Duitse Herder pup kopen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwsemeid

Duitse Herder pup kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 18:02

Eindelijk is het zover, na jaren ben ik zover om mijn eerste eigen hond aan te schaffen. Vroeger heel veel gedaan met de labrador van mijn tante, o.a. hondentrainingen en jachtcursus maar nu mag ik eindelijk dit alles gaan doen met een hond die echt van mij is :D
Nu wil ik dolgraag een Duitse herder, het liefst uit de werklijnen omdat ik heb begrepen dat deze een rechtere rug hebben en dus minder gauw kans op HD?

Nu hoopte ik dat er wat kenners hier op bokt zitten die me zouden willen helpen zoeken naar een goede fokker.. :D

Hond wordt huishond, waarschijnlijk ook opgeleid als assistentie/hulp hond voor mij.

Mizora

Re: Duitse Herder pup kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:05

HD is niet direct gekoppeld aan de rechtere rug. De gangen zijn daar wel aan gekoppeld. Zeer schuin aflopende ruggen hebben vaak gangen die we bij paarden atactisch noemen. Een herder uit de werklijnen zijn serieus veel werk, niet te vergelijken met een labrador. Verkijk je daar vooral niet op.

Voor HD is het belangrijk dat zowel ouderdieren als grootouderdieren het liefst HD-A hebben en in ieder geval niet meer dan HD-B.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 18:15

Dat een Duitse herder lastiger zijn had ik eerlijk gezegd al verwacht, dat over de ruggen en gangen van de honden wist ik dan weer niet. Dan zou dat dus voor een huishond niet veel uitmaken of je een showlijn of werklijn hond neemt denk ik? Ik ga dan sowieso letten op de HD uitslagen van de ouderdieren en grootouderdieren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:28

Ik zou kijken of je een beetje gematigde fokker kan vinden. Voor de rest is de Duitse Herder niet mijn ras (ik ben van de poedels en de windhonden). Maar dit stukje wist ik toevallig, daar heb ik me ooit in verdiept vanwege de excessen in de showhondenfokkerij.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:36

Een Duitse Herder lastig ?

Zoek een fokker op, en laat je goed infomeren.

En, hoe goed je ook zoekt, alles uit sluit qua ruggen, heupen en weet ik veel wat. Garantie heb je niet...

Er is altijd invloed waar de fokker niks aan kan doen, zoals

slechte voeding, verkeerd groeien, te veel of weinig beweging, verkeerde belasting, of trauma...

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:40

Aanvulling op amigootje: ga kijken bij een vereniging waar alleen herders getraind worden, spreek met degenen die werk met hun hond, en kijk of hij echt bij je past.
En ga voor informatie niet naar de fokkers, maar naar de rasvereniging. Zij hebben ook adressen voor je van fokkers, die fokken volgens regelement. Waarin ook diverse gezondheidseisen staan.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:43

Goede aanvulling. Weet niet je in gedachten hebt qua rijstijd, anders kan ik je wel wat goede fokkers aanraden.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:43

Leuke honden, erg trouw.

Ik zou wel even met iemand gaan praten die veel met jonge Duitsers werkt. Duitse herder pups zijn vaak erg energiek, happerig en vocaal. Niet erg als je er op voorbereid bent en het is best af te leren.. Maar hou er wel rekening mee :)

Succes met zoeken!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:13

Ik zou in ieder geval een pup uit keurfok nemen. Dus behalve een stamboom en ouderdieren goed beoordeelde heupen en ellenbogen (HD en ED) ook een certificaat hebben van fokniveau. Pas dan kun je de fokker serieus nemen en daar begint alles toch mee.
Verder vooral rondkijken, de ouderdieren moeten je aan staan. de manier waarop de nesten grootgebracht worden moet je aanstaan.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 19:14

Nou ik weet ook niet wat te doen is voor zo'n jong dier.. maar ik vind anderhalf uur rijden (met auto) wel ver genoeg denk ik..

En bedankt voor de tips iedereen :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:40

Kies in elk geval voor keurfok en een fokker die meer doet dan alleen HD/ED en bijvoorbeeld ook DM test en ruggen laat röntgenen.

Een rechte rug zegt helemaal niks over HD. Zowel bij de kynologen als de werklijnen vind je rechtere ruggen en schuiner aflopende ruggen of beter gezegd een aflopende croupe.

Op onze site vind je erg veel info over keurfok, HD, DM enz. Ben er wel mee bezig alles te vernieuwen dus is nog niet allemaal aan de nieuwe layout aangepast.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:48

Duidelijk toevoeging van Wilawander ! Zeker DM test is erg wenselijk... de DM wil je gewoon echt niet..

