Hond rekt zich heel vaak uit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hond rekt zich heel vaak uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:10

Ja, zoals de titel eigenlijk al zegt, mijn hond rekt zich ongelofelijk vaak uit.
Nu weet ik dat het normaal is dat een hond zich uitrekt maar mijn hond doet het wel 20 keer op een dag.
Mijn hond is trouwens een labrador van 1,5.

Wanneer hij een tijdje op de bank heeft gelegen en hij gaat eraf dan zet hij zijn voorpoten op de grond en zijn achterpoten laat hij staan, hij rekt zich dan helemaal uit en als hij dan met zijn voorpoten verder loopt dan laat hij zijn achterpoten nog hangen aan de bank om die ook nog uit te rekken.
Klinkt misschien niet helemaal duidelijk maar ik zal proberen of ik eens een filmpje kan maken.

Nu train ik met hem bij een honden vereniging en ongeveer een half jaar geleden gingen we wel eens over een hindernisje. Na een tijdje merkte ik dat mijn hond na een training en meestal ook de dag erna wel spierpijn leek te hebben en hij liep erg stijf, ook heel soms liep hij een beetje kreupel.
Nu heb ik aangegeven dat ik hem niet meer over dingen heen laat springen (hij vond het wel altijd super leuk en was enorm enthousiast), en sinds ik daarmee gestopt was was er eigenlijk ook niks meer met hem aan de hand.

Nu zit ik te twijfelen of ik hiermee naar de DA moet gaan, of is het heel normaal dat een hond zich 20 keer op een dag van top tot teen uitrekt?
Binnenkort wordt mijn hond gecastreerd en dan zal ik ook even met de DA over zijn poten praten, want het zit me toch niet helemaal lekker. Ook ga ik de DA advies vragen over zijn gewicht omdat ik vind dat hij dunner is geworden.

Sorry als mijn verhaal niet zo duidelijk is, verhalen schrijven is echt niet mijn ding. :')

xSCWx

Re: Hond rekt zich heel vaak uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:15

Wanneer rekt je hond zich zo uit? Alleen als hij net heeft geslapen, of ook tijdens spelen/wandelen etc.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:17

Dat uitrekken, voorpoten op de grond en achterlijf nog op de bank doet mijn hond ook. Maar geen twintig keer per dag, een paar keer per dag. Het gedrag op zich lijkt me normaal. De frequentie wijst idd misschien op een beetje stijfheid?
Hoe oud is je hond?
Krijgt hij dagelijks ongeveer dezelfde hoeveelheid beweging?

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:19

Die manier doet mijn hond ook, alleen inderdaad niet zo vaak per dag. Je kunt het altijd even navragen bij de DA, maar zou me niet direct zorgen maken :) er zijn misschien nou eenmaal honden die zich vaker uitrekken dan een andere, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:22

xSCWx schreef:
Wanneer rekt je hond zich zo uit? Alleen als hij net heeft geslapen, of ook tijdens spelen/wandelen etc.

Sowieso altijd als hij geslapen of gelegen heeft maar ook soms gewoon als hij terug is van een wandeling.

Nikass hij krijgt eigenlijk elke dag dezelfde beweging. Mijn hond wordt in november 2.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:25

Buikpijn? Is er iets in zijn dieet veranderd?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:30

Als je een half jaar terug met een hond in de groei al flink aan het trainen was en er daardoor problemen ontstonden dan zou ik hem maar eens laten checken incl foto's bij de da. Komt het dier bij een officiele fokker vandaan??

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:38

Heeft je hond veel last van stress? Misschien is het een vorm van oversprong gedrag.
Stijfheid lijkt me bij nader inzien niet op die leeftijd en overbelasting lijkt me ook wat ver gezocht.

Ponylover_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:47

Ik heb er niet zo veel verstand van, maar bij het springen dacht ik meteen aan heupdysplasie. Op jonge leeftijd kunnen de gewrichten in de heupen misschien te veel belast zijn door het springen... maar het is altijd nuttig de dierenarts de situatie uit te leggen (eventueel gewoon aan de telefoon) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:56

Nikass: Ik heb niet echt het gevoel alsof mijn hond last heeft van stress.
bigone: Nee hij komt niet van een officiële fokker. Gewoon mensen die een eenmalig nestje hadden, tenminste, dat zei ze. Ik ben ook gestopt met de hindernissen en de parcourtjes omdat ik idd ook al door had dat mijn hond te jong was en dit niet goed voor hem zou zijn als hij nog in de groei was.
Hhilde: Hij heeft wel altijd al gedoe gehad met zijn darmen, aan de diarree en overgeven. Daarvoor al meerdere keren naar DA geweest en telkens weer een kuur mee gekregen. Had ook niet echt het gevoel dat ze mijn hond goed onderzocht hadden, ze hebben alleen aan zijn buik gevoelt en zijn temperatuur opgemeten en vragen gesteld. (ga nu naar een andere DA trouwens)
Met zijn eten is niks veranderd.
Ponylover_11: Ik ga idd wanneer mijn hond gecastreerd wordt het er met de DA over hebben!

