Wat te doen met deze dieren ...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Wat te doen met deze dieren ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 09:30

22 mei 2015 zijn wij heel erg gelukkig getrouwd en ingetrokken in ons nieuwe huisje. *\o/*

Bij aankomst 's nachts thuis gingen vrienden nog gezellig mee om wat na te drinken. Eenmaal boven in de badkamer zag ik dat het bad vol met hooi en eten lag. Leuk ..... 2 hamsters voor de grap gekregen als trouwcadeau. -O- :') *Not amused* want ik heb een hekel aan hamsters.
Direct gezegd dat de hamsters de deur uit gaan, maar ML vond ze toch wel heel schattig en leuk en heeft mij overgehaald om er toch voor te gaan zorgen.
Hup, volgende dag direct naar de intratuin gereden om een mooie grote kooi te kopen. (Inclusief rad, speeltjes, kruiptunnels etc.)

Hele kooi mooi ingericht en de hamsters erin gezet. Na een tijdje hoorde we elke keer al gepiep en gekke geluiden. Bleek dat ze aan het vechten waren... Uiteindelijk op internet opgezocht dat 2 hamsters van het zelfde geslacht beter niet in één kooi gezet kunnen worden. (we hebben 2 vrouwtjes. -O- ) Erg fijn dat de mensen uit de intratuin daar niks over hebben gezegd. Goed ... een scheiding in de kooi gemaakt zodat ze allebei hun eigen stukje hebben.

Na een paar dagen acclimatiseren wouden we de hamsters wel aaien of uit de kooi halen om op schoot te zetten. Echter zijn de hamsters agressief en hangen ze direct bijtend aan je vinger ... De hamsters waren in de badkuip wel op te pakken en heel erg lief. Nu in de kooi zijn ze echt agressief... (de hamsters zijn rond de 14 weken oud heb ik mij laten vertellen).

Nu de pinksterdagen voorbij zijn, zijn we er toch achter gekomen dat we het cadeautje toch niet zo leuk vinden. We zijn meer mensen die van dieren houden zoals katten, honden, paarden etc. We kunnen vrij weinig met de hamsters en vinden het ook echt niet leuk om ze te verzorgen o.i.d.

Ik heb intratuin al een mail gedaan met de vraag of we de kooi + hamsters terug kunnen brengen. Nog in afwachting dus ...

Als dit niet kan heb ik geen flauw idee waar in die hamsters moet laten. Niemand wil een agressieve hamster die je niet kan vasthouden of aaien lijkt me.. :Y)

Weet iemand eventueel een oplossing of kent dit gedrag van de hamsters?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 09:33

Hamster kunnen idd alleen bij elkaar als je wil fokken.
Anders vechten ze tot er 1 dood is.
Ik zou ze fijn terug geven aan de persoon van wie je ze gekregen hebt.

Ik heb een dwerg hamster die poep sjacharijnig is als ik hem wakker maak, dus ik pak hem alleen als ie al door de kooi loopt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 09:35

Ten eerste: gefeliciteerd met je huwelijk!

He wat jammer dat dit soort cadeaus nog steeds gegeven worden. Mijn ouders hebben voor hun trouwen 2 kanaries, 2 kippen, 2 konijnen, 2 schildpadden, 2 geiten en 2 kittens gekregen. Die waren ook not amused toen ze thuis kwamen. :+

Ik denk dat de hamsters gewoon nog steeds heel gestresst zijn. Dat is natuurlijk niet raar als je ziet wat ze allemaal al niet door hebben moeten maken. Mocht de Intratuin ze niet terugwillen zou je eventueel aan een hamsteropvang kunnen denken. Die zitten door heel het land.

Xivura

Re: Wat te doen met deze dieren ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 10:07

Bedankt! :D

Ik haal ze inderdaad niet uit hun slaapplaatsje of maak ze niet wakker. Even aaien als ze lopen wou ik wel, maar helaas. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:11

Ik zou ze ook mooi terug geven aan die wat ze gegeven heeft. :)

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:14

Ik denk eerlijk gezegd niet dat de hamsters agressief zijn, maar dat ze gewoon nog niet handtam zijn. Ik heb hier ook regelmatig een hamster in mijn vinger gehad, omdat hij blijkbaar niet wist wat hij met die hand aanmoest. Vooral de vrouwtjes waren hier altijd wat feller. Al is het wel verrot hoor; zo'n hamsterbeet doet altijd venijnig zeer :+

Wat je er verder mee moet; geen idee... Daarom zou ik zelf ook nooit dieren cadeau geven. Misschien is terug geven aan degene die ze heeft gegeven wel het beste. Of proberen ze terug te geven aan de winkel inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:16

Iris82 schreef:
Ten eerste: gefeliciteerd met je huwelijk!

