nestje baby konijnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

x_Nadia

nestje baby konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 20:43

Hallo,

Ik heb op dit moment 2 super lieve konijntjes (zusjes) die erg leuk samen zijn en echt onafscheidelijk.

Maar ik wil graag 1 keer een nestje bij een van de twee.

Maar nu zit ik met het volgende, als het ene konijn een nestje heeft moet ik de ander er dan bij weg halen of kunnen ze samen blijven?
En als ik ze dan moet scheiden, kan ik ze dan weer bijelkaar zetten zonder dat er problemen bij komen?

Ik hoop dat jullie tips voor mij hebben!

*Graag geen opmerkingen over dat ik een nestje wil, want ik heb de mogelijkheid om ze te houden en bij te veel heb ik al iemand die 2 wil hebben :j

Anoniem

Re: nestje baby konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:51

Doe het toch niet... Neem dan een lief konijntje uit de opvang. Er zitten er al zo veel.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:51

Weet wel dat een konijn soms wel tot 14 jongen kan krijgen, heb je daar allemaal plek voor?

De konijnen zullen sowieso uit elkaar moeten want de moeder gaat geen anderen accepteren in de buurt van haar kleintjes. De verzorging komt ook echt heel nauw, denk aan de verschillende aspecten van de opmgeving alleen al (temperatuur, parasieten en bacteriën, voeding van de moeder). Ook optillen moet zoveel mogelijk voorkomen worden in het begin.

Zorg er dus voor dat je een zorgvuldig ingericht kraamhok voor de voedster hebt als je er al aan begint.

Wat weet je van de achtergrond van de moeder? Is ze wel geschikt? Er komt veel meer bij kijken dan zomaar leuk, bedenk je dat alsjeblieft.

EDIT: Lees dit eens door http://www.bunnybunch.nl/informatie/voo ... -konijnen/

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 20:56

Oke en hoe gaat het na de scheiding en als de kleintjes groot genoeg zijn, kan ik ze dan weer bij elkaar zetten?

Ik heb meer dan zat plek voor zoveel maar als er echt 14 uit komen hou ik ze echt niet allemaal zelf :ook
Ik heb sowieso al 3 personen die 2 willen dan.

Ik heb nog contact met de oude eigenaren dus kan hun vragen, beide ouders zijn daar ook aanwezig dus dat zit wel goed kwa die info.

EDIT: Ik infomeer mij nu juist om te kijken of het wel reël is en dan pas besluit ik pas echt of ik het ga doen.
Ik wil ook niet zomaar een ram erop maar wel een die ook 'gekeurd' is als dat bestaat bij konijnen of waar bekend van is dat de nakomelingen gezond zijn
Laatst bijgewerkt door x_Nadia op 25-05-15 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:58

Of ze weer terug bij elkaar kunnen hangt van de beesten zelf af. Soms is dat geen probleem, soms lukt het niet. Denk ook aan seksen, konijnen zijn al vanaf ongeveer 3 maanden geslachtsrijp. Je zal ze dus ook allemaal moeten laten castreren/steriliseren.

En wat is er allemaal over de ouderdieren bekend? Myxomatose/herkomst ivm inteelt etc

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 21:00

Molfre schreef:
Of ze weer terug bij elkaar kunnen hangt van de beesten zelf af. Soms is dat geen probleem, soms lukt het niet. Denk ook aan seksen, konijnen zijn al vanaf ongeveer 3 maanden geslachtsrijp. Je zal ze dus ook allemaal moeten laten castreren/steriliseren.

Oké, dit zijn twee zusjes uit het zelfde nest en erg gehecht aan elkaar, en ga ze dan ook naast elkaar houden zodat ze elkaar nog kunnen zien/ruiken

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:01

Stel nou dat je een nest krijgt met bv 6 rammen, ben je dan bereid om die allemaal te laten castreren? En ga je die dan allemaal weer koppelen aan een voedster? Want rammen samen gaat vaak niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:02

Misschien als pleeggezin aanmelden bij een opvang?

Dat je een drachtige voedster tijdelijk in huis neemt en daar voor zorgt tot jongen groot genoeg zijn?

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 21:03

Over de ouders kan ik zo navragen dat is geen probleem.

