Aanschaf Border Collie? Twijfel ... Iemand advies?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Aanschaf Border Collie? Twijfel ... Iemand advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 16:51

Hoi.

Ik twijfel heel erg met het kopen van een Collie, het liefst Border Collie.

Situatie: Ik heb het psychisch vaak lastig, gaat al wel een heel stuk beter dan pakweg half jaar geleden, maar ik heb iemand nodig waar ik mijn aandacht, liefde en energie bij kwijt kan. Iemand die me op de been kan houden. Eerst zouden we kijken of ik weer een paardje kon houden. Dat kon ook. Maar afgelopen week helaas slecht nieuws gekregen waardoor dit idee van de baan is.

Dus, een hond leek me wel een goed alternatief. Een energieke hond, waarmee ik elke dag 2 à 4 uur buiten in de bossen kan ravotten (woon maar 100m van het bos vandaan, nog geeneens). Nu vond ik Collies altijd mooi (Lassie <3 ) en wist ik dat die ook energiek waren. Maar nu zit ik me op internet in te lezen ter voorbereiding (aanschaf zal pas over zes/acht weken zijn) en vraag ik me af ... is een collie wel iets als huisdier bij mijn situatie?

Verder ben ik ook benieuwd naar ervaringen van mensen die een Collie hebben of hebben gehad!

Ons huisje is klein, ons tuintje is een weide van ongeveer 100 à 150 (niet al te groot dus). Kan de Collie zijn energie wel kwijt als ik op school of op werk ben ?? Ook als we buiten speelgoed voor hem hebben oid. Ik wil de collie namelijk niet tekort komen.

Heb ook gelezen dat niet iedere collie echt aan de baas gehecht is, maar bij het bezichtigen kan je dat toch wel opmerken? Tis namelijk wel de bedoeling dat hij mij ziet staan :+

Mijn voorkeur gaat naar collies omdat ik er van kinds af aan altijd al door betoverd ben geweest. Maar mocht hem dit gewoon niet worden (wat ik dus vrees ... denk dat ik tekort kom voor een collie), welke andere rassen zijn alsnog energiek (!) en passen wel bij mijn situatie?

Alvast bedankt,
Emily.

kohtje

Re: Aanschaf Border Collie? Twijfel ... Iemand advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:55

Een Schotse herder en een Border collie zijn wel twee hele verschillende rassen.
Een Schotse herder zou ik nooit doen als je zelf niet stabiel bent.
Persoonlijk zou ik ook gaan voor een volwassen hond.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:56

Een border collie is een enorm moeilijke hond, zeker als je vaak weg bent en weinig ervaring hebt met het opvoeden zou ik het je echt niet aanraden zo;n neuroot te nemen..

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:00

Wij hebben op de boerderij zowel Schotse als border collies gehad, heerlijke dieren die graag actief bezig zijn.

De huidige collie kan het met iedereen goed vinden maar verkiesd mij boven de rest wanneer ze de keuze heeft ( ik heb haar ook in het nest uitgezocht en daar meerdere keren bezocht).

Bij het eerste kleinkind was ze wat te enthousiast ( wat de kinderen wat eng vonden), nu ze alweer 7 jaar oud is gaat het bij kleinkind 3 (1,5 jaar oud) top. Ze gaat onder de kinderstoel zitten en gaat ook uit zichzelf naast hem zitten als ze "geaaid" wil worden.

Ze hebben veel beweging en uitdaging nodig, daarbij zijn het echt hele lieve gezinshonden.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:01

Het zijn hele gevoelige energieke honden. Je moet wel een stabiele bc vinden die met jou mood swings om kan gaan.

Het idee van een hond die jou maatje kan zijn en je kan helpen vind Is trouwens een top idee! Als ik zie hoe mijn herder mij altijd aan het lachen krijgt.

Hoewel mijn herder.ook een neuroot Is, is ze met mij wel heel stabiel trouwens... je.kijgt ook een band natuurlijk.

Ik vind.het moeilijk om je een bc aan of af te raden. Wel wil ik je meegeven goed te.kijken naar welke lijnen je neemt. Je hebt de jazz onder de.bc, maar je kunt ook zoeken naar wat nuchtere lijnen

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:06

Verschilt per hond en niet per ras. Ik ken ook een enorm luie border collie die je moet uitdagen om in de benen te komen, terwijl een 'rustig ras' je kamer compleet overhoop kan halen van verveling.

