Nog meer bokkers met bewuste binnenkatten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Nog meer bokkers met bewuste binnenkatten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 10:57

:wave:

Ik realiseerde me zojuist dat er eigenlijk wel topics waren over buitenkatten, maar ik kon niet echt vinden over binnenkatten!

Vraagje voor mensen met binnenkatten:
- Hou je ze bewust binnen of hebben ze gewoonweg geen behoefte aan naar buiten gaan?
- Heb je de katten van jongs af aan?
- Wat doe je om het interessant te houden?

Ik zal aftrappen! Ik heb een 'tweedehansje' ;) . Eigenlijk is hij ook wel bewust uitgekozen op zijn karakter. Hij is heel rustig (lui) en vindt alles eigenlijk wel prima. Ik weet dat hij bij de vorige eigenaar alleen naar buiten wou als de eigenaar daar ook was. Buiten is hij een beetje bangig en de vorige keer dat hij in onze tuin is geweest, was maanden geleden. Hij is geschrokken naar binnen gerend nadat hij door een spinnenweb was gelopen met zijn kop. :')

Hij vindt buiten ook niet interessant. Soms wil hij even kijken als ik via de achterdeur naar binnen kom, maar buiten is altijd meer spannend dan leuk geweest. We wonen landelijk en alle andere katten die buiten lopen zijn erg mans in tegenstelling tot die van mij. Binnen heeft hij veel speeltjes met belletjes, veertjes en kattenkruid. Na 5 minuten spelen is hij meestal wel klaar en gaat hij verder snurken, maar als je het laserpennetje pakt heeft hij opeens een enorm jachtinstinct en kan hij heel lang spelen. Verder is slapen zijn hobby; op de krabpaal, in zijn mandjes of gewoon in de vensterbank. Slapen is leuk. Hij is ook enorm mensgericht en ligt het liefst op schoot te kwijlen. Da's prima want ik werk 2 tot 3 dagen in de week thuis en dan ligt hij ook gerust uren op schoot te niksen. :)

Ofwel: hij vindt het wel prima, maar nu waarom ik graag een binnenkat wil. 'Vroegah' bij mijn ouders is er wel eens een kat buiten gestorven of gewoonweg kwijtgeraakt. Waaronder mijn lievelingskat en dat vond ik écht heel erg. Daarnaast was er ook een soort schuldgevoel. Mijn mening is namelijk dat je een huisdier niet zomaar los buiten kan laten lopen. Als eigenaar van een kat is dat dier mijn verantwoordelijkheid. Ik vind het ook niet gezellig. Zo heeft mijn schoonmoeder één kat die serieus alleen maar thuis komt om eten te incasseren en daarna smeert hij 'm weer.

Doe mij maar een kat die lekker thuis is om te knuffelen en te spelen. Zo geniet ik er ook nog van. Natuurlijk besef ik me dat niet elke kat binnen kan blijven. Ik heb dus ook bewust niet gekozen voor een kat die bij de vorige eigenaar hele dagen van huis was, want dat zou niet eerlijk zijn voor die kat.

Dit is mijn prinsje, hij kijkt wat verlegen omdat deze foto is gemaakt op zijn eerste dag bij ons:
Afbeelding

joyenbeau

Re: Nog meer bokkers met bewuste binnenkatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 11:22

Wij hebben een binnenkat.

Haar moeder was een zwerfkat die met kittens in een tuin is gevonden. De eis toen wij onze kat kochten was dan ook dat ze naar buiten kon, omdat het nog een wat wildere kat zou zijn daardoor. Dat kon ze de eerste 2 jaar ook. Daarna moesten we noodgedwongen verhuizen naar een flat, dus kon ze niet meer naar buiten. Al kan ze wel het balkon op, maar dat is toch anders.

Ze is echt enorm veranderd! Van een kat die vaak wondjes had(en daarvoor zelfs een keer geopereerd moest worden) naar een lieve, aanhankelijke huiskat. Ze is nu veel relaxter en heeft veel minder stres. Echt super hoe dat bij haar is gegaan! Ze lijkt het prima naar haar zin te hebben en is een echte knuffelkont.

Ik vind het stiekem ook veel fijner dat ze binnen is. Zo kan ze nooit verdwalen, verongelukken o.i.d.

Grappig dat jouw kat dat naar buiten gaan helemaal niet lijkt te interesseren. Het is inderdaad veel gezelliger om zo'n kat te hebben dan eentje die er eigenlijk nooit is. Veel plezier met hem!

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 11:26

Mijn opa heeft altijd buiten gewandeld, maar werd op een gegeven moment toch te oud.
Toen ging ik verhuizen naar een galerij woning, heb ik hem meegenomen en daar kon hij ook niet meer naar buiten.

Nu wonen we inmiddels weer in een huis, met 4 andere katten.
Hun gaan wel naar buiten, maar hij kijkt echt niet naar het kattenluik om gelukkig :)
Slaapt vooral veel en ligt lekker op de bank.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 11:32

Ik meld me!
Heb ze om verschillende redenen binnen:
1. Afspraak met fokkers
2. Een ander hoeft niet in de stront van mijn katten te graaien in de tuin
3. Ik wil ze liever niet van de weg af schrapen als ze aangereden zijn
4. Er zit een redelijke kans in dat ik ze kwijtraak... mensen willen maat al te graag een raskat voor nop!

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 11:35

mijn redenen zijn dezelfde als die van Liezel en ik wil niet dat ze gedekt worden door de eerste de beste buurtkater (heb cattery) daarom een ren voor ze en de rest gewoon binnen

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 11:38

Hier ook een binnenkat.
Ten eerste omdat ik niet wil dat mijn beest andere mensen lastig valt.
En omdat ze raskat is en ik bang ben dat ze niet meer thuis zou komen om wat voor rede dan ook. En ze wil überhaupt niet verder dan de tuin.

Ik heb m'n kat al van jongs af aan, en ze vermaakt zichzelf prima, ze wil oom niet zoveel ze slaapt liever ik heb een arsenaal aan speeltjes maar dat is allemaal niet leuk. Met lekker weer kan ze de hele dag in de tuin liggen.

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 11:40

Ik heb vier geholpen poezen. Allemaal van jongs af aan binnen gehouden. Nu ik een tuin heb komen ze wel onder toezicht buiten maar alleen als ik thuis ben. Tuin is ook afgezet met gaas en ze blijven er keurig binnen. Ze vinden het heerlijk buiten dus zodra het weer het toelaat zet ik de buitendeur open.

Ik laat ze niet vrij loslopen om dezelfde redenen als Liezel hierboven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 11:42

Ik heb, of eerder gezegd had, ook een binnenkat. :j
Bijna 5 jaar geleden uit het asiel gehaald en was ook nog nooit buiten geweest.
Ik heb bewust niet voor een kitten gekozen, omdat ik vind dat gewoon lekker naar buiten moeten kunnen.

Destijds woonde ik aan een hele drukke weg, maar nu al een tijdje niet meer.
Sinds een jaartje mag ze ook naar buiten, eerst rustig opgebouwd en ze maakt er wel gebruik van, maar niet dagelijks.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 11:43

Wij hebben 3 binnenkatten.
We hebben 3 jaar in een appartement op 3 hoog gewoond. Behalve van het balkon springen of 6 trappen met de katten naar beneden lopen om ze eruit te laten, hebben we besloten om ze gewoon binnen te houden.
Nu zitten we al 5 jaar in een huis in een woonwijk, maar toen we de eerste keer het dorp binnen kwamen rijden, lag er een aangereden kat midden op de weg.
Vreselijk!

We hebben buiten wel een ren en een doorgang naar de garage. Dus ze kunnen wel in de frisse buitenlucht in de zo'n liggen, maar zonder platgereden te worden of bij de buren in de tuin te poepen of vergiftigd te worden.

Ze komen wel eens in de tuin, dat vinden ze geweldig. Snuffelen aan plantjes, door het gras. Sneeuw is ook heel interessant.
Twee hebben we al vanaf het begin binnen, nummer 3 is later gekomen en kwam wel eens buiten. Maar ook niet dag en nacht. Die heeft zich wel goed aangepast, dat is nooit echt een probleem geweest.

Ik vind het prima zo.
Ons huis staat nu te koop. We willen land aan huis en paard aan huis. Eerst maar zien waar we terecht komen en als dat dichtbij een drukke weg is, dan blijven we zo'n constructie houden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 11:44

Ik heb ook 2 binnen poezen.
Ik woon aan een redelijk drukke weg en dat is voor mij de reden om ze binnen te houden.

Afbeelding

het zijn 2 zusjes van bijna 2 , ze hebben heel veel speeltjes en veertjes, ik speel zelf meerdere keren per dag met ze.
In het vorige huis zijn ze wel naar buiten geweest, maar ik vind het hier echt te druk voor ze.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 11:51

Hier 2 binnenkatten. Bewust voor gekozen. Ik woon in een flat op 2 hoog en voor de flat is een drukke weg. Verder hou ik er niet van om mijn katten voor ik naar mijn werk ga naar buiten te laten en ze weer binnen te laten als ik thuis kom. Voelt een beetje als "zoek het buiten maar uit".
Als kitten zijnde waren ze wel nieuwsgierig naar buiten. Vermoed dat het ook kwam omdat ze met hun moeder wel naar buiten gingen. Maar tegenwoordig kijken ze hooguit even op de galerij.
Als ik zou verhuizen naar huis met tuin zou ik een kattenren maken zodat ik ze met een gerust hart buiten kan laten en ze ook geen overlast bij buren kunnen geven.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 12:01

Ik heb ook 2 binnen katten, de reden daarvoor is dat wij vlakbij een snelweg wonen en daar geregeld katten worden aangereden :(
En een van de katten is nog bang voor zijn eigen schaduw :')

Wel hebben ze een een groot buiten verblijf in de tuin, ze kunnen op elk moment van de dag daar in via een katten luikje.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 12:02

Hier ook bewust een binnenkat omdat we op een appartement wonen aan een drukke straat en geen terras hebben. We hebben haar als kitten uit het zwerfkattenproject gehaald hier in de buurt. Ze was ook,nog nooit buiten geweest dus ze weet ook niet wat ze mist.
Ze heeft een hoop speelgoed, een grote krabpaal voor het raam en nog een kleinere krabpaal op het bureau zodat ze wel hoog kan zitten en lekker kan luieren in de zon voor de raam.

Met mijn ouders woonde ik redelijk landelijk op het einde en we hebben altijd katten gehad die buiten kwamen maar dus ook een overreden kat gehad, katten die toegetakeld werden door andere katten etc.

Mochten we nog naar een huis verhuizen met tuin komt ze ofwel nog steeds niet buiten of met een kattenren maar nooit meer volledig los. Deze kat is de gezondste die we tot nu toe al gehad hebben.

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 12:03

Angeliquee18 schreef:
Mijn opa heeft altijd buiten gewandeld, maar werd op een gegeven moment toch te oud.
Toen ging ik verhuizen naar een galerij woning, heb ik hem meegenomen en daar kon hij ook niet meer naar buiten.

Nu wonen we inmiddels weer in een huis, met 4 andere katten.
Hun gaan wel naar buiten, maar hij kijkt echt niet naar het kattenluik om gelukkig :)
Slaapt vooral veel en ligt lekker op de bank.

Dit klinkt zó raar als je dit topic leest, tussendoor wat anders doet en even niet meer paraat had dat het over katten ging :')

Onze kat, we hebben hem van jongs af aan (13 weken), is ook binnenkat :j

Toen we hem kregen, woonden we in de binnestad van Berlijn, niet echt een veilige plek voor een kat op straat, dus bleef hij binnen. Nu wonen we op de tweede verdieping wonen, ook aan een drukke straat, dus blijft hij ook binnen. Hij kent het niet anders en vind het prima. Het is vooral een knuffelbeest. In de zomer kan hij wel het Balkon op :j

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 12:06

Leuk om te horen dat er meer katten gelukkig zijn als huisdier. :D

Sanet schreef:
kwamen rijden, lag er een aangereden kat midden op de weg.
Vreselijk!

Dat vind ik ook vreselijk om te zien! Nu ben ik nogal een gevoelig kippetje en ik heb serieus een keer gehad dat een platgereden zwarte kat met witte voetjes op de vluchtstrook lag en de tranen spontaan over m'n wangen rolden. :o

Dat is iets wat voor mij ook wel meetelt hoor, plus de idioten die katten vergiftigen of mishandelen. Een paar dagen geleden las ik nog in de DailyMail dat een kat in de voortuin lag te dutten en verscheurd werd door twee honden. Als ik dat lees, druk ik die van mij toch nog even steviger tegen me aan hoor. :o

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 12:23

Hier ook twee binnen katten.

De een ouder geadopteerd komt in de zomer met veel moeite in de tuin.
Is nu 11,5 en bekijkt het liever achter glas.

Afbeelding

De andere is van jongs af aan hier en leeft liefst buiten als hij de kans krijgt.
Hem zetten we in het tuig vast zodat hij naar binnen en buiten kan.
Ook gaan we er in de avond mee wandelen samen met onze hond.
Deze is vijf jaar.

Afbeelding
Foto van deze ochtend.

Beide zijn geholpen en ras kat.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 12:24

Ik heb ook bewust een (semi)binnenkat. Toen ik jong was hebben wij altijd katten gehad, niet 1 daarvan is ouder geworden dan 2 jaar. Gaat om 8 katten in totaal, 1 gestolen, de rest allemaal of vergiftigd of doodgereden.
Toen ik opmezelf ging wonen bewust een binnenkat genomen(zie avatar). Die liep overigens wel altijd op de afgesloten gallerij als ik thuis was. Inmiddels woon ik een huis met vrijgrote veranda en een tuin. Poezebeest heeft er kort van genoten, want is helaas overleden. Inmiddels heb ik een andere 2e hands maine coon. Deze is opgegroeid in een klein flatje en wilde zelfs 1st niet eens naar buiten. Nu is hij er dol op. Hij is altijd erg blij als we thuis komen, niet zozeer om ons te zien, maar zodat hij naar buiten kan. Hij mag overigens alleen maar op onze veranda, die we soort van Dino proef gemaakt hebben. Ik merk wel dat hij echt heel erg geniet van het stukje vrijheid die hij heeft. Maar ik wil nooit meer een kat vrij door de buurt hebben scharrelen, heeft me iets teveel katten gekost. En je hoort de laatste tijd weer zoveel enge verhalen over gebakken sponzen en gif.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 12:27

Ik heb twee katten thuis en sinds kort hebben we wel een luikje die de hele dag/nacht open staat. Op het moment dat hij dicht gaat raken ze zelf ook in paniek := Maar erg veel naar buiten gaan ze niet. Had verwacht dat ze hele dagen/nachten weg zouden blijven maar ze blijven hooguit een kwartiertje buiten en dan komen ze weer binnen. Voordat het luikje erin zat hebben ze een half jaar alleen maar binnen gezeten

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 12:34

Ik heb ook een binnenkat, was een paar maanden oud toen ik dr kreeg en nog nooit buiten geweest.
Daarbij woon ik in een portiekwoning 3 hoog, dus kan ze moeilijk naar buiten.
Ik moet zeggen dat ik het heel fijn vind zo, nooit de angst als ze niet thuis komt of dat er iets erg mee is gebeurt.
Ze mag wel op het balkon, daar zit ze dan gerust een kwartier naar de vogels te kijken maar dan is het daarna ook klaar.
Verder is ze erg op zichzelf, speelt veel. Maar zodra ik thuis kom is ze vaak niet van me schoot weg te krijgen .

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 12:35

Ik heb ook 2 binnenkatten.
Ze zijn ook nog nooit buiten geweest. Het zijn ook 2 perzen dus met dat lange haar is dat niet erg handig. :D Binnen heb ik een grote krabpaal beneden en 1 kleine boven. En met een winkel aan balletjes en een tentje.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:40

Ik heb ook een binnenkat :) Heb hem uit het asiel gehaald toen hij 3 jaar oud was en hij is zwervend op straat gevonden, dus hij is voordat hij bij mij kwam in ieder geval 1x buiten geweest :P
Ik woon in een appartement op de 4e verdieping dus heb niet echt de mogelijkheid om hem naar buiten te laten gaan. Het balkon zou wel mogen maar vind hij eng, dus hij zit eigenlijk altijd binnen. Moet eerlijk zeggen dat ik niet het idee heb dat hij de behoefte heeft om buiten te zijn; hij zit wel eens op de vensterbank naar buiten te kijken maar verder ligt hij eigenlijk de hele dag te slapen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:45

Mijn katten blijven bewust binnen, woon op 2 hoog, maar in eeen rustige buurt e lopen vele katten buiten, ik wil geen ziektes en ook geen gedoe met buren ed, dus ze blijven binneb, 2 opvangers, 8 raskatten, ze komen wel op mn afgeschermde balkon, aaan de voorkant bij mn voordeur hebben ze ook geen neiging om naar bbuiten te gaan, mn beide buren hebben wel buitenkatten, t is maar wat ze gewend zijn.

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:47

Ik meld me ook ik heb drie binnen katten.

De oudste is 17 en de andere zijn 4.
We wonen in een woonwijk waar ze niet echt naar buiten kunnen (wil ze niet in de tuin van de buren) drukke weg geen ruimte. Daarnaast zijn 2 van de 3 katten heel bang.

Ze hebben de hele zolder voor zichzelf met een klim paradijs. In de slaap en woon kamer staan ook nog krappalen. Heel veel speeltje enz

Vergeet te zeggen dat ik ze allemaal vanaf kitten heb
Laatst bijgewerkt door nutts op 05-04-15 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:55

Ik heb drie bewuste binnenkatten.

Shadow, omdat iedereen haar op een britse korthaar vind lijken (ze is gewoon een htk), en ik bang ben dat ze gestolen wordt.
Afbeelding

Milo, ziet geen diepte. Dus dingen zoals de weg oversteken enz is gewoon extra gevaarlijk voor hem.
Afbeelding

En Teigetje is gewoon een bangerd buiten. In huis niet, maar buiten wel.
Afbeelding

Wij wonen parallel aan de doorgaande weg dus aanrijdingen, er wonen hier al veel te veel katten in de buurt ik wil niet dat ze ziekten oplopen. Tevens ben ik bang voor kattenhaters hier in de omgeving die ze kunnen vergiftigen of neerschieten.
Ik heb meerdere krabpalen voor ze waaronder een plafond hoge. En heel heel heel veel speelgoed :Y)

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:55

wij hebben 5 katten, waarvan er 3 naar buiten gaan en de andere 2 binnen zijn.

Dit is een bewuste keuze.

1 poes is mensenschuw en heel bang als je in de buurt komt. We willen niet dat ze uit angst weg rent en we haar nooit meer zien of dat ze onder een auto komt. Deze heb ik vanaf dat ze 6 maanden was en ze is nu 8 jaar.

De andere heb ik vanaf 4 weken en ze is door de mens opgevoedt ( ze is tussen 2 muren terecht gekomen toen ze 1 week was). Ze is erg aanhankelijk en blijft graag bij mij in de buurt.