Maar, ik blijf erbij, ik heb er hier ook 1 uit een keurfok, maar flinke spondylose. Dus nogmaals besef dat het geen garantie geeft.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:52

Een 100% garantie geeft het nooit maar wij hebben alleen maar keurfok en tot nu toe nog nooit geen problemen gehad met DM, HD ED enz. Alleen onze opa heeft spondylose maar met bijna 11 mag dat ook en hij kan er nog gewoon alles mee. Goed selecteren en vele generaties terug kijken i.v.m. gezondheid dat geeft al veel meer zekerheid. :)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:00

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 07:58

Rechte of aflopende rug heeft niets met HD te maken, het is zelfs zo dat het percentage qua HD uitslagen gelijk is of het nou een werklijn of kynologische lijn betreft.

Daarnaast is het belangrijk om te weten wat je met de hond wil gaan doen.
Voor welk doel wil je een DH aanschaffen?
Een DH uit werklijn is zeker niet voor iedereen geschikt.

Zoek een fokker die test op HD, ED, DM en die evt. de rug laat röntgenen.
Kijk naar de HD/ED uitslagen omtrent de bloedlijnen van de ouders, grootouders etc.
Wat Wilawander al schrijft is dat je nooit 100% garantie heb, maar je kan wel een fokker zoeken die er in ieder geval alles aan heeft gedaan om zoveel mogelijk uit te sluiten.

Laat je eigen goed informeren. Ga zoveel mogelijk bij verschillende fokkers langs.
Schrijf je vragen op. Er bestaan geen domme vragen ;)
Wat belangrijk is dat je er zelf een goed gevoel bij hebt. Zoals hoe de honden erbij zitten, hoe de mensen met de honden omgaan en vooral hoe het karakter is van de honden.
Vraag naar de gezondheidsonderzoeken, een goede verantwoordelijke fokker laat ze graag zien.

Mijn eigen mening als fokker zijnde is dat ik al kennis heb gemaakt met de evt pupkopers, voordat de pups geboren zijn.
Het gevoel moet van beide kanten goed zijn. Wanneer ik merk dat een potentiële pupkoper twijfelt of wanneer ik er geen goed gevoel bij heb, dan verkoop ik geen pup.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:38

Vooral goed oriënteren en een stukje rijden voor een trouwe viervoeter die toch wel een aantal jaar bij jou blijft is toch niet zo'n groot probleem.

Wij hebben ook een Duitse herder gehad, helaas wisten wij toen nog niet hoe slecht dit ras eigenlijk door gefokt is (let dus zeker ook op bij kennels die aangesloten zitten bij raad van beheer) er zijn o.a. verhalen bekend dat fokkers meerdere nesten fokken dan toegestaan is, deze honden worden verkocht zonder stamboom maar wel onder de nom dat de ouders stambomen hebben.
Dit is gewoon lastig te controleren, volg een fokker naar keuze dus langere tijd en houd websites zoals marktplaats in de gaten of daar toevallig geen pupjes van desbetreffende fokker voorbij komen.
Wij hebben bovenstaande situatie mee gemaakt, broertje van onze hond was overigens röntgenlogisch helemaal in orde maar bij ons maatje zat er zowat geen kom in zijn heupen.

Met 10 maanden hebben we hem moeten laten inslapen.
Gelukkig leefde de fokker wel mee en mochten we kiezen uit een nieuwe pup (nou dat zeker niet de pijn om zo beestje te laten gaan wil je niet 2 keer mee maken) of het geld terug + kosten van de da terug. Daar hebben wij voor gekozen maar dat maakt zeker niks goed want je maatje ben je al kwijt!

Verder zijn Duitse herders echt geweldig, wanneer jij consequent bent kom je erg ver en dan zijn ze echt zo lastig niet ze leren overigens heel snel.

Wij zijn nog steeds fan van Duitse herders maar door onze ervaring willen we er niet meer aan beginnen gezien aangesloten fokkers zelfs prutsers zijn en je misschien bij een hobby fokker nog wel een betere pup in huis zou halen vinden wij het risico gewoon te groot om er weer een in huis te nemen.

Nu hebben wij expres voor een kruizing gekozen deze honden zijn niet kapot gefokt en kerngezond we hebben nu een Duitse herder X husky geweldig dier röntgenologisch helemaal in orde, mooie rechte rug, vol energie en er zit veel karakter in van een Duitse herder en af en toe het eigenwijze van een husky maar dat maakt het juist zo'n heerlijk dier! Daarbij is het ook nog eens een prachtige verschijning!

