Ik wil een vis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lonni

Ik wil een vis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 10:09

Hoi!
Ik ben 5 juli jarig en zou dolgraag eens een vissenkom hebben met enkele visjes erin (kleintjes, een stuk of 3/4, guppies/goudvisjes, kom niet te groot, ook niet te klein.)
Maar ik krijg er geen, ook al is het redelijk goedkoop, mijn ouders vinden het niet goed.
Ik zoek een goed argument of leuke informatie die ik kan betrekken, waardoor het kopen van vissen misschien wel mag :)
Kan iemand me hierbij helpen? :)

Vero

Re: Ik wil een vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:11

Geen goudvissen in een kom houden! Eigenlijk geen 1 dier in een kom. Is er veel te klein voor! Dat is echt dierenleed! Goudvissen horen in een vijver. En guppies horen in een aquarium van 60 cm.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:14

Je ouders hebben groot gelijk. Vissen horen niet in een kom, ook gupjes en dergelijk klein grut niet.
Wil je vissen houden, ga je dan eerst eens goed inlezen, net zoals je dat met een paard of een hond moet doen. Het is niet 'doe een bak vol met water en gooi er een vis in', vissen worden makkelijk ziek, tropische dieren zoals guppen hebben verwarming nodig, je moet zorgen voor een goede filterpomp.... Vissen houden is niet goedkoop, ook al koop je de vis zelf voor een euro. ;)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:15

Nee is nee toch ?

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 10:18

Ik vroeg niet om commentaar, ik vroeg om hulp, hulp bij meer informatie over een vis houden, het zou fijn zijn als iedereen dat op een aardige manier zou kunnen zeggen. ik zit even na te denken en heb een grote kast met platte bovenkant (ong. 75x45 cm). Daar zou een aquarium wel heel mooi op staan, met kleurrijke visjes :D ik wil die beestjes ook het beste geven, daarom opende ik dit topic ook, iemand nog meer tips en dingen die je wel/niet moet doen? :)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:19

Lonneke2001 schreef:
Ik vroeg niet om commentaar, ik vroeg om hulp, hulp bij meer informatie over een vis houden, het zou fijn zijn als iedereen dat op een aardige manier zou kunnen zeggen. ik zit even na te denken en heb een grote kast met platte bovenkant (ong. 75x45 cm). Daar zou een aquarium wel heel mooi op staan, met kleurrijke visjes :D ik wil die beestjes ook het beste geven, daarom opende ik dit topic ook, iemand nog meer tips en dingen die je wel/niet moet doen? :)

Eerst zeg je dat je een vis in een kom wilt houden en je ouders over wilt halen om dat te kopen ;)

Neem een aquarium dat groot genoeg is. De minimale maat voor een aquarium is 60 liter (onthoud dat ze tot wel 30 cm kunnen groeien) en je moet 40 liter water toevoegen per extra goudvis. Lees eerst over verschillende soorten goudvissen. Sommige soorten kun je alleen in een vijver houden of in een gigantisch aquarium.
Goudvissen worden altijd afgebeeld in kleine, ronde vissenkommen. Gebruik dit niet, ammoniak kan snel opbouwen in een kleine ruimte en je goudvissen zullen niet lang leven. Als je wilt dat je goudvis een prettig, lang leven heeft moet je een aquarium nemen dat groot genoeg is.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:19

Misschien kun je beter naar de redenen vragen waarom ze het niet willen i.p.v. proberen je zin door te drijven...

Wellicht komen jullie tot een andere oplossing en mag je wel een andere diersoort op je kamer.
Muisjes ofzo.
Of vind je dat niet leuk?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:21

Ik heb een hele winkel vol vissen.
Exotisch, Nederlands, heel veel kleurtjes...
Wil je 'm gebakken of gerookt?