Qua karakter kan ik een border collie wel aanraden. Het zijn loyale honden.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:07

Een 'Lassie' is niet hetzelfde als een Border Collie, hè? Schotse herders (Lassie) zijn zachtaardige honden. Gevoelig, tikje blafferig geloof ik, vrij rustig, niet bijzonder intelligent. Border collies zijn van nature schapendrijvers. Het zijn hele slimme honden die je goed moet begrenzen en aansturen, en die beduidend meer energie hebben dan de schotse collies.

Verder, en dat hoef je niet hier op te schrijven maar wel voor jezelf bedenken: hoe uit jouw emotionele instabiliteit zich? Ga je schelden, kortaf doen? Je in huis opsluiten? Huilen? Dat is belangrijk, omdat een baasgerichte hond daar enorm onzeker van kan worden. Als jij een hond onbedoeld toesnauwt, of ineens totaal geen aandacht voor 'm hebt omdat je met jezelf in de knoop zit, dan kan dat echt funest zijn voor de hond. Wees daar dus eerlijk in naar jezelf.

Het kan ook heel fijn zijn hoor, een hond. Een reden om de deur uit te gaan, om je gedachten los te laten en lekker met de hond te spelen. Dat is heerlijk! Maar het is ook moeilijk. Honden luisteren niet altijd, ze werken je op de zenuwen, ze doen dingen die je echt niet wil hebben. Romantiseer het niet, kies geen hond omdat je graag een lief maatje wil wat bij je in bed kruipt als je huilt, maar omdat je honden gewoon leuk vindt en graag buiten bent. :)

En pas op met 'aanschaf over 6/8 weken.' Dat is erg snel, en daarmee loop je risico om broodfokkers tegen te komen. Wees daar alert op (en ja, ook nestjes bij mensen thuis kunnen broodfok zijn). Neem liever iets meer de tijd, dan kan je ook bij fokkers gaan kijken en overleggen. Zeker omdat je wat problemen hebt, dan is het wel belangrijk om een hond te kiezen uit stabiele ouders.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:08

Deze honden hebben beiden hele sterke karakters. Als je een pup neemt hebben ze voor de opvoeding een evenwichtige stabiele baas nodig die stevig in zijn schoenen staat.

Als je niet in evenwicht dus stabiel bent zou zo'n hond dit heel snel op kunnen vatten als zwakte en je dan niet accepteren als roedelleider.

Het geen wat jou zo aanspreekt aan de collie zijn de eigenschappen die pas naar boven komen onder de begeleiding van een ervaren stabiele eigenaar! Vergeet dit niet :)

Als je hart ligt bij een collie denk ik dat je een volwassen herplaatser moet overwegen. Een hond die stabiel is en een karakter heeft die bij je past (niet dominant! Gewoon makkelijk en vriendelijk)

Een algemene "regel" is als je een hond overweegt. Dat je moet kijken wat qua ervaring bij je past (dominante sterke karakters liever niet tenzij stabiele herplaatser) en kijk of je qua energieniveau de hond kan geven wat hij nodig heeft.

Heel veel succes.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:09

Ik denk dat het idee van een hond als maatje een hele goede is. Als ik zie hoe mijn borders ervoor zorgen dat ik een ritme heb, actief ben, lekker buiten kom en contacten op doe en hoe gezellig het is in huis, kan ik je dat alleen maar aanraden :)
Wel merk ik met die van mij dat die behoorlijk gevoelig zijn mbt hoe ik me voel. Ben ik moe dat is de een juist extra rustig en de ander gebruikt dat om ff de grenzen op te zoeken. Hoe jouw klachten invloed zouden hebben zal natuurlijk per hond verschillen, maar ze kunnen daar dus wel op reageren. Wat dat betreft ben ik het met kohtje eens dat je misschien zou kunnen kijken naar een volwassen hond, dan is wat beter in te schatten hoe een hond in elkaar zit en zal reageren.

