wel of geen kap bij open wond ** Let op foto's **

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara_089

wel of geen kap bij open wond ** Let op foto's **

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 22:30

mijn hond is maandag aan haar poot gehecht omdat ze daar een winkelhaak in had

Zoals geadviseerd een kap om gedaan.

Nu sinds 2/3 dagen kwam er wat druk op te staan en was er 1 hechting gesprongen. terug naar de DA maar kan er niks aan doen dus schoonmaken en in de gaten houden.

Nu vandaag waren 7 van de 8 hechtingen niet meer functioneel en deze heb ik dus ook verwijderd.
Ben er ook achter hoe het kon.

Mevrouw wist haar kap na veel vrutten zo te krijgen dat ze dus nog wel met t puntje van dr tong bij dr wond kon... de kap heeft dus geschuurd over de wond/hechtingen.
hierdoor is het dus een beetje gaan irriteren en lijkt het wel lichtelijk te gaan ontsteken.

Ze heeft van de dierenarts medicijnen gekregen een antibiotica en ontstekingsremmer

Ik heb nu even de kap eraf maar dan wil ze dus ook schoonmaken (wat logisch is)

Is het beter de kap om te houden of kan ik deze beter af laten?

Verbinden mocht niet omdat het in de lucht moet genezen.

Misschien een DA of een Paraveterinair die wat advies heeft?
een ieder ander die advies heeft ook altijd welkom natuurlijk :+

Na het hechten maandag
Afbeelding

net voor ik de nutteloze hechtingen verwijderd heb
Afbeelding

Na het verwijderen van de hechtingen
Afbeelding

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:35

Geen kap, mijn dierenarts heeft me (na een mega open wond van5x8 cm) verteld dat die kap is zodat ze niet aan de hechtingen kunnen rommelen. Mijn hond ging alleen totaal over de zeik van de kap (verstijfde volledig en was doodsbang), dus we hebben de 33 hechtingen eruit laten halen. Het stuk huid was toch al afgestorven. Toen de hechtingen eruit waren hoefde hij geen kap om en mocht er juist aan likken om het schoon te houden, de enzymen op de tong werken ontsmettend. Deze ontzettend grote wond is genezen, zonder hechtingen, tot een klein plekje van 0,5x2.

Overigens smeerden wij er wel groene leem op tegen de jeuk van de genezende wond. Dit heeft er ook voor gezorgd dat het litteken zo klein is geworden uiteindelijk. Zelfs de dierenarts stond ervan versteld.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:37

Ik zou de kap aflaten, maar als ze extreem aan de wond gaat likken weer om doen. Houdt ze de wond alleen schoon, is er niks aan de hand en komt het goed

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:40

ik vind het nogal een rare plek waar je hond met een kap bij kan. waarschijnlijk heb je een te kleine kap meegekregen. wij geven altijd een kap mee die langer is dan het hoofd om dit soort dingen te voorkomen. overigens zou ik wel een kap om doen als je hond blijft likken. likken vertraagd het genezingsproces.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 22:44

de kap komt voorbij dr hoofd, het is dat ik het met mijn eigen ogen gezien heb maar het lukt haar om het zo neer te zetten in te drukken geen idee hoe ze het doet, dat ze er net maar dan ook echt net met t puntje van dr tong bij kan... hierdoor schuurt de kap dus uiteindelijk met de randen over de wond.

Voor nu, ze heeft de kap pas 30 min af, heeft ze het alleen even schoongemaakt en ligt nu te slapen.

edit; vraag me eerlijk gezegd af of die ene hechting nu nog echt veel nut heeft...

Tigress

Re: wel of geen kap bij open wond ** Let op foto's **

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:53

Heel herkenbaar. Pas geleden nog gehad met mijn lab. Grote wond, hechtingen er deels zelf uit getrokken en vervolgens moest de wond open blijven (na eerst een hele inpak behandeling met verband om zijn poot :+ )

Vervolgens moest hij een kap om Van de DA, maar dat is eerder rampzalig dan nuttig :')
Wij hebben zijn poot behandeld met honingzalf waarna de genezing vrij rap ging :j ik zou persoonlijk kiezen voor kap af, wond behandelen, en gewoon goed opletten dat hondlief er niet te veel aan zit :j

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:05

Hond een kluif geven? Bij Boem hielp dat geweldig na zijn castratie. De kap was niet zo'n succes en om te voorkomen dat hij de hele dag aan zijn zaakje lag te likken kreeg hij dagelijks grote kluiven waar hij dan ook zoet mee was. Zo had ik in ieder geval een beetje mijn handen vrij om wat in huis te doen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:13

Ik zou de hechting er zeker in laten.
Je ziet duidelijk dat op de hechtingloze randen de huid flink is gaat wijken.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:55

Mijn kat had ook een kap na de sterilisatie, verschrikkelijk. Toen was ik voor spoed weer bij een andere dierenarts, en die zei dat ze eigenlijk altijd tegenwoordig dit gebruikten:
http://www.beestenspul.nl/product/honde ... bare-kraag
Dan kan hij misschien niet met de kap de wond irriteren...