Zonder dollen; je moet geen kom nemen, maar een aquarium en niet één vis, maar meer visjes.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:23

Dit zijn de enige vissen die je in een vissenkom kunt houden:

Afbeelding

Wil je graag vissen? Probeer dan zoveel mogelijk informatie in te winnen en schrijf daar een goed stuk over. Laat zien dat je erin verdiept hebt, dat je weet hoeveel het kost etc. Maar bovenal, zorg ervoor dat de welzijn van je vissen op nummer 1 staat. Vissen, welke dan ook, hebben veel ruimte nodig, kun je dat niet bieden, wees dan ook eerlijk en neem geen vissen.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 10:24

Uh, sorry, een kom heb ik ooit gehad, maar die vissen hebben we er na 2 dagen uitgehaald en bij opa in de vijver gezet, een aquarium lijkt me erg gaaf, met guppies is dan denk ik de beste oplossing (ik was meer op zoek naar kleine visjes xP)
Andere dieren zijn helaas not done, zeker met de kat, maar die mag niet op mijn kamer xP dus de deur houd ik nu ook altijd al goed dicht. Hamsters lijkt me ook heel gaaf, om een grote kooi te hebben met 2 hammies erin :)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:26

Voor guppy

Omheining
Een beplante gezelschapsbak met veel dekking is nodig ter bescherming van jongen.
De temperatuur moet tussen de 20 en 25 ºC zijn. De pH tussen de 7 en 8.
naar boven

2 Vloer
Op de bodem kan men aquariumzand of substraat gebruiken. Dit is verkrijgbaar bij de dierenspeciaalzaken.
naar boven

3 Onderhoud
Men dient twee maal per week 2/3 van het water te verversen. Tijdens deze verversing kan men m.b.v. een aquariumstofzuiger of een stuk tuinslang de molm/uitwerpselen van de bodem verwijderen. Ook dient men met een schone ongebruikte doek langs de ramen te vegen zodat evt. overtollige algen van deze ruiten worden verwijderd.
naar boven

4 Omgeving
Zorg dat het aquarium op een stevige ondergrond staat zodat deze niet kan omvallen. Wanneer er veel zonlicht in een aquarium schijnt kan er een overproductie van algen plaatsvinden. Wanneer men een lamp boven het aquarium heeft is het verstandig om deze m.b.v. een tijdklok in te stellen. Laat deze lamp dan gemiddeld 10 u per dag branden om een dag na te bootsen. Zo raken de vissen aan een ritme gewend.
naar boven

5 Maten
Een aquarium moet een minimale lengte van 60 cm hebben.
naar boven

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 10:26

Magda, wat vind jij veel ruimte? Denk je dan meteen aan een aquarium van 3 meter? Ik vind het moeilijk in te schatten, dus als jullie me kunnen helpen :) volgensmij past er op mijn kast een redelijk groot aquarium :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:26

Hamsters wil je niet op je kamer, dat zijn nachtdieren en dat kost je je slaap. Denk bovendien aan al het stof. Daarbij zijn het over het algemeen solitaire dieren die je dus apart moet houden.
Ik zou echt aanraden om veel informatie in te winnen over huisdieren. :j > http://www.google.nl

[edit] Van vissen heb ik weinig weet wat verstandig is, Bokkers kunnen die vraag het beste beantwoorden. Destijds hadden wij 10 guppen in een bak van 2 meter (hadden we toen eens gekregen) en die zijn mooi oud geworden en goed gezond.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 25-05-15 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:27

Lonneke2001 schreef:
Uh, sorry, een kom heb ik ooit gehad, maar die vissen hebben we er na 2 dagen uitgehaald en bij opa in de vijver gezet, een aquarium lijkt me erg gaaf, met guppies is dan denk ik de beste oplossing (ik was meer op zoek naar kleine visjes xP)
Andere dieren zijn helaas not done, zeker met de kat, maar die mag niet op mijn kamer xP dus de deur houd ik nu ook altijd al goed dicht. Hamsters lijkt me ook heel gaaf, om een grote kooi te hebben met 2 hammies erin :)

De kat is dus geen probleem ;)

En een aquarium met woestijnratjes?

Hamsters kunnen helaas niet samen -O-

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:28

Hamsters kunnen idd niet samen. Een vriendin had dat. En je wilt niet weten wat er gebeurd is.... :=

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 10:29

Echt niet? Heb dat wel vaker gezien dat er 2 hamsters in een kooitje met 2 verdiepingen bijvoorbeeld zaten, maar goed dat ik dat weet :) hamsters die mijn slaap verstoren, nee die komen er hier niet in xD het moet wel op mijn kamer, want onze kat zit 's nachts beneden en maakt alles kapot...