Even nog ter info, ik wil mijn konijn niet meteen volgende week laten dekken.
Ze is nog geen jaar dus het is een ver toekomst idee(sowieso 1/2 jaar)
Maar ik wil alvast informatie inwinnen :)

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 21:04

love_western schreef:
Misschien als pleeggezin aanmelden bij een opvang?

Dat je een drachtige voedster tijdelijk in huis neemt en daar voor zorgt tot jongen groot genoeg zijn?

Ohja! Dat is ook een erg leuk idee!
Dan zit ik ook niet met het scheiden van mijn konijnen en daar heb ik de mogelijkheid ook voor.
Ik heb 2 binnenhokken (die van mij zijn uitgebreider gaan wonen binnen)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:08

Ik zou het eigenlijk niet doen... er zijn al zoveel (ongewenste) konijnen op deze wereld, en er kan genoeg misgaan :)

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:09

Niet doen, er zijn al zo veel konijnen die een huisje zoeken!!!!

Maar je zegt dat je geen commentaar wilt op het feit dat je een nestje wilt. Dan heb ik een andere optie voor je. Er zitten in de opvang vaak zwangere konijntjes, waar ze een tijdelijk huisje voor zoeken, een pleeggezin zeg maar, waar ze kunnen bevallen en opgroeien en dan daarna door naar een ander huisje. Is dat niks voor je? Dan kan je zelfs nog meerdere nestjes achter elkaar krijgen ook, als je pleeggezin blijft!

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 21:13

Babbelientje schreef:

Maar je zegt dat je geen commentaar wilt op het feit dat je een nestje wilt. Dan heb ik een andere optie voor je. Er zitten in de opvang vaak zwangere konijntjes, waar ze een tijdelijk huisje voor zoeken, een pleeggezin zeg maar, waar ze kunnen bevallen en opgroeien en dan daarna door naar een ander huisje. Is dat niks voor je? Dan kan je zelfs nog meerdere nestjes achter elkaar krijgen ook, als je pleeggezin blijft!

3 reacties hierboven is dit ook al gezegt :j
Ik heb daar even snel over na gedacht en ik denk dat ik mij daar over ga informeren!
Zo hebben mijn eigen konijnen geen stress met de scheiding enz.
En ik doe iets goeds voor een ander konijntje!

Heb jij dit een keer gedaan of kun je mij meer info hier overgeven?

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:33

Wat goed dat je er in ieder geval over nadenkt.
Ik weet niet welk ras je hebt?

Mijn pa heeft elk jaar een nestje Vlaamse reuzen (6-14 stuks).
Mocht je die ook hebben, verkijk je er niet op. Binnen een paar weken zijn ze groter dan een dwergkonijn.

Konijnen zijn wel gekeurd en er is ook wel vraag naar.
Daar moet ik wel bij zeggen dat sommige mensen ze 'voor de kerst' aanschaffen.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 21:36

Luxorvalkje schreef:
Wat goed dat je er in ieder geval over nadenkt.
Ik weet niet welk ras je hebt?

Mijn pa heeft elk jaar een nestje Vlaamse reuzen (6-14 stuks).
Mocht je die ook hebben, verkijk je er niet op. Binnen een paar weken zijn ze groter dan een dwergkonijn.

Konijnen zijn wel gekeurd en er is ook wel vraag naar.
Daar moet ik wel bij zeggen dat sommige mensen ze 'voor de kerst' aanschaffen.

Ik heb dwergjes.
Als er ooit dan wel een nest komt gaan ze alleen naar vrienden/familie.
en zeker niet naar mensen die ze voor de kerst willen, dan houd ik ze zelf!!

Ik ben nu van het idee af gestapt om bij mijn eigen konijnen een nest de krijgen, en ga mij nu infomeren over een drachtig opvang konijn! :j

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:58

x_Nadia schreef:
Babbelientje schreef:

3 reacties hierboven is dit ook al gezegt :j
Ik heb daar even snel over na gedacht en ik denk dat ik mij daar over ga informeren!
Zo hebben mijn eigen konijnen geen stress met de scheiding enz.
En ik doe iets goeds voor een ander konijntje!

Heb jij dit een keer gedaan of kun je mij meer info hier overgeven?

Oh, sorry, had ik overheen gelezen.

