3 of 4 konijnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nienke555

3 of 4 konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 11:44

Hallo :D

Wij hebben nu 4 baby konijntjes, een papa (die zit nu apart, is al gecastreerd) en natuurlijk een mama :P . Nu wilden wij eigenlijk wel een babykonijntje houden. Ze zijn nu 8 weken. Dan zouden we het liefste een vrouwtje houden, omdat er dan geen castratiekosten zijn. Er wordt een buitenren gemaakt van 6m2, en het hok is 2m2. Ze kunnen altijd in de ren. Eventueel zou de ren nog groter gemaakt kunnen worden. Ze hebben dan 8m2 waar ze 24/7 kunnen rondrennen. Het zijn kleine konijntjes, dus is dit dan groot genoeg?

Nu is mijn vraag, kunnen we dan beter mama, papa en 1 baby houden, of mama, papa, 1 baby en een gecastreerde ram uit de opvang?

nienke555

Re: 3 of 4 konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 15:40

Niemand? :o

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:43

Qua samenstelling kan wat je noemt beide.

Ik vind een hok van 8m2 voor drie, en zeker voor vier konijnen alleen wel aan de krappe kant. Kan je ze niet 24/7 los laten lopen door de tuin? Of evt ivm roofdieren 's nachts in de ren en overdag in de tuin?

Ander ding is dat het bij konijnen belangrijk is om ook vrouwtjes te laten helpen, omdat anders vrouwtjeskonijnen een enorm grote kans op baarmoederkanker hebben. Geloof dat meer dan de helft van de ongeholpen vrouwtjes dat krijgt.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 15:49

Babbelientje schreef:

Ik vind een hok van 8m2 voor drie, en zeker voor vier konijnen alleen wel aan de krappe kant. Kan je ze niet 24/7 los laten lopen door de tuin? Of evt ivm roofdieren 's nachts in de ren en overdag in de tuin?

Ander ding is dat het bij konijnen belangrijk is om ook vrouwtjes te laten helpen, omdat anders vrouwtjeskonijnen een enorm grote kans op baarmoederkanker hebben. Geloof dat meer dan de helft van de ongeholpen vrouwtjes dat krijgt.

Oh jeetje, dat laatste wist ik niet! Daar heb ik de opvang nooit over horen spreken...

Waarschijnlijk gaan we toch voor drie. We hebben een grote tuin, maar ze kunnen daaruit makkelijk ontsnappen. Buren hebben een zwarte herder die ook weleens bij ons bij de voordeur zat, dus dat is misschien niet een heel goed idee :') Ook kan ik ze, behalve de baby dan, die is tam genoeg, niet oppakken. De ram is gevonden in het bos, en de mama weten ze niet wat er mee gebeurd is.

Hoe groot moet de loopruimte voor 3 kleine konijnen minimaal zijn?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:13

Dus als je één van de jonge konijntjes houdt wil je liever een vrouwtje zodat je geen kosten hoeft te maken, maar je overweegt wel om er een gecastreerde ram uit de opvang bij te plaatsen. :? Wat ben je dan van plan met de eventuele mannelijke jonge konijnen? Die zullen immers ook gecastreerd moeten worden om ze bij andere konijnen te kunnen huisvesten. Dat moet dan zeker iemand anders maar weer voor zijn of haar rekening nemen? Het idee achter een konijnenopvang is volgens mij niet dat mensen hun eigen jonge konijnen ongecastreerd bij anderen 'dumpen' en vervolgens voor bijna niets een gecastreerd konijn bij de opvang halen. :x

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 16:19

goeroe schreef:
Dus als je één van de jonge konijntjes houdt wil je liever een vrouwtje zodat je geen kosten hoeft te maken, maar je overweegt wel om er een gecastreerde ram uit de opvang bij te plaatsen. :? Wat ben je dan van plan met de eventuele mannelijke jonge konijnen? Die zullen immers ook gecastreerd moeten worden om ze bij andere konijnen te kunnen huisvesten. Dat moet dan zeker iemand anders maar weer voor zijn of haar rekening nemen? Het idee achter een konijnenopvang is volgens mij niet dat mensen hun eigen jonge konijnen ongecastreerd bij anderen 'dumpen' en vervolgens voor bijna niets een gecastreerd konijn bij de opvang halen. :x

Wij moeten de jonge konijnen verplicht terug naar de opvang brengen hoor... Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken :P

En zoals ik in m'n vorige bericht al zei, 4e konijn komt er (waarschijnlijk) niet...

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:24

nienke555 schreef:
Babbelientje schreef:

Oh jeetje, dat laatste wist ik niet! Daar heb ik de opvang nooit over horen spreken...