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:29

Volgens mij zegt ts ook dat ze meerdere visjes wil, ze heeft het nergens over 1 enkel visje.

Ik zou met je ouders om tafel gaan en vragen waarom zij het geen goed idee vinden. Je kan altijd aanbieden zelf mee te betalen bijv, als dat het probleem is.

Ga je inderdaad inlezen, een redelijk aquarium is een must. Ik zie tegenwoordig heel veel cilindervormige "vazen" met visjes, dit vind ik dierenmishandeling, vissen zwemmen namelijk horizontaal, en hebben te weinig zuurstof als ze alleen van boven naar beneden kunnen bewegen.

Laat je ouders dan ook merken dat je er echt interesse in toont en informatie over hebt opgezocht.

Succes TS!

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:30

Misschien gerbils? Weet daar niet zo veel van maat ze zien er wel leuk uit dus je kan je daar over inlezen.

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:31

Misschien is het slim om alleen mannen of alleen vrouwen te pakken als je guppen wilt, guppen krijgen namelijk heel veel jongen en in no time zit je aquarium te vol. Wat ook een leuk visje is voor in een aquarium is een kardinaal tetra. Succes met je keuze!

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 10:32

SweetVanille, denk jij dat een goede maat voor een aquarium is? Ik zie er van 40x25x25, maar ook van 60x30x30 :)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:33

Voor guppy's minimaal 60cm wat ik al had gezegd. Maar goed je vroeg het niet aan mij

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:39

Is een waterschildpad niks voor je?
Die kunnen (in het begin) mooi in een bak van 60 cm :).
Zijn erg leuke beestjes die je echt tam kunt maken.
Wel moet je je dan natuurlijk goed inlezen, maar dat heeft de rest je al duidelijk gemaakt denk ik! ;)

Veel verstand van vissen heb ik niet, dus daarbij kan ik je helaas niet helpen!

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:42

Vissen kunnen ook best wel wat geld kosten hoor...
Aquarium,vissen moet je kopen maar dat is eenmalig maar dan moet je elke maand een nieuwe pomp kopen met filter en dan ook nog het voer.
En vissen kunnen heel oud worden...
Maar worden ook snel ziek.
Oja plantjes moet je ook altijd weer kopen.
Plantjes zorgen voor zuurstof.
Vraag is aan je ouders waarom je een vissen mag?
Misschien hebben ze het geld er niet voor en dan is het alleen maar zielig voor je visjes.
Ik wou 4jaar geleden ook vissen vond ze een jaar lang leuk en nu vind ik ze zo ongelovelijk saai maar ik kan ze natuurlijk niet zomaar door de wc spoelen als ik ze niet meer leuk vind :p
Hamsters kunnen inderdaad niet samen maar je went er wel aan dat ze veel geluid snachts maken ;)
Ik had er ook een op me kamer

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:46

elise21 schreef:
Is een waterschildpad niks voor je?
Die kunnen (in het begin) mooi in een bak van 60 cm :).
Zijn erg leuke beestjes die je echt tam kunt maken.
Wel moet je je dan natuurlijk goed inlezen, maar dat heeft de rest je al duidelijk gemaakt denk ik! ;)

Veel verstand van vissen heb ik niet, dus daarbij kan ik je helaas niet helpen!

ohh please, weet je hoeveel ruimte die beesten na een paar jaar nodig hebben?
tenzij ze haar ouders kan overhalen om een grote vijver te gaan graven in de tuin?.

een kennis van mij vond ooit een schildpadje op haar tuinpad, bleek een waterschildpad te zijn,
dus een groot aquarium gehaald, goed ingericht, 1 erbij voor gezelschap.

drie jaar later stond haar man een grote vijver te spitten in de tuin omdat ze niet meer met goed fatsoen in het aquarium konden blijven.. inmiddels zijn we zo'n 10 jaar verder en voor zover ik begepen heb, zijn ze inmiddels ruim groter dan je hand lol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:50

Schildpadden lijken mij ook niks voor TS, die kunnen namelijk heel hard bijten, en het water wordt snel vies en als je geluk heb vreten ze alle planten in het aquarium op.