Maak ik mijn kat gelukkig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Dribbel

Maak ik mijn kat gelukkig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 17:12

Hi bokkers :) !

Mijn titel zegt eigenlijk genoeg. Ik heb zo vaak momenten waarop ik denk, is hij echt gelukkig?
Daar zit ik best wel vaak mee, en misschien maak ik me druk om niks, ik weet het niet.

2 jaar geleden kochten ik en mijn ex vriend een poes. Super leuk, en mijn ex vriend was veel thuis dus beestje kwam niets te kort. Na een jaar ongeveer besloten we toch een kat erbij te nemen zodat het voor de poes ook wat leuker was. Vrijwel na thuiskomst bleek dat het betreffende beestje doof was, oerdoof.
Dit was voor ons geen enkel probleem, daar we op een flat wonen waar ze toch niet naar buiten kunnen.
Dit ging prima, mijn ex vriend was veel thuis en deed veel met de beestjes dus helemaal happy waren ze.

Vorig jaar januari gingen wij uit elkaar, en ik ben in het huis blijven wonen inclusief de 2 katten. Ik werk gewoon fulltime en bij thuiskomst 's avonds ga ik sporten, 6 keer per week, en daarnaast natuurlijk mn dagjes weg op zaterdag etc.
Het ging al redelijk snel fout want elke avond als ik thuis kwam lag het hele huis overhoop door de kat. Lampen sneuvelen, bloempotten kapot op de grond, stoelen alleen gevallen, noem maar op. Ik heb toen besloten de woonkamerdeur dicht te houden, tenzij ik thuis ben. Dit betekent dus dat ze snachts als ik naar bed ga, tijdens werkuren van 8 - 6, en tijdens sporten/afwezigheid alleen een stukje gang, de keuken en een kleine kamer ter beschikking hebben. In de kamer staan wel 3 krabpalen en wat stoelen/ligplekjes. Super jammer dat het moet, maar ik laat me niet mijn huis verbouwen natuurlijk.

Maar het lijkt gewoon alsof de kat niet happy is? Als ik thuis bent, loopt ie steeds rond en loopt keihard te schreeuwen. Hij moet altijd wat te doen hebben, en ik heb soms het gevoel dat ik dat niet kan geven? Als ik naar bed ga, hoor ik al weer vanalles rammelen, en dan zit hij dus spullen van het aanrecht af te gooien of flessen wijn uit de berging te tikken.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb dit allang geaccepteerd dat hij dingen stuk maakt. Maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat een kat die happy is al dit soort dingen doet. Ik woon in een kleine flat en soms denk ik wel eens, heb ik te weinig ruimte voor hem? Hij is best wild en rent van hop naar her soms. Maar zo ver komt hij niet, aangezien het niet zo groot is.

En straks gaat het hier weer bloed heet worden binnen. Ramen kunnen niet open vanwege de kat. Die springt zo van 3 hoog naar beneden. Voor mij geen probleem, maar hoop dat mijn katjes daar geen last van hebben. (1 is zeer langharig).

Soms ga ik even met hem naar buiten aan een riempje, en speel savonds even. Maar ik heb daar gewoon niet altijd tijd voor.

Ik zou zo graag willen, dat ik weet, hij heeft het goed en dat ik me niet druk hoef te maken. Maar hoe weet je dat nou?
Hopelijk kan iemand op me inpraten dat het allemaal wel mee valt en dat ik spoken zie. :(

Sorry voor het lange verhaal!
Alvast bedankt!

Lady24

Re: Maak ik mijn kat gelukkig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:16

Je lijkt zelf eigenlijk ook al wel het antwoord te weten. Heel eerlijk? Ik vind dit sneu voor je katten.
Natuurlijk begrijp ik dat je dit liever anders ziet. Maar een kat die gaat niet zomaar de hele tijd dingen stuk maken en zeker niet rondlopen en schreeuwen.
En dat het bloedheet word binnen, denk niet dat dat zo goed is voor je katten.
Kunnen ze niet naar je ex vriend toe?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:16

Ik zou zelf geen katten houden in een flat, juist omdat ze niet naar buiten kunnen..
Ik vind ook dat als je ze ziet rondvliegen en als ze al door het raam zouden vliegen als je die open zet, dat ze dan toch graag naar buiten willen.. :o

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:18

Eerlijk?
Ik denk dat hij zich rot verveeld in die gang.

