Hulphond wie nog meer ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maatje987

Hulphond wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 07:49

Hallo allemaal

Ik en mijn moeder hebben mij vanochtend ingeschreven voor een therapie hulphond
en ik was eigenlijk heel erg benieuwd of er meer mensen zijn op bokt die een hulphond hebben of krijgen of die hier wat van af weten

ik ben benieuwd naar jullie verhalen hiermee :)

luuntje

Re: Hulphond wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 07:57

Ik heb bijna 6 jaar een ADL hulphond.
Ze helpt met uitkleden, dingen oprapen, deuren openen, etc.

Ik geef ook presentaties met haar.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 08:00

erg leuk luuntje
ik heb op de facebook van hulphond nederland wel wat foto's gezien van mensen die presentaties geven :)

weet jij toevallig of er lange wachtlijsten zijn voor therapie honden ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 08:05

Ik heb me vorig jaar ingeschreven voor een PTSS-hulphond, maar helaas wordt dit nog niet vergoed voor mensen die PTSS buiten het leger om hebben gekregen.
Het zou ons 12000 euro kosten uit eigen zak...
Wel zijn ze bezig met het veranderen van die regels, maar daar moet nog veel voor gedaan worden.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 08:07

dat klopt ik las op de website van hulphond nederland dat ze dat alleen nog doen voor mensen die uit het leger komen enzo

wel heel erg jammer dat dat alleen voor hun kan en niet voor andere

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 08:09

Hier ook bezig met een hulphond, woensdag heb ik ff intake. De eerste hebben we niet gedaan omdat dat indd 12000 euro zou gaan kosten, maar gelukkig zijn er meerdere instanties :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Ik heb een tijdje een hond gehad die opgeleid zou worden als therapiehond. Het ging bij mij in de allereerste plaats om het slapen 's nachts. Om verschillende redenen pakte het allemaal iets anders uit bij mij, maar 12000 euro was ik er niet aan kwijt....

De vraag is, waar heb je hem aangevraagd? Je hebt het over een wachtlijst, vraag je dan een volledig opgeleide hond ergens aan? Ik werd destijds begeleidt door de stichting Bulters en Mekke, die helpen jou je eigen hond op te leiden. Als je nog geen hond hebt, helpen ze je ook bij de aanschaf van een geschikte hond.
Het blijft alsnog een duur grapje hoor, begrijp me niet verkeerd, ook zij moeten hun geld verdienen. Maar bij mijn weten echt geen 12000 euro.

VillaNeusjes

Afbeelding
Ik heb een hulphond voor Ptss en ADL taken (ook EDS zoals luuntje) door hem kan ik zelfstandig weer de deur uit.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 08:14

Lalidan ik heb het aangevraagd bij hulhond nederland . maar er is vaak een wachtlijst zeggen ze dus vandaar dat ik dat vroeg

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 08:16

jilleroo dat is een mooie hond :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 08:30

Wat een lieve hond inderdaad!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 08:37

met mijn narcotica speurhond heb ik in het verleden 3 nestjes gefokt waarvan er meerdere uiteindelijk hulphond blindengeleidehond zijn geworden, zowel hier in Nederland als in Belgie en Zweden.

Er zijn in Nederland meerdere wegen om een therapie, - hulp, en/of blindengeleidehond te krijgen, als je op google zoekt komt je de meeste wel tegen. Je zou zelfs je hond in het buitenland kunnen aanvragen, zoals bv bij Kynologisch in Zweden, ze hebben een website. Ik zou gewoon bij diverse instanties info vragen en kennismaken.

Via Stichting Hulphond zijn 3 van mijn puppy's terecht gekomen, bij Martin Gaus 1 en er zijn 4 pups terecht gekomen bij particulieren die zelf hun hond opgeleid hebben hier in Nederland.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:04

Dan zou ik even verder kijken als ik jou was. Sowieso zijn de voorwaarden en condities waaronder je de hond krijgt nogal verschillend en dat moet je wel liggen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:16

Ik werk in de zorg waar cliënten ook hulphonden hebben.

Een van de cliënten heeft hun hond zelf opgeleid. Wat dat dier allemaal kan.. Ongelooflijk!
Ik moet zeggen dat ik het beter vind passen als je zelf je hond op leid (als je dat zelf kan uiteraard). Je weet dan hoe je de hond nieuwe dingen moet aanleren waardoor je een hulphond "op maat" hebt. altijd handig als je meer hulp nodig hebt van je hond. Daarbij weet je ook sneller hoe je bepaalde problemen met je hond kan oplossen zonder daar direct een instantie voor langs moet laten komen. Iets wat bij een "kant en klare" hond wel het geval is.