Als de DA mij aanraad om foto's te laten maken ga ik dat ook zeker doen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:59

Ik heb heupdysplasie even opgezocht, dit kunnen symptomen zijn:

de hond wil minder graag bewegen, gaat minder spelen met andere leeftijdsgenoten, kan zelfs gaan liggen bij het spelen - doet hij nooit
na rust kan de hond stijf zijn bij het opstaan, moet op gang komen - redelijk vaak
de hond kan kreupel lopen, vaak doen beide achterpoten zeer, maar de poot die het ergste pijn doet zal de kreupelheid laten zien - vorig jaar wel, nu niet
de hond 'hopt' en zwaait met zijn achterlijf tijdens het lopen - heb ik heb nog nooit zien doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 19:52

Ga naar een da en laat het onderzoeken, juist die hobbyfokkers met eenmalige nestjes nemen het niet zo nauw om de beide ouderhonden te controleren op allerlei afwijkingen en dit ras staat er om bekend. Je kunt er maar beter direct achter komen zodat je maatregelen kunt nemen om hem zo lang mogelijk gezond te houden. Dan kun je wel symptomen opzoeken maar jij en wij hebben geen rontgenogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 19:59

hmm het veel uitrekken zal denk ik niet door heupdisplasie zijn, want kont omhoog en voorpoten op de grond lijkt me dan weer zeer doen bij een hond met heupdisplasie. Wat mijn hond vaak doet is gewoon de voorpoten plat op de grond, kont omhoog en zo een tijdje blijven staan...Dit deed ze in het begin erg veel, telkens als ze zich dus uitrekte en zo bleef staan zei ik er wat van en nu doet ze het niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 20:02

bigone schreef:
Ga naar een da en laat het onderzoeken, juist die hobbyfokkers met eenmalige nestjes nemen het niet zo nauw om de beide ouderhonden te controleren op allerlei afwijkingen en dit ras staat er om bekend. Je kunt er maar beter direct achter komen zodat je maatregelen kunt nemen om hem zo lang mogelijk gezond te houden. Dan kun je wel symptomen opzoeken maar jij en wij hebben geen rontgenogen.

Zoals ik al zei, we gaan binnenkort (sowieso binnen 3 week) naar de DA omdat mijn hond gecastreerd wordt en dan ga ik het er ook over hebben. :j

Bedankt iedereen voor de reacties!

Lianne dat doet mijn hond dus ook en daarna laat hij zijn achterpoten langzaam van de bank af slepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 20:05

hmm okay. Nou ben benieuwd wat er bij de dierenarts uitkomt. Goed dat je het even gaat navragen. Mijn hond doet het vooral gewoon op de vloer. uitrekken en dan zo blijven staan, maar ze is dan wel gewoon vrolijk enzo. Verder ook niks aan de hand ;) Veelsucces met hem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 20:09

Oh mijn hond meestal op de bank! En op de grond ook gewoon maar dan blijft hij niet heel lang zo staan.
Hij is wel gewoon nog even vrolijk. Je hoeft het woord ''lopen'' maar te zeggen en hij rent al het huis door, ook komt hij regelmatig met zijn vlos naar me toe lopen en dan ga ik even spelen met hem in de tuin. Ook wanneer hij speelt met andere honden merk ik niks vreemd aan hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 20:29

Dan zal het verhaal heupdisplasie wel niet bij hem van toepassing zijn of hij moet in een heeeeel vroeg stadium zitten maar dat denk ik niet. Mischien heb je gewoon een hele luie hond haha. :P

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 08:01

Mijn hond rekt zich ook wel vaak uit hoor, als hij heeft liggen slapen, en als we naar buiten gaan rekt ie zich ook nog uit tegen de deur aan. Dus dan zit je al op een stuk of 7 keer.
20 is wel een hoop ja, maar als hij verder geen symptomen heeft van hd dan denk ik dat je gewoon een luie hond hebt :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 09:39

Mijn hond rekt ook vaak maar die is veertien en stijf van de artrose , ik geef sinds een half jaar gewone tabletten van kruidvat tegen stijve gewrichten en het helpt wel maar het rekken is bij hem echt na het liggen, dan moet hij voorzichtig op gang komen.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 09:44

Believe schreef:
xSCWx schreef:

Sowieso altijd als hij geslapen of gelegen heeft maar ook soms gewoon als hij terug is van een wandeling.