Ik lees dat jij je best doet voor je beestjes, dus mijn reactie is niet bedoeld om je schuldig te laten voelen.
Maar denk dat jouwn beesten wat extra aandacht en ruimte nodig hebben misschien.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:18

denk niet zo zeer naar buiten willen maar eenovervloed aan energie gezien je ex er de hele dag mee bezig was plan s'ochtends en bij thuiskomst na werk en na de sportschool eens 3 speelmomenten in waarbij je zorgt dat ze echt goed moe zijn.
denk dat dat al scheelt

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:22

heel eerlijk gezegd, geef je het antwoord zelf al.
deze kat is niet gelukkig..

de 'entertainment' van de katten is weggevallen en er is nu veel te weinig tijd voor ze..

misschien is een ander plekje beter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:25

Ivy_ schreef:
Je lijkt zelf eigenlijk ook al wel het antwoord te weten. Heel eerlijk? Ik vind dit sneu voor je katten.
Natuurlijk begrijp ik dat je dit liever anders ziet. Maar een kat die gaat niet zomaar de hele tijd dingen stuk maken en zeker niet rondlopen en schreeuwen.
En dat het bloedheet word binnen, denk niet dat dat zo goed is voor je katten.
Kunnen ze niet naar je ex vriend toe?

Ik wilde het eigenlijk niet zeggen, maar dit is ook wat ik dacht. Ik snap dat je de katten niet 1,2,3 weg wilde doen, maar wat is de reden dat de katten niet met je ex mee zijn gegaan als je zelf een behoorlijk druk bestaan hebt? Komt hopelijk niet botter over dan het bedoeld is, maar katten zijn naar mijn idee af en toe behoorlijke gewoontedieren. Als je als kat zijnde de hele dag een mens thuis hebt die voor je zorgt, lijkt het me voor zo'n kat ook een zwart 'gat' om in te vallen. Dat ze dan inderdaad gaan rauzen, slopen en wijnflessen uit het wijnrek gaan tikken is dan ook niet heel vreemd. Dan zou ik me toch afvragen of een of twee katten wel de juiste huisdieren zijn voor iemand die veel van huis weg is.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 17:28

Allereerst hartelijk dank voor jullie meningen, doet zeer maar ik zie geen spoken dus..
De reden dat ze hier zijn gebleven is heel simpel. Mijn ex vriend is terug naar zijn ouders gegaan en hadden al een kat. Dit was zeker geen optie geweest.

Overal waar ik loop loopt hij voor mijn voeten en loopt te mauwen. Zou dit ook een teken zijn?
Mouwen zou eventueel ook te maken kunnen hebben dat hij doof is?

De poes is trouwens een ander verhaal. Die is de rust zelve en maakt niets kapot.
Die ligt eigenlijk de hele dag te slapen, deed ze vanaf het begin al.
Zij is heel rustig. Maar haar alleen houden is natuurlijk al helemaal geen optie.

De kat wilt erg graag spelen, en daar is de poes meestal niet voor in. Die geeft een snauw.

Maar de volgende vraag, als ik sochtends, bij thuiskomst werk, en thuiskomst sport met ze ga spelen.
zouden jullie het dan wel denken dat het ok is?

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:30

Ik denk dat je je kat dan al een stuk gelukkiger maakt! Je kan het natuurlijk altijd proberen :)

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 17:31

sadekeshia schreef:
Ik zou zelf geen katten houden in een flat, juist omdat ze niet naar buiten kunnen..
Ik vind ook dat als je ze ziet rondvliegen en als ze al door het raam zouden vliegen als je die open zet, dat ze dan toch graag naar buiten willen.. :o

Helaas kan de dove kat natuurlijk nooit ergens heen waar ze buiten komen. Dan is hij dood..
Hij heeft vorige week een raam open gekregen terwijl ik op mijn werk was, en is van meters hoog naar beneden gesprongen op de stenen.
Gelukkig dankzij medebewoners terug gevonden..