Ik mis een beetje in je verhaal of je buiten wandelen om nog wat wil doen. De meeste borders die ik ken hebben namelijk wel iets van sport of werk als uitdaging nodig. Lekker wandelen en rennen vinden ze natuurlijk heerlijk, maar ze moeten ook wel moe worden in de kop.
Overigens vind ik wel een giga verschil zitten in border collies of collies qua karakter, dus ik zou er iig goed over nadenken wat je echt belangrijk vindt.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:10

Als je zelf niet stabiel bent, neem dan absoluut geen Collie..
ze kunnen heel goed mensen lezen en gaan misbruik maken van 'ruimte'...
Je kan beter een volwassen hond nemen die echt maatje wil zijn, die ook actief is.
een collie is niet een maatje, maar een hond die echt onder je moet staan..
Dan is het zeker een hele trouwe hond, maar je moet wel in staat zijn om de hond 'onder' je te plaatsen qua positie..
mensen die zelf niet stabiel zijn, zijn daar vaak echt niet goed in.. (ligt ook wel aan hoe je psychisch in de knoop zit zegmaar) Jij bent de baas, en de hond is volger, moet echt 100% duidelijk zijn...
anders heb je al snel veel problemen op je hals gehaald.

daarbij roep je school en op werk?
Moet hij zichzelf gaan vermaken in de tijd dat je op school zit en op werk, in de tuin?
puur in een grote tuin maak je zo'n hond niet moe van en verkom je zeker geen verveling mee..

met name de eerste weken, moet je echt 24/7 bij zo'n hond zijn, wil je er een fijne hond aan over houden. strikt zijn wanneer je dat moet zijn etc.
ze hebben enorm veel energie en dat maak je niet op door puur een lange wandeling maken.
je moet ook hun hersenen vermoeien door op andere manieren actief bezig te zijn..

Ik raad je een Collie echt af..

Een echt maatje om je ritme etc. op te bouwen, en je blij te voelen met een hond erbij? DOEN!
maar ik zou persoonlijk gewoon geen collie aan mensen aanraden die zeggen zelf psychisch niet zo goed alles op een rijtje hebben zegmaar)
vooral in de puppyfase zal je echt wel een heleboel duidelijk moeten maken etc. naar je hond, wil je een fatsoenlijk getrainde hond hebben. Een colli kan echt met je aan de haal gaan als je niet van dag1 strikt te werk gaat en dat ook constant kan blijven volhouden..

Ook een volwassen Collie gaat je meermaals uitproberen en vaak is 1x toegeven al het probleem.. en je moet enorm veel zelfvertrouwen hebben en zeker staan wil dat lukken.
Ik merk zelf soms dat ik niet zeker genoeg mijn hond terecht stel, en meteen zie je daar al gevolgen van..
dan moet je daarna nog strikter reageren om het weer goed te zetten..
het ligt er echt even aan in hoeverre jij in staat bent om jezelf aan de top te zetten en je hond daaronder te plaatsen op de momenten dat dat moet..
een Collie houdt ook echt van houvast en kan er niet goed tegen als je 'speelt' met uitlaat tijden, of tijden van training met bv. schapen of agility etc. Dat moeten ze echt hebben.. de hersens moe maken.. wandelen alleen wordt niks.. helemaal niet in een tuin zetten een dag omdat je zelf wegmoet..

een hond puur als knuffel en wandelmaatje is geen Collie.. daar zijn andere rassen veel geschikter voor..

daarom zeg ik ook, JA neem een hond, maar pak geen Collie..

soms droom je van een ras wat nu gewoon niet matcht met je leven..
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 21-05-15 17:19, in het totaal 3 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:14

Omdat ik niet altijd even labiel ben, net als mijn man, hebben wij destijds bewust niet voor een BC gekozen.
Een Australian shepherd is veel stabieler, neemt je ook niet zoveel kwalijk als je een keer iets doms doet.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 20:07

Oh, mij werd vertelt dat Lassie ook een collie was. Niet dus :+

Mijn psychische instabiliteit uit zich vooral als terugtrekken bij mensen, isoleren. Bij de hond van mijn moeder (Berner Sennen, maar weinig energie en is te groot voor nu tho, moet een middelmaat hebben) merkte ik juist dat de hond mij houvast gaf om toch naar buiten te gaan en in de kamer te zitten. Al trok ik toen soms meer met de hond om juist. Als het heftig is (dat niet meer vaak is, vandaag toevallig voor het eerst sinds twee maanden) ben ik erg prikkelgevoelig voor mensen en tril ik veel. Wandelen helpt wel daarbij.