Nee, ik heb het nooit gedaan, maar weet wel dat er vraag naar is. Ik zou gewoon bellen naar een aantal opvangen, daar krijg je duidelijkere en betrouwbaardere informatie dan op internet.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 22:30

Ja had al even gekeken naar opvangen in de buurt, zal morgen even rond bellen :j

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 08:39

+:)+ Super leuke wending zo :D

Houd je ons op de hoogte?

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 11:00

Mallow schreef:
+:)+ Super leuke wending zo :D

Houd je ons op de hoogte?

Jaa is goed dat doe ik! *D

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 14:30

Ik heb al een aantal mails gestuurd!
Nu hopen op snel antwoord :j

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:14

Er zijn een aantal nadelen aan een nest:
- Moeder kan altijd overlijden. Op de facebookgroep heb ik de laatste tijd heel wat verhalen langs zien komen dat moeders overleden is en de mensen met een nest jongen zaten die ze graag bij andere mensen met een nest erbij wilde leggen.
- Het kan zijn dat je voedsters na het nest niet meer samen kunnen door de hormonen. Ik heb zelf meegemaakt dat iemand een oeps-nest had van een wild konijn in de ren. De voedsters maakte elkaar af (moeder wilde nest beschermen), dus andere voedster apart gezet. Na 3 maanden waren alle jongen weg en werden de voedsters weer gekoppeld op neutraal terrein. Maar ze konden gewoon echt niet meer samen... ook niet toen er een castraat bij gekoppeld werd. Zij hebben nu twee koppels (castraat en voedster).

Daarnaast zitten er honderden konijnen in asielen. Nu de vakantie er weer aankomt moeten er weer een aantal 'de deur uit'. Worden gewoon gedumpt in parken, bossen. Als mensen er maar vanaf zijn.

Je kan beter als je ruimte genoeg hebt wat konijnen uit het asiel adopteren, ook de mensen die een konijn van je willen kan je dit aanraden.

Hier wat asielen bij je in de buurt:
http://www.knaagdierenopvangsnuitje.nl/ ... ijnen.html
http://www.konijnenopvangjoy.nl/opvangdieren

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 11:33

Laptopmuis schreef:
Er zijn een aantal nadelen aan een nest:
- Moeder kan altijd overlijden. Op de facebookgroep heb ik de laatste tijd heel wat verhalen langs zien komen dat moeders overleden is en de mensen met een nest jongen zaten die ze graag bij andere mensen met een nest erbij wilde leggen.
- Het kan zijn dat je voedsters na het nest niet meer samen kunnen door de hormonen. Ik heb zelf meegemaakt dat iemand een oeps-nest had van een wild konijn in de ren. De voedsters maakte elkaar af (moeder wilde nest beschermen), dus andere voedster apart gezet. Na 3 maanden waren alle jongen weg en werden de voedsters weer gekoppeld op neutraal terrein. Maar ze konden gewoon echt niet meer samen... ook niet toen er een castraat bij gekoppeld werd. Zij hebben nu twee koppels (castraat en voedster).

Daarnaast zitten er honderden konijnen in asielen. Nu de vakantie er weer aankomt moeten er weer een aantal 'de deur uit'. Worden gewoon gedumpt in parken, bossen. Als mensen er maar vanaf zijn.

Je kan beter als je ruimte genoeg hebt wat konijnen uit het asiel adopteren, ook de mensen die een konijn van je willen kan je dit aanraden.

Hier wat asielen bij je in de buurt:
http://www.knaagdierenopvangsnuitje.nl/ ... ijnen.html
http://www.konijnenopvangjoy.nl/opvangdieren

Bedankt!

Maar in een eerdere reactie van mij is te lezen dat ik geen nest meer wil bij een van mijn konijnen.

Ik heb al contact gelegd met beide opvangen :D

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:42

Wat leuk dat je het op deze manier op wilt lossen! Je helpt de opvang en niet nog meer thuisloze konijntjes!

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:47

TS, hier word ik nu daadwerkelijk gelukkig van! Iemand die daadwerkelijk denkt aan de dieren i.p.v. aan haar eigen geluk en daarom probeert een drachtige voedster op te vangen; chapeau! +:)+

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 12:29

Bedankt!
Het geeft mij een goed gevoel dat ik deze reacties krijg van jullie! :j

Ik wil altijd het best voor dieren en niet wat het beste is voor mijn 'geluk'