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:33

Je katten hebben te weinig uitdaging als jij er niet bent en gaan dus spelen en dingen omgooien. Verveling. Ik begrijp dat je je huis graag heel houdt, maar door de ruimte te beperken wordt de verveling alleen maar groter. Misschien kun je iets meer activiteiten voor ze 'organiseren" in huis. Je hebt van die activity centers waar ze hun eten zelf uit moeten zien te krijgen. Dat houdt ze wel een tijdje zoet.
Hoe oud zijn de katten nu?
Uit je post blijkt dat je zeker het beste met ze voor hebt, maar je katten zich duidelijk niet optimaal voelen. Wellicht kun je ook je woonkamer zo inrichten dat ze er geen kwaad kunnen als je niet thuis bent? Anders is een ander plekje zoeken voor misschien een optie, ook al is dat niet leuk voor jou...

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:36

de kat is gewoon een heel ander karaktertje als de poes en is gewend om veel aandacht te krijgen.
het mauwen heeft niks te maken met een dove kat.
die kat weet heel goed dat hij geluid maakt. (zijn banden etc. trillen)
dat mauwen doen katten echt puur als ze aandacht willen hebben..
daarbij 'ziet' je kat mauwen ook bij de ander, dus beseft die dat wel, je andere poes zal ook wel eens mauwen om aandacht of om eten etc. en je kat leest het gedrag van je poes super, dus die snapt zeker wat dit betekend :)
het jammere is nog dat je poes ook niet met de kat speelt dus dat de kat ook geen aandacht kan halen uit een mede katten maatje.
dit diertje is een mens met veel aandacht voor hem gewend.. zijn patroon geworden..
het zijn gewoontediertjes en dit zal hoogstwaarschijnlijk ook niet meer omdraaien in een katje dat genoege neemt met een kattenmaatje dat hem af en toe afsnauwt..

het komt overigens wel over alsof je poes het helemaal niet erg zou vinden om alleen te leven en dat je katten niet zo op elkaar gericht zijn als jij denkt.
de een is gefocust op mensen, de ander ligt maar gewoon lekker te slapen de hele dag door en heeft klaarblijkelijk minder energie..

zijn het twee normale katten, of is de dove misschien nog een ras, met veel energie en behoefte aan mensen..? sommige rassen hebben dat echt..

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 18:31

De woonkamer kat proof maken is helaas echt geen optie (meer).
Dit heb ik een half jaar lang gedaan maar dan moet ik werkelijk alles leeghalen en loop ik savonds een half uur te sjouwen om het vervolgens savonds voor een paar uurtjes wwer terug te zetten.

Maar toen ze nog in de woonkamer mochten deed hij het dus ook al..

Zijn beide half rasSen. Maar die dove ia altijd zo energiek geweest in ieder geval.

Heb mijn ex gevraagd voor een kop koffie. dan kan ik het gaan overleggen wat het beste is voor de beestjes.

Het is in ieder geval ERG moeilijk om zo'n keuze te maken. Je komy toch altijd gezellig thuis al woon je alleen, en je bent zo erg aan ze gehecht.Bah..
Maar het welzijn van de katten is het aller belangrijkste .

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:36

Nou om direct een stempel op een kat te gooien die niet naar buiten kan, vind ik ook weer zo wat.
Mijn poes moet ik echt letterlijk naar buiten schoppen en dan staat ze binnen 10 seconden te blerren als een speenvarken omdat ze weer naar binnen wil. In de zomer staat hier de keukendeur zo ongeveer dag en nacht open en ze gaat gewoon écht niet. Behalve dan als ik in de tuin ga liggen, dan komt ze naast me zitten. Maar het kan dus echt wel aan het persoontje van de kat liggen.

Echter, als ik dit zo lees, denk ik meer dat de kat aandacht tekort komt en op deze manier aandacht probeert te trekken. Zou een speeltje wellicht een optie zijn met kattenkruid (geloof ik) erin? Zo krijg ik die van mij aan het rennen zodat ze haar energie kwijt kan, omdat ze gewoon echt niet naar buiten wíl. Dat speeltje is echt ideaal. Het ruikt denk ik bijzonder voor ze, want ze is er echt helemaal dol op!

