico nemen. De hond heeft geen respect voor volwassenen laat staan voor een kleine baby.
Als ze dat niet willen zou ik daar niet meer op bezoek gaan en ze sowieso aanraden eens op een gedrags cursus te gaan met de hond.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:48

hier helpt een leiband/tuigje en muilkorf. door de beperking van beide voelen ze zich beperkter waardoor ze vaak wat meer rust hebben.
en gewoon veel rust. laat de hond bij jullie maar niet laten kijken naar de kleine. hethalen. herhalen. herhalen, maar zonder kwaad te worden of nerveus te worden. zoiets heeft tijd nodig

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:09

Ineke2 schreef:
In de hal in een bench, zodat hij niet kan zien wat er gaande is. De hond een lekkere bot geven en verder negeren. Ik zeg in de bench, zodat de hond ook niet ineens de kamer kan binnen stormen als de deur open gaat. Met een baby moet je geen risico nemen. De hond heeft geen respect voor volwassenen laat staan voor een kleine baby.
Als ze dat niet willen zou ik daar niet meer op bezoek gaan en ze sowieso aanraden eens op een gedrags cursus te gaan met de hond.

een dikke LIKE! +:)+
Bench kopen, hond aanleren dat die leuk en veilig is. Dat daar iets lekkers te halen valt, en als het handig is de hond erin doen.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:52

Als je dit soort rassen kent weet je dat dit vaak niks met "hond heeft geen respect" te maken heeft. Dit soort rassen hebben nu eenmaal bergen met energie, dit gedrag van lomp omver rennen en springen zit er nu eenmaal in. Natuurlijk kan je een deel goed begrenzen, maar elk aandacht wat ze kunnen krijgen nemen ze ook in volle enthousiasme. Hun begrijpen niet dat ze zo groot eb lomp zijn, ze willen aandacht.
Als ze wat ouder zijn en rustiger worden word het vaak wat minder, maar je moet er rekening mee houden dat het geen doodsaaie hond word die stilletjes in een hoekje liggen.
Totaal afzonderen zou ik niet doen, gewoon het liefst in dezelfde kamer houden en zorgen dat hij op afstand van de kleine blijft. Wandelen met de hond en kleine in de wagen is en blijft ook een goede, zo leert de hond dat die niet ertegen moet springen en dat er met baby erbij toch nog leuke dingen gedaan worden.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:00

Wat ik zou doen is die hond eerst goed moe maken (desnoods laat je hem aan een lange longe rennen over een grot stuk land! oh hondentrainers skaten ook vaak met hun honden. en hem dan in jouw huis (onbekende omgeving), voorstellen aan de baby. Ik zou dit trouwens snel doen, want hou ouder je baby wordt hoe beweeglijker en grijperiger hij wordt, dus dat zijn meer prikkels voor de hond dan een klein baby'tje dan vrij stil ligt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:03

primera schreef:
Totaal afzonderen zou ik niet doen, gewoon het liefst in dezelfde kamer houden en zorgen dat hij op afstand van de kleine blijft. Wandelen met de hond en kleine in de wagen is en blijft ook een goede, zo leert de hond dat die niet ertegen moet springen en dat er met baby erbij toch nog leuke dingen gedaan worden.

Heel leuk gezegd, maar zoals je hebt kunnen lezen, lukt het afstand houden in de zelfde kamer en met wandelen niet.
Hij is zelfs voor de volwassenen te sterk om hem bij de baby vandaan te houden. Onverantwoord dus...

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:16

Ik zou hem in een bench doen, wel in de kamer, maar gewoon in de bench, met wat lekkers voor zichzelf. En dan negeren, zoek het maarlekker uitin je bench maar jij krijgt nu geen aandacht. En heel eerlijk zou ik dat ook doen als het 7 jarige zoontje er was.
Het is toch te gek voor woorden dat zoonlief niet eens door de kamer kan lopen.
De hond zal echt harstikke lief zijn, voor volwassenen maar het is gewoon niet veilig voor de kinderen als hij los loopt. (en dat zeg ik niet omdat het een pit is, ik ben gek op die honden, ik kijk er gewoon nuchter tegen aan).
Het is enorm respectloos dat hij zomaar in je nek zou springen of wat dan ook. Hij mag best nieuwschierig zijn maar dan wel rustig. Dus zet hem maar in de bench tot hij rustig wordt, en dat zal best een tijd duren. maar gewoon hem negeren en als hij rustig wordt (als, kan best paar keer duren) dan krijgt hij dan een 'Braaf!' Ik denk eerlijk waar dat daar niets anders op zit.
Als jij verteld dat je je 'net kon omdraaien' etc, dan is deze situatie niets anders dan afwachten tot het mis gaat en hij straks een keer lomp bovenop de baby botst (en dat bedoeld hij vast niet kwaad maar dat is zijn doen) en dan ga je echt spijt krijgen.. das zonde voor iedereen, wees het voor.
Zijn de kids er? hond in de bench, daar wordt iedereen veel ontspannender van (en de hond uiteindelijk ook)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 17:25

Pf ik krijg er al helemaal de kriebels van. Die hond moet nodig respect leren voor mensen, zowel klein als groot. Ik zou - misschien heel streng - zeggen tegen je oma dat ze eerst met die hond aan de slag moet en respect moet krijgen van de hond voordat je weer langs komt met de kleine. Dan kan ze, afhankelijk hoe fit ze is, wel bij jou op visite komen.
Het klinkt alsof de hond heel veel liefde krijgt van haar, maar geen regels en structuur. Dat hoort ook bij een hond en is eigenlijk een andere vorm van nalatigheid. Zonder regels kunnen veel honden niet functioneren, alleen een enkele hond die ook in een roedel de leiding kan nemen. Dat is deze hond overduidelijk niet.
Dus mijn advies, zeggen dat ze lekker met de hond naar een hondenschool of gedragstherapeut moet zodat die kan helpen en advies kan geven. Tot die tijd niet langs met de kleine, of onder begeleiding van een gedragstherapeut dit oefenen met de hond.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 17:40

Mijns inziens heeft deze hond gewoon véél te veel energie. Een goede kennis van mij is gedragskundige van honden en die zegt altijd: een hond is alleen maar vervelend omdat hij niet moe is. Haar hond is ook een hyper, maar daar wandelt ze 's ochtends al 1,5 uur mee over het strand incl ballen gooien, dus die hond is daarna gewoon uren uitgeteld.
Ik zou dus zeggen: geef die hond veel meer beweging zodat ie z'n ei kwijt kan en introduceer 'm dan aan je kindje. Dan is de hond rustig (moe) en verklein je de risico's gewoon (alleen al het uit je balans brengen door tegen je op te springen)