broodfokker honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

broodfokker honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 20:05

Op mp heb ik advertenties gezien van vermoedelijk een hondenbroodfokker. Waarom ik dit denk is, omdat ze meerdere nesten aanbieden van verschillende hondensoorten. ( best veel nesten ).
Wel geven ze je garantie etc en chip etc, maar toch vertrouw ik het niet. Zou je daar wat aan kunnen doen?

Ik denk niet dat ik de link hier mag plaatsen?

edit het gaat om Belgie

KimD

Re: broodfokker honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:10

Een melding maken bij MP kun je sowieso. Het is handig om ook een printscreen te maken van verschillende advertenties. Als ze er namelijk achter komen verwijderen ze het vaak.

Heb je de advertentie naam of telefoonnummer al gegoogled?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 20:11

Ja mijn vriend heeft het gevonden en staat idd bekent op de lijst van de bekende broodfokkers...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:13

Dan inderdaad printscreens maken van zoveel mogelijk. Direct een waarschuwing op MP gooien met de printscreens en een linkje naar Google zoekresultaten.

MP inlichten!

Heb verder geen idee wie je kunt inlichten of waarschuwen, ga eens even met je mee op Google zoeken. :j

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 20:15

Dankje wel! Ik heb een melding gemaakt bij mp!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:19

Het wemelt op marktplaats van broodfokkers helaas.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 20:20

klopt! Maar deze schijnt dus al bekent te zijn. Ook hebben ze een site! Daarom vraag ik me af of je het ergens kan melden?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:31

Volgens mij kun je niet zoveel doen behalve de informatie delen. Helaas zitten er hier in België echt ontzettend veel broodfokkers en zijn de reglementen makkelijk te omzeilen. Zo hadden we hier een dierenwinkel annex broodfokkerij. Ze zijn in de problemen gekomen toen er in de winkel geen honden meer verkocht mochten worden. Nu hebben ze gewoon twee bedrijven, zelfs nog op hetzelfde adres...

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:31

Dierenpolitie misschien?
Als je mp meld dan worden de advertenties verwijderd.
kan de dieren politie er misschien niets meer mee?

Edit lees nu dat het om belgie gaat.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:18

Hoe komen jullie erbij dat broodfokken illegaal zou zijn?
Enige wat je eraan kunt doen is geen pups van kopen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:21

zodra je leest dat ze garantie geven bij aanschaf van de pup moet je al gaan denken aan broodfokkers..... Er zijn maar ZEER weinig particulieren en stamboomfokkers die adverteren met een jaar lang garantie (die broodfokkers uiteindelijk echt niet gaan geven hoor!!)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:22

Urielle schreef:
Volgens mij kun je niet zoveel doen behalve de informatie delen. Helaas zitten er hier in België echt ontzettend veel broodfokkers en zijn de reglementen makkelijk te omzeilen. Zo hadden we hier een dierenwinkel annex broodfokkerij. Ze zijn in de problemen gekomen toen er in de winkel geen honden meer verkocht mochten worden. Nu hebben ze gewoon twee bedrijven, zelfs nog op hetzelfde adres...

Zo heb ik dus vorig jaar een hondje gekocht in Belgie waarvan we achteraf gezien al de vierde eigenaar van zijn. Arme dier heeft dus ook in zo'n dierenwinkel gezeten.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:22

In België wordt hier helaas (nog) niets aan gedaan... Er bestaat geen degelijke regelgeving rond en deze is makkelijk te omzeilen. Kort gezegd doen ze helemaal niets zolang de hondjes allemaal in degelijke gezondheid zijn en een voldoende ruim verblijf hebben.