Nikass hij krijgt eigenlijk elke dag dezelfde beweging. Mijn hond wordt in november 2.

Onze jongste hond kochten we op het moment dat ze het nest uit kwam en vanaf toen rekte ze zich ook heel vaak uit precies wat jij zegt tot ong 2/2,5 jaar was het veel minder ze is nu 3,5. Het kan dus ook gewoon aan het jongere leeftijd liggen en uitrekken hoeft echt niet altijd zo negatief te zijn. Ze zijn nog in de groei ook

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:01

Onze lab rekt zich ook veel uit hoor ;) Tijdens het slapen (even kort wakker, rekken, draaien en verder slapen), na het slapen, voor het slapen, na het uitlaten, voor het uitlaten echt gewoon wanneer het hem uit komt.
Tygo komt trouwens uit een nestje waarvan de beide ouders gechecked zijn, geen HD hebben en geen van de "pups" HD heeft.

Omdat je een nestje van een hobbyfokker hebt, en blijkbaar niet de papieren hebt gehad van de HD tests, zou ik dat wel even laten checken, is altijd goed om te weten.
Maar voor nu denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:24

Bedankt voor jullie reactie's!
Wanneer ik bij de dierenarts ben geweest laat ik het jullie even weten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:26

Dacht opeens weer aan dit topic.

Toen we een paar weken geleden Levi uit de bench hielden kwam hij heel erg moeilijk overeind en toen hij eruit was ging hij een paar meter verder op liggen.
Hij begon te janken en kon niet weer overeind komen, heel sneu om te zien.
Om even een lang verhaal kort te maken: Gelijk naar DA gereden, mijn tante en moeder hebben hem de auto in moeten tillen. DA zei dat ze aan hem voelde dat hij onwijs gespannen was en heel veel pijn moest hebben. Ze zei dat het een ontsteking was aan zijn gewrichten, wat vanuit de rug kwam. Ze zei dat we heel rustig aan moesten doen en zodra hij weer minder werd we gelijk weer moesten komen.
Hij had 2 injecties gekregen en 2 kuren, 1tje was ook voor de diarree die hij had.

Na de injecties en de medicijnen ging het eigenlijk steeds weer wat beter met hem.
Wel heeeel erg rustig aan gedaan, nog steeds. We zijn nog niet weer naar de hondentrainingen geweest en we zouden daar 11 augustus weer mee beginnen.

Maaaar, nu had ik hier al verteld dat hij gecastreerd zou worden. We hadden dit uitgesteld naar de zomervakantie omdat het dan wat beter uitkwam. We gaan hem bij een andere DA castreren omdat we daar een beter gevoel over hebben. Ik ga dan gelijk even dit verhaal aan hem vertellen en ik wil vragen of ze misschien foto's kunnen maken van zijn rug/poten omdat ik het toch niet helemaal vertrouw. Als daar niks op te zien is dan wil ik wel gewoon weer rustig beginnen met trainen en mag hij van mij weer met andere honden spelen maar als ik niet weet of het goed zit dan durf ik dat nog niet aan.

We gaan maandag waarschijnlijk even bellen en een afspraak maken. :j

Edit: Ik was niet mee naar de DA trouwens, ik had sportdag. Mijn moeder had nog wel wat gezegd over dat uitrekken en de DA zei dat dat geen kwaad kon.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:37

Ik vind dit allemaal toch niet goed klinken voor een jonge hond. Wat vervelend TS! Goed dat je een andere DA benaderd, maar ik vind afwachten tot 'ie gecastreerd gaat worden eigenlijk wel te lang.

Een hond met diarree steeds ook maar een 'kuurtje' (wat voor kuur?) geven lijkt me ook niet handig. Is er weleens verder naar het probleem gekeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:50

Mag ik vragen waarom je dat te lang vind?
We gaan maandag een afspraak maken en wanneer de DA dan tijd heeft dan word hij gecastreerd.
Hij heeft er nu helemaal geen last meer van en hij is weer net zo druk en actief als anders maar ik vertrouw het niet omdat het de vorige keer ook zo uit het niets kwam.

Ik weet zo niet meer wat voor kuur dat was. Ik zal morgen even kijken of ik het doosje nog heb, denk het niet...
Er is nog nooit verder gekeken naar het probleem, en ik erger mij daar ook aan. Dat is ook 1 van de redenen dat ik naar een andere DA wil. Telkens worden we weer naar huis gestuurd met een kuur maar nooit wordt hij verder onderzocht.

Ik zal jullie op de hoogte houden. :j