Nieuw anti stress voer Royal Canin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjan1984

Nieuw anti stress voer Royal Canin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 21:13

Ik kwam onderstaande tegen online en zou graag wat meer meningen hierover willen.
Schijnbaar heeft Royal Canin een voer ontwikkeld wat stress tegen gaat bij honden en katten.
Nu heb ik nogal een stress kat dus alle hulp is welkom maar ik ben geen fan van Royal Canin. Hier staat alles op kvv en barf op zijn tijd.

Hier onder de tekst, graag jullie mening.

Nieuw: dieetvoeding voor huisdieren met stress

Royal Canin introduceert het CALM Diet, een geheel nieuw voedingsconcept voor katten en kleine honden met stress. Uit onderzoek is gebleken dat bepaalde voedingsstoffen, zoals alfa-casozepine en L-tryptofaan, de symptomen van stress kunnen verminderen. Royal Canin is er als eerste voedingsfabrikant in geslaagd deze kennis om te zetten in CALM Diet, een unieke dieetvoeding exclusief voor de dierenartsenpraktijk.

Alfa-casozepine (Lactium®) en L-tryptofaan
Onderzoek naar de rustgevende eigenschappen van melk bij neonaten heeft aangetoond dat dit effect afkomstig is van alfa-casozepine (Lactium®), een actief peptide dat ontstaat na de hydrolyse van melk door het enzym trypsine. Alfa-casozepine heeft een benzodiazepine-achtige werking zonder de bijwerkingen van diazepam, zoals sedatie en verslaving. Het stressverminderende effect van Lactium® is aangetoond in meerdere klinische studies bij zowel mens als dier. Daarnaast is gebleken dat het aminozuur L-tryptofaan, als precursor van serotonine, een positieve invloed heeft op diverse gemoedstoestanden zoals onrust, angst en het slaap- en eetgedrag.

CALM Diet
Royal Canin heeft deze ingrediënten als uitgangspunt genomen voor de ontwikkeling van een geheel nieuw dieetconcept. Hierbij is exclusiviteit voor gebruik van Lactium® in honden- en kattenvoeding voor een aantal jaren vastgelegd. CALM Diet biedt de unieke combinatie van Lactium® en L-tryptofaan, die beide de symptomen van stress bij hond en kat verminderen zonder enige bijwerking. Daarnaast houdt deze dieetvoeding ook rekening met de mogelijke negatieve effecten van stress op andere orgaansystemen, zoals het maag-darmkanaal en de huid. CALM Diet biedt hiermee een natuurlijke oplossing voor stressvolle perioden in het leven van kat en hond.

Pluttersput

Re: Nieuw anti stress voer Royal Canin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:29

Mijn JackRussel staat sinds ik denk een jaar bijna op dit dieet. Zij was totaal niet te houden, en was een ramp voor zichzelf. Overgevoelig voor alle vormen van prikkels. Eerst hebben we diazapam geprobeerd, maar dat werkte averechts. Na overleg overgegaan op dit voer, en ik had binnen een week een heel ander hondje. Veel stabieler, veel alerter op mij, veel minder overstressed door haar hele omgeving.
Waar ze eerst in elkaar kromp als je met een vork op een bord tikte, zat ze gisteren in haar oor te poeren toen ze met de klopboor op anderhalve meter bezig waren.

Sinds ze op dit voer staat ben ik ook in staat om heel langzaam aan haar andere problemen te werken. Eerst kon je niet tot haar doordringen, ze was zo met alles in haar omgeving bezig... En nu, echt een heel ander hondje. Nooit gedacht dat t zou werken. Maar voor mij geen ander voer meer dan dit voor mijn Cola :)

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:31

ik heb het gebruikt bij een poes met blaasgruis. De blaasgruis ontstond door stress.
poes was ook doof en dat speelde erg mee.

Ik heb weinig verschil gemerkt met het geven van dit voer.
Wat wel werkte waren homeopatische tabletten.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:32

Maar dat is ook raar, niet? Is de blaasgeruis wel weggehaald?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:55

Ik vind het lastig dat Royal Canin veel vulmiddelen toevoegt aan zijn voer.
Bijvoorbeeld de Royal Canin Outdoor, met deze samenstelling:

gevogelte-eiwit (gedroogd), maïs, rijst, dierlijk vet, maïsglutenvoer, dierlijk eiwit (gehydrolyseerd), gedroogde bietenpulp, gist, mineralen, plantenproteïne-isolaat*, visolie, sojaolie, kokosolie, fructo-oligosaccharide, gisthydrolysaat (rijk aan mannan-oligosaccharide), hydrolysaat uit schaaldieren (rijk aan glucosamine), tagetes-extract (rijk aan luteïne), hydrolysaat uit schaaldieren (rijk aan glucosamine).
*L.I.P.: Uitgelezen, licht verteerbare proteïnen met hoge biologische waarde.