Waarschijnlijk gaan we toch voor drie. We hebben een grote tuin, maar ze kunnen daaruit makkelijk ontsnappen. Buren hebben een zwarte herder die ook weleens bij ons bij de voordeur zat, dus dat is misschien niet een heel goed idee :') Ook kan ik ze, behalve de baby dan, die is tam genoeg, niet oppakken. De ram is gevonden in het bos, en de mama weten ze niet wat er mee gebeurd is.

Hoe groot moet de loopruimte voor 3 kleine konijnen minimaal zijn?

Ik vind voor drie konijnen 15m2 toch wel minimaal. Hou er rekening mee dat het niet uitmaakt of konijnen klein of groot zijn, aangezien kleine konijnen wel twee keer zoveel energie hebben als grote konijnen. Die moeten dus júíst extra kunnen rennen en springen.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 16:28

Ooh oke, dat is best veel Babbelientje! Zoveel hebben ze in de opvang niet eens voor vijf konijnen! Dat wordt wat extra palen bestellen bij de gamma :')

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:32

nienke555 schreef:
Ooh oke, dat is best veel Babbelientje! Zoveel hebben ze in de opvang niet eens voor vijf konijnen! Dat wordt wat extra palen bestellen bij de gamma :')

in de opvang hebben ze nooit genoeg ruimte voor konijnen. (is natuurlijk ook bijna onmogelijk om voor alle dieren genoeg ruimte te hebben)

(wat trouwens hier wel heel erg hielp na een "ontsnapavontuur" was om een badmintonnet (zo'n ding die je gratis bij twee rackets krijgt) voor de heg te spannen. Dat is voor mijn monster al genoeg om hem binnen te houden)

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:14

nienke555 schreef:

Klopt, maar dat is ook logisch. In de opvang zitten konijnen tijdelijk, om ze daarna naar een goed huis te helpen. Dus daar kan je het niet mee vergelijken. Naar mijn idee moeten we af van het konijn als huisdier in het rijtje cavia - hamster - rat. Een konijn hoort thuis in het rijtje hond - kat - paard: dieren die de ruimte nodig hebben en die je (bijna) helemaal vrij rond laat lopen. Het is jammer dat zijn formaat een andere indruk wekt en het zou mooi zijn als mensen daar doorheen leren kijken. Gelukkig bieden veel mensen konijnen wel een goed huis en jij zorgt ervoor dat je de goede info krijgt, dus dat komt bij jou vast ook goed!! +:)+

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:16

Ik zie overigens in je profiel dat je (nog?) 6 konijnen hebt. Hoe heb je die dan zitten?
Laatst bijgewerkt door Babbelientje op 21-05-15 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 17:18

Babbelientje schreef:
nienke555 schreef:

Klopt, maar dat is ook logisch. In de opvang zitten konijnen tijdelijk, om ze daarna naar een goed huis te helpen. Dus daar kan je het niet mee vergelijken. Naar mijn idee moeten we af van het konijn als huisdier in het rijtje cavia - hamster - rat. Een konijn hoort thuis in het rijtje hond - kat - paard: dieren die de ruimte nodig hebben en die je (bijna) helemaal vrij rond laat lopen. Het is jammer dat zijn formaat een andere indruk wekt en het zou mooi zijn als mensen daar doorheen leren kijken. Gelukkig bieden veel mensen konijnen wel een goed huis en jij zorgt ervoor dat je de goede info krijgt, dus dat komt bij jou vast ook goed!! +:)+

Dat hopen we dan maar :D

Bij de opvang hadden we nagevraagd hoeveel ruimte 2 konijnen (permanent) nodig hebben, en het antwoord was 2m2. Maar volgens mij is dat veel te klein voor 2 volwassen konijnen :=

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 17:19

Babbelientje schreef:
Ik zie overigens in je profiel dat je (nog?) konijnen hebt. Hoe heb je die dan zitten?

Papa apart, en mama met de 4 kleintjes in een hok + ren :).

Edit: 4 kleintjes, niet 5 :P

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:21

Ah ik snap het.

nienke555 schreef:
Babbelientje schreef:

Dat hopen we dan maar :D

Bij de opvang hadden we nagevraagd hoeveel ruimte 2 konijnen (permanent) nodig hebben, en het antwoord was 2m2. Maar volgens mij is dat veel te klein voor 2 volwassen konijnen :=[/quote]

Dat is echt krankzinnig klein. Dat een dierenwinkel dat zegt snap ik, die doen (meestal) zo'n beetje alles wat met konijnen te maken heeft verkeerd. Maar een opvang? Belachelijk. Ga uit van 15m3 voor 3 (en voor 2 niet heel veel minder) en dan zit je op het minimum.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 17:28

Dat vond ik dus ook Babbelientje... Maar toen we de konijnen net hadden wist ik niet beter, en op internet stond voor 2 kleine konijnen ook 2m2... Dus de 1e week hebben we ze daar in gehouden, en na een week zijn we verstandig geworden en hebben we een ren gekocht :') Ik weet zo niet uit mijn hoofd hoe groot die ren is...

