Cavia's maken de hele dag prrr geluid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Cavia's maken de hele dag prrr geluid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 18:00

Hallo bokkers met cavia's!
mijn 2 cavia mannetjes zijn nu 6 maanden oud. Nu maken ze de hele dag door een prrr geluid aan het maken. Als ze dit doen dan schudden ze met de konten en dan beginnen ze hard te rennen. Ik lees veel op sites maar iedere keer iets anders over dit geluid. Ik heb nu eentje op mijn schoot en hij lijkt wel even rust te hebben. Maar hij fluit wel de hele tijd naar de andere caaf die ook terug fluit. Meer een geluid van: he ik ben er ook nog! Maar als ik hem aai maakt hij weer dat prrr geluid. Dit doen ze de hele dag door. Wat betekent dit?? Hij is onder zijn kin en bij zijn achter poot wel nat. Dus alsof die zichzelf heeft gewassen. Hij piept nu de hele tijd. Niet zo hard als er eten aan komt maar er tussen in.
groetjes :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:08

Is niks mis mee.

Meestal gaan ze het doen als je een plekje aait wat ze niet fijn vinden, vaak bovenop de kont.
Onderling gebruiken ze het vaak als ze over de macht bezig zijn en tijdens territorium afzetten maar hier doen ze het ook wel eens tijdens popcornen. Hoef je je geen zorgen over te maken :)

Oh en bij 'flirten' :+ gebruiken ze het ook. Mijn beren doen het ook veel meer dan mijn zeugen.

Yenni

Re: Cavia's maken de hele dag prrr geluid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 18:09

Oke gelukkig! Kei bedankt! Nu is het weer rustig :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:18

Beren doen dit om elkaar te imponeren. Zeugen doen dit als ze bronstig zijn. Voor dat een beer de zeug dekt doet ie het vaak ook! Niks aan de hand dus.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 18:18

Oke bedankt!

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:20

Dat gedrag is bedoeld om elkaar te intimideren. Houd het wel goed in de gaten want het kan overgaan in (serieuze) gevechten naarmate ze ouder worden.

Heeft de beer permanent natte plekken onder zijn kin en bij de achterhand?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:24

Die natte plekken kan ook sperma zijn. Als ze het hier flink te pakken hebben sproeien ze elkaar ook onder :+ (En de 'dames' plassen elkaar onder)

Echt vechten doen ze hier niet hoor, zolang ze maar de ruimte hebben en dus niet de hele dag in elkaars nek zitten gebeurd dat niet erg snel.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:28

Wel even in de gaten houden hoor, mannen kunnen flink lelijk doen tegen elkaar!
Die van ons konden opeens verdacht hoog springen :+

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 18:29

Yank: niet dat ik zo weet. Zag het net. Hou het idd in de gaten. Ik ging met een handoek over zijn buikje omdat daar plas en nat zat en toen zag ik wel hele lichte rode plekjes op de handoek. Is het zelfde waar ik al ook een topic over heb gemaakt. Weet alleen niet waarvan het komt. Hebben schaafsel als bodembedekking. Kom zo geen open plekjes zien.

Ze hebben een 1.20 kooi. Wel maar een huisje, moet ik er een bij kopen? Hoe kan ik zorgen dat ze niet op elkaars lip zitten?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 18:29

Als ze vers hooi krijgen dan springen ze al omhoog :D

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:30

Ik zou zeker 2 huisjes nemen ja, 1 is echt een goede rede om te gaan vechten voor ze :j Cavia's willen altijd een schuilplaats omdat gevaar voor hun van bovenaf komt, maar ze willen ook graag wat eigen-ruimte, met meer in een huisje liggen zie ik ze hier nooit doen.

Heb je misschien een foto van die plekken? Ben wel benieuwd waarom er rood vanaf komt, dat klinkt niet goed.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:31

Ik heb 2 beren en een huis! Ze slapen altijd samen en tegen elkaar in het huisje.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:32

Cas123 schreef:
Als ze vers hooi krijgen dan springen ze al omhoog :D

Ja maar 30 cm. was meer als verwacht, alles om de andere beer te pakken..

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:34

Dan heb je geluk! :D

Die van mij dus eeecht niet, heel toevallig lagen ze gisteren bij elkaar maar wel nog met een stuk ertussen. Misschien dat de stoere jongens hun nieuwe bak toch een beetje spannend vinden :P

Maar ik zou zeker 2 huisjes geven, dan hebben ze iig de keuze. Tenzij ze ook bij elkaar slapen zonder problemen, dan zou ik het lekker zo laten.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:40

Ik heb een tijdje geleden ook 2 mannetjes cavia's gekregen (broertjes die vanaf de geboorte samen zijn) en 1 van die 2 maakt ook de hele tijd van die geluiden en soms 'rijdt' hij ook op zijn broertje. Ze hebben geen wondjes en zie ze nooit vechten maar ik ben er wel een beetje bang voor. Ze hebben trouwens een enorm
verblijf (vind ik ) ze hebben een gedeelte van de stal van 1 bij 2 ongeveer dus de ander kan wel weg rennen. Ik maak me er ook wel eens zorgen om :o