He wat jammer dat dit soort cadeaus nog steeds gegeven worden. Mijn ouders hebben voor hun trouwen 2 kanaries, 2 kippen, 2 konijnen, 2 schildpadden, 2 geiten en 2 kittens gekregen. Die waren ook not amused toen ze thuis kwamen. :+

Ik denk dat de hamsters gewoon nog steeds heel gestresst zijn. Dat is natuurlijk niet raar als je ziet wat ze allemaal al niet door hebben moeten maken. Mocht de Intratuin ze niet terugwillen zou je eventueel aan een hamsteropvang kunnen denken. Die zitten door heel het land.

:wow:

Ik zou echt NIET blij zijn als ik zo iets zou krijgen, ten eerste zijn het dieren, daar moet je van houden, en als dat niet zo is zit je er wel mooi mee opgescheept. Daarnaast moet je er ook maar de ruimte voor hebben, en als je helemaal pech heb ben je er allergisch voor. Wat een belachelijk gedoe! :n Ik zou gewoon contact opnemen met degene die het 'cadeau' heeft gegeven, en hem/haar een goede oplossing laten zoeken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:23

hoe kun je nu een hekel hebben aan wat voor dier dan ook? :7

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:24

Omdat je alergisch bent, ze vies vindt, niet weet wat je er mee moet. :)
Ik zou ook niet happy zijn met cavia's en hamsters.

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:26

Fijn zo'n cadeau! -O-

Ik zou ze naar een knaagdierenopvang in jullie regio brengen, als ze niet naar de winkel terug kunnen. Dan weet je zeker dat ze een baasje krijgen die over de aanschaf heeft nagedacht.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:26

geerke schreef:

Ik vind hamsters ook echt helemaal geen bal aan, ik kan er ook niks mee, dus ik zou ze ook niet moeten.

TS kun je niet gewoon de grapjas die ze heeft gegeven opbellen en zeggen dat die ze op kan komen halen? Maak er gewoon zijn/ haar probleem van.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:27

Ik zou als dierenwinkel de spullen niet terugnemen. Ze kunnen ze niet als nieuw verkopen en dan had je beter kunnen vragen of ze de hamsters over wilden nemen ipv een kooi voor ze kopen. Je kan ze altijd nog op marktplaats te koop aanbieden of bij de supermarkt een briefje ophangen.
Het bijten komt waarschijnlijk idd doordat ze niet handtam zijn, dat wordt wel beter als je ze vaker eruit haalt en aandacht geeft.

Ik zou zelf ook nooit dieren aan iemand cadeau doen. Wij hebben voor onze bruiloft een hangbuikzwijn gekregen, vond het schitterend. Was toen een soort deal dat je hem moest houden tot de volgende van de vriendengroep trouwde en dan moest het beestje daarheen en als je hem eerder wegdeed moet je een feestje geven. Hij heeft mooi 1,5 jaar bij ons gewoond en vond het echt jammer dat hij wegmoest (manlief was blij dat die stinkerd weg was ;) )

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:28

geerke schreef:

Dat gaat niet om een hekel hebben aan, maar als ik zoveel dieren zou krijgen zou ik het niet leuk meer vinden, ookal ben ik een dierenvriend. De vraag is namelijk ook maar net of je geld en tijd hebt om de dieren te onderhouden, en de ruimte natuurlijk.
Ik vind dieren echt geweldig maar dit zou ik niet grappig vinden

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:36

De gezellige gever ze terug geven is geen optie?

Anders inderdaad via de opvang als de Intratuin ze niet terug wil.

Pff wat een cadeau zeg! Daar zou ik ook not amused over zijn. Had ze niet eens gehouden maar linea recta retour afzender gedaan.

Mijn ouders kregen een jonge geit voor hun 12.5 jarig huwelijksfeest maar dat was prima, wij hebben land en schapen dus die ene geit kon er prima bij.

Snap dat geven van levende dieren eigenlijk niet zo, maar goed, zal wel een stukje humor op dat niveau missen.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:37

Verschrikkelijk triest dit. Hamsters zijn solitair levende dieren...En het is al erg genoeg dat tuincentra uberhaupt dieren verkopen, deze weten echt helemaal niets van dieren. Het zou verboden moeten worden...al dat dierenleed. Mensen kopen hierdoor in een opwelling een dier.... belachelijk dat ze jullie ermee opgezadeld hebben. Breng ze naar de knaagdieren opvang, deze zorgen voor een goede opvang en een passend nieuw baasje. Hamsters zouden eigenlijk niet als huisdieren gehouden moeten worden. Ze slapen overdag, het zijn schemer/nachtdiertjes. Ze worden boos als je ze wakker maakt, logisch. Ze houden niet van oppakken en knuffelen, en zijn daarom totaal ongeschikt, maar ze worden helaas nog steeds verkocht..Als je een huisdier wilt kopen, neem je een weloverwogen beslissing. Je verdiept je van te voren in het dier en zijn huisvesting en behoeftes. Een dier is geen ding...in en in triest....