Afbeelding

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:00

Ik heb een DH reu uit een werklijn, stockhaar. Superfijne maar ook pittig. Energie is tomeloos, wel iets om rekening mee te houden. Nu ben ik gezegend met een groot erf, en een speelmaatje. Als ik met deze hond in een woonwijk had moeten wonen was ik denk ik gillend gek geworden, puur omdat hij dan z'n energie niet kwijt zou kunnen. Wat betreft HD, je kan er geluk en pech mee hebben, heeft niets met de rechte of afhellende rug te

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:35

Een werklijn zou ik persoonlijk ook alleen aanraden voor mensen die er echt mee willen sporten. De meeste zijn niet geschikt voor alleen een wandeling en wat bankhangen. Dat is wel iets om goed rekening mee te houden. Wij hebben 4 werklijnen en 2 kynologen en die laatste beiden kan je gerust een paar dagen minder mee doen als je bijvoorbeeld eens ziek bent. Bij die andere 4 hoef ik daar niet aan te denken. Ben dan ook altijd thuis en deze honden word veel mee gedaan qua sport, beweging en bezig houden. Dat zeg ik pupkopers er ook altijd bij.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:58

Misschien moet je anders eens gaan kijken bij mensen die verschillende lijnen hebben, dan zal je zeker verschil in het temperament zien, voorheen hadden we herders met een gematigder karakter, is makkelijker te handelen, bij de werklijnen kan je ze nooit 1 vinger geven, ten alle tijde conceqent zijn.
Mijn kinderen mogen ook niet voluit spelen met hem, simpel een kind ziet niet wanneer het moet stoppen. Ze hebben al een paar keer gehad dat hij in de mouw ging hangen, niet de bedoeling, maar wel begrijpelijk vanuit mn ho

Mijn Sem

Afbeelding

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 10:42

Een eindje rijden heb ik wel over voor een hond, maar ik vind het zo'n zielig idee voor de pup als dat diertje 3u in de auto zou moeten reizen of zo :=
Maar wat jullie dus zeggen is dat ik toch beter voor een showlijn hond kan gaan omdat die misschien toch een matiger temperament hebben? Dan ga ik daar ook rekening mee houden..

Als iemand hier een goede fokker kan aanraden graag, mag ook via PB

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:58

Je kan ook kiezen voor een kynoloog x werklijn. Passen wij toe en bevalt tot nu toe erg goed en de mensen zijn erg tevreden. Er zijn inmiddels meer fokkers die hier voor kiezen.
Voordelen: Meer bloedspreiding wat de gezondheid ten goede komt en een karakter wat niet te is qua werken waardoor het een hond is die zowel voor het werk maar ook voor thuis erg geschikt is. Veel werklijnen zijn voor mensen die niet fanatiek sporten vaak niet meer te handelen en de kynoloog is vaak niet meer optimaal voor de sport daar daar steeds minder op geselecteerd word (helaas).

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:00

Met het zicht op wat jij met je hond wil gaan doen, kan je idd beter een kynologische lijn of een combilijn nemen.
Werkhonden worden gefokt op veel meer werkdriften en wanneer jij zo'n hond niet de juiste afleiding geeft en er te weinig meedoet, dat de hond dus totaal zijn energie en driften niet kwijt kan, dan kan ik je vertellen dat je dat niet gaat trekken.

Ik heb het helaas te vaak gezien dat mensen het niet kunnen handelen. Daarnaast vind ik het ook een taak aan de fokker om daarnaar te vragen.
Maar de realiteit is dat er nog vele fokkers zijn die gewoonweg een pup verkopen aan mensen die totaal niet bij hun past.

Qua afstand reizen is echt niet erg. De pup zal onderweg naar huis veel slapen.
Die heeft echt geen benul van de tijd :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:06

Ik zou ook niet zomaar voor een werklijn kiezen. Ik heb zelf een mechel uit de werklijnen. Maar steek behoorlijk veel tijd en energie in.

Heeft 4 weken moeten rusten. En werden knettergek van hem. Alleen hersenwerk was niet voldoende voor hem.

Normaal word er 2 x daags grote ronde van een uur mee gelopen (tussendoor nog kleine rondjes) Half uur mee gefietst. Appèl training 15 a 20 minuten. Stoeien met de bijtrol. 3 x per week mee gespeurd. En 1 x per week mee naar de ipo club. En word overal mee naar toegesleept.

Zolang hij deze beweging krijgt. Dan is het een heerlijke huishond. Maar krijgt hij het niet. Dan veranderd hij in een zeer vervelende monster.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:07

Ik vind Duitse Herder prachtige honden, maar niet die met de lage achterhand.

Kennissen hebben een Oud-Duitse Herder, die hebben een normale bouw en het zijn heel vriendelijke honden.
Misschien is dat wat voor jou?
http://www.nodhv.nl

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:07

super dat je je zo goed probeert te oriënteren ,

ik zou kijken naar wat je de hond kunt bieden en welk karakter daar dan het beste bij past
show of werklijn of een mix ervan
verder is 3 uur in de auto voor een pup echt niet erg , mijn pup heeft een reis van 12 uur prima door staan lekker kleedje mee eten en drinken op tijd een rondje doen . Ze is nu bijna 9 maanden en is gek op auto rijden ;)