Zo'n 'hok' is toch wel groot genoeg? Of zou ik de stal beter helemaal door de helft doen? Dan is het 1,5 bij 3 meter.

http://i1167.photobucket.com/albums/q63 ... qntpth.jpg

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 18:43

Ze slapen niet tegen elkaar. Zal mogen huisjes kopen. Heb nu dat plastic huisje erin staan die je er bij krijgt. Maar kunnen ze geen ruzie krijgen omdat er dan nieuwe huisjes in staan? Ik gebruik wel katronnen dozen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 18:44

xApple schreef:
Ik heb een tijdje geleden ook 2 mannetjes cavia's gekregen (broertjes die vanaf de geboorte samen zijn) en 1 van die 2 maakt ook de hele tijd van die geluiden en soms 'rijdt' hij ook op zijn broertje. Ze hebben geen wondjes en zie ze nooit vechten maar ik ben er wel een beetje bang voor. Ze hebben trouwens een enorm
verblijf (vind ik ) ze hebben een gedeelte van de stal van 1 bij 2 ongeveer dus de ander kan wel weg rennen. Ik maak me er ook wel eens zorgen om :o

Zo'n 'hok' is toch wel groot genoeg? Of zou ik de stal beter helemaal door de helft doen? Dan is het 1,5 bij 3 meter.

http://i1167.photobucket.com/albums/q63 ... qntpth.jpg

dit is dus precies waar ik ook ben voor ben. Vimd dat ze een mooie maat kooi hebben.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:45

Ik snap niet dat mensen zich druk maken. Dit is echt niet erg hoor en zelfs heel normaal!!

Pas als ze gaan klappertanden zijn ze boos op elkaar. Hier zeuren ze ook wel eens tegen elkaar maar maken elkaar echt niet af!

het brr is dood normaal!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 18:46

Heb geen foto. Zal er straks eentje maken :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:48

Prima grootte hoor! :j

Ik zou me er niet te druk om maken, het is gewoon natuurlijk gedrag. Zeker broertjes gaan niet zo snel vechten.
Die van mij hebben 2 keer wel écht gevochten. De eerste keer was toen ik ze bij 3 weken samen apart van het nest deed, toen gingen ze beslissen wie de baas was. de 2e keer was de dag erna toen ik hun moeder even bij ze wilde zetten omdat ik het zielig vond dat hun zusjes nog wel konden drinken, nooit doen :') Toen zagen ze de moeder dus gewoon als een vrouwtje dat gedekt moest worden en kregen ze daar knallende ruzie om.
Nu happen ze wel eens naar elkaar als ze op vrouwengeur zitten maar vechten doen ze nooit.

Zolang ze geen vrouwtjes ruiken en dus geen concurrentie van elkaar zijn is er zelden problemen. (broertjes & oude beer + jonge beer, oud+oud als nieuw koppel gaat wel vaker fout.)

Goed dat je een huisje bijkoopt! :) Kan best dat ze daar even strijd om hebben maar dat is normaal, doen zeugen net zo goed.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:48

Ik heb zelf bij het koppelen van volwassen beren ook kartonnen dozen gebruikt. In iedere doos had ik 3 uitgangen geknipt, werkte heel goed.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 18:51

Oke dank jullie! Maak me wel wat zorgen over die rode plekken.... zal straks foto's maken!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:56

Ja dat snap ik wel! Ben benieuwd naar de foto's, zonder is een beetje moeilijk oordelen :P

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 18:58

Ja snap ik!

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:02

Cinnepin schreef:
Ik snap niet dat mensen zich druk maken. Dit is echt niet erg hoor en zelfs heel normaal!!

Pas als ze gaan klappertanden zijn ze boos op elkaar. Hier zeuren ze ook wel eens tegen elkaar maar maken elkaar echt niet af!

het brr is dood normaal!

Precies, mannen onderling moeten af en toe even hun ongenoegen naar elkaar uiten om te laten zien hoe stoer ze zijn. Dominantiestrijd hoort erbij. :D

Zorg er voor dat je genoeg schuilplekjes hebt. Bij beren is het belangrijk dat ze hun eigen plekje op kunnen zoeken als ze de ander even zat zijn. Maak er een ideale omgeving van en probeer dat aan te houden, want het kan inderdaad zo zijn dat je beren anders ruzie gaan maken over het nieuwe bedje/huisje/wat je er dan ook ingooit. Ten slotte kan het inderdaad zijn dat ze in hun pubertijd wat meer ruzie gaan maken, maar houd in gedachte dat je cavia's pas uit elkaar houdt als ze echt tot bloedens toe vechten. Je wilt ze niet opnieuw moeten koppelen, dat is vrij lastig.