Tanden, tandplak en tandenpoetsen hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AFCAAFCA

Tanden, tandplak en tandenpoetsen hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 18:50

Hey allemaal,

Ik ben zojuist naar de dierenarts geweest met onze 2 mopshonden voor een inenting.
Daar worden ze gelijk even gecheckt, maar al snel kwamen we uit op de tanden.
Er was tandplak aanwezig en het verstandigst zou zijn om dat weg te laten halen en kreeg het advies om dagelijks de tanden te poetsen, met een tandenborstel of anders met een theedoek om mijn vinger.

Nu snap ik dat het gebit heel belangrijk is, maar toen ik er achteraf even over nadacht hoe ernstig is dat tandplak nou eigenlijk? Ook dat tandenpoetsen, heel leuk en wel maar dat levert echt een 'gevecht' en stress op ( 1 van de 2 is een herplaatshondje en erg gevoelig voor veranderingen), heb het al regelmatig met verschillende methodes geprobeerd. 1 van de 2 is als jonkie wel onder narcose geweest i.v.m. een wisseltandje dat er niet uit wilde en toen is het gebit ook gelijk schoongemaakt.

Het geldt voor beide wat betekend beide onder narcose ( wat met kortsnuiten wel een risico is/kan zijn) en ruim €350,- minimaal, als er nog wat getrokken moet worden loopt het nog op. Begrijp me niet verkeerd mijn honden zijn me alles waard en als het moet zal het ook zeer zeker gebeuren. Het is ook niet dat ik de dierenarts niet geloof, maar sommige dingen lijken wel meer een 'hype' te worden ( misschien is hype niet helemaal het juiste woord maar kan niet op iets anders komen). Bedoel vroeger woonde ik op een grote boerderij met veel grond, onze honden daar werden nooit geënt alleen als pup en aten met de pot mee en er werd nooit echt aandacht aan het gebit besteed ( ook ik ent mijn honden om de 3 jaar niet elk jaar).
Misschien denk ik daardoor wel te ouderwets omdat het 'vroeger' thuis anders ging.

Beide krijgen trouwens vers vlees/BARF met genoeg kauw/knaag voedsel.

Hoe kijken jullie hier eigenlijk tegenover?

Groetjes

Borisje

Re: Tanden, tandplak en tandenpoetsen hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:54

Tsja, bij die kleine kortsnuitige rassen is tandsteen meer een garantie dan een uitzondering. Ik zou ook niet aan tandenpoetsen beginnen.
Gewoon goed voer geven (zoals je zo te lezen al doet met vers vlees), veel bot te kauwen geven en zo min mogelijk snoep etc geven.
En eens per jaar naar de dierenarts om tandsteen te laten weghalen, als je regelmatig gaat kunnen ze het gewoon wegkrabben en hoeven ze niet elke keer onder narcose.

galopsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:19

Als je honden er heel gevoelig voor zijn, werkt poetsen wel heel goed.
Tandplak veranderd volgensmij binnen 24 uur tot tandsteen en dan krijg je het niet meer zomaar weg.

Mijn labrador had altijd goede tanden, nooit gepoetst maar toen ze wat ouder was kreeg ze opeens wel veel last van tandplak. Ik heb haar vorige jaar laten behandelen om tandsteen te verwijderen en er moesten zelf 4 voor tanden worden getrokken, omdat ze los waren gaan zitten vanwege het tandsteen. Sindsdien poest ik haar tanden bijna elke dag en een jaar later nog nauwelijks tandsteen te zien.
Het poetsten bespaard me een hoop geld aan behandelingen. En het bespaard mijn hond een narcose.

Mijn andere hond, poest ik niet vaak, die heeft nog goede tanden.
Het is ook afhankelijk van hond en leeftijd.

En tandenpoetsen moet je ook wel goed aanleren.

Ik geef ook vaak echte rauwe botten werkt ook goed tegen tandplak.
Daar moet je je ook wel eerst in verdiepen.

Mijn ervaring is dus dat tandenpoetsen goed werkt, als je hond gevoelig is voor tandplak.
Ik was vroeger ook nooit van het tandenpoetsen.. maar bij mijn oudere hond werkt het super.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:33

Een hype is het zeker niet, er is gewoon meer mogelijk en meer bekend tegenwoordig. Honden laten vrijwel niet merken als ze pijn hebben aan het gebit, maar met flinke tandsteen en opgetrokken tandvlees hebben ze dat echt wel. Ga zelf maar na als er iets in je mond niet lekker zit, dan wil je ook naar de tandarts.

Tandplak zelf is niet zo'n probleem, maar tandplak veranderd in tandsteen. Tandsteen veroorzaakt het optrekken van het tandvlees en het ontsteken van het tandvlees. Je krijgt dan ook zo genoemde 'pockets'. Pockets zijn ruimtes tussen de tandwortel en het tandvlees. Hier gaan bacteriën inzitten die zowel de tand/kies erg kan aantasten (zodanig dat getrokken moet worden), maar op deze manier komen de bacteriën ook in de bloedbaan, wat voor schade in de rest van het lichaam kan zorgen.

Dus ja.. Als het gebit van je hond slecht is, is het verstandig ze eens in de zoveel tijd een professionele gebitssanering te laten ondergaan.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:37

Mijn hond heeft weinig tandplak maar ik poets zo nu en dan wel. Ik heb tandpasta met rundvlees smaak ofzo, mijn hond vind het vreselijk lekker en daardoor is poetsen nu iets heel leuks geworden! Als ze de tandenborstel ziet, wordt mijn hond al helemaal wild! Maar ik doe het niet dagelijks, eens in de week.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:41

Bij iedere maaltijd komt er tandplak op de tanden. Als deze niet verwijderd wordt veranderd dit in tandsteen. De structuur van tandsteen is heel luchtig (soort spons). Hierin kunnen zich veel bacterien huisvesten welke weer voor tandvleesontsteking zorgen. Er zijn 2 gevolgen van tandvleesontsteking.
1 loszittende elementen (tanden)
2 bij tandvleesontsteking kunnen de bacterien in de bloedbaan terecht komen en hierdoor het hart en nieren aantasten.

Ook zorgt het voor veel pijn en kan zelfs in een vergaand stadium het kaakbod worden weggevreten

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:55

De afweging moet je zelf maken maar ik kan wel mijn ervaringen delen. Ik heb 2 kleine honden, beide met gebitproblemen. De oudste hond zat met 11 maanden al onder de tandsteen en dit wordt sindsdien jaarlijks weggehaald. We hebben een periode getandenpoetst (tandenborstel met hondenpasta) maar ze had er zo'n hekel aan dat ze hard wegrende als ze hoorde dat de tandenborstel gepakt werd. Ze laat alles met zich doen dus ze vond het echt onprettig. Het tandenpoetsen hebben we vervolgens gestaakt. We zijn nu 6 jaar verder en er zijn al flink wat tanden en kiezen getrokken (omdat ze los waren gaan staan door de tandsteen). We hebben een periode speciale voeding tegen tandsteen gegeven, maar deze voeding kan ze niet meer eten omdat de brokken te hard/groot zijn. Op kluiven kan ze niet meer kauwen door gebrek aan tanden en kiezen. Ik vind het sneu dat ze hierin beperkt word maar behalve tanden poetsen kunnen we niks meer doen.

Het enige wat je nog kan overwegen is verder kijken qua dierenarts. Hier in de omgeving wisselen de prijzen tussen de 90 euro en 750 euro voor dezelfde gebitsbehandeling..

AFCAAFCA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 20:01

Tandpasta met smaakjes heb ik ook geprobeerd, en ondanks dat die ene echt een alles eter ( en heeeel gek op eten) is helpt dat helaas niks.

Kijken naar dierenartsen qua prijs is inderdaad nog wel een optie, aangezien ik met deze dierenarts ( ben pas verhuisd) niet de meest vriendelijke vind.

Daarom had ik het woord hype ook tussen haakjes en vermeld dat dat ook niet echt het juiste woord was ;) .

Oja en rauwe botten en andere dingen om te kauwen krijgen ze ook met regelmaat.

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:05

Mijn hondje is al 11 en heeft volgens de dierenarts een puppy-gebit. Ze krijgt al heel haar leven iedere dag zo'n denta-stix tandenpoets-kluifje (ken je misschien wel van reclames). Ik wil geen reclame maken of wat dan ook haha, maar het lijkt erop dat die dingen echt zin hebben!
Misschien is het wel puur toeval := maar misschien kan je die ook nog proberen! Al weet ik niet of het te laat is om ze te geven als de tandplak al aanwezig is...

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:25

Alsjeblieft geen dentastix, tenzij je een obese mops wil :') je doet al heel goed door rauw te voeren, is nog veel beter dan die vette dentastix.

Met een mops en het narcoserisico zou ik gewoon om het jaar(of halfjaar) naar een goed dierenarts te gaan die niet al te duur is, om tandsteen handmatig te verwijderen, en pas als het echt nodig is onder narcose.

Je andere hond zou je kunnen proberen te poetsen, maar als je de relatie enorm verstoord zou ik denken, dan maar een iets korter en blijer leven.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:33

Logischerwijs, jij poetst je tanden om tandplak en zo gebitsproblemen te voorkomen. Dito met een hond, al zal deze meer "natuurlijk" gereinigd worden met rauw vlees bijvoorbeeld ipv een tandenborstel.
Onderhoud je het gebit niet, krijg je problemen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:26

MalaQ schreef:
Ga zelf maar na als er iets in je mond niet lekker zit, dan wil je ook naar de tandarts.

Hoe lang ben jij van plan met je gebit te doen? Als je geluk hebt wel tachtig jaar.
Hoe lang doet je hond met zijn gebit? Zo´n vijftien (gemniddelde levensverwachtig van honden is gemiddeld lager dan dat).
Daarom is gebitsverzorging bij honden niet zo belangrijk als bij mensen en niet echt vergelijkbaar.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:42

Gelukkig heb ik het met mijn hond vanaf het begin aangeleerd.
Hij komt blij aanrennen bij "tanden poetsen"? En staat altijd op de badkamer te kijken tijdens het poetsen van mijn tanden wanneer hij aan de beurd is.

Wellicht moet je het leuker aanmaken om aan te leren? Twee x heen en weer over een tand is stukje knakworstje ..etc.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 22:35

Kuggur schreef:
MalaQ schreef:
Ga zelf maar na als er iets in je mond niet lekker zit, dan wil je ook naar de tandarts.

Hoe lang ben jij van plan met je gebit te doen? Als je geluk hebt wel tachtig jaar.
Hoe lang doet je hond met zijn gebit? Zo´n vijftien (gemniddelde levensverwachtig van honden is gemiddeld lager dan dat).
Daarom is gebitsverzorging bij honden niet zo belangrijk als bij mensen en niet echt vergelijkbaar.

Je spreekt jezelf tegen door eerst te zeggen dat de gebitsverzorging van honden niet zo belangrijk als bij mensen om vervolgens te zeggen dat het niet echt vergelijkbaar met elkaar is. Daarbij slaat je opmerking over hoe lang een mens met z'n gebit doet en hoe lang een hond met z'n gebit als reden dat de gebitsverzorging van een hond daardoor minder belangrijk is als een tang op een varken.

Gebitsverzorging bij honden is heel erg belangrijk. Met name bij de honden die aanleg hebben voor het onstaan van tandplak en tandsteen door de chemische/fysieke ontwikkelingen/huishouding in de bek of voedsel krijgen waardoor er eerder tandplak kan ontstaan. Bij deze honden kan door een slechte gebitsverzorging vreselijk veel (pijnlijke) probleem ontstaan. Van ontsteking van het tandvlees tot zelf ontsteking van de omliggende structuren, waaronder bijvoorbeeld het kaakbeen en uitvallende elementen. Daarnaast kunnen de bacteriën die via de slechte mondomgeving het lichaam binnen dringen voor lichamelijke problemen zorgen.
Ons mensen wordt geleerd de tanden te poetsen en te letten op je gebit. Het gebit van de hond (en ook kat) wordt bij vele vaak vergeten.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 22:42

Hoe erg is tandsteen nou eigenlijk? Nou, als je lang genoeg wacht met verwijderen zal het zorgen voor tandvleesontsteking, wat pijnlijk is, uiteindelijk zal dit ook de tandwortels en het kaakbot aantasten. Misschien nog niet de komende 5 jaar, maar zeker bij zulke minirassen krijg je op latere leeftijd écht last van het gebit.

Dus ja, afwachten kan. Moet je er wel rekening mee houden dat je uiteindelijk honden krijgt die een pijnlijke stinkende mond hebben met uitvallende tanden of tanden die getrokken moeten worden.

AFCAAFCA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 23:14

Daarom vraag ik hier ook naar ervaringen en of info.
Er staar nergens dat ik mijn honden niet laat behandelen.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 23:20

kijk even naar de website van ANimaldent, Mijn dochter doet al jaren gebitten van kleine huisdieren schoonmaken (kosten 50 euro).

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 23:22

Ik heb ook een hond met tandsteen. Ze is in februari hiervoor nog behandeld omdat ze begon te stinken uit haar mond. Eigenlijk moest ze al eerder, maar heb altijd wat schrik voor de narcose.

Gelukkig nog geen tanden moeten laten trekken hier. Wel heeft de tandarts 'alternatieven' aangeboden ipv regelmatig gebitsreiniging.
De eerste was tandenpoetsen: 2 x per dag. Hiermee zou het volledig voorkomen kunnen worden.
De tweede was een supplement bijgeven. Hier zitten enzymen in die ervoor zorgen dat er minder vorming van tandplak is. Volledig voorkomen gaat het hiermee niet, maar wel verminderen waardoor ze niet zo vaak onder narcose moeten.
En als laatste speciaal voer tegen tandplakvorming, dus grote brokken.

Wij hebben voor het supplement gekozen. Tanden poetsen zal ze niet graag hebben, en brokken die te groot zijn wil ze ook niet opeten.

Momenteel kan ik nog weinig zeggen over de werking van het supplement aangezien ze dit pas vanaf februari krijgt. Wel kom je er erg lang mee toe.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 23:24

Onze hond vind het heerlijk als je haar tanden poetst omdat ze de tandpasta lekker vind en poetsen helpt inderdaad wel aardig goed tegen tandplak (en de daaruit volgende tandsteen) maar alleen als je het ook echt regelmatig doet. Hoe je dat nu aan moet leren zou ik helaas niet weten, bij die van ons hebben we het een rustig aan geprobeerd en ze vond het meteen prima, ze kende het kijken naar de tanden al wel trouwens, als ze dat niet leuk had gevonden was ik er denk ook gauw mee op gehouden, je zit toch met je vingers in die bek, erg vervelend als die dan op het verkeerde moment dicht klapt #)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 04:22

Kuggur schreef:
MalaQ schreef:

Dus omdat een hond maar minder lang leeft, is het gebit minder belangrijk? >;) Dat is tot dusver wel de belachelijkste reden die ik ooit gehoord heb. Er zijn zo ontzettend veel honden met gebitsproblemen die voor een groot deel voorkomen had kunnen worden. Die honden hebben ontstekingen en getrokken tanden achter de rug, maar nee zo belangrijk is gebitsverzorging bij honden niet. :roll:
Daarbij is het fysiologische proces bij hond en mens zeker vergelijkbaar (tandplak > tandsteen > ontstekingen).

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 08:31

Gebitsverzorging bij huisdieren is wel degelijk belangrijk. Door tandsteen en ontstoken tandvlees kunnen er dus nog veel meer problemen ontstaan. Verder zal er een stank uit hun bekkie komen die ook niet prettig is om er bij in de buurt te zitten. Slecht eten en ga zo maar door. Als je een hond hebt die poetsen niet toelaat kun je deze vers vlees of brokken geven wat al een beetje helpt. Ook een kauwbot helpt er iets bij. Vaak is de frustratie groot bij honden die het niet toestaan en kun je er beter voor kiezen om om de zoveel tijd hun gebit te laten reinigen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:46

magda_90 schreef:
Dus omdat een hond maar minder lang leeft, is het gebit minder belangrijk? >;)

Interessante onlogica. Nee, omdat een hond minder lang moet doen met zijn gebit is er minder tijd om problemen te ontwikkelen.
Ik had niet verwacht dat mijn post zo moeilijk te begrijpen is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:54

Minder tijd om problemen te ontwikkelen? :') Zelden dat ik het zo oneens met je ben, maar met die uitspraak sla je toch echt de plank volledig mis.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:55

magda_90 schreef:
Minder tijd om problemen te ontwikkelen? :') Zelden dat ik het zo oneens met je ben, maar met die uitspraak sla je toch echt de plank volledig mis.

Okay, leg uit dan.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:58

Kijk gewoonweg maar eens in het klantenbestand van een gemiddelde dierenartspraktijk en zie daar je antwoord. Met jouw bericht suggereer je dat honden minder snel problemen ontwikkelen en het daardoor minder vaak zouden hebben en daardoor geen onderhoud nodig zijn? De praktijk wijst anders uit, de praktijk wijst uit dat preventie wel degelijk nodig is.