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:37

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:43

Ik weet niet waar je woont, maar SOS voor dieren herplaatst ook. (Friesland)
Zou er ook iets meer aan de hand kunnen zijn met de kat? Al eens overlegd met een DA en/of gedragsdeskundige?
Trouwens, top dat je op zoek gaat naar een oplossing.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:43

ik snap je volkomen.,
ik heb een van mijn katten om grotendeels dezelfde reden weg moeten doen..
wij hadden altijd drie katten en mijn vriend zat wegens een hernia thuis.
alle drie kende dus vollop de aandacht en waren echte knuffels etc. ze hebben wel hun eigen katten-kamer maar daar zaten ze alleen in in de nacht. ofja, als ze moesten, dan was daar ook hun kattenbak.

Maar mijn vriend ging steeds verder vooruit en na 1,5jaar kon hij weer gewoon gaan werken. baan gevonden en zo liep de tijd voor onze dieren terug naar ongeveer 2uurtjes de dag..
we speelde nogsteeds elke avond met alle drie, ze mochten elkaar alle drie evenveel maar toch bleef mijn mainecoon achter...
hij kon niet omgaan met minder...
hij had echt iemand die altijd om hem heen was overdag..
begon ook dingetjes express om ver te gooien, altijd te roepen etc.

was opdringerig bij de andere twee aan het worden..
wij wonen ook in een appartament en naar buiten was en is geen optie voor mij, helemaal niet voor mijn coon..

uiteindelijk is hij naar mijn ouders gegaan.. mijn moeder werkt niet veel(2dagem) en als, is meestal mijn pap wel thuis, of de poetsvrouw is er op woensdag (alleen al iemand in het huis is al genoeg hè) en mijn twee broertjes wonen nog thuis..

met hem gaat het weer super nu die lekker zijn ritme heeft met een druk mensen leven ;)
ondertussen zit mijn vriend opnieuw thuis met het probleem en is hij afgekeurd en zou meneer nu prima terug kunnen maar mijn mama is er nu verliefd op haha!

Misschien kan je ex er toch over na denken om hem mee te nemen, als zij daar wel al die mensen om zich heen kunnen bieden ;)

ik denk dat de andere poes een paar dagen moet wennen, maar dat dat wel goed komt..
helemaal omdat het nu op mij overkomt dat die al eens alleen heeft gewoond (voordat dekat er was) en ook wel op zichzelf gesteld is ipv op de kat..)

_____

even totaal los,
ik heb laatst 1 van de 2 bij mij thuis moeten laten inslapen en deze is dus totaal niet op zichzelf gesteld en roept nu na 4weken nog steeds om een maatje..
ik moet dan ook zeggen dat ik nog steeds opzoek ben naar een kat..
echter heb ik de match helaas nog niet gevonden.. het is toch moeilijk..
Let dus wel op, dat je niet de kat overhaast wegdoet en dat je toch gaat merken dat je poes dit niet kan handelen...

mocht je wel echt beslissen,
misschien is jouw kat een match?
echter roep ik dit nu natuurlijk, maar weet ik niks van de kat en/of waar je woont ;)
maar als het helpt.. ook qua doofheid zou ik geen probleem zien.. genoeg oplossingen.
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 21-05-15 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:44

Inderdaad zoals al vaker hier gezegd is: hij verveelt zich stierlijk! Dat je een kat hebt en die binnenhoudt is niet zielig of raar. Een kat kan goed op een flat, maar je moet hem dan wel afleidingen geven, dingen om mee te spelen om op te klauteren (katten zitten graag hoog). Ik heb een tijdje een sphynx opgevangen voor mensen die een half jaar naar het buitenland gingen. Deze kat kan uiteraard ook niet naar buiten en daarvoor heb ik ook veel dingen in huis aangepast. Ik heb van die goedkope kattentunnels gekocht, hij had een grote, brede krabpaal die meegekomen is naar hier met verschillende huisjes, buizen en ander speelspul eraan. ook een leuke is om een babygym aan te schaffen. Die sphynx maar ook mijn htk is er dol op! PLankjes aan de muur bevestigen etcetc. er zijn erg veel lek dingen om je huis aantrekkelijk te maken voor de kat ;) ook een waterfonteintje, ballenbaan. er zijn ook van die dingen waar ze zich lekker aan kunnen schuren: kattenmasage ding...koop een snoepbal of snoepbuis waar je zijn brokjes in doet. Kan die een hele dag bezig zijn om zijn brokjes eruit te vissen.