Enige wat je kan doen is de website http://www.koophiernooiteenpuppy.com/ met de lijst van bekende broodfokkers zo veel mogelijk delen op social media om mensen bewust te maken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 08:28

https://www.dierenbescherming.nl/wat-wi ... andigheden

zelfs al staan inspecteurs er met hun neus bovenop wordt er niets aangedaan...broodfokken is niet verboden zolang fokkers maar aan bepaalde eisen voldoen...

dus melden heeft alleen in als de dieren er echt héél slecht bijzitten....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 08:44

Tja, in feite is er ook helemaal niets mis met het principe 'broodfokken', tenzij de fokker het niet zo nauw neemt met de gezondheid en het welzijn van de honden.
Ik bedoel: een grootschalige paardenfokker doet in wezen hetzelfde: fokken omdat er brood op de plank moet verschijnen. Het is alleen zaak om de belangen van het dier voor je eigen portemonnee te stellen. En juist dat zien we helaas maar zelden ;(

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 12:16

Ok, toch bedankt voor de reacties

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:29

Onze hond kwam bij een Belgische broodfokker vandaan. Wel 16 jaar geleden toen dat nog niet zo speelde.
Hij is 13,5 geworden :) was alleen niet het ras dat "bestelt" was :+ en hij was nogal klein en onder de puppyschurft. Hij was maar vier of vijf weekjes oud ;(
De rest van die 13,5 jaar heeft hij in goede gezondheid doorgebracht :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:33

@Keet: mag ik dan vragen waarom jullie überhaupt een pup daar vandaan hebben gehaald? 4-5 weken oud zou toch echt bellen doen rinkelen hier...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:58

Mijn vriend heeft hem destijds meegenomen omdat hij anders vrij snel dood zou gaan als hij hem niet meenam. Hij had niet zoveel kennis van honden en ze zeiden dat hij 7/8 weken oud was. Pas later erachter gekomen dat dat niet zo was.

Kreeg pas een relatie met mijn vriend toen de hond 10 was. Dus heb er geen invloed op kunnen hebben

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 20:30

Wel blij dat het hondje het goed gehad heeft!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 15:46

Ik wil broodfok niet goed praten,vreselijk,maar ik vind elk jaar een veulen bij een merrie minstens zo erg.
een hond heeft nog ong. een half jaar pauze,een paard niet.
het veulen is er net uit en de merrie wordt weer gedekt waardoor een merrie nog een veulen zoogt en al een nieuwe in haar buik heeft.
de eerste maanden kosten juist het meest energie en een zogend veulen ook.
vind ik ook broodfok maar daar hoor je niemand over!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 16:29

colunder schreef:
Ik wil broodfok niet goed praten,vreselijk,maar ik vind elk jaar een veulen bij een merrie minstens zo erg.
een hond heeft nog ong. een half jaar pauze,een paard niet.
het veulen is er net uit en de merrie wordt weer gedekt waardoor een merrie nog een veulen zoogt en al een nieuwe in haar buik heeft.
de eerste maanden kosten juist het meest energie en een zogend veulen ook.
vind ik ook broodfok maar daar hoor je niemand over!

Geef ik je gelijk in. Ik keur dat ook af

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:33

Het verschil is dat de merrie goed verzorgt wordt. Broodfok honden zien vaak het daglicht niet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:37

een merrie krijgt een veulen welke vaak na 5 maanden afgespeend wordt ,en dan hebben ze toch zeker een half jaar 'pauze' als je meteen weer zou dekken??? ( merrie draagt tenslotte 11 maanden ,een hond maar 9 weken daarentegen)

niet dat ik verder veulens fok,maar mijn merrie is voorheen ook weleens gedekt terwijl ze een veulen aan de voet had,het is niet zo dat het veulen wat ze dan heeft een jaar roofbouw pleegt op de merrie,deze gaat na een maand of 5 weg bij de moeder en moet zeggen dat de merrie die hier staat amper last heeft van een veulen zogen,sterker nog,menig eigenaar kruipt er binnen een paar weken alweer op omdat de merrie dan weer aan de bak mag,wat vinden jullie daar dan van??...

of doorrijden op hoogdrachtige merries....

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 16:39

Waar ik veel moeite mee heb is, dat als een merrie echt hoog drachtig is er soms nog mee gereden wordt ( incl sporen ). Ik heb het vaker gezien. Dan denk ik dat je verkeerd bezig bent, je gaat zelf toch ook niet in je buik prikken of hardlopen als je hoog zwanger bent...