Ik zie altijd de drachtige merries topics, maar aangezien ik wel een merrie heb maar die niet drachtig is leek het mij leuk om eens een vaars te volgen. We hebben thuis een melkveebedrijf dus koeien genoeg. Maar 1 vaars verwacht wel een heel bijzonder kalf, namelijk mijn stagevergoeding.
Voor mijn opleiding (melkveehouderij) moest ik stage lopen bij verschillende boeren. Bij één stageadres heb ik als stagevergoeding een embryo gekregen. Die boer is een goede fokker en net als bij paarden gebeurd spoelen ze de beste koeien om daar zoveel mogelijk nakomelingen van te krijgen.
Spoelen houd in dat de koe een hormoon behandeling krijgt waardoor ze superovulatie heeft. Dan word ze geinsemineerd en word dus drachtig van meerdere embryo's. Die embryo's worden na een week uit de baarmoeder van de koe gespoeld. Een gedeelde van die embryo's word vers ingezet en de embryo's waar geen ontvangster (draagmoeder) voor is gevonden worden ingevroren.
Mijn embryo is vers ingezet bij een vaars bij ons thuis. Toen brak er een spannende tijd aan want je hebt zo'n beetje 60% kans dat het uitloopt op een dracht. Op 6 weken is ze gescand en ja hoor drachtig!

Dit is Zwartje de draagmoeder

En het embryo komt uit Caps Mairy 14 dat is dus de moeder van het kalf.

En de vader van het kalf is Uecker supersire Josuper ET

De verwachtingen van dit kalf zijn best hoog en als het kalf gezond geboren is moet ik haren trekken die opgestuurd worden naar Amerika. Aan de hand van het DNA kunnen ze zien hoe goed het kalf is. En als de score dan hoog genoeg is en het is een vaarskalf (vrouwelijk) dan word ze als ze oud genoeg is zelf ook gespoeld. Is het een stierkalf dan word hij waarschijnlijk verkocht aan een KI station en kan het een fokstier worden. Scoort hij of zij niet hoog genoeg blijft ze gewoon bij ons.
Ik beantwoord graag jullie vragen als die er zijn