De opmerking hier eerder gegeven dat ze niet snappen dat je een kat neemt als die niet naar buiten kan is natuurlijk belachelijk. Er zitten tal katten binnen omdat ze niet naar buiten kunnen, of omdat het gewoon een raskat is die je niet snel kwijt wilt raken, of gewoon omdat je in een drukke straat woond. noem maar op. Maar je moet dan wel gewoon dingen in je huis plaatsen die voor de kat voor afleiding zorgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:49

_Dribbel schreef:
Het is in ieder geval ERG moeilijk om zo'n keuze te maken. Je komy toch altijd gezellig thuis al woon je alleen, en je bent zo erg aan ze gehecht.Bah..
Maar het welzijn van de katten is het aller belangrijkste .

Lees even mijn post, dan kun je het ze erg fijn maken als jij afwezig bent. Om nu gelijk al te gaan zeggen, ik doe ze weg, vind ik wel erg makkelijk (als je snapt wat ik bedoel ;) ) Probeer eerst eens wat afleidng te plaatsen in je woning. Dan hoef je echt niet heel je kamer elke dag leeg te halen want ze zullen snel genoeg met alle spullen gaan spelen die jij voor ze hbt aangeschaft. Ik zou dat eerst nog proberen, mocht het echt niet helpen dan pas kijken naar bijv. herplaatsen. Ik zou niet te snel opgeven hoor ;)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:57

Of een kat gelukkig is merk je aan de kat zelf, niet aan de omstandigheden. In jouw geval is het antwoord jammergenoeg simpel: nee de huidige situatie maakt jouw kat niet gelukkig! Dat slopen en miauwen zegt genoeg. Het miauwen kan met doofheid te maken hebben, maar als dat nu zoveel is toegenomen, mag je wel aannemen dat het aandachtgebrek is.
Is het toevallig een jonge kater? Die hebben echt veeeeeel beweging en uitdaging nodig meestal.
Ruimtegebrek hoeft geen probleem te zijn, mits je dit kan opvangen met veel uitdaging. Met hoeveel jij weg bent is dat eigenlijk gewoon niet haalbaar. Je kan het best een tijdje proberen, put hem uit elk moment dat je thuis bent. Actieve jaagspelletjes, geef zn voer in denkspelletjes of gooi het door het huis heen (als je brok voert natuurlijk), alles wat hem uitdaagt. Dit moet wel echt dagelijks en liefst meerdere malen per dag. Rond de schemering is voor katten de meest actieve tijd, probeer dit te benutten.
Maar ik vrees dat het gewoon niet genoeg gaat zijn, maar dit bepaalt de kat zelf. Als hij hierdoor wel weer rustig wordt en je huis heel laat, dan is het voor hem dus wel genoeg. Blijft hij slopen? Dan is een ander huisje zoeken wellicht toch beter voor hem.

Over de poes durf ik volledig geen uitspraak te doen met deze info. Ze is rustig, maar dat is geen garantie dat ze gelukkig is want chronisch gestresste katten slapen ook de hele dag. Misschien kan zij alleen blijven maar het kan ook dat zij niet happy is met deze situatie. Dat de kater er ongelukkig mee is laat hij wel merken...

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:05

Aller eerst hoeft een kat niet naar buiten om gelukkig te zijn!!
Met een beetje aandacht voor de kat bij het inrichten van je huis zijn ze heus méér dan tevreden.
( een dove kat zou ik al helemaal nooit buiten laten )
En dat betekend niet de hele dag door slepen met spullen om een katten woonkamer en jou eigen woonkamer van te maken.......het is 50/50, zoals je ook je huiskamer kindvriendelijk kan inrichten om toch je eigen smaak en leuke spulletjes te kunnen behouden.

Een paar plankjes aan de muur doen al wonderen, helemaal als die toegankelijk zijn door een spannende klim route, en wat favoriete speeltjes er aan.
Een lekker stofje of kussentje er bij en een waanzinnig uitzicht op de straat/bomen/vogeltjes e.d.

Éen plek waar ze kunnen krabben, een ton of een meubeltje, of gewoon een speciaal plankje aan de muur.
Creëer wat spannende verstop plaatsjes in de zin van een spannende doos en of mandjes die ver dicht zijn, een schuinte achter een grote plant of kast........gewéldig speelvoer voor katten.