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:37

Lach er maar om, de 15vierkante meter..
ik vind dat wel zo eerlijk om een dier zo'n ruimte te geven ;)
voor één konijn rekening ik toch wel minimaal 5vierkante meter..

Kan extreem gevonden worden, maar het is eerlijk voor het diertje ;)
ze huppelen toch graag grond, knabbelen wat gras etc.
een klein beetje ren vind ik maar niks..
3konijnen op 8m2 vind ik echt niet kunnen...

Zet ze gewoon niet te klein, dierenwinkels etc. geven daarin altijd het kleinste advies, veels te klein zijn de kooien die je gebruikelijk koopt in winkel..
bouw zelf een mooie grote ren en gebruik zo'n hok enkel als nachthok :)

En heel eerlijk, kan je dat niet opbrengen qua ruimte?
dan doe gewoon geen konijntje nemen :)
te min plaats of 'dat kan nog wel' wordt zo veel gedaan...
bij konijnen vooral, maar bij ratten, en paarden en noem maar op denken mensen dat het maar gewoon kan..
nee, dat kan dus niet. ze hebben ruimte nodig :)
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 21-05-15 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 17:38

KingYasFenn schreef:
Lag er maar om, de 15vierkante meter..
voor een konijn rekening ik toch wel minimaal 5vierkante meter..

Zet ze gewoon niet te klein, dierenwinkels etc. geven daarin altijd het kleinste advies, veels te klein zijn de kooien die je gebruikelijk koopt in winkel..

We bouwen de ren idd zelf :j Ik zal wel even overleggen of hij niet groter kan.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:42

Als hij niet groter kan,
beslis dan dat je geen kleine houdt.
8m2 voor twee konijnen is al aan de kleine maat..
dan laat pap en mam lekker bij jullie met die ruimte die ze nu hebben en gun het andere konijntje een ander plekje ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:44

2 of 4 konijnen, 3 kan voor problemen zorgen omdat het dan niet in balans is.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 17:46

KingYasFenn schreef:
Als hij niet groter kan,
beslis dan dat je geen kleine houdt.
8m2 voor twee konijnen is al aan de kleine maat..
dan laat pap en mam lekker bij jullie met die ruimte die ze nu hebben en gun het andere konijntje een ander plekje ;)

Hij kan veel groter hoor, onze tuin is groot genoeg :D

En die 3 overige kleine konijntjes die we naar de opvang brengen, weet ik dus eigenlijk al zeker van dat de opvang dan aan de mensen die de konijntjes overnemen adviseren dat ze minimaal 2m2 nodig hebben... En dan krijgen hun dus ook een veel te klein hok... Maar ergens anders dan de opvang mogen we ze niet heen brengen van de opvang, omdat we de konijnen in "bruikleen" hebben. Als wij de konijnen ooit (hopelijk niet) moeten/willen afstaan, moeten ze dus ook weer terug naar de opvang.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:48

welke opvang is dit dan?
echt een slechte opvang als ze dit aanraden inderdaad..

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 17:51

KingYasFenn schreef:
welke opvang is dit dan?
echt een slechte opvang als ze dit aanraden inderdaad..

't Heerveld in Luinjeberd...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:13

Nou ik vind dat de laatste tijd mensen wel met hele grote minimale afmetingen aankomen.. 8m2 voor 2 konijnen aan de kleine kant??? Kom nou, als dat regels zo zouden zijn zouden heel veel mensen geen konijnen kunnen houden en zouden opvangen nog veel voller worden...

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:40

15 m2 hebben mijn 4 konijnen ook echt niet....
Lopen met goed weer wel los onder toezicht.
Maar hun hok is ruim genoeg om zich te vermaken.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:14

KingYasFenn schreef:
Lach er maar om, de 15vierkante meter..
voor één konijn rekening ik toch wel minimaal 5vierkante meter..

En heel eerlijk, kan je dat niet opbrengen qua ruimte?
dan doe gewoon geen konijntje nemen :)
te min plaats of 'dat kan nog wel' wordt zo veel gedaan...
bij konijnen vooral, maar bij ratten, en paarden en noem maar op denken mensen dat het maar gewoon kan..
nee, dat kan dus niet. ze hebben ruimte nodig :)

Maar dit wat jij zegt vind ik ook niet helemaal eerlijk, want je hebt het over 'een konijn'. Één konijn is geen konijn. Er is dus ook geen minimale oppervlakte voor één konijn. Konijnen moeten altijd, maar dan ook altijd, minimaal met z'n tweetjes.