Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Joolien schreef:Ik zie het probleem niet
Kuggur schreef:Joolien schreef:Ik zie het probleem niet
Je ziet het probleem niet omdat je nog nooit koeien hebt gehouden, zeker niet op commerciele schaal (hobbyboeren tellen in dit verband niet).
Afgezien van het mest en overbegrazingsprobleem (je stal heeft een vaste plek, maar je moet steeds verweiden), moet je koeien twee keer per dag melken, dus je moet ze dan twee keer per dag naar binnen drijven. Teveel werk.
mzara schreef:Ze bestaan wel. maar de meeste boeren houden hun koeien binnen. Dit omdat er in Nederland niet zo veel ruimte is, en daardoor zijn de grondprijzen ook duur. een koeienboer is voor een deel zelfvoorzienend. dat wil zeggen dat hij de maïs zelf verbouwd en inkuilt. Als hij dat land zou gebruiken om de koeien te laten grazen. wil dat zeggen dat hij minder kuil heeft en dus bij moet gaan kopen van andere boeren. daarbij grazen koeien maar 1/3 van de weide kaal. dus heb je veel grond nodig en kun je de grond dus eigenlijk beter gebruiken voor akkerbouw.
Ik weet niet zeker of koeien ook een grotere kans op ziektes hebben als ze buiten lopen. anders zou dat ook nog mee kunnen spelen.
en wat je zegt klopt ook. als het weer maar een beetje tegenvalt staan alle koeien binnen.
Laptopmuis schreef:Koeien hebben inderdaad meer kans op ziektes als ze buiten staan, vandaar dat nog veel boeren ze enkel binnen houden.
Maar ze bestaan inderdaad. De boer hier in de buurt laat ze ook zelf kiezen. Wel gaan de 's avonds allemaal de stal op om gemolken te worden. 's Morgens na het melken mogen ze dan weer naar buiten.
Kuggur schreef:Duhelo schreef:op mijn vorige stal kwamen de koeien 2 maal per dag binnen om te melken. effe fluite. en ze kwamen af.
na melken mochten ze weer in de weide. Enkel in de winter stonden ze in een loopstal ivm weidebehoud.
Hoe groot was dat bedrijf als ik vragen mag?
En als ze in een weiland vlak bij stal staan, dan staat de deur ook wel open 
Kuggur schreef:Duhelo schreef:Kuggur schreef:
Hoe groot was dat bedrijf als ik vragen mag?
een 50 tal koeien gok ik? plus een varkensstal en tuinbouwbedrijf.
Tsja dat is een klein gemengd bedrijf. Mijn opmerking ging over de grotere 100+ koeien bedrijven.
irmaaatje schreef:mzara schreef:Ze bestaan wel. maar de meeste boeren houden hun koeien binnen. Dit omdat er in Nederland niet zo veel ruimte is, en daardoor zijn de grondprijzen ook duur. een koeienboer is voor een deel zelfvoorzienend. dat wil zeggen dat hij de maïs zelf verbouwd en inkuilt. Als hij dat land zou gebruiken om de koeien te laten grazen. wil dat zeggen dat hij minder kuil heeft en dus bij moet gaan kopen van andere boeren. daarbij grazen koeien maar 1/3 van de weide kaal. dus heb je veel grond nodig en kun je de grond dus eigenlijk beter gebruiken voor akkerbouw.
Ik weet niet zeker of koeien ook een grotere kans op ziektes hebben als ze buiten lopen. anders zou dat ook nog mee kunnen spelen.
en wat je zegt klopt ook. als het weer maar een beetje tegenvalt staan alle koeien binnen.
Je schets het wel heel negatief nu, als een koe buiten loopt haalt ze zelf haar voer. Dus dat je meer voer nodig zou hebben omdat ze buiten graast is natuurlijk een beetje onzin, daarbij brengt ze ook zelf haar mest weg. Je hebt er juist minder werk aan als ze buiten lopen. Grasland management is een uitdaging opzich, je hebt vele manieren van weidegang.
Ik zou niet precies weten hoeveel boeren hun koeien binnen of buiten houden, maar hier in het gebied loopt zeker 80% gewoon lekker buiten. Dat is wel een beetje per gebied verschillen, en ook hoe je verkaveling ligt. Sommige boeren hebben weinig grond aan huis, waardoor intensief beweiden niet mogelijk is.
Weidegang heeft voor en nadelen, zeker als je met een robot melkt zal de uitdaging groter zijn om de voordelen uit de weidegang te halen.
Het was gewoon even heel kort gezegd wat voor veel boeren het probleem is. Want dat vraagt TS. Er gaan ook steeds meer koeien naar buiten en dat is heel goed. Je hebt een stukje verkeerd geïnterpreteerd of ik heb het niet goed uitgelegd, ze hebben niet meer voer nodig (misschien moeten ze alleen wat bijgevoerd worden in de zomer) maar het land wat je normaal gebruikt om het voer te verbouwen gebruik je nu voor grasland. en voer verbouwen op dat land brengt meer op. Maar als je niet kan verbouwen heb je geen kuilvoorraad voor in de winter, en de koeien krijgen dan ook geen gras. dus moet je gaan aankopen.Laptopmuis schreef:Koeien hebben inderdaad meer kans op ziektes als ze buiten staan, vandaar dat nog veel boeren ze enkel binnen houden.
Maar ze bestaan inderdaad. De boer hier in de buurt laat ze ook zelf kiezen. Wel gaan de 's avonds allemaal de stal op om gemolken te worden. 's Morgens na het melken mogen ze dan weer naar buiten.