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:40

Dieren hoor je niet ongevraagd kado te geven. Hier in de buurt krijgen pas getrouwde stellen vaak een bok, die dan idd doorgaat naar het volgende stelletje wat trouwt in de vriendengroep. Maar thuiskomen met hamsters in je badkuip, zou mij ook niet lekker zitten.

Als je ze niet terug kan brengen, zou ik ze idd ook op MP zetten of naar de opvang brengen.
Succes!

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:41

Hebben de mensen, die je dit 'aangedaan' hebben geen kids?
Altijd leuk om terug te geven, net als een fout sinterklaas k'dootje! :')

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:41

De gulle gever gooit ze misschien zo het bos in.
Lijkt me niet iemand die verantwoord met dieren omgaat, anders haal je zulke geintjes niet ongevraagd uit :n

Een knaagdierenopvang proberen of anders op de Marktplaats zetten inderdaad met kooi en al.
Of de diertjes naar een dierenwinkel en de kooi los verkopen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:50

octavodia schreef:
Verschrikkelijk triest dit. Hamsters zijn solitair levende dieren...En het is al erg genoeg dat tuincentra uberhaupt dieren verkopen, deze weten echt helemaal niets van dieren. Het zou verboden moeten worden...al dat dierenleed. Mensen kopen hierdoor in een opwelling een dier.... belachelijk dat ze jullie ermee opgezadeld hebben. Breng ze naar de knaagdieren opvang, deze zorgen voor een goede opvang en een passend nieuw baasje. Hamsters zouden eigenlijk niet als huisdieren gehouden moeten worden. Ze slapen overdag, het zijn schemer/nachtdiertjes. Ze worden boos als je ze wakker maakt, logisch. Ze houden niet van oppakken en knuffelen, en zijn daarom totaal ongeschikt, maar ze worden helaas nog steeds verkocht..Als je een huisdier wilt kopen, neem je een weloverwogen beslissing. Je verdiept je van te voren in het dier en zijn huisvesting en behoeftes. Een dier is geen ding...in en in triest....

helemaal mee eens...en dit soort dieren worden aan de lopende band aan kinderen gegeven.En ook weer weggedaan. |(

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:59

Het kan nog erger... wij hebben uiteindelijk, als zoveelste eigenaar, een hond in huis gekregen, die zijn carriere als huishond begon als huwelijkscadeau... Werd als pup aan een bruidspaar gegeven, die beiden fulltime werkten. Dat werd dus iedere dag iemand anders die op die hond paste...
Na 2 jaar besefte het stel dat dit niet goed ging en de hond ging via via, naar mijn ouders. Daarna kregen wij hem, toen mijn ouders na 7 jaar niet meer voor de hond konden zorgen en opgenomen moesten worden in een verpleeghuis...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:04

Ik snap echt niet waarom mensen nog steeds bedenken dat het schenken van dieren een goed idee kan zijn :n

Ik zou even met de gever om tafel en aangeven dat er snel een oplossing voor de diertjes gezocht moet worden en dat je het fijn zou vinden als je daarbij wat hulp zou hebben.

Ik ben trouwens ook helemaal niet van de hamsters en cavia's. We hebben een konijntje en die kan er net mee door. Ik heb gewoon niet zo veel met dieren waarmee je niet zo veel interactie hebt als een hond, kat of paard. Dat kan toch? Dat heeft helemaal niks te maken met een hekel aan het betreffende dier te hebben.
Ik zou ook echt helemaal niet blij zijn :o

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 11:07

We zijn zelf redelijk jong en de vrienden van mijn man dachten dat dit wel lollig was, maar ik vind het iets minder lollig.. :')

Als ik ze terug geef aan hen dan zetten ze hem zo buiten ergens neer dus dat ga ik niet doen. Ik kan kijken op Marktplaats, maar wie wil nou een hamster die bijt?....

Naar een opvang kan ik altijd nog kijken inderdaad...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:10

Dat bijten houdt vast wel op als ze gescheiden zijn en wat meer op hun gemak :(:)

Ze staan nu op scherp!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 11:12

Shirley schreef:
Dat bijten houdt vast wel op als ze gescheiden zijn en wat meer op hun gemak :(:)

Ze staan nu op scherp!

We hebben er een soort 'gaas' tussen. Er stond dat dat 't handigst was omdat ze elkaar dan wel nog kunnen zien.

Echter valt 1 hamster de andere constant aan tegen het gaas. De ander rent dan gewoon weg of loopt weg naar z'n huisje.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:14

Echt uit elkaar halen, dus twee aparte verblijven!
Zo blijven ze vechtlustig.