Het is sowieso niet de bedoeling om een pup te kopen, maar een volwassen, stabiele hond. Maar wel eentje met energie dus. Sport doen met de hond is ook wel leuk! Hier in de buurt zijn veel hondenclubs, daar ga ik eens naar kijken eer ik een hond heb, bedankt!
Met 6/8 weken bedoel ik dat ik dan pas op zoektocht ga. Ik ga zeker niet overhaast een beslissing nemen (:

Bedankt voor alle reacties eigenlijk! Zo te lezen is een BC dus niet echt geschikt aangezien ze behoefte hebben aan stabiliteit en ik school/werk heb waarbij ze zichzelf moeten vermaken (speelgoed voor hun ed aanwezig). Welke rassen zouden wel bij mijn "eisen" passen, in welke richting moet ik zoeken? Ik snap dat iedere hond anders is, maar een ras geeft wel bepaalde richtlijnen aan.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:13

xEmily schreef:
Oh, mij werd vertelt dat Lassie ook een collie was. Niet dus :+

Lassie is een Schotse Herdershond en die worden ook Schotse Collie genoemd.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:14

Lassie is een langharige Schotse Collie een Border Collie is een ander ras :)
beide dus wel Collies (herdershonden)... maar wel ander ras... en ook iets ander karakter.

Wel goed dat je opzoek gaat naar stabiele volwassen hond maar denk dat het dan wel lastiger wordt om een specifiek ras uit te zoeken.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:25

Idd lassie wordt als schotse collie gezien. Maar dat is dus geen border collie.
Ikzelf ben mega fan van de border collie en ben er ook mee groot gebracht. Ik weet dat ook precies hoe ze in elkaar steken. Ik heb dan ook geen werk en de paar uurtjes die eventueel weg ben op een dag is naar t paard.
Je moet ze idd geestelijk ook wat te bieden hebben, denk spelletjes enzo.

Morgen ga ik mijn border collie pup ophalen ( blue merle met prachtige blauwe ogen ). Ik heb zelf ook al een boerenfox.
Beide energieke honden.

Kan je de border vooral geestelijke stimulans en genoeg beweging bieden zie ik niet waarom het niet zou kunnen. Wij hadden onze border ook als huishond en deze zal het ook worden. De ouders van mijn pup zijn ook huishonden. Het kan dus wel degelijk.
ik zou dan wel kijken dat je geen pup haalt uit echte werklijnen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:29

Wat dacht je van een terrier? Die zijn zo goed als onvermoeidbaar. :') Ze zijn vrij zelfstandig waar borders erg op de baas gericht zijn. :j

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 20:35

Ik heb het niet zo op terriërs eerlijk gezegd. Een van mijn vrienden noemde trouwens de dalmatiër, heb een site met karaktereigenschappen gelezen en dat sloot op zich wel aan, zou dat iets zijn?

En ik heb wel graag dat ze op mij gericht zijn trouwens. Hoeft niet voor de volle 100%, maar wel dat ze me zien staan haha :') Of bedoelen jullie daarmee dat je ze wel eventjes alleen kan laten, bij school en werk?

Cinnepin ... bij die reactie ga ik weer twijfelen of het misschien toch kan. Mijn voorkeur ligt wel bij de BC namelijk als het kan, als ik de hond niet tekort kom. Als geestelijke stimulans kan je toch van die speeltjes halen, van die puzzels met een brokje erin bijvoorbeeld? Mijn nicht werkt op de hondenschool en liet me ooit zoiets zien. Is wel grappig, ze zullen vast meer van dat soort dingen hebben.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:37

Wij hebben de perfecte hond voor jou thuis haha. Een kruising (mechelse herder x boerenfox) x labrador. Heel energiek en makkelijke te motiveren , slaapt veel als ze thuis, is slim en voelt mensen aan.

Een kruising terrier x herder of herder x labrador zal perfect zijn.