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 07:24

Dat werkt alleen voor plekken waar ze door die kraag nier meer bij kunnen en dat is hier niet t geval.
Zolang je hond zonder kraag niet de neiging heeft om er continue aan te zitten zou ik de kap af laten. Wel in de gaten houden dus. Soms zijn ze d'r alleen maar extra op gefocust door de kraag, terwijl als ie af is ze gewoon rustig blijven.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 08:44

he wat een domper... vannacht paar keer gecontroleerd en ging eigenlijk prima. ze was rustig niks aparts met de wond bezig. Alleen omdat ze zo ontzettend veel energie over heeft,die zich dan uit aan ineens als een idioot gaan springen aan de lijn _-:( , is ook de laatste die al flink onder druk stond gesprongen :(

Afbeelding

de wond staat nu dus open. en het rare is mevrouw lijkt er totaal geen last van te hebben...... ze likt er absoluut niet overdreven aan.

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:50

Sokje eromheen en primair laten genezen. Meer kan je nu niet doen. Maar wel afdekken zodat ze er niet bij kan en er geen vuil telkens in komt

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:52

Ik zou persoonlijk eens kijken wat honingzalf voor uitkomst kan bieden :j

Onze hond had dit:

Afbeelding

Na zijn eigen vakkundige actie dit:

Afbeelding

Waarna zijn poot er na een aantal dagen in het verband zo uit zag:
Afbeelding

Daarna moesten we gaan schoonmaken in zout of biotex. Dit hebben wij een aantal keren gedaan, waarna bleek dat honingzalf veel praktischer was. Na het gebruik van honingzalf was er twee weken geleden nog zo'n wond:
Afbeelding

En nu is het nog verder dicht. Sterker nog, nu ik dit terug zie vind ik dit formaat wond op bovenstaande foto groot in vergelijking met nu := Wij boeken er geweldige resultaten mee, dus misschien is het ook een uitkomst bij jullie? :) Dankzij de honingzalf komt er een mooie korst op, het ontsmet en helpt helend :j

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 08:55

dat is dus ook wel gedeeltelijk mijn gevoel... ik heb hier nog van dat groene en blauwe "verbandtape" liggen zat er al over te denken om wat gaasjes erop te doen en af te doen met dat tape. het nadeel ik wel dat het op een ontzettende rotplek zit en dat alles dus vanzelf naar beneden zakt... volgens de dierenarts moest het juist open blijven zodat het vuil niet kon gaan broeien en het dan beter geneest.

Edit; die honingzalf is dat mesistran?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:56

Ik zou wel echt uitkijken met infecties, het staat behoorlijk open..
Kan je de foto niet doorsturen naar de DA? Misschien dat je er toch iets omheen kan doen om infecties te voorkomen.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:01

Oh, ik raad het inpakken inderdaad af! Dat hebben ze bij Rosco ook gedaan, waarna het is gaan broeien, er een ontsteking in kwam, en we weer wat bezoekjes en antibiotica verder waren helaas.

Even mesistran opgezocht, ja, dat werkt ook. Het is ook een honingzalf. Wij hebben er eentje bij de biologische winkel uit de buurt vandaan. Maar het heeft hetzelfde idee :j

Als ik onderstaande site zo doorlees, is voor jullie de gel aan te raden. Die is te gebruiken bij de diepere wonden. Deze lijkt me niet zo oppervlakkig, dus is gel denk ik een goeie optie :j

http://www.klinion.nl/honingzalf-gel/me ... ndzalf/56/

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:03

Niet verbinden. Gewoon een sok of afgeknipte broek om die poot zodat er geen vuil meer bij kan komen.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 09:04

Was ook even aan het googlen gegaan en kwam inderdaad uit bij de gel. Nu alleen nog een apotheek vinden die open is :+

op de een of andere manier doen beestjeslief altijd zulke dingen op de momenten dat er het liefst zo weinig mogelijk open is |o

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:07

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 09:14

oke hier zakt mn broek van af... een open apotheek gevonden nota-bene de apotheek bij het ziekenhuis. Even opgebeld en ze hebben geen mesitran.... de apotheek in het centrum die had het waarschijnlijk wel. Dus duik even de computer in om een tube te bestellen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:16

In welke omgeving woon je? Misschien kan iemand die in de buurt woont je helpen aan wat mesitran/honingzalf.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:32

en dermiel of vetramil? allebei ook honingzalf

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:41

Weet niet waarr je woont ? kijk even of er een spoedkliniek (meestal is er toch dan iemand aan wezig tenminste op de praktijk waar ik werk )open is waar je een tubetje dermiel mag komen halen

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 16:04

Het ziet er mooi schoon en rustig uit, ik zou het ook zo laten, wel zorgen dat het schoon blijft. Beetje wondzalf, Dermiel oid smeren.
Gelukkig voelt hondlief zich in elk geval goed :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 16:15