Het dierlijke eiwit dat er in zit is gehydrolyseerd, wat betekent dat het gedroogd, vermalen, gedroogd en vermalen is en dat de suikers die er in zitten allemaal tot monosachariden zijn gesplitst; "ongezonde" suikers dus.
Daarnaast, maar daar weet ik het fijne niet van, gebruikt Royal Canin een bepaald E-nummer dat ten strengste verboden is geworden voor mensen omdat het giftig is, ook voor andere wezens.

Katten verteren slecht groenten en al helemaal geen granen, en ik denk dat, ongemerkt en onbewust, veel katten last hebben van hun darmgestel en andere ingewanden, en daar ook stress uithalen.

Ik zou zelf dus, op basis van mijn kennis, liever eerst Bach-bloesem of valeriaan-druppels in het drinkwater vermengen om te kijken of dat werkt.

Stel je wilt dit voer toch proberen, dan zou ik uitgebreid kijken naar de hulpstoffen die ze hebben toegevoegd die die kalmerende werking zouden moeten hebben.

Edit: dit is de samenstelling van het Calm voer:
Gedehydreerde gevogelte-eiwitten, maïs, rijst, tarwegluten, maïsgluten, hydrolysaat van dierlijke eiwitten, plantaardige vezels, dierlijke vetten, bietenpulp, mineralen, visolie, psylliumschillen en -zaden, sojaolie, Fructo-Oligo-Sacchariden, bernagieolie, hydrolysaat van melkeiwitten, Tagetes (Afrikaan) extract (bron van luteïne).

Fructo-Oligosacchariden zijn onverteerbare vezels, die volgens Royal Canin bijv diarree voorkomen. Mais, rijst en bietenpulp zorgen echter eerder voor een reactie van de darmen in de vorm van constipatie of diarree.
Deze FOS-sen zoals ze het noemen lijken míj dus logischerwijs eerder een toevoeging om de mogelijke problemen van de vulmiddelen (de rijst enz) op te heffen.

Verder zit er wel een hoop minder "troep" in als ander RC voer.

Maar, kortom, als ik in jouw situatie zou zitten, zou ik eerder voor iets als Applaws gaan, waar 80 procent vlees in zit en geen granen, in combinatie met bachbloesem of valeriaan in het water of over het voer.
Toen ik mijn kat zou krijgen heb ik uren en uren op internet gezeten om te kijken wat het beste voer zou zijn én een normale prijs zou hebben.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:58

Het gaat geen stress tegen ;) Het zorgt ervoor dat dieren net even wat beter om kunnen gaan met prikkels die zij als stressfactoren ervaren. Het helpt dieren een handje rustiger/minder gestressd te zijn. Resultaten zijn bij het ene dier natuurlijk beter te merken dan bij de ander, maar ik heb er wel goede resultaten over gehoord.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 05:53

Magicmist ik zou de hills cd stress eens proberen als ik jou was, speciaal voor katten met jouw probleem.
Calm bestaat al een tijdje maar ik ken eigenlijk geen dieren die t eten. Mocht t niets helpen zou je zylkene kunnen overwegen; zijn capsules die eigenlijk op dezelfde manier werken. Gelukkig kan je ze ook uit elkaar halen en t poeder los over t voer doen, t smaakt niet vies.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 07:56

Pluttersput schreef:
Maar dat is ook raar, niet? Is de blaasgeruis wel weggehaald?

dit was de verklaring van de dierenarts, daar het steeds terugkwam in combinatie met meerdere andere problemen.

poes is inmiddels al een jaar overleden. Had dus ook andere problemen, waardoor behandeling geen optie meer was.
Zyklene hebben wij idd ook geprobeert. dat hielp wel iets of wat!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:01

Ik volg even.
Hier ook een echte stress kat.
Ben heel benieuwd of het werkt.
IK ga de resultaten even in de gaten houden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:03

Ik volg even. De kat van mijn ouders staat op calm over wegens kans op toenemende agressie ten gevolge van stress. Wat is de prijs van dit voer?

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:05

Wij hebben ook een stresskat. Wij geven hem niet dit voer aangezien hij hier niet geweldig op reageerde maar voer van Prins. Sinds we dit voeren echt een wereld van verschil! :D Ipv van een kat die het hele huis doorrent, hebben we nu een kat die veel rustiger is. Wij voeren deze van prins trouwens: http://www.prinspetfoods.nl/artikel/pri ... are-resist

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:42

Ik weet niet hoe de prijs bij kattenvoer ligt, maar ik betaal voor de hond voor 4 kilo iets van 38 euro. Nou is ze maar klein, dus daar doet ze ongeveer een maand mee.
Overigens, die van mij eet het liever dan welk voer ze ooit aangeboden gekregen heeft...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:59