Er is een hondenschool die speciaal voor mensen opleidingen doet die niet in aanmerking van de vergoeding van het ziekenfonds vallen.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 10:38

Lalidan schreef:
Dan zou ik even verder kijken als ik jou was. Sowieso zijn de voorwaarden en condities waaronder je de hond krijgt nogal verschillend en dat moet je wel liggen.

dankjewel voor de tip ik zal het tegen mijn ouders zeggen :)

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 10:47

No_No schreef:
Ik werk in de zorg waar cliënten ook hulphonden hebben.

Een van de cliënten heeft hun hond zelf opgeleid. Wat dat dier allemaal kan.. Ongelooflijk!
Ik moet zeggen dat ik het beter vind passen als je zelf je hond op leid (als je dat zelf kan uiteraard). Je weet dan hoe je de hond nieuwe dingen moet aanleren waardoor je een hulphond "op maat" hebt. altijd handig als je meer hulp nodig hebt van je hond. Daarbij weet je ook sneller hoe je bepaalde problemen met je hond kan oplossen zonder daar direct een instantie voor langs moet laten komen. Iets wat bij een "kant en klare" hond wel het geval is.

Er is een hondenschool die speciaal voor mensen opleidingen doet die niet in aanmerking van de vergoeding van het ziekenfonds vallen.

daar hadden we ook iets over gelezen inderdaad

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:12

het enige wat ik je wel aan raad, als je ergens anders gaat kijken dan de grote bekenden scholen is dat je op let of een hondenschool die hulphonden opleid aangesloten is bij de Europese overkoepelende organisatie: ADEu. Hulphond scholen schieten de laatste 2 a 3 jaar als paddenstoelen uit de grond en de kwaliteit is daarbij niet altijd gewaarborgd. Momenteel zijn ze bezig dat je straks alleen nog een officiele hulphond hebt via een organisatie aangesloten bij de 'ADEu' en kan de toegang je geweigerd worden met een onofficiele hond.
(daarnaast is het gewoon rete vervelend dat er mensen een tuigje op huisfikkie knallen en dan gezellig hem voordoen als hulphond en het gedrag van die hond de boel verknalt voor de officiele hulphond. )

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 19:00

Dankjewel we zullen er op letten

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:16

Mijn hulphond komt bij Hulphond Nederland vandaan.
Je hebt ook Butlers Mekke. En vast meer stichtingen die hulphonden opleiden.

Mijn aanvraag is via de revalidatie arts, Hulphond en zorgverzekeraar gedaan.
Omslachtig en lang proces.
Als je weet dat een hulphond €43000,- kost en de zorgverzekeraar 1/3 betaald.
Hulphond kan niet zonder het geld van de zorgverzekeraars. Rest komt van giften en donaties.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:27

Ik ben wel aan het rondkijken voor een psychiatrische hulphond.. Ik heb autisme, een depressie en psychoses en zou naar mijn idee veel baat hebben bij een hond die me door de zware tijden heen sleurt.. Ik weet alleen niet waar ik moet beginnen met zoeken :=
Zo durf ik onder andere niet zelf naar de winkels vanwege de drukte daar.. en als ik ga vergeet ik de helft omdat ik zo snel mogelijk weer weg wil. Ik heb regelmatig nachtmerries en ja psychose spreekt voor zich.. medicijnen alleen zijn niet genoeg om te helpen..

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:49

Lisa_H schreef:
Ik ben wel aan het rondkijken voor een psychiatrische hulphond.. Ik heb autisme, een depressie en psychoses en zou naar mijn idee veel baat hebben bij een hond die me door de zware tijden heen sleurt.. Ik weet alleen niet waar ik moet beginnen met zoeken :=
Zo durf ik onder andere niet zelf naar de winkels vanwege de drukte daar.. en als ik ga vergeet ik de helft omdat ik zo snel mogelijk weer weg wil. Ik heb regelmatig nachtmerries en ja psychose spreekt voor zich.. medicijnen alleen zijn niet genoeg om te helpen..

dat zou ik gewoon bij de opleidingsinstituten voorleggen, kijken of ze een gericht antwoord hebben en of ze je zouden kunnen helpen, nee heb je ja kan je krijgen en je hebt in ieder geval je intake info

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:53

Lisa_H Bulters Mekke leid honden op voor oa autisme, misschien een begin om daar op de site te kijken en evt contact op te nemen.
Ook missionpuppy nederland leid honden op voor autisme en zit in Zeeland voornamlijk , die zou je ook kunnen bekijken.
Kun je iig een start maken :)

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:44

Bedankt voor de tip jilleroo! Ik heb het er vandaag over gehad met mijn begeleider en die vond het een goed idee, dus we gaan nu even het financiële plaatje bekijken (''kant en klare'' hond kopen of een pup en dan met zo'n trainingssysteem mee doen) en dan kiezen we een organisatie uit.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 17:49

mm jilleroo is voor mij ook handig ik heb namelijk ook autisme :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:54

Ik ben dan benieuwd wat een hond dan kan die geschikt is voor iemand met autisme?