Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lisadliam

Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 10:05

Naja eigenlijk geen koe maar een vaars. (Koe die voor de eerste keer drachtig is.)

Ik zie altijd de drachtige merries topics, maar aangezien ik wel een merrie heb maar die niet drachtig is leek het mij leuk om eens een vaars te volgen. We hebben thuis een melkveebedrijf dus koeien genoeg. Maar 1 vaars verwacht wel een heel bijzonder kalf, namelijk mijn stagevergoeding.

Voor mijn opleiding (melkveehouderij) moest ik stage lopen bij verschillende boeren. Bij één stageadres heb ik als stagevergoeding een embryo gekregen. Die boer is een goede fokker en net als bij paarden gebeurd spoelen ze de beste koeien om daar zoveel mogelijk nakomelingen van te krijgen.

Spoelen houd in dat de koe een hormoon behandeling krijgt waardoor ze superovulatie heeft. Dan word ze geinsemineerd en word dus drachtig van meerdere embryo's. Die embryo's worden na een week uit de baarmoeder van de koe gespoeld. Een gedeelde van die embryo's word vers ingezet en de embryo's waar geen ontvangster (draagmoeder) voor is gevonden worden ingevroren.

Mijn embryo is vers ingezet bij een vaars bij ons thuis. Toen brak er een spannende tijd aan want je hebt zo'n beetje 60% kans dat het uitloopt op een dracht. Op 6 weken is ze gescand en ja hoor drachtig! *\o/* Rond 23 Juni word het kalf verwacht 22 Juni ben ik jarig, een gezond kalf zou een leuk verjaardags cadeau zijn. Ik hoop natuurlijk op een vaarskalf maar een stiertje mag ook.

Dit is Zwartje de draagmoeder
Afbeelding
Afbeelding

En het embryo komt uit Caps Mairy 14 dat is dus de moeder van het kalf.

Afbeelding

En de vader van het kalf is Uecker supersire Josuper ET :') Hij staat in Amerika en ik kreeg een filmpje van mijn oom die hem daar heeft gezien. Geen duidelijke foto dus.
Afbeelding

De verwachtingen van dit kalf zijn best hoog en als het kalf gezond geboren is moet ik haren trekken die opgestuurd worden naar Amerika. Aan de hand van het DNA kunnen ze zien hoe goed het kalf is. En als de score dan hoog genoeg is en het is een vaarskalf (vrouwelijk) dan word ze als ze oud genoeg is zelf ook gespoeld. Is het een stierkalf dan word hij waarschijnlijk verkocht aan een KI station en kan het een fokstier worden. Scoort hij of zij niet hoog genoeg blijft ze gewoon bij ons.

Ik beantwoord graag jullie vragen als die er zijn }:0

Jolien87

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:10

Wat leuk zeg! Maar als ik het goed begrijp wordt het dus jouw kalf?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 10:13

Ja! het is eigenlijk gewoon mijn stagevergoeding, ik mocht kiezen geld of een embryo.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:16

Wat een leuke en spannende deal! Duimen voor een top vaarskalf...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:18

Wat een leuke stagevergoeding!! Ik ga volgen!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:32

Goh bijzonder zeg! Ik volg mee, ben heel benieuwd wat er uitkomt :j Kun je wat meer uitleggen over dracht bij koeien? Gaan ze vaak over tijd bv? En zet je haar ook onder een camera?

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:36

wat leuk een van onze koeien is ook uitgerekend een deze dagen.
bij ons is ze gedekt door onze eigen dekstier boes! een witrik.
ik hoop dat het goed gaat ze is 15 jaar.
ben benieuwd wat er bij jou koe uitkomt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:38

Wat leuk!!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:38

lisaaahtjuuh schreef:
Ja! het is eigenlijk gewoon mijn stagevergoeding, ik mocht kiezen geld of een embryo.

Wat bijzonder zeg. Hopelijk verloopt het allemaal voorspoedig. Ik ga je zeker volgen. :j

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:40

Wat leuk! Ik volg!

F_inleyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:42

Wat leuk! Wist niet dat het bij koeien ook zo ging. Ik volg zeker mee ben benieuwd wat voor moois eruit komt.
Geeft een koe ook bepaalde tekenen voor die gaat bevallen?