Ik vind dit het zoveelste verkoop praatje van rc, als je de ingrediënten lijst bekijkt zit het nogsteeds vol troep (de eerste ingrediënten zitten er het meest in)
Het aminozuur tryptofaan komt oa in gevogelte voor (kip kalkoen kwartel fazant etc) neem aan dat je katten daar meer dan genoeg van eten als ze vers eten ;)
Ik zou hem ook eerder met Bach ondersteunen en verder kijken wat de oorzaak vd stress is en daar op in spelen.
Ik kan mijn hond vol stoppen met dit voer, maar dat maakt niet dat ze minder stress ervaart dat er honden te dicht bij haar eten komen ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:04

Het is natuurlijk ook situatie gebonden. Ik vind het dan weer een beetje jammer dat mensen direct zeggen dat het niet werkt en niet zal werken, terwijl ik het levende bewijs hier naast me heb zitten.
Maar goed, ieder zijn eigen ;)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 02:19

Ik heb een bijna 4-jarige poes die last heeft van psychotische aanvallen. Deze aanvallen worden erger bij stress. Zij krijgt qua droogvoer het Calm dieet van RC. (Ze heeft ook een gevoelige maag, van natvoer krijgt ze I/D van Hill's, iets anders komt er zo weer uit).

Haar zusje, die belachelijk weinig lust, eet ook mee van de brokjes van PsychoPoes, dus qua kieskeurigheid heb ik geen problemen met dit voer. De eerste week was PsychoPoes trouwens niet enthousiast over de brokjes, maar na een paar dagen ging ze er toch van eten (met lange tanden), en inmiddels doet ze er een moord voor.

Ik vind het moeilijk te zeggen of het echt invloed heeft op de frequentie en ernst van de aanvallen. Soms is ze maanden goed, soms is ze weer heel slecht. In de slechte periodes krijgt ze ook Zylkène. Ik weet niet in hoeverre het Calm voer invloed heeft, maar ik zie het ook niet zitten om dat te gaan testen door het weg te nemen :=

Een maand voor Nieuwjaar zet ik sowieso alle katten op het Calm dieet, ivm het vuurwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:31

Wij hebben niet de RC variant, maar de Hills variant hier voor een van de katten. Kater met calciumgruis én stressproblemen. Hij mag ivm de calcium niet op vers (kvv/barf). Sinds hij geopereerd is vorig jaar op de Hills en hij doet het hier echt goed op. Heb een hele andere kat nu, schrikt veel minder, is brutaal, knuffelig en speels. :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:36

tja ze hebben overal wel iets voor tegenwoordig. Ik hou het liever bij brokken waar een behoorlijk aandeel vlees in zit en geen kankerverwekkende stoffen. RC krijgen ze dus hier niet ;)

Werken zal het misschien wel maar ik vind ze niet meer zo geloofwaardig met hun labrador, boxer, duitse herder enz. voer. Je betaald voor het merk, niet voor de kwaliteit. Immers je betaald behoorlijk veel voor hun voeding terwijl een potje valeriaan bij de drogist helemaal niet duur is maar ook effectief ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:17

Ik kan je mededelen dat alle varianten homeopatisch spul op Cola geen enkel effect hebben gehad. Dit was echt een laatste redmiddel, anders was ze ingeslapen. Voor haar was het absoluut geen doen. Dus je kan zeggen wat je wilt, maar dit was voor haar DE oplossing.

En ach, kankerverwekkende stoffen zitten ook in ons eten. En in het eten dat de dieren eten die jouw dieren eten. Dus daar maak ik me niet zo druk om. Dan zou ik niks meer kunnen eten, en mijn beesten ook niet ;)

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 00:15

Ik kom dit topic net toevallig tegen. Ik heb zelf ook een angstig katje. Gaat al wat beter, maar ze zit snel in de stress. Toch zou ik haar nooit voer van royal canin geven.
Rc is een redelijk prijzig merk, terwijl je voor een paar euro meer al op een kattenbrok kan zitten, waar niet allerlei toegevoegde bende in zit, waar geen granen in zitten en vlees het hoofdbestanddeel is.. (ik zelf voer bijvoorbeeld applaws en daarnaast puur rundvlees..)
Ook in het prins voer wat ik zag langskomen, zit behoorlijk wat rotzooi helaas.
Natuurlijk eten niet alle katten hetzelfde en hebben sommige katten speciaal voer nodig. Op die uitzonderingen nagelaten, raad ik merken zoals royal canin echt af voor een kat.
De tip over wat druppeltjes valeriaan in het water klinkt dan in mijn optiek al beter. Ik vraag me wel af of het wel zo goed is voor een kat om te geven?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:09

