Bedankt voor jullie reacties.
Misschien ben ik niet geheel duidelijk geweest of hebben sommigen niet goed gelezen, maar wij hebben altijd 2 honden gehad.
Bij ons thuis was dat va mijn 13e een hond van mn moeder en eentje echt van mij. Toen haar hondje overleed kwam daar later weer een hondje bij en zo gaat dat door.
We hadden uiteraard verwacht dat ons kleine hondje achter zou blijven. Die was 10 en de BC 15. Dat is dus door een naar ongeval anders gelopen.
De BC was nog best goed, maar kakte wat in. We wisten dat we niet zonder hond wilden, dus hebben dit pupje gekocht. Het ging vanaf de eerste minuut heel goed samen. De BC heeft ook eigenlijk nooit naar gedaan als oude hond en vond alles goed en gezellig. Zo blijkt wel dat zij ook haar kleine maatje erg miste. Meer dan je kon verwachten zelfs.
Natuurlijk weet je met een 15jr dat die weg gaat vallen. Helaas was dat al na 7 weken. Mn moeders hondje hebben we extra opgezocht en daar speelt ze heel veel mee. Dat vindt ze echt geweldig. Dat is een gecastreerd reutje.
Wij hadden dus altijd 2 teefjes en nooit problemen gehad. Ze waren niet geholpen. Het reutje van mn moeder kwam er als laatste bij en omdat ze elkaar vaak zien en hij het jongste was, is hij toen meteen geholpen.
Onze pup heeft een pittig karakter, maar ze doet het wel echt heel goed. Aan de ene kant is ze heel erg op ons gericht en ze is heel pienter.
Zodra ze met een andere hond kan spelen, gaat ze behoorlijk flink spelen. Als ze andere honden ziet is ze 9 vand e 10x ook helemaal door het dolle. Waar je wel weer verschil ziet. Als het niet kan, is ze wel voorzichtig.
Het zit tussen mijn oren dat ik me snel schuldig voel of bang ben dat ik tekort doe. Waar dat onzin is, want als zij zich zo een week vermaakt met het hondje van mn moeder is dat prima. De eerste dag heb ik haar amper gezien en daarna kwam ze weer meer ons opzoeken.
Toen hij weg was, was ze duidelijk wel moe, maar ook even minder geinteresseerd in spel. Dat was 1 of 2 dagen en daarna weer goed.
Nu is hij hier 1 nachtje geweest en was ze de dag erna weer helemaal oke ermee.
Omdat we dus altijd honden samen hebben gehad gaat het aan de ene kant tegen mn gevoel in om haar alleen te houden. Aan de andere kant bouw je een hele goede band op en kan ze overal mee naartoe. Ze is klein en luisterd best heel goed. Daarbij wint ze iedereen om dr pootjes.
We zouden nooit een hond alleen nemen voor haar. Wij houden altijd van elk beest evenveel. Of we met 1, 2 of 3 lopen maakt echt niet uit. Als mn moeders hondje hier was bij de andere 2 vond ik 3 wel veel, maar dat is ook gewenning.
Toen mn BC wegviel laatst hadden we alleen nog 1 pup en leek het huis erg leeg. Dat is ook wennen.
Aan de ene kant sta ik open voor een herplaatser, maar als een herplaatser niet stabiel is, vind ik dat bij een pup niet heel fijn. Ik wil ook niet dat zij zich achtergesteld voelt of opzij gezet wordt door een andere hond. Nu heeft ze een luxe leventje.
Aan de andere kant, zou ze helemaal gek zijn op een maatje die haar goed past, want ze is dol op spelen.
Mn moeders hondje was de jongste en kon bij onze teefjes alles maken. Nu komt ons pupje haar speeltjes bij hem brengen om te spelen, amar hij kan niet delen. Nu geeft onze pup niet snel op en ze is duidelijk sterker, dus daarin is ze pittig. Maar ze blijven heel oke samen.
Ze brengt naar ons ook dr speeltjes. Apporteren deed ze bijna vanzelf. Ze heeft vandaag weer een nieuw speeltje gehad en die bracht ze meteen naar mn man toen hij thuis kwam.
Wij hadden dus een BC en een klein hondje samen. Ze speelden wel, maar de kleine nam al even afstand. Ook waren ze heel verschillend in karakter en speelden totaal anders. De kleine hond was later gekomen en heel stabiel. De BC wilde alleen ons pleasen en was wel wat jaloers zonder ooit lelijk te worden.
Ik vind aan de ene kant een gelijke maat voor haar heel leuk. Maar voor mezelf zou ik weer een iets grotere hond erbij willen als je het echt aan mij vraagt.
Met deze pup wil ik straks ook weer hardlopen en mee naar buiten nemen. Dat vind ik dan met 2 honden iets moeilijker. Het kan wel, maar 1 is daarin heel makkelijk.
Ik laat me ook niet gek maken wat anderen zeggen. Maar als je altijd voor 2 hebt gekozen en nu onverwacht nog 1 hondje hebt, komt het wel aan en je hebt gewoon je eigen twijfels. Het is gewoon anders en het had altijd zijn voor-en nadelen, net als nu met eentje.
Een beetje rond kijkend valt het me ook tegen wat honden allemaal mankeren en hoe makkelijk mensen honden weer weg doen. Er staan zelfs honden van 7!! weken die alweer weg moeten, want pup was te snel aangeschaft. Veel honden die niet met anderen samen kunnen. Of niet zindelijk lijken te worden, moeilijk alleen kunnen zijn etc.
Of het is echt niet ons type hond. Dat klinkt rot, maar ik denk dat je daar wel je besluit in moet nemen dat je niet gaat voor een zielig verhaal.
We kunnen wachten tot we bij toeval een herplaatser tegenkomen die echt een ander plekje nodig heeft. Mijn enige angst is dat zo een hond hier de boel wil overnemen van de pup en haar iets zou doen als we er niet bij zijn. Dat is nooit in het begin als je er 100% bij bent, maar later als je het niet verwacht, ben ik bang.
Ik was ergens met veel honden en ze kiest niet per se een hond van haar eigen maat. Op hondenschool juist een DH. Bij een evenment was ze heel blij met een Golden Retriever pup. Maar ook een aussie pup viel goed in de smaak. Oudere honden deden niet zo mee. Maar kleine honden ook niet altijd. Zij is wat stoer. Zo waren er op de hondenschool 2 kleine honden en daar had ze niks mee. Daar moest ze mee spelen en de grotere weer apart. Maar zij wilde met de DH pup.
Ik denk dat 2 echt moet matchen. Woon je op een erf ofzo en kun je 4 honden houden kunnen ze misschien meer hun eigen vriendje en ruimte kiezen.
We hebben wel een lekkere tuin waar ze nu dagelijks in kan rennen en praktisch de deur naartoe altijd open staat.