Aangezien het mijn eerste hond zal worden wil ik me zo goed mogelijk informeren. Ik ben wel opgegroeid tussen veel dieren, maar heb er nooit één zelf moeten kopen of opvoeden.
We wonen in Antwerpen in een apartement, dus het hondje moet zeker niet te groot zijn. Wel zijn er veeeeel parken in onze directe omgeving en werk ik veelal als freelancer van huis uit dus kan ik het beestje veel aandacht en buitenlucht geven. Ik ben zeker bereid om hiervoor mijn dagelijkse routine aan te passen en een flink deel van mijn tijd op te offeren. Het welzijn van het hondje gaat voor.
Daar staat tegenover dat ik wel nog in staat wil zijn om eens af en toe 's avonds af te spreken met vrienden of een concertje te doen ofzo. Het dier zal nooit een hele dag alleen zijn, maar moet dus wel een paar uur alleen kunnen zijn zonder de boel te slopen of de buren wakker te blaffen. 
That being said zijn er 2 rassen die ons aanspreken: de franse bulldog en de cavalier king charles spaniel. Graag zou ik dus ook wat ervaringen horen over beide rassen. Ik heb uiteraard het internet al afgeschuimd, maar hoe meer hoe beter natuurlijk, want we willen een weloverwogen keuze maken.
samengevat dus:
Wij hebben het hondje te bieden:
- zo'n 70m2 appartement waar hij/zij vrijuit in mag rondrennen, spelen en snurken.
- alle liefde van de wereld

- veel aandacht en veel tijd om te wandelen/spelen.
- in de weekenden zijn we meestal niet in de stad te vinden dus dan is er 9 van de 10x een grote tuin om in te spelen, evt met andere hondjes.
Wat zoeken we:
- een lief, sociaal hondje
- niet te groot omdat we nu eenmaal in de stad wonen
- mag absoluut speels en energiek zijn, maar niet continue want dan wordt mijn vriend gek.

- een echte knuffelaar!
- een ras dat toch redelijk goed luistert en niet al te koppig/eigenwijs is
- liefst een puppy, maar de vraag is of dit verstandig is als we nooit eerder zelf een hond hebben gehad? Meningen zijn zeer welkom!

Ik begrijp natuurlijk dat een deel van deze 'eigenschappen' aan-of afgeleerd kunnen worden door middel van training, maar het lijkt me dat bepaalde rassen wel andere karaktertrekjes hebben to begin with.

En dan nog het "koopgedeelte": ik wil ab-so-luut niet kopen bij een broodfokker, dus hoe pak ik het dan aan? Een particuliere verkoper is immers ook niet altijd betrouwbaar. Waar moet ik op letten, wat moet ik vragen, wat zijn signalen dat het goed of juist niet goed zit?
Er is geen haast bij, we willen vooral gewoon een leuk hondje dat we een nóg leuker leven kunnen geven!
Mijn tip: Ga op zoek naar een minder populair ras! Shelties zijn bijvoorbeeld ook geweldig!
Zo stom om te zeggen, want het zijn vast heel leuke dieren, maar je hebt toch altijd een beetje een 'plaatje' in je hoofd.