Ik denk namelijk dat een herder zo op zijn baas gericht is dat jij hem niet de duidelijkheid kan bieden die een herder zoekt want ze merken álles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:40

ik snap je voorliefde van de schotse collie/herder. Ik heb een opvang collie gehad en ben zelf af en toe ook niet stabiel. Dit merkte ik enorm aan die hond. Hij werd zelf wat zenuwachtiger en bij het uitlaten werd hij dominanter dan anders naar andere honden.
Verder kan ik je ook zeker aanraden om een hond in huis te nemen en er lekker mee aan de slag te gaan. Mischien is een friese staby wat voor je? Zijn ontzettend leuke en actieve honden. Veelsuccesmet je uiteindelijke keuze!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:41

xEmily schreef:
Ik heb het niet zo op terriërs eerlijk gezegd. Een van mijn vrienden noemde trouwens de dalmatiër, heb een site met karaktereigenschappen gelezen en dat sloot op zich wel aan, zou dat iets zijn?

En ik heb wel graag dat ze op mij gericht zijn trouwens. Hoeft niet voor de volle 100%, maar wel dat ze me zien staan haha :') Of bedoelen jullie daarmee dat je ze wel eventjes alleen kan laten, bij school en werk?

Cinnepin ... bij die reactie ga ik weer twijfelen of het misschien toch kan. Mijn voorkeur ligt wel bij de BC namelijk als het kan, als ik de hond niet tekort kom. Als geestelijke stimulans kan je toch van die speeltjes halen, van die puzzels met een brokje erin bijvoorbeeld? Mijn nicht werkt op de hondenschool en liet me ooit zoiets zien. Is wel grappig, ze zullen vast meer van dat soort dingen hebben.

Jahoor, of speur spelletjes zowel in huis als buitenshuis. kunstjes leren. b.v slalommen met pionnen. Je kan zelf vanalles bedenken natuurlijk. En misschien kan je vriendin je ook helpen?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:44

Wat denk je van een retriever? Dat zijn energieke maar over het algemeen ook wat stabielere honden dan border collies. Ze zijn mensgericht, leergierig en knuffelbaar :)
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 21-05-15 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:45

Wat vind je van een leuke asiel hond?
Niet op ras gaan zoeken maar eens bij een asiel langs gaan en kijken of je maatje er tussen zit?
Je kan er zo vaak gaan kijken als je wil, tot je een klik hebt met een hond

Border collies zijn hele actieve honden, een hele dag binnen als jij op school zit is te weinig ruimte denk ik.
Border collies zijn heel lief en luisteren perfect, mits ze voldoende beweging krijgen anders heb je een zenuwachtige stuiterbal
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 21-05-15 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:48

Naast dat de hond moet passen bij jou, zou ik ook goed kijken of het een type hond is die goed alleen kan zijn. Honden blijven roedeldieren en niet elke hond is geschikt om veel uren alleen thuis te zitten.

Wij hebben een border collie als huishond en ik denk dat we geluk hebben gehad met haar karakter want we hoeven niet bijzonder veel met haar te doen. Sommige border collies hebben denk ik veel meer mentale of fysieke uitdaging nodig. Wel vindt ze het echt niet prettig om alleen thuis te zijn. Nu gebeurt dat ook niet vaak gelukkig.
Laatst bijgewerkt door Sarah_Elise op 21-05-15 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:48

Border collie is een echte werkhond en de borders die ik ken moeten echt werken anders vervelen ze zich. Een Schotse collie heb ik geen ervaring mee. Dat ik jou verhaal las moest ik ook denken aan een Friese stabij

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:53

Border Collies zijn pleasers, je zou kunnen zeggen, de ultieme werkhond die niet alleen maar voor je werkt omdat het hem gevraagd wordt, maar vooral ook omdat hij plezier leeft in het pleasen van de baas.
Als je ervaring hebt met honden en bergen van tijd dan zou het een ideale oplossing zijn voor jou, maar verwacht je binnenkort weer aan het werk te kunnen en weinig tijd te hebben voor de hond: Begin er niet aan, als ze niet voldoende stimulatie krijgen gaan ze wangedrag vertonen zoals slopen en andere ellende. In dit geval is het misschien wijzer een herderachtige te nemen? Die hebben ook veel energie en zijn werkwillig, alleen een iets lager energienivo.