Kijk dan zelf eens wat jou katten het leukst vinden......hoog zitten, of juist ergens laag of achter en borduur daar op verder.
Een stevige hor voor het raam of iets met kippengaas ( voorzetraam ) maakt dat ook jou raam/en gewoon open kunnen terwijl je katten toch veilig zitten.
Verbreed desnoods één vensterbank bij dat raam....wederom een lekker dekentje of mandje er op en klaar is het.

Je hoeft niet per sé je hele huis overhoop te halen om er een katvriendelijke en gezellige ruimte van te maken.
Het hoeft ook helemaal niet veel geld te kosten.
Een béétje creatieveling maakt van en vóór weinig een waar walhalla voor katten.
En je hoeft ook helemaal niet overdreven veel ruimte te hebben.

Als je je open stelt voor een leven met katten en de moeite wilt nemen om een beetje meer kats te denken en te verstaan, gaat het met die twee van jou helemaal goed komen.
Vind je dit allemaal niks, dan lijkt herplaatsen me de beste en eerlijkste oplossing.
Maar dan wel ergens waar ook jou dove kat een veilig onderkomen heeft.
Dat ben je hem gewoon schuldig.

Veel succes en ik hoop over een tijdje gewoon foto's hier te zien van twee blije flatkatten en een blij kattenvrouwtje.
Het kán .........écht!!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:09

Bezigheidsspelletjes voor ze kopen. Voerballen. Voer verstoppen zodat hij wat te doen heeft. Dan is hij bezig met zijn hersens is vermoeiend en vaak heel bevredigend. Dus niet meer voeren in bakje maar overal verstoppen. Scheelt echt een heleboel

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 19:31

Echt super dat jullie zo meedenken. ben er even snel Door heen hescrolld maar zag al zeer goede tips voorbij komen, Dank daarvoor!!

Ik ga het zo even uitgebreider doorlezen. Want ik sta nu buiten, met de Oh zo stoere en eigenwijze mo.

Voor nu heb ik een voorlopige beslissing genomen maar tips blijven zeer welkom want daar kan ik echt veel mee. Nogmaals mijn dank is zeer zeer groot.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:47

Ik heb je topic even door gelezen. Ik heb een eveneens dove poes en een Maine Coon. Die komen allebei ook niet buiten. Zelf werk ik ook veel dus heb een soortgelijke situatie.

Ik heb bij het inrichten van mijn huis rekening gehouden met m'n katten. Zo heb ik een aparte kattenkamer, ingericht met plankjes aan de muur, allemaal dozen, speeltoestellen, krabpaal etc. In mijn woonkamer staat een gigantische krabpaal en nog een kleintje, waar ze gretig gebruik van maken. In m'n hele huis liggen balletjes en muisjes zodat ze zich niet hoeven te vervelen.

Tuurlijk, er ligt hier ook wel eens wat om, of ze springen op het aanrecht. Even corrigeren en dan hoop ik dat het niet meer gebeurt. :') Maar het zorgt er wel voor dat ik m'n aanrecht opruim en ervoor zorg dat er niks ligt wat gesloopt kan worden.
Je hoeft niet je hele huis elke keer te verbouwen, maar je kunt het wel catproof maken.

Ook ik denk dat het te maken heeft met te weinig uitdaging. Als ik hoor dat ze niet in de woonkamer mogen komen en dat je in een flat woont, denk ik eerlijk gezegd dat je te weinig ruimte voor ze hebt zoals het op dit moment is.
Ga even naar de Action, sla een hele hoop kattenspeeltjes in en kijk dan wat het resultaat is. Zou ze in ieder geval niet zomaar weg doen.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:51

En je hoeft ook niet je spaarrekening te legen TS, om een leuk iets voor je katten te maken. Bijvoorbeeld oude kartonnen dozen staan hier garant voor uren speelplezier. Als je een beetje rondkijkt op youtube en google vind je veel creatieve oplossingen die soms verrassend simpel zijn.

En: respect voor jou dat je zo bezig bent je katten het naar de zin te maken. Je bent duidelijk een baasje met hart voor je dieren