Cinderella schreef:
Ik kom dit topic net toevallig tegen. Ik heb zelf ook een angstig katje. Gaat al wat beter, maar ze zit snel in de stress. Toch zou ik haar nooit voer van royal canin geven.
Rc is een redelijk prijzig merk, terwijl je voor een paar euro meer al op een kattenbrok kan zitten, waar niet allerlei toegevoegde bende in zit, waar geen granen in zitten en vlees het hoofdbestanddeel is.. (ik zelf voer bijvoorbeeld applaws en daarnaast puur rundvlees..)
Natuurlijk eten niet alle katten hetzelfde en hebben sommige katten speciaal voer nodig. Op die uitzonderingen nagelaten, raad ik merken zoals royal canin echt af voor een kat.
De tip over wat druppeltjes valeriaan in het water klinkt dan in mijn optiek al beter. Ik vraag me wel af of het wel zo goed is voor een kat om te geven?

Weet je zelf wel wat er allemaal in je eigen eten zit?
Ik denk dat het hele "slechte stoffen in dure (dierenarts)voeding" ook een beetje een hype is waarin mensen elkaar aansteken. Ik hoor graag wat dan voor slechte stoffen/bende er dan zouden zijn met hierbij een bron en (wetenschappelijke) onderbouwing.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:27

Misschien zeg ik nu iets heel dom: Maar ik weet dat er voor paarden "kalmerings"supplementen zijn op basis van magnesium en L-tryptofaan en die Lactium® moet volgens mij ook zo te vinden zijn. (gezien het een merknaam is)

Dus waarom probeer je het niet apart bij te geven, dan hoef je niet over te stappen op een voer waar je zelf niet achter staat...
Hier zou voer van RC al helemaal geen optie zijn, gezien mijn hond allergisch is aan tarwe, maïs, rijst, kip, lam, hert en paard. Dan blijft er zowieso zeer weinig van de meeste brokken op de markt over...

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:30

Even de vraag waarom je er geen fan van bent? Wij zijn er namelijk wel blij mee, naar onze mening prima voer :j

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:56

annepaardoes schreef:
Cinderella schreef:

Weet je zelf wel wat er allemaal in je eigen eten zit?
Ik denk dat het hele "slechte stoffen in dure (dierenarts)voeding" ook een beetje een hype is waarin mensen elkaar aansteken. Ik hoor graag wat dan voor slechte stoffen/bende er dan zouden zijn met hierbij een bron en (wetenschappelijke) onderbouwing.

Daar vraag je me wat. Ik heb me zo ontzettend zitten in lezen op verschillende sites en fora, dat het nog een flinke klus wordt dat allemaal weer tevoorschijn te toveren. Ik hou het even simpel.
Een kat is van nature een vleeseter. Om zo dicht mogelijk bij die behoefte te komen, geef ik daarom brokken met een zo hoog mogelijk vleespercentage en daarnaast nog als "natvoer" puur rundvlees.
Royal canin bevat al niet zo'n hoog vleespercentage. Daarnaast vind ik ze vrij vaag met de hoeveelheden die in hun voer zitten.
Ik ga niet mee met een hype. Ik baseer mijn keuze op het feit dat een kat een vleeseter is. Ik voel me er dan prettiger bij dit ook te voeren, in plaats van een royal canin, wat ontzettend veel doet aan reclamemarketing en daardoor veel naam heeft, maar kwalitatief echt niet de beste is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 08:17

Pluttersput schreef:
Ik kan je mededelen dat alle varianten homeopatisch spul op Cola geen enkel effect hebben gehad. Dit was echt een laatste redmiddel, anders was ze ingeslapen. Voor haar was het absoluut geen doen. Dus je kan zeggen wat je wilt, maar dit was voor haar DE oplossing.

En ach, kankerverwekkende stoffen zitten ook in ons eten. En in het eten dat de dieren eten die jouw dieren eten. Dus daar maak ik me niet zo druk om. Dan zou ik niks meer kunnen eten, en mijn beesten ook niet ;)

En jij denkt dat hun geen homeopatische middelen er in stopen?? Wat doen ze er dan in aan medicatie buiten homeopatische middelen?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 08:27

Valeriaan geven aan een kat kan geen kwaad net als kattenkruid niet. In principe kunnen alle humane homeopatische middelen aan dieren gegeven worden. Heb nog geen dier gehad wat er aan overleed. Ook voorheen in het asiel honderden kittens op laten groeien met homeopatische middelen ter ondersteuning tegen stress en tegen bijv. Calicia virus. Zelfs de dierenarts moest toegeven dat het wel heel goed werkte. Wist je bijv. Dat je vele soorten schurft door insmeren met vitamine C in 10 dagen dood heb? Vele malen gezonder dan vaak wassen met ivermectine en bovendien dan geen doden en bij ivermectine wel helaas en duurt dan ook veel langer de totale behandeling.

Wij gebruiken de natuur voor vele dingen en de andere middelen alleen als er geen andere oplossing is.