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:46

Ik volg ook! Ik heb bij stages voor school (ben student diergeneeskunde) ook al 2 keer de bevalling bij een koe meegemaakt. 1 keer bij een melkkoe en toen kwam er een tweeling uit, en 1 keer bij een vleeskoe door middel van keizersnede :)

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:48

Wat een ontzettend leuke stagevergoeding zeg! Hopelijk komt er een mooi kalfje uit, spannend! :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:52

wat leuk om een koeienvolgtopic te hebben! spannend, ik hoop voor je op een mooi vaarskalfje!

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 10:53

chocobroodje schreef:
Goh bijzonder zeg! Ik volg mee, ben heel benieuwd wat er uitkomt :j Kun je wat meer uitleggen over dracht bij koeien? Gaan ze vaak over tijd bv? En zet je haar ook onder een camera?

Ja ik ben ook reuze benieuwd!

Koeien kalven over het algemeen redelijk rond de uitgerekende datum. Natuurlijk verschild het wel eens een paar dagen. 2 weken gebeurd ook wel maar dat heb ik liever toch niet. Als ze 2 weken overtijd zijn is het vaak een stierkalf. Als ze te vroeg kalven is er vaak wel wat aan de hand.

Camera hebben wij niet zijn wel heel veel boeren die dat wel hebben. Overdag houd er altijd wel iemand een oogje in het zeil en snachts gaan we even kijken als er een koe op kalven staat.

Ik gebruik veel pinksteren dat houd in dat de koeien daarvan makkelijk kalven daardoor start de koe beter op en kunnen ze het kalven vaak alleen af. Iedereen heeft zo zn fokdoelen en afkalfgemak vind ik dus een belangrijke. Maar omdat josuper den jonge stier is is er nog niet veel over bekend. Goed in de gaten houden dus.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 10:56

F_inley schreef:
Wat leuk! Wist niet dat het bij koeien ook zo ging. Ik volg zeker mee ben benieuwd wat voor moois eruit komt.
Geeft een koe ook bepaalde tekenen voor die gaat bevallen?

Een koe uiert op daar zal ik foto's van plaatsen als het zo ver is. Ook kun je voelen of de banden slapper worden maar dat is bij de ene koe anders als de andere. Vooral bij vaarzen is het soms moeilijk te bepalen wanneer ze kalven.

Sommige gaan melk lekken vlak voor de bevalling of hele kleine beetjes poepen. Onrustig zijn.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:56

Wat super leuk, ik ga ook volgen! :D

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:59

Wat leuk zeg! Ik werk op een melkveebedrijf dus zie regelmatig kalfjes geboren worden maar zoiets is toch bijzonder! Vanmorgen is er bij ons nog een kruising jersey x holsteiner geboren.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 11:05

Afbeelding

Het wiegje staat al klaar! In dit hokje zal het kalf de eerste weken verblijven. De andere kalveren staan in een andere schuur maar dit kalf mag absoluut niet ziek worden. Niet dat onze andere kalveren vaak ziek zijn maar met dit kalf wil ik gewoon geen enkel risico lopen. Daarom kreeg ik van mijn oom en neef dit hokje als verassing. :)

Ook mag het kalf niet de biest van de moeder als het een stier is. Een stier mag namelijk absoluut geen ziektes bij zich hebben als hij naar een ki station word verkocht. Wij zijn niet officieel ibr vrij. We denken wel dat we het zijn maar om het zekere voor het onzekere te nemen haal ik ibr vrije biest bij een boer uit de buurt die dat voor me ingevroren heeft.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:07

Heel leuk, een keer wat anders inderdaad. Ik ben benieuwd! :D

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:08

Grappig wiegje, haha

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:15

Ik werk self ook tussen de koeien dus ik ga absoluut volgen!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:18

Wat leuk!
    Ik ben ook van de partij :j

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:24

Ik volg! Interessant en eens wat anders :)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:27

Ontzettend leuk stagecadeau lijkt me! Veel succes en plezier ermee!

Zal de eerste zijn die erover begint, maar dat spoelen en ophokken staat mij wel enigzins tegen, maar goed, weet dat dat helaas een normaliteit is in de agrarische sector...