Zijn er ook kattenrassen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Foaly

Zijn er ook kattenrassen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 10:46

... die niet geschikt zijn voor beginners?

Ik vroeg me dit af omdat je vaak bij honden hoort 'Oh, daar zou ik niet aan beginnen als je nog nooit honden gehouden hebt, absoluut geen ras voor beginners'. Maar zijn er ook kattenrassen die je beter over kunt slaan als 'beginnende' kattenhouder? Of maakt dat niet zoveel uit?

Ervaren kattenmensen met een antwoord?

Anoniem

Re: Zijn er ook kattenrassen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:54

Bengalen zou ik zeker niet mee beginnen. Zijn zéér actieve katten die vaak hun energie niet kwijt kunnen en daardoor 'vervelend' worden en je huis slopen.
Verder zou ik en kortharig ras aanraden om mee te beginnen. Langharige kat op de juiste manier groomen is toch moeilijker dan je denkt.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:56

Pers met een kleine neus. Die van ons moet elke dag 2 a 3 keer de neus/ogen schoongemaakt worden en 1 keer in d maand of soms 1 keer in de 2 maanden ligt eraan gewassen worden.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 11:04

Ik doelde meer op temperament en gedrag van een bepaald ras dat misschien te heftig is voor een eerste kat. Maar vachtverzorging is natuurlijk ook een goede :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 11:05

Bengalen komen ook in mij op: als je die niet kan entertainen dan kunnen die flink vervelend worden. Energie komt er wel uit namelijk.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 11:06

Veel katten zijn eigenlijk niet voor beginners :') probleem is dat ze gewoon ontzettend zelfstandig zijn en manieren bijbrengen word vrijwel nooit gedaan maar is echt nodig. Ik heb nu de poes van mijn broertje sinds gisteren te gast en heb haar nu al afgeleerd om niet op de keukentafel te springen. Bij hem bleef ze het doen. Gewoon consequent zijn en aluminium folie doet wonderen :p

Sowieso zijn katten als Bengalen, savanahs enzo niet aan te raden als eerste kat

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 11:27

De Abessijn zou ik ook op het lijstje zetten.
Net als Bengalen wordt die vaak genoemd als lastige/ moeilijke kat voor beginners.
Sphynxen hebben dan over het algemeen een heel knuffelig en makkelijk karakter, daar is het weer het onderhoud wat het voor een beginner lastiger kán maken.

Maar wat is er mis met een rasloze kat/ kitten??
Vaak ook super leuke katten om te zien.......je kan het zo gek niet bedenken of je komt ze in kleuren en/of patronen tegen, feitelijk zijn dat de échte unieke katten.
Zeker als kitten erg goed op te voeden en vaak echt een vriend voor het leven.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 11:29

Oh ik vind abessijnen echt geweldig! Het is dat er nu een boskat aankomt anders was het een abessijn geweest haha

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 11:34

RaafSmits: Er is natuurlijk niks mis met een rasloze kat of kitten. We hebben thuis ook eerst een kat gehad uit een hobbynestje, en nu een zwervertje uit het asiel, allebei geweldige dieren :j Dit topic was in eerste instantie niet bedoeld voor mijn persoonlijke situatie (voordat hier een kat komt moet ik eerst meer plek en geld hebben dan dat ik nu als arme student heb :+ ). Het was gewoon een vraag omdat je het bij honden zoveel hoort, en ik me daardoor afvroeg hoe dat bij katten zat :)

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 11:40

Bengalen, Perzen, sphinx vind ik bepaald geen beginners rassen. De Bengalen voor hun temperament en Perzen en sphinx omdat ze enorm veel verzorging nodig hebben.
De toyger ken ik niet qua karakter maar er zit bengalen bloed in. Savannah ken ik ook niet qua karakter maar er zit wilde kat in dus ik vermoed dat deze kat ook niet voor zomaar iedereen is.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:24

Foaly schreef:
RaafSmits: Er is natuurlijk niks mis met een rasloze kat of kitten. We hebben thuis ook eerst een kat gehad uit een hobbynestje, en nu een zwervertje uit het asiel, allebei geweldige dieren :j Dit topic was in eerste instantie niet bedoeld voor mijn persoonlijke situatie (voordat hier een kat komt moet ik eerst meer plek en geld hebben dan dat ik nu als arme student heb :+ ). Het was gewoon een vraag omdat je het bij honden zoveel hoort, en ik me daardoor afvroeg hoe dat bij katten zat :)

Helemaal super in dat geval.
Waren er maar meer mensen zo.

Maar te veel mensen vallen in de eerste instantie alleen op een uiterlijk of een karakter.
Vaak koopt men eerst de kat en dan gaat men pas een rondje doen of zich inlezen.
( geld trouwens voor heel veel dieren )
Bij een kat hoef je niet zo bang te zijn voor agressief gedrag/ dominant karakter......dénken ze dan.
Nee.....bijten zal een kat niet gauw doen, maar een kat heeft 1001 manieren om je duidelijk te maken dat hij het er niet mee eens is.

Dus een goed topic waar je zeker niet te makkelijk over moet denken.
Maar een "makkelijk én gezond ras" is over het algemeen gesproken gewoon de unieke huis-tuin en keuken kat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:28

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 07:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 19:17

Inderdaad Bengalen, Perzen, Savanah's (tot de 3e generatie toch wel). Maar ik zou de Siamees ook geen al te gemakkelijke noemen. Die zijn vaak slimmer dan goed voor ze is. Plus dat het echte drama-katten zijn. Hoe meer aandacht, hoe beter. Als je verwacht dat je lieve huisdier zoetjes op de bank slaapt de hele dag, dan ga je bedrogen uitkomen. Plus dat Siamezen heel erg vocaal zijn. Ze willen altijd het laatste woord. 't Moet echt je ding zijn..

De wilde katten zijn in het algemeen ook geen aanrader :D Dan bedoel ik katten die op straat zijn geboren en opgegroeid. Zelfs als je ze als kitten van amper 1 week van de straat plukt, is er vaak niet veel meer aan te redden. Zulke katten zijn goed als boerderijkat, maar om gezellig mee op de bank te knuffelen.. Nee. Al is het niet echt een ras natuurlijk :D

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 19:22

RaafSmits: Mijn Maine coon heeft nochtans de neiging tot bijten als hij ergens niet mee akkoord is, liefst in je benen en liefst tot bloedens toe.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 19:24

Siamezen en een aantal andere Oosters kortharen zijn ook geen katten die je als beginner in huis moet halen.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 19:26

Rebel_Jits schreef:
Inderdaad Bengalen, Perzen, Savanah's (tot de 3e generatie toch wel). Maar ik zou de Siamees ook geen al te gemakkelijke noemen. Die zijn vaak slimmer dan goed voor ze is. Plus dat het echte drama-katten zijn. Hoe meer aandacht, hoe beter. Als je verwacht dat je lieve huisdier zoetjes op de bank slaapt de hele dag, dan ga je bedrogen uitkomen. Plus dat Siamezen heel erg vocaal zijn. Ze willen altijd het laatste woord. 't Moet echt je ding zijn..

De wilde katten zijn in het algemeen ook geen aanrader :D Dan bedoel ik katten die op straat zijn geboren en opgegroeid. Zelfs als je ze als kitten van amper 1 week van de straat plukt, is er vaak niet veel meer aan te redden. Zulke katten zijn goed als boerderijkat, maar om gezellig mee op de bank te knuffelen.. Nee. Al is het niet echt een ras natuurlijk :D

Daarbij dan ook het Oosters kort haar, die hebben vergelijkbaar karakter.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 19:30

Rebel_Jits schreef:

Met jou uitspraak over wilde straatkatten ben ik het niet helemaal eens.
Ik heb er zo nl vijf en met wat geduld en inzicht kan je heel ver komen.
Je moet jezelf ook goed afvragen wat je precies verlangt van een kat.
Wil je een knuffelkat die ten alle tijden zin heeft om te kroelen, of mag de kat ook wel gewoon kát zijn??
Als je voor het eerste gaat of als je erg jonge drukke kinderen hebt zou ik inderdaad niet kiezen voor een wild vang/opvangkitten.
Maar er zijn degelijk wel veel wildvang/opvangkatten die de meest fantastische huisgenoten worden.
Maar als je dáár op gaat sorteren dan kan je ook op kleur gaan sorteren.
Een lapjeskat kan dan ook al een hand vol zijn.....gewoon omdat het meestal temperamentvolle eigenzinnige dametjes zijn..........maar er is áltijd een uitzondering op de regel.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 19:37

Ik vind dat mensen in het algemeen wel meer mogen begrijpen van katten alvorens er een aan te schaffen. Of het nou een HTK of ras kat is. Elke kat kan makkelijk of lastig zijn, maar dat is vaak omdat men het gedrag niet goed begrijpt. Veel mensen hebben nog erg ouderwetse opvattingen over katten houden ( ze kunnen goed alleen, je kunt ze niks leren etc.) Daar gaat het vaak mis en komt men met gedragsproblemen. Elke kat, of het nou een straat kat is of dure raskat kan een knuffelkat zijn. Maar ook een HTK kat kan wat pittiger zijn dan de ander…
Belangrijkste is dat men zich verdiept in een kat en indien er over gegaan wordt tot aanschaf zich ook inzet om het dier zo juist mogelijk te houden

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 19:39

siamees en naaktkat.
gewoon lekker een theemuts uit het asiel halen. liefst een oudere..

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 23:11

Mijn eerste kat was een vermomde street bull terriër :roll: gekregen als veel te jonge kitten ( mama dood) en zoveel fout gedaan..kenners zagen vrij snel dat het niet goed zat in het kopje maar ik dacht met geduld en liefde haar wel rustiger te krijgen, tot ze uit het niets een jong kind greep. Daarna is zij naar een boerderij verhuist en heb ik een heilige Birmaan gekregen. Die raad ik je aan! Ik heb een oudere mat ( 3 toen hij bij mij kwam) en het is werkelijk de liefste kat van de wereld.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 23:23

Rebel_Jits schreef:

Mijn vorige kat was van een zwerfnestje en die was inderdaad geen schootkat maar verder wel aanhankelijk en zat altijd bij ons in de buurt. Nu heb ik een kat die in huis geboren is en waarbij vanaf het eerste moment mensen bij waren. Hij is net zo min schootkat, bij de DA lastiger en ook wat vierzer qua naast de bak plassen etc dan die van het zwerfnestje.

Wat een beginnersras is? Misschien een Brits korthaar, zijn relatief rustigere katten dan de Oosterse types.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 07:30

Ik zou er gewoon eentje uit het asiel halen. Je kan dan kiezen tussen oudere katten en in overleg met de medewerkers eentje nemen die past bij jou en je leefsituatie. Misschien ook wel een kitten uit het asiel? De meeste HTK katten (huis, tuin en keuken katten) zijn prima katten om mee te beginnen.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 07:41

Lauratje_88 schreef:
RaafSmits: Mijn Maine coon heeft nochtans de neiging tot bijten als hij ergens niet mee akkoord is, liefst in je benen en liefst tot bloedens toe.

Dit is volgens mij echt een karaktertrekje van de maine coon :+ Vind dat ook geen beginnerskat.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 08:11

Echt? Mijn dochter heeft 2 maine coons maar die zijn heel zachtaardig. Hooguit met spelen dat je een kras oploopt maar nooit bewust uit kwaaiigheid. Terwijl wij ook niet echt ervaren kattenmensen zijn, zijn ze echt superleuk en gezellige beestjes.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 08:13

Jessix schreef:
Ik zou er gewoon eentje uit het asiel halen. Je kan dan kiezen tussen oudere katten en in overleg met de medewerkers eentje nemen die past bij jou en je leefsituatie. Misschien ook wel een kitten uit het asiel? De meeste HTK katten (huis, tuin en keuken katten) zijn prima katten om mee te beginnen.

Dit topic is geen 'advies aan TS' topic.

Zoals TS aangeeft vraagt ze dit gewoon uit algemeen interesse, niet omdat ze op zoek is naar een kat.