Ongeveer een week geleden heb ik voor mijn konijn een nieuw hok gekocht. Een ferplast ranch met verdiepingen. Het hok is beneden open en staat op een stenen vloer. Dit is voor het eerst dat mijn 8,5 jarige konijn een hok met verdiepingen heeft en zo ook dat hij op de stenen kan rondhuppelen.
Enfin, vanochtend ging ik mijn konijn iets lekkers geven en hij reageerde zoals altijd: blij! Toen ik in z'n hok keek zag ik op de stenen vloer bloed liggen. Geen plas, maar best een beetje bloed met ook bloed spetters op de rand van het hok. Als ik m'n konijn inspecteer zie ik niets vreemds en hij gedraagt zich ook niet anders? Ik heb dus geen enkel idee waar het bloed vandaan zou moeten komen. Wie o wie heeft wel een idee?
Even een edit: het is een mannetje, het is niet op de plek waar hij z'n behoefte doet en in z'n nachthok is geen bloed te zien.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-04-15 08:45, in het totaal 2 keer bewerkt
Het is zeker bloed en geen urine. Hij gaat echt niet op de stenen zitten plassen.
Anoniem
Geplaatst: 28-04-15 08:48
[naam] schreef:
Heb je ook in z'n bekkie gekeken?
Anoniem
Geplaatst: 28-04-15 08:49
KoudbloedKim schreef:
Heb je ook in z'n bekkie gekeken?
Ook niks in te zien voor zover ik kan kijken!
Leen27
Geplaatst: 28-04-15 08:50
Mijn konijnen hebben eens een veldmuisje vermoord. Ze logeerde ergens anders en hun hok was blijven openstaan. Ze hebben het muisje opgejaagd en het beestje is gestikt in het gaas (paste er niet door), toen lag er ook een klein beetje bloed in het hok. Ook een naaktslak heeft het al een keer moeten ontgelden. Tja ze zijn nogal territoriaal.
Al denk ik eerder dat je konijn een piepklein wondje heeft. Verder maakt je konijn een gezonde indruk? Misschien een loszittende tand?
Hij ziet er hartstikke gezond uit. Eet goed, en loopt lekker rond te hupsen. Ik kan er niks geks aan ontdekken. Een loszittende tand kan ik niet voelen denk ik?
Dit is gek... :p Wij breken ons hoofd over hetzelfde mysterie...
Leffroi
Geplaatst: 28-04-15 08:58
Een klein wondje geeft geen plas bloed. Ook in urine kan bloed zitten en ja, dat kan soms zoveel zijn dat het (helder) rood is. Als je namelijk nergens andere aanwijzingen kan vinden, van een ander dier of wél bijv. een wondje, dan zou ik daar als eerste aan denken. Hok verschonen, kranten neerleggen en afwachten tot hij weer gaat plassen.
Lumi
Geplaatst: 28-04-15 08:59
k heb geen idee waar het bloed vandaan kan komen, maar ik wilde toch even reageren, want ons konijn plast juist wel op de stenen. Daar heeft hij echt zijn vaste plasplaats van gemaakt. (de rest van het hok is gewoon schoon enzo dus het is ook geen laatste noodoplossing ofzo). Dit wilde ik je toch even melden En ik hoop dat het met je konijn goed blijft gaan!
Ik denk wel aan zijn urine hoor Vooral ook, omdat het bloed zo 'uitgelopen' is. Misschien even een belletje naar de da? Een konijn laat het niet snel merken als er iets mis is.
Er zit in gemengd konijnen voer een peul, die geeft knal rode urine. Ik ben even de naam kwijt. Schrok me de eerste keer toen ik t zag bij mijn konijn ook helemaal wild. Even bij de DA checken (telefonisch)?
Suzzy_3
Geplaatst: 28-04-15 09:38
Dit lijkt mij ook eerder urine. Het ziet er inderdaad uitgelopen uit, bloed mooi aan de buitenkant, dus naar buiten gedreven. En op de stenen spettert